Bild
Nästa artikel

Fina finesser på BMW 5-serien

Head up-display, Night Vision, Ambient light, Lane Change Warning, Speed-Limit-information, Surround View, Soft Close ...


Jag fick möjlighet att provköra nya BMW 530d i går kväll. En fantastisk bil och just detta exemplar verkade vara utrustat med extra allt.


Bilen i grundutförande har en prislapp på 436 000 kronor men med all extrautrustning som vår inlånade testbil hade så kostar den drygt 800 000 kronor.


Det är väl ingen som köper just den här modellen med så många extrafinesser men generalagenten vill visa upp valmöjligheterna.


Bäst gillade jag Head up-display, vilket innebär att hastigheten projiceras på vindrutan och föraren slipper flytta blicken ner till instrumenten. Mycket bra. Även GPS-angivelser kan projiceras. Kostar 14 300 kr extra.


Nu brottas biltestare Micke Schultz med översättningsproblem. Vad ska man kalla alla dessa finesser på svenska? Head up-display? Förslaget är en kompromiss: vindrute-display. Men resten? Förslag mottages.


Stortestet av BMW 530d kommer i Vi Bilägare nr 5.

Taggar:
Fina finesser på BMW 5-serien

Kommentarer

#1
Gösta
2010-03-10 10:32

Oj vilken nyhet från BMW. Heads Up Display (HUD) har funnits i Corvette sedan 10 år tillbaka. Tyskarna ligger verkligen i framkant av utvecklingen.

#1
Håkan Bäcklund
2010-03-10 10:36

Gösta: Ingen har påstått att head up-display är något nytt. Men just BMW:s version är bland de bästa jag provat. Ja, tyskarna ligger verkligen i framkant av utvecklingen!

#1
Anders
2010-03-10 13:06

Gösta om du inte vet att tyskarna ligger i framkant är du totalt okunnig och kanske borde lära dig lite innan du gör inlägg här.

#1
patrik...2
2010-03-10 14:04

Håkan: Prius har den ju som standard! är inte detta en roligare nyhet, men då får man ju betala 276000:- för en sån med hybriddrift heads up display och nyckellöst låssystem

#1
Tutte Timelin
2010-03-10 17:31

Håkan!
Vad har tyskarna gjort för stort för att som du säger vara i framkant. Fransosena har generellt säkrare bilar , Renault Laguna var den första att få fem stjärnor i EuroNCAP t.ex. Fransoserna och Japanerna och numera även koreanerna leder och tyskarna härmar. Men de flesta motorjournalister ÄÄÄÄlskar tyska bilar.

#1
Micke
2010-03-10 18:06

...Fast det är ju USA och framförallt Cadillac som länge legat i framkant. År 2000 kunde man utrusta sin DTS med nattseende, det sk "NightVision-systemet". Nuförtiden kan man få detta även i BMW och MB - medans Cadillac har övegett detta pga lågt intresse från kunder. På samma sätt hade Cadillac eluppvärmda säten i slutet av 60-talet, låsningsfria bromsar (på bakhjulen) i början av 70-talet och Buick (ett annat GM-märke) hade antispinnsystem. Även Airbag fanns i GM-bilar på 70-talet. I USA erbjöd (både GM och Chrysler) strålkastarrengörare i början av 70-talet. Dessa innovationer försvann under ett antal år, men är nu tillbaka som standard i alla premiumbilar. Men när tex SAAB introducerar vissa saker som standard så är man först i (sin) värld med detta. Suck. Angående Corvette; Volvo slog på trumman för tvärställd bladfjäder (no kidding!), men hade klokheten att hävda att man var först med detta i en vanlig bil, för att inte riskera mothugg.

#1
Anders
2010-03-10 19:01

Ja herregud hur kan man ens nämna en fransk bil och prata framkant på utveckling.
Finns liksom en anledning att man får skänka bort franska bilar efter nåt år,ja jag har en själv så vet hur bra dom är.
Min citroen -00 är till salu för 16000kr men går inte att sälja ändå,förstår det efter att ha ägt den för det är som en 80tals bil fast sämre på vissa punkter.

#1
Tommy
2010-03-10 22:22

Det låter bra att ni testar alla tillbehör, så man vet vad som är värt att lägga pengar på och om något är väldigt onödigt. Vad kommer att stanna och vad kommer försvinna? Mörkerkameran tycker jag är väl dyr, och när tittar man på den istället för på vägen? Kanske vid ett bländade möte på en smal väg. Något som jag alltid önskat mig är just aktuell hastighets angivelse i bilen. Det är ofta när jag far på okända vägar jag funderar på vilken hastighetsbegränsning som råder. Speciellt nu när det blivit så många varianter. Tänk om man kunde koppla denna till farthållaren, det hade varit bekvämt. När man ligger på en 90-väg och kommer in på en 70-sträcka så sänker bilen själv farten. Att ha kameror på framskärmarna är säkert bra när man sticker ut nosen bakom ett hinder. Men hur ofta händer det, är det värt pengarna? Det finns backkamera som tillval. Jag har själv funderat på om det går att se dragkroken i den. Det hade varit bekvämt när man ska koppla på en släpvagn. Mysljuset i kupén är ett tillval jag gillar. Det har jag haft på en MB och det är väldigt trevligt och inte alls så störande som man kan tro. Sen har BMW en del varianter på olika chassi-tillbehör. Så som styrande bakhjul och varierande krängningshämmar mm. Hur bra är detta? Märks det? Blir komforten lidande? Testa gärna allt från tillvalslistorna, så vet man vad man ska välja och inte.

#1
JanHu
2010-03-11 09:57

Head up display är ingen nyhet för nya 5-serien, fanns även med som tillval på gamla modellen.
Oavsett kan man inte komma ifrån att nya 5.an är en riktig skönhet både ut/invändig design, samt kombinerar bra prestanda med låg förbrukning på ett sätt som övriga fabrikat inte riktigt kan matcha.

#1
leifer
2010-03-13 21:33

Är det mekanisk diffbroms eller är det snik via ESP?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.