Bild
Nästa artikel

Fiasko för Tata Nano – så bra!

Såg att Tata Nano, världens billigaste bil, gör fiasko försäljningsmässigt. När den Indien-tillverkade bilen lanserades påstods miljontals indier stå i kö för att köpa den.

15 000 kronor för en ny bil, låt vara att prislappen höjdes till 18 000, satte fart på fantasierna om rusning till Tatas bilhallar.

Det verkar som om försäljningsprognoserna verkligen bara var fantasier. 509 levererade exemplar av Tata Nano på den indiska marknaden i november talar ett tydligt språk.

Det är för väl. Miljö- och trafiksäkerhetsmässigt är Nano värd nada.

En del bilar är kul att titta på men hör inte hemma på vägarna. Världens billigaste bil, visst en rolig krumelur men ställ in den på Ripleys Believe it or not-museum. Där (i San Francisco) såg jag världens minsta bil förra veckan, Peel P50. 135 cm lång, 49 kubiksmotor p 4,2 hk, vikt 60 kilo.

Taggar:

Kommentarer

#1
j a r l
2010-12-10 14:31

Eh?!

" Miljö- och trafiksäkerhetsmässigt är Nano värt nada"

Nano är betydligt säkrare än att åka runt på moppe, som ofta hela familjen gör i Indien...

Eller Herr Bäcklund kanske tror att folket i Indien skall ta klivet till Volvo V70 direkt?!

#2
2010-12-10 14:41

Märkligt nog håller jag helt med jarl här.
Han har helt rätt!

#3
mnja
2010-12-10 15:13

Om majoriteten åker Nano blir väl säkerheten ganska hög. Man kör väl inte omkull med en Nano?

Däremot blir det farligt när Indierna börjar köpa V70:s som skall samsas med Nanos i trafiken.

#4
Raymond K
2010-12-10 15:35

Var inte det den bilen som Top Gears Jeremy Clarkson testade? Peel P50.
Var kul att sen denna långe man köra denna lilla bilen, han som annars mest gillar att köra Aston Martin.

#5
2010-12-10 16:18

Jarl och Nuppe: Jag tycker att Indien ska satsa järnet på kollektivtrafik.
Raymond K: Jo, det var det. Rätt kul att se denna tvåmetersman baxa in sig i bilen, köra till jobbet med den - ända fram till skrivbordet!
Finns på YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=dJfSS0ZXYdo

#6
Currynamnam
2010-12-10 17:15

India drives home in a Maruti Suzuki! Ska du köpa billig bil i Indien får du bra mycket mer bil för inte så mycket mer pengar om du köper en Alto istället för en Nano. De priserna ni nämner för Nano är vid fabrik utan transporter, skatter, återförsäljares påslag m.m.

#7
j a r l
2010-12-10 18:51

Eh?! nr. 2

Är ju just det dom gjort nu i typ 100 år...

#8
Erik N
2010-12-10 21:51

Tata Nano blir orsaken till att Toyota får lägga ned Toyota Yaris!

#9
Jacob E
2010-12-11 02:11

HEJ...
Respekt....
Det minsta jag gör är hyser respekt för ingenjörer som Ratan Tatan!
Jag tänker inte vidareutveckla budskapet hoppas du förstår allvaret av en sådan här verkligt viktig bil.

Den är inte snygg.
Den är inte säker.
Den är inte ens billig för miljontals urfattiga i Indiden.
Men den är verklig och viktig för landets utveckling det är trots allt en bil! En dröm som kan bli verklighet för många hårt arbetande Indier som drömmer om en bil som dom aldrig kunde drömt om!!

#10
niran
2010-12-11 11:02

Indierna köper Maruti Suzuki Alto, det såldes 30 000 i November, Indiens mest sålda bil. De fattiga har inte råd att köpa en Tata Nano och de som har råd köper en dyrare Alto (6200dollar). Ska bli intressant och se hur det ser ut framöver. Men mkt av försäljningen hänger nog ihop med hur köpet kan finansieras.
Själv så gillar jag bilen och jag tror att den har framtiden för sig. Trafiksäkerhet kan inte få vara att störst och tyngst bil vinner, behövs en ändring här, bort med 2 tons personbilar från vägarna.
Alla har inte tjänstebil och kan åka Volvo V70.
De flesta får betala själv för sitt bilåkande...

#11
Esj
2010-12-11 11:11

Alla länder borde ge järnet på kollektivtrafik men det verkar lite egoistisk att inte unna u-ländare en egen bil, om än bara en mopedbil som Tata Nano.

#12
Bekväma resor.
2010-12-11 12:36

Kollektivtrafik i all ära men skulle inte fungera i småstäder i Sverige.
Där i Indien går bussarna när dom är fulla, inte som här där det kan sitta 0-3 st vid rundturen inom city eller mindre samhället.
Och sitta på taket eller hänga runt på alla möjliga ställen på bussen utanför städerna funkar inte heller här.
Kostnaden/väntetid faller på detta med i Sveriges kollektivtrafik i mindre städer.
Man har inte bilen att krocka med men är ju bra om någon annan dammar in i en.

#13
2010-12-11 16:29

Håkan Bäcklund, vad du tycker att indierna ska satsa på tror jag att de ger sjutton i.
De har haft kollektivtrafik i över hundra år och den fungerar säkert till och med bättre än här, men man måste komma ihåg att hela Sveriges befolkning skulle kunna rymmas (även om det blir trångt) i en mellanstor indisk stad.
Och varför skulle inte de få åka i en bil som trots alla brister ändå är hundrafalt säkrare än att frakta hela familjen plus ett antal höns på en moppe?

#14
j a r l
2010-12-11 18:26

Håkan Bäcklund - tala ur skägget!

#15
2010-12-11 23:59

Jag säger som Bäcklund: Indier kan gott nöja sej med kollektivtrafik. OK, de som har vett att tjäna som en lågavlönad normalsvensk, kan man väl unna en enkel Dacia. Och de som bor där kollektivtrafiken ej går, kan gott sitta på sina moppar. Vad gör det om 1 miljon indier mosas? Det finns ju faktiskt över 1 miljard. Räcker så det blir över, säger jag och Backlund.

#16
Jacob E
2010-12-12 03:38

T-forden var viktig för amerika, Vw bubblan var viktig för tyskland, trabanten var viktig för östtyskland volvos folkhems pv var viktig för sverige liksom tata nano är viktig för dagens Indien! Det är komplett ointresant att snacka om co utsläpp vikt säkerhet och bränsleförbrukning för bönderna i Indien utvecklingen går vidare ändå. Att alla världens mest utvecklade länder är demokratiska är sanning och allt handlar om kommunikation oavsett om det är bilar mobiltelefoner data internet radio mopeder båtar tåg eller bussar eller flyg. Amerika hade inte utvecklats så snabbt utan bilen och inte många andra länder heller.

#17
Raymond K
2010-12-13 08:57

"Den är inte säker"
"Den är inte snygg"
Herregud vad begär ni av en bil som kostar mindre än en månadslön.

#18
2010-12-16 08:46

Vill bara instämma i avdelningen syrliga kommentarer till Bäcklunds inskränkta uttalanden. Satt och blev fbd över den västerländska hybris och brist på perspektiv som framgick. Det finns snart inga höga hästar kvar att sitta på när indier,kineser med flera kommer att expandera,fortsatt utvecklas....

#19
Claes Norrå
2011-02-01 05:49

Den är visst snygg!!!!!!!!!

#20
Claes Norrå
2011-02-01 05:50

Den är lika snygg som andra småbilar!!!!!!!!!!!!

#21
Claes Norrå
2011-02-01 05:50

Den är lika snygg som andra småbilar!!!!!!!!!!!!

#22
Claes Norrå
2011-02-01 05:50

Den är lika snygg som andra småbilar!!!!!!!!!!!!

#23
2011-11-24 13:11

Herr Bäcklund tycker tydligen det är bättre att indierna kör motorcykel med hela familjen på MC:n och utan hjälm - för det är så det ser ut i Indien. Tata nano innebär ett säkrare alternativ för den indiska trafikmiljön.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.