Bild
Nästa artikel

Folkpartiets förslag inte så dumt men fel i tid

Folkpartiet vill förändra subventionerna för miljövänligare bilar. Etanol-linjen har spelat ut sin roll, menar Folkpartiet som vill införa en teknikneutral klimatbilspremie.


Enligt FP-förslaget bör 120 gram koldioxid per kilometer vara utgångspunkten.110 gram ger 5 000 kr i premie, 100 gram ger 10 000 kr och så vidare till högsta premien, 25 000 kronor, som utgår till den som köper en bil med koldioxidutsläpp under 70 gram per kilometer.


Låter inte så dumt om man verkligen vill förbättra miljön; det borde ju vara så att mindre utsläpp prioriteras. Hur många etanolbilar körs inte på bensin när det är ett billigare bränsle?


Men nu är det politik det handlar om och Folkpartiets förslag väcker ingen entusiasm hos regeringskollegerna i Moderaterna och Centern.


Miljöminister Andreas Carlgren säger att om Folkpartiets förslag genomfördes skulle det innebär en bestraffning av dem som köpt etanolbilar, de skulle känna sig lurade. 


Såna risker tar man förstås inte med ett halvår kvar till valet.


Alternativet får alltså bli att etanolbilsägare tankar bensin och att miljön bestraffas och blir lurad.

Taggar:

Kommentarer

#1
Uwe
2010-03-15 16:32

Rätt eller fel att använda odlad mark för drivmedel. Tydligen är det rätt att använda vår mark för tobaksodling, ingen som säger något om det?

#1
Sune S
2010-03-15 17:15

Det är fel med generella subventioner för vissa bilar och drivmedel. Det hämmar mer än det främjar utveckling av teknik och ekonomi. Skatter och avgifter är bättre. De kan rätta till om det finns obetalda miljöskulder. Bilar utan katalysator borde t.ex. ha en betydligt högre fordonsskatt, det är bättre än en skrotpremie.
Begreppet miljöbil är rätt korkat. Det leder till paragrafbilar som uppfyller formella krav men som inte är namnvärt bättre för miljön totalt sett. Etanolbilar är ett typiskt exempel. Gränsen 120 gram koldioxid leder också till paragrafbilar. Ta bort premien och inför en miljömärkning med en skala från A till G. Det ger bättre vägledning vid val av bil oavsett storlek.

#1
Rattmuff
2010-03-15 18:03

Carlgren borde betänka hur folket lurades att bygga hus med direktverkande el.
Lurade har vi alltid blivit men om miljön kommer först är det de faktiska utsläppen som ska regleras.
Alltså ett förslag i rätt riktning ...

#1
PREVIA
2010-03-15 18:36

Är det någon som vet varför Vibilägare med flera skriver "Fiat är det renaste märket i Europa".
Koldioxidutsläppet från bilen har väl inget samband med hur rena avgaserna är utan möjligen gör mängden koldioxid skillnad i hur vår natur långsiktigt reagerar med tex stigande havsnivåer.Frågan om hur rena avgaserna är påverkar däremot direkt vår hälsa och dödlighet men om det skrivs ingenting.
Här kan man läsa om bilar som har renare avgaser.
http://www.greencarcongress.com/2010/02/leviii-20100211.html
Eller här.
http://alternativefuels.about.com/od/glossary/g/SULEV.htm

#1
LL
2010-03-15 18:45

PREVIA: Tyvärr så har övriga utsläpp försvunnit i miljödebatten till förmån för koldioxidutsläppen. ViB kan väl börja räkna med övriga utsläpp när ni bedömer bilarnas miljövänlighet.

#1
Lennart
2010-03-15 19:28

Inte konstigt om etanolbilsägare tvekar att tanka etanol. Vi har köpt något som var "det bästa" helt nyligen. Sedan har priset på etanol höjts, kanske för att hänga med bensinprishöjningarna, så att det är ekonomiskt illa att tanka miljövänligt

#1
SLAM
2010-03-15 20:36

Ta bort fordonsskatten den blir alla lurad av, lägg skatten i stället på bränslet då kommer var och en få betala för de utsläpp man orsakar, kör man lite och snålt belastas miljö och vägar mindre och således motsatsen utnyttjar fordonet mycket eller kör hårt, dessutom stämmer den verkliga förbrukningen och utsläppen sällan med tillverkarens uppgifter som skatten baseras på nu mera så lurade blir vi!

#1
Rattmuff
2010-03-15 22:15

En parkerad bil gör ingen miljöpåverkan.
Fordonskatten bör vara lika för alla och täcka den kostnaden som finns i realiteten för administration.
Miljöskatt ska ligga i bränslepriset.
Miljörabatt ska ligga i nypriset.

#1
Helge
2010-03-15 22:25

Varför hackas det bara på etanolbilsägare att de tankar bensin istället för E85. Hur många av de ännu mer premierade biogasbilarna tankas på biogas i Stockholmsområdet. Det finns ju knappt gas att få tag i på hela ostkusten. E85 finns ju på nästan alla mackar.

#1
Alarik Sandrup
2010-03-16 23:06

Dagens styrmedel för klimatsmarta transporter är redan teknikneutrala. Det finns således inga särskilda stöd för just etanol, vilket vissa debattörer tror. Eldrift kommer på sikt och skall bejakas, men experterna är eniga om att detta tar lång tid, troligen några decennier, innan de tar signifikanta kommersiella andelar av transporterna. Påståendet att etanolenproduktionen pressar upp priserna på t ex spannmål motsägs av verkligheten. I dag är spannmålsprsierna lägre innan det allmänna prisracet på alla råvarubörser 2007/2008. Detta trots att produktionen av etanol ökat. Denna diskussion är mycket viktig, men det är viktigt att den baseras på fakta och inte tro.

#1
Mythbuster
2010-03-17 21:19

Att det varit dyrare med etanol än bensin är i för sig sant. Men inte särskilt mycket. i snitt mindre än 150 sek i månaden under 2009 vilket är ungefär som två luncher på stan. De som har en etanolbil och inte tankar etanol borde nog se över sina prioriteringar.

#1
Paul
2010-03-17 22:42

Grejen är väl att det ska löna sig att köra miljövänligare. Det ska vara biligare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.