Bild
Nästa artikel

Frågor kring däcklag för tung trafik

Infrastrukturministerns inlägg på DN Debatt i dag om att det kanske blir en lag om vinterdäck för tunga fordon nästa vinter väcker en del frågor.

Catharina Elmsäter-Svärd (M) påstår att 80 procent av de svenska åkarna redan använder vinterdäck på sina lastbilar.

Jag tvivlar och det är jag inte ensam om. Det gör även en del åkare jag varit i kontakt med.

Som grund för sitt påstående hänvisar Elmäster-Svärd till en studie som polisen och branschen gjorde i Stockholm (färjeläget) och Helsingborg (en kontrollplats) i mars 2011. 600 fordon kollades på tre dagar. Vid studien fick man också fram att närmare 60 procent av de utländska långtradarna hade vinterdäck.

Tja, vem är jag att betvivla just den studiens relevans. Men att 80 procent med vinterdäck skulle vara något slags riksgenomsnitt…jag är skeptisk. Om det verkligen är så, skulle avåkande långtradare vintertid knappast vara ett så stort problem som det faktiskt är.

En annan sak: om det blir lag på vinterdäck för tunga fordon så gäller det enbart de drivande hjulen. Varför, kan man med fog fråga sig?

En förklaring är att det handlar om att bilarna ska ta sig fram i halkigt underlag och inte få stopp och spärra annan trafik i exempelvis långa motlut.


Ett annat argument är att det skulle bli för dyrt för åkerierna att ha vinterdäck runt om.

Alltså, vinterdäck bak och sommardäck fram. Låter lite som om snålheten bedrar visheten. Gummiblandningen i sommardäck är klart olämplig i kallgrader eftersom den stelnar och närmast är att likna vid bakelit. Friktionen blir minst sagt bristfällig.

Det är inte mycket vunnet om lastbilen tar sig fram men inte går att styra.

Taggar:
Frågor kring däcklag för tung trafik

Kommentarer

#2
Raymond K
2011-11-29 15:24

Bra talat Kapten

#1
2011-11-29 15:28

Håkan, jag har tidigare framfört samma idéer. En lastbil ska med vinterdäck på driven kunna ta sig fram men inte gå att styra eller ens med någon reda gå att bromsa (!) utan att allt skiter sig. Alla hör ju korkat det låter. Ett annat problem med skåptradarna är de enorma vindfångytorna. Hur många gånger de senaste vintrarna har inte t.ex. släpen BLÅST i diket! Är de dessutom tillfälligtvis tomma ligger de fjäderlätt an mot underlaget. Vem vill få ett lastbilssläp över sig? Catharina Elmsäter-Svärd, kanske?

Och värst av allt: Det skulle bli för dyrt med vinterdäck runt om. Hmmmm, helt plötsligt fick trafiksäkerheten ett pris!!! Kors i taket! Men det är ju bara vid första däckomgången som det kostar - sedan sparas ju sommardäcken när vinterdäcken är på och vinterdäcken när sommardäcken är på. Kan väl inte vara ett alltför omöjligt problem ... Som vanligt är det viljan som saknas!

#3
2011-11-29 15:33

Att förse dragbilen med vinterdäck kan nog vara en realistisk tanke. Men hur blir det med trailern? Om man kör en personbil med släpvagn så ska släpet ha minst lika bra vinterdäck som bilen (när vinterdäck krävs). Om vi skulle kräva samma säkerhet för tung trafik lär åkerierna bli tvungna att höja transportpriserna. Så det är som KaptenOberkomm skriver. Plötsligt får säkerheten ett pris!

#4
2011-11-29 16:33

Att vi är 80% med vinterhjul betvivlar jag inte ... det är ju inte oss ni ser längst fram i kaoset, där finns én av de 20%en.
Utlänningar med trailerdragare och dåliga däck är en mycket vanlig kaosskapare .. men sedan måste man också inse att problem kan uppstå även med den bästa utrustningen när vädergudarna och amatörbilisterna lever jävel ;o)

#5
2011-11-29 17:24

Hehe - polisen kollade kanske hur många som hade däck med märkningen M+S i någon form. Vad jag vet har många lastbilar en typ av året runt-däck, och det kan vara de det står M+S på, vilket polisen tolkar som vinterdäck. De är VÄRDELÖSA i snö och i halka! Det åkeri jag jobbat för det senaste året (ca. 17 bilar) hade INGA vinterdäck, vad jag vet på bilarna - eller släpen.

Med vinterdäck menar jag riktiga vinterdäck med mjuk gummiblandning och lameller, däck som skiftas inför vinter- och sommarhalvåret, inte halvhårda året runt-däck.

Jag tror att högst 20% av lastbilarna har riktiga vinterdäck. Självklart ska alla fordon ha vinterdäck, på samtliga hjul! Den ena dumheten efter den andra kommer från riksdagen ibland.

#6
2011-11-29 19:06

En krönika grundad på bristande insikt. Jag föreslår Håkan att hålla sej till personbilar i sina funderingar. Ett tungt fordon med vinterdäck på drivande hjul klarar sej bra mycket bättre än de flesta lätta fordon i vinterhalka. Tro mej. Jag har växlat mellan båda sorter i 25 år. Det är precis som Jes_ skriver. De som blir stående är minoriteten med sommardäck. Oftast ordentligt mönsterlösa.

#9
2011-11-29 20:38

Jag har annat mönster på mina vinterframhjul men vet inte om gummiblandningen skulle vara annorlunda ... just nu hänger framhjulen på boggiaxeln men ska byta denna eller nästa vecka.
Nu är det nog lite småtokigt att jämföra tunga lastbilar med personbilar. En lastbils tyngd gör ju sitt till friktion och kontakt.
Själv brukar jag ställa personbilen och glömma allt jag vet om personbilskörning .. när jag kör lastbilen!
.
Men för dem som roas kan ju börja fundera på att jämföra cykeldäck också ... Krav om vinterdäck kanske? De om några borde väl ha!? Verkar fullständigt livsfarligt att cykla på isgator ..
:o)

#10
2011-11-29 21:06

Frågan är vilken skillnad några lameller gör i bromsförmåga när bilen väger 20 ton. Inte ett skit känns det som. Det lastbilarna behöver är att ta sig FRAMÅT. Det är ju det egentliga problemet - inte att de åker av till höger och vänster - det är ju att de blir ståendes i backarna och blockerar övrig trafik.

#11
2011-11-29 21:19

Inkast från sidlinjen.. Jag fick lära mig på skolan att ett däck aldrig kan få högre g-kraft än just 1 g. (Klibbdäck på F-1 vagnar undantaget och även de med "down force".). Är det inte som så att friktionen är oavhängigt vikten? D.v.s att en lätt bil och en tung bil får samma bromssträcka? Om så fallet, vilket kan bevisas, torde vikten vara en utesluten parameter. Att en lätt bil har samma bromssträcka som en tung kan man enkelt utläsa i tester.

Att en tung lastbil får bättre grepp ju tyngre den är, skulle således vara en funktion av 1. viktfördelning och 2. ytan på däcken i förhållande till vikten.

Cykeldäck hamnar under en annan lag, den om "gyrokraften". Tyngden i ekipaget balanserar inte mot hjulens förmåga att hålla ekipaget upprätt. På en bil med 4 hjul blir detta "ointressant". Men en hoj i 50 knyck eller över är stabil. I en rondell = nej.

#12
2011-11-29 21:21

Håll dig till personbilar...

Bara för att de sitter vinterdäck på lastbil är de ingen garanti att man inte fastnar eller händer olyckor. Jag fastnade själv i Slussfors var man svänger av mot Sorsele. Hade inte varit något problem om de inte stått en jäkla 2axlad ryssdragare mitt i backen. Trots 19t axeltryck och sprillans nya ordentliga vinnterdäck kom jag inte igång så de vart kättingdags. Sedan är de omöjligt att förutspå vad personbilar gör. Höll tex på att fronta med en personbil för några dagar sedan, pefsonbilen kom mitt på vägen och jag var så långt ut att jag rev ner plogkäppar (blinkerglas blev offrat) klara jag den precis, hur långt skall jag mådes gå för att undvika olyckor? De var 90 väg jag kom 80, inte en jäkla chans att jag hunnit stanna i tid med 50t totalvikt.

Vinterdäck på släp behmvs i Norge på dom två sista axlarna (första normqlt lyftbar för mera tryck och spara bränsle tom) men de behövs verkligen inte i Sverige. Dom som hävdar dom blåst av vägen har troligtvis hållit på oxh krånlat med annat så dom vinglat till ordentligt och gått för nära kanten.

#13
2011-11-29 21:22

KaptenOberkommando, ett tomt släp väger dryga tio ton. Jag skulle vilja se den fågeln.
Vinterdäcksdebatten för tung trafik är ganska överdriven, det viktigaste är föraren. En lastbil uppför sig långt ifrån en vanlig bil och även tom så har du axeltryck på några ton. Då spelar däcken inte så stor roll som man tror. Sedan har man många hjälpsystem som vanliga bilar saknar (Onspot, slirej, robson, diffspärrar). Sen så är det lätt att kritisera åkarna när man själv slipper betala, allt ska bli billigare och billigare hela tiden. Tänk att på ett normalt lastbil+släp ekipage så sitter det 26 däck. Sen finns det vissa saker som måste utredas, det är inte alla åkerier som har miljonerna det behövs för att slänga på vinterdäck runtom, speciellt när trafiksäkerhetsvinsten är rätt marginell. Vidare så råder det global brist på lastbilsdäck, i vissa fabriker är det 400 dagar+ väntan på däck.

#16
2011-11-29 22:43

Sett att många lastbilar har kedjor som de kan fälla ut. Sitter innanför drivhjulen och genom att snurra så skickas kedjorna in under däcket medels centrifugalkraft. Funkar detta inte på asfalt? Kanske vore en lösning?

#17
2011-11-29 22:51

alindqvist: Ok, ett tomt släp väger dryga tio ton ... Och hur många hjul fördelas vikten på? På ett fyraxlat släp är det totalt 16 (!) hjul - vilket ger 625 kilo per hjul. Motsvarande vikt på en "normal" personbil är runt 400 kilo. Lägg till detta den ENORMA vindfångytan så bör även du förstå resten. (Hoppas jag.) (Jag kan upplysa dig om att jag körde 24-meters lastbilar i ca 8 år i "min ungdom" och vet vad jag talar om.)

#18
2011-11-29 23:02

Läste föresten en intressant artikel i Norska Transport Magasinet om
Nova Sea på Lovund en ö i atlanten vid Mo I Rana. Dom har börjat granska fordon innan lastning = däck, kjedjor och almänt skick på bilen. Anser dom att den inte är godkänd tas kontakt med åkeritet, rapport skrivs och i värsta fal nekas lastning och bilen får åka tillbaka tom. Dom ansåg att transporterna skall få kosta mera bara varorna kommer fram säkert. Det är där det borde börjas.

#20
2011-11-30 15:10

Visserligen ska enl fysikens lagar de bästa däcken sitta bak men jag har svårt att tänka mig att riktiga vinterdäck på de styrande hjulen skulle vara till någon som helst nackdel.
Bor i en stad där vi regelbundet på Rv 40 under vintertid =(minsta lilla snömängd) får timslånga stopp pga illa utrustade lastbilsekeipage.

#21
2011-11-30 15:13

Kapten@
Numera är det synnerligen ovanligt med tvillingmontage ... Normalt har en 4-axling 8 hjul.
Enda axeln som har tvilling är bilens driv, även boggin har "supersingel".
Min släp, som ju är en tank väger ca 7,5 ton tomme och ca 40 full.
Jag upplever dock inga problem med just 4 -axlingar, de verkar vara betydligt stabilare än 3 och 2-axlingar (och inte minst jiggar), även på halka.
.
Naturligtvis vore det kalas att ha nya fräscha däck inför varje vintersäsong men verkligheten är ... både för last och personbilar att det vanligtvis skulle betinga en omöjlig kostnad.
.
Roger@
Kedjorna heter "onspot" och fungerar utmärkt i snö ... tyvärr fungerar de inte på alla ekipage, exempelvis mitt :o/ På ADR-bilar krävs gnistfritt material och alu-kedjor tål bara att användas två ggr, sedan ligger de utmed vintervägen :o(

#22
2011-11-30 15:19

Eric H@
Seriösa åkerier och chaffisar med minsta själbevaresledrift har "vinterdäck" även på framhjulen ..
Debatten är överdriven. De flesta är välrustade inför och under vintern. De som märks är de få undantagen ... ungefär som att alla BMW ägare kör för fort och underlåter att använda blinkers, speciellt de med mörk lack (eller var det Audi?) ;o)

#23
2011-11-30 15:31

TITTA ALLIHOP! LÄS OCH BEGRUNDA!

http://www.teknikensvarld.se/2011/10/10/24542/vi-kraver-lag-pa-vinterdack-for-tung-trafik/

Nu behöver vi inte tycka en massa. Nu vet vi.

#24
2011-11-30 16:14

Ja nu vet vi att trailerdragare blåser av motorvägen erifog!
Tyvärr gör den raden i artikeln hela artikeln mindre läsvärd!
Ungefär som att en Toyota skenar ... och därför skenar alla Toyotor :o/
.
När en lastbil/buss "blåser" av vägen, vilket är lika vanligt förekommande som Sverigedemokrater i Synagogor är det nog mest en taskig ursäkt från en olycksalig eller mobilpratande chaufför ..

#25
2011-11-30 16:18

@erifog
Jag antyder lite lätt, och sen kommer andra med storsläggan.......
Alldeles riktigt, det var Göteborgsbacken som avsågs och när det är stopp där, då är det inte kul...
Vanligen just pga nån utländsk lågprisåkare med sommardäck..
Edit:
ANg blåsa av vägen..
Läs på www.bildrullen.se så finns formlerna för detta där. Mkt intressant. Finns äve varför bästa däcken ska sitta bak..
(Hoppas jag får länka såhär?)

#28
2011-11-30 20:14

Nej leifer, jag har inte motsatt mej varken en lag eller rejäla tag. Jag ifrågasätter bara det urskillningslösa utpekande av åkerier och chaufförer!
Jag har inte kört buss och än mindre med motor bak men kan naturligtvis lätt förstå hur en sådan kan uppföra sej, jag kan ju själv vara "baktung" också ... men bussar i lokaltrafik är väl inte det helt stora problemet? Dock ska naturligtvis, även bussar i lokaltrafik ha fullgoda sulor, oavsett om de har kontakt med underlaget eller ej ;o)
Att stoppa bilar med undermåliga däck redan vid gränsen skulle nog ha viss betydelse inför svåra vägförhållande ... men en trailerdragare är ändå alltid en trailerdragare oavsett däck! Och att tunga fordon kan få problem i vintertrafiken är nog också en del av kakan vi gärna vill äta!
:o)

#29
2011-12-01 02:40

Måste inte bil och släp ha samma däckstyp med? Blir inte det problem om man i tiden då man byter däck får en dragbil och släp där den ena har vinterdäck och den andra sommardäck. Då får den ju inte köra? Eller gäller det bara personbilar?

#30
2011-12-01 05:16

Det fungerar i Norge! Norrmännen kör med vinterdäck på sina tunga fordon vintertid. Varför ska svenska lagar angående vinterdäck till tunga fordon se annorlunda än norska?

#31
2011-12-01 10:52

Jes: Du kanske skall läsa meningen innan den om att trailerdragare blåser av vägen också. Är det bara dragbilar som ligger i dikena på vintern? Om det är så - ska inte de köra trafiksäkert också? Sen vet ju alla som kör på vintern att alla typer av ekipage hamnar i diket. Och även om det mot all sannolikhet beror på mobilpillande och annat otyg så skulle vinterdäck i många fall säkert förhindrat det/gett förarna mycket större säkerhetsmarginaler.

Kör försiktigt.

#32
2011-12-02 23:24

Naturligtvis är bra däck alltid a och o erifog. Men att det händer olyckor både på sommarväg och i synnerhet på vinterväg är nog ofrånkomligt ... både med och utan mobilpillande ...
Trailerdragare är ändå inte det optimala när det är halt ... om vi talar tung trafik och vinterväg
Att tunga fordon, även med bästa däcken ibland stoppar trafiken i svår halka (det gör ju även små toyotas faktisk) är ett problem som måste accepteras lika mycket som att traktorerna kör 30 på 90 vägar ...
Förstå att dessa fordon fyller en viktig funktion ... även för dej!

#33
Raymond K
2011-12-04 18:29

Nej jag är ingen vän av Collin men ibland hittar han ett guldkorn
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14030043.ab

#34
Raymond K
2011-12-05 13:44

Ytterligare en intressant debatt
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article14032776.ab

#35
2011-12-05 21:38

Trailerdragare går bra och köra med på vintern.Vinterdäck på framaxeln och driven + på mittersta axeln på trailern. Kört på norge i många år. Går bra dom flesta dagarna. Andra dagar kör man med kätting.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.