Bild
Nästa artikel

Förarbyte på Vi Bilägare

Det är dags för förarbyte på Vi Bilägare. Min tid som redaktionschef på tidningen är över efter snart 19 år och från och med nummer 15 är det Niklas Carle som rattar Vi Bilägare. Själv går jag över till att bli skrivande reporter.

Niklas kommer att få ett mycket roligt och inspirerande jobb, det vet jag verkligen av egen erfarenhet. Faktum är att jag rankar det som mitt näst roligaste någonsin.

Vi Bilägare är Sveriges största biltidning – det finns det siffror på – och jag har en känsla av att vi har de mest lojala läsarna. Många av er betraktar tidningen som en familjemedlem och kanske är det därför som kontakterna med redaktionen så ofta inleds:

– Tack för en jättebra tidning, jag har varit medlem sedan...

Ja, sen följer frågor om bilar och allt som har med dem att göra, förslag till artiklar eller en undersökning och för all del ibland även kritik. Det sistnämnda är inte minst viktigt; det är förstås väldigt roligt att få beröm men man mår nog bra av att inte alltid bli kammad medhårs.

Särskilt inte eftersom Vi Bilägares läsekrets inte bara är stor utan också påfallande kunnig och verkligen kan bidra till att utveckla tidningen och göra den ännu bättre.


Ibland kan dock engagemanget ta sig drastiska former och det tänder till rejält. Jag minns en gång när vi hade publicerat ett ljustest där VW Golf inte kom så väl ut. Ljuset var starkt men inte på ett bra sätt. En mångårig läsare som just köpt en bara något begagnad Golf ringde. Han var inte glad.

– Jag har betalat 120 000 kronor för min bil och efter er artikel är den värdelös.

Jag försökte lugna ner honom och skojade till det lite med att det nog fanns ljus i mörkret även med hans Golf. Det gjorde honom bara mer uppretad och till slut brast det:

– Jag kommer dit och slår ihjäl dig!

Golf-ägaren kom verkligen till redaktionen, fortfarande riktigt ilsken. Han gjorde dessbättre aldrig allvar av sitt hot om att ta mig av daga; tvärtom, jag fick verkligen veta att jag levde.

Det är spännande med engagerade människor men just i det där fallet gick det nog lite väl långt.

Kontakterna med er läsare hör annars till det bästa med det här jobbet och det gäller inte bara när man sitter på redaktionsstolen utan kanske än mer när vi är ute med våra testbilar i trafik-Sverige. Det är då man verkligen inser vilken spridning Vi Bilägare har.

Och nu ska jag alltså bli reporter. Fint värre eftersom det skrivna ordet är vad tidningar i grunden handlar om. Jag är full av respekt inför denna nya utmaning, det är en svår och grannlaga uppgift att skriva och vetskapen om att Vi Bilägare har omkring 700 000 granskande ögon i läsekretsen fyller en både med respekt och ödmjukhet.

Det här har varit med nästa roligaste jobb, skrev jag i inledningen. Frågan är då vad som varit allra roligast?

Ett lätt val: när jag som 15-åring var springschas och körde flakmoppe åt Rudells färgaffär och -lager i Borås.

Min efterträdare, Niklas Carle, har en snarlik bakgrund – han började sitt yrkesliv som mc-bud och jag har en känsla av att det kommer att förbli hans roligaste jobb.

Men det näst bästa, att styra Vi Bilägare, har han nu framför sig.

Välkommen, Niklas (som presenterar sig i nummer 15, som finns i butik från 26 oktober och kommer till prenumeranter några dagar tidigare)!

Taggar:

Kommentarer

#1
Jägaren
2010-10-12 17:42

Mmmm, det finns faktiskt tillfällen när tidningsredaktioner behöver besök av - med rätta - ilskna läsare.

#2
2010-10-13 08:38

Märkligt att det var en Golfägare som blev grym.
Det brukar ju annars vara ägare av Toyota som inte tål att deras favoritmärke utsätts för kritik.

#3
Nils Nordberg
2010-10-13 23:54

Alltid kul att kunna reta upp en del bilägare om man sitter på ren fakta. Det har jag gjort många gånger. En del kan bli helt tokigt arga om dom får höra om vanliga och faktiska fel på drömbilen dom just köpt.

#4
Jägaren
2010-10-14 10:22

Nils Nordberg: "kul att kunna reta upp en del bilägare"... Tja, det finns ju folk till allt, men att finna nöje i att systematiskt skapa osämja säger tyvärr det mesta om dig som person.

#5
Per Larsson
2010-10-15 20:03

Nej! Varför ska du kliva av? Den har ju gjort den vettigaste biltidningen , störst är den väl också? ) lär ju bli sämre nu. Jag är duktigt trött på glättiga sportbilsromantiken i de andra tidningarna. Det ska va riktiga fakta, rosttest, ljustester mm för riktiga människor. Inte 28 sidor om nån prototyp som bara kommer säljas i 32 exemplar nånsin.
Det enda jag önskar mer är mer fakta om bilarnas hjulupphängningar, en väsentlig del av bilen, mer än motorn.

#6
Nils nordberg
2010-10-15 23:59

CITAT jägaren. Missförstå mig inte!!! Jag är ingen elak person jag är ingen mobbare jag vill ingen nåt ont! Men ibland är det riktigt kul att utnyttja sina bilkunskaper mot en del brats och rikemansbilköpare som tror sig veta allt och berätta för dom om den ena servicen och den andra reparationen dom har att vänta för typ över 50000kr eller 80000 efter ett visst antal mil på deras lyxbilar. Jag försöker alltid undvika att ge mig på fel personer!

#7
Jan Hermansson
2010-10-17 23:40

Égentligen helt normalt med arga golfägare som köpt grisen i säcken. År efter år har dom töntiga golfarna hyllats i diverse biltidnigar speciellt gti modellerna enligt min åsikt riktigt asfula och tråkiga och meningslösa efterträdare till bubblan . Rostproblemen krångel med insprutningen igenimmade rutor dålig ventilation taskig belysning och fuktskador med mögel i skuffen och krånglande ac är standard liksom dåliga hjullager och tröga motorer.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.