Bild
Nästa artikel

Felskrivet om Saab?

Jan Åke Jonsson, Saab-chefen, tycker att journalister skriver om fel saker. Till Marianne Sterner sa han så här på Genève-salongen:

– Man tittar bara på hur många bilar vi sålt och ingen uppmärksammar vilket fantastiskt jobb vi gjort med att bygga upp ett nytt företag på bara ett år.

Jag kan förstå resonemanget med tanke på den fruktansvärt hårda press Saab-ledningen varit utsatt för. Men att ingen uppmärksammat återuppståndelsen är väl ändå inte riktigt. Det har skrivits hur mycket som helst om det (två böcker bland annat!). Och min absoluta känsla är också att alla som tagit till orda hoppas att det ska lyckas.

Saab-ledningens egen optimism när det gäller försäljningsmål (som långt ifrån infriats) har säkert bidragit till en viss skepsis hos utomstående när det gäller möjligheterna att få företaget på fötter.

Nu säger Jonsson att planen är att sälja 80 000 bilar i år. Men det är inget absolut mål, 60 000 sålda funkar också eftersom en så pass liten tillverkare som Saab, enligt Jonsson, är flexibel för snabba omställningar.

Låt oss hoppas på 80 000. För även om alla inblandade i Saab är värda all respekt och beundran för vad de åstadkommit under det senaste dryga året, så är det trots allt försäljningssiffrorna som avgör framtiden till slut.

Läs mer om Saab och Genève-salongen i Vi Bilägare nr 4/11.

Taggar:

Kommentarer

#1
789.
2011-03-09 15:32

6000 sålda funkar också. Eller inte.

Bye bye, SAAB och etanolbilar.

#2
mattea
2011-03-09 16:16

6000 sålda funkar ju, beror ju på perioden dom såldes på
vecka 7 beställdes 1990 Saab bilar.
Apropå etanol, nu skiljer det 4,30 kr mellan 95 oktan och E85(E75) det är alltså direkt lönsamt köra på etanolen.

#3
2011-03-09 16:25

Okej, då lämnar vi etanolen och pratar Saab istället.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#4
TurboMannen
2011-03-09 16:37

1990 bilar i veckan, det blir 103480/år :-)

#5
mnja
2011-03-09 16:44

Det bättre att gå ut med realistiska mål som nästan kan infrias än att förvirra med fantasier utan verklighetsförankring.

Man bör leverera vad man lovar. Det gäller produkterna också och där tycker jag inte heller man levererat vad man lovat.

#6
Hobb
2011-03-09 17:10

Journalister har alltid skrivit vad de vill och så ska det väl vara - pressfrihet. Mycket är fel men det får vi insatta läsare i så fall genomskåda!
Patetiskt när en Vd försöker styra - det blir bara fel.och får mest motriktad verkan. Upp till bevis i stället. Tillverka bra bilar som är efterfrågade t ex!

#7
Micke R
2011-03-09 17:30

Vad JAJ menade, tror jag, är att väldigt stor fokus har lagts vid det negativa (att de inte uppnått säljmålen) utan att kritiskt granska vad som görs i bakgrunden - helhetsbilden med orsaker. Ju mer negativt pressen skriver desto mer börjar folk tro på det och desto sämre går det för Saab. Eventuellt skulel försäljningen vara högre om pressen skulle vara mera neutral och hålla tillbaks med dom värsta löpsedelsrubrikerna (för om man märkt något under Saab affären så är det att negativa nyheter säljer - tyvärr). Hoppeligen blir inte pressens negativitet självförverkligande, utan att Saab med nya modeller och nya konkursensskragtiga motorer (både diesel och bensin nu med Griffin) kan ta igen sej och nå målen

#8
Bilbranschkonsulten
2011-03-09 19:20

Jasså, Jan-Åke tyker att journalisterna skriver om fel saker... Mera exakt Vad är det som är fel saker? Är det att man har skatteskulder, är det att man går ut och lovar höga mål som revideras 3 ggr och ändå inte uppnås, är det att Antonov lurar i vassen och vill ta över rodret? eller är det att den nya designchefen slutade efter bara några månader... eller är det att Muller har diskutabelt rykte efter alla förlustår med SPYKER? TALA om VAD som är fel - så får vi se vad som finns kvar för journalisterna att skriva om... Du har kanske inte sett alla positiva omdömen om Saab 9-5:an?

#9
Pedner
2011-03-09 19:28

ViB borde använda ett mer exklusivt språk. T ex som Gert och 789 varaf båda dessa har en fruga som inte blifva af med sin Avensis af årsmodell 2006.

Just nu känns ViB som Hänt Extra...

#10
Micke R
2011-03-09 19:39

Jag tror det är svenska media som har hetsat Saabs ledning att göra en så stor sak av föräljningsmålen. Viktigare än att nå säljmålen är väl att sälja bilar med god marginal och anpassa kostnader.
Skatteskulder?! Om du menar lönegarantin som är i rätten så är det för att pröva vilken tolkning som är rätt enligt lag (inte kan dom ju betala mer än vad som är rätt enligt lag, annars skulle dom ju vara oansvariga mot aktieägarna).
Jag tror de flesta vid det här laget kan vara överens om att det bara är bra när Antonov äntligen släpps in i Saab. GM och regeringen har ju ignet emot det mera. Nu förs bara ett papperskrig med EIB som kräver analyser för att acceptera förändrad ägarbild medan de har lån. Antonov, liksom Muller, är äkta bilfantaster, vilket många verkar ha svårt att acceptera. I gårdagens Gran turismo i TV8 intervjuades Antonov. Han verkade brinna för Saab och äger till och med en Saab själv sedan många år tillbaka. Han är helt enkelt en bilfantast som kan lyckas förverkliga sina drömmar om att (del)äga ett bilmärke - och just Saab ännu till på köpet. Muller vill betala tillbaks EIB lånet så snabbt som möjligt och Antonov vill sedan se till att Saab får framskaffat de 200mil. euro som behövs för att utveckla 9-2. Det kan ju inte tolkas som annat än entusiasm och långsiktigt planerande.
Och så vitt jag vet har Jason Castriota - designchefen - inte slutat alls. Det var försäljningschefen som slutade, men nu har Saab en minst lika professionel person på posten, och han är dedikerad till 100%.
Tur så är Muller "leadern" som inspirerar medan JAJ är "managern" som sköter det dagliga och därtill finns det andra som är huvudansvariga för ekonomin. Det är knappast Muller som sköter de dagliga finanserna.

Tycker någon tidning/tv-kanal skulle kunna göra ett reportage om arbetet bakom kulisserna med att få Saab tillbaka på banan. Skulle säkert vara mycket intressant och imponerande.

#11
Henr1k
2011-03-09 20:16

Bra skrivet Micke R, så slapp jag. En sådan dokumentär du skriver om är på gång, de hade bla intervjuat Swade på saabsunited. Jag rekommenderar alla som är intresserade att kolla in tv8 play och titta på gran turismo och se stora stygga Antonov med egna ögon.

#12
Markus
2011-03-09 20:25

Lite av vad jag tror Jan Åke Jonsson syftar på:

Förförra året var Saab tvungna att tillverka lite bilar eftersom de var under rekonstruktion. VARJE månad när bil swedens statistik släpptes påpekades hur dåligt Saab sålde. Tappet handlade i allmänhet om cirka 60 procent jämfört med året innan.

I år ÖKAR försäljningen med 60 procent i månaden istället.
Skrivs inte en rad.

Den vägen späder vår press på myten om Saab som aldrig kan öka sin försäljning.

Slutmeningen i vintertestet här på ViB är inte heller vacker.

Plus. Har EN ENDA av de journalister som hävdade att rekonstruktionen var dömd att misslyckats erkänt att de hade fel. Just det.

Hur skulle det vara med journalister som inte förväxlar stolthet och integritet och börjar erkänna när de har gjort fel?

#13
Efraim
2011-03-09 21:13

Bäcklund! När skrev DU något vettigt överhuvudtaget?!

#14
2011-03-10 01:30

Jaha, då är det bara att vänta och se om Saab lever året ut, snart når väl nyheten hit att Vladimir Antonov insett att pengarna kan vara slut innan 2011 är över och att EIB kan kräva tillbaks lånet....... Suck...

I så fall är det vi skattebetalare som får punga ut med pengarna.... Hur kunde staten vara så dumma att de gick i borgen för detta förlustföretag....?

Och undrar hur länge Bag... Jan Åke Johnsson ska förtsätta att spela som att allt är frid och fröjd....?

Klockan tickar fort nu.....!

#15
789
2011-03-10 07:23

Efraim:
Jag sitter här och filosoferar över NÄR Toyota Talibaben "Simon" skrev något vettigt senast? Var det hösten 1873?

#16
mnja
2011-03-10 08:10

Inte ens Antonov tror på företaget enligt senaste artikeln i DN. Affärsplanen håller inte och troligen får svenska skattebetalare stå för notan när EIB återkräver lånet innan midsommar.

God Natt!

#17
uff
2011-03-10 09:10

Varför kan man inte se något positivt angående Saab ? Det skrivs nästan bara negativt om detta bilmärke i stället för att vi skulle vara stolta över SAAB. Journalister i ex.vis Tyskland skriver nästan bara positivt om de inhemska märken.

#18
2011-03-10 09:51

Är för dåligt insatt i Saab men läste ( senaste nr av Vib ) att de skall fira sin obehörighet ifrån GM med en 9-3 cab....förstod jag det rätt så skulle det byggas 365 sådana specialbyggda bilar. ( en för varje dag sedan man blev "fri")

Fattar jag detta rätt?....Har Saab nu INGET med GM att göra? ....Hur fungerar det? ...( reservdelar,motorer o.s.v ) ???

#19
2011-03-10 10:30

Saab är fritt från GM, men visst samarbete kvarstår under en begränsad tidsperiod. Motorer m.m. köps in från GM. Bilen ska byggas i 366 exemplar.

#20
simon_d
2011-03-10 10:41

Så man är inte oberoende av GM? Dvs utan GMs leveranser av motorer skulle produktionen stanna?

#21
789.
2011-03-10 10:49

http://www.dn.se/ekonomi/antonov-varnar-saab-i-konkurs-om-fem-dagar

#22
2011-03-10 11:34

@simon_d: Ja, men GM är nu en underleverantör som alla andra. Det blir stopp i produktionen om vilken som helst underleverantör slutar leverera sina produkter. Så är det med alla biltillverkare.

#23
simon_d
2011-03-10 11:39

Och därmed inte oberoende av GM utan högst beroende, liksom man är av andra leverantörer som är single source.

#24
mnja
2011-03-10 12:01

Jag tror inte det spelar någon roll i alla fall,
för Saab är i konkurs om 5 dagar enligt Antonov och DN.
Vems ska stå för notan?

#25
2011-03-10 12:22

@ mnja: Läsförståelse är inte din bästa gren va?

Det Antonov säger är att om EIB av någon outgrundlig anledning SKULLE säga upp lånet så KAN Saab få problem i SLUTET av året.

Dessutom säger han att han personligen är beredd att gå in med ytterligare en halv miljard i företaget.

Usel "journalism" av DN i detta fall.

#26
2011-03-10 12:29

Rålle G, hur är det själv med din läsförståelse? Citat från DN: "Skulle lånet hos Europeiska Investeringsbanken sägas upp väntar konkurs inom fem dagar, menar han. "

#27
2011-03-10 12:35

Re 789 du kanske ska vänta lite med att skriva så oigenomtänkta inlägg..... Det var ett inlägg fyllt av fakta.....

#28
2011-03-10 12:47

Detta skulle i värsta fall vara aktuellt tidigast i slutet av året OM Saab misslyckas helt med säljmålen. Även om antalet sålda bara blir 60-65 tusen går man runt enligt affärsplanen. Att EIB skulle säga upp lånet nu är helt otänkbart eller är det någon som har en källa till att det är på väg att inträffa? Nä, just det..

Att bara läsa en rubrik är att göra det lite väl enkelt för sig.

#29
Lånebubblan...saab
2011-03-10 13:04

saab rosslar på lånade pengar. Inget talar för att pratkvarnarna i trollhällan lyckas med detta.

Saab är bara en stor lånebubbla som väntar på att punkteras.

#30
Mr X
2011-03-10 13:12

Rålle G!!

Kunde inte sagt det bättre själv! :-)

#31
2011-03-10 14:23

Rålle G, om affärsplanen spricker, då spricker även EIB-lånet. Med det kassaflöde Saab har just nu, så kan det spricka fortare är snabbt. Så, vi får väl se....

För övrigt har VM erkänt att affärsplanen redan spruckit, m.a.p. valutakurserna (USD och EUR).

#32
Liiisa
2011-03-10 23:30

Hoppas Saab konkar. De flesta svenskar ville låna ut ännu mer pengar till Saab men lite straffas staten genom att Saab går i konkurrs nu.

Varför lägga pengar på barncancerforskning när vi kan ge dem till ett förlustföretag?

#33
Mr SAAB
2011-03-11 06:48

Till Lisa,
Du förstår nog ingenting om företagsekonomi. Om du hoppas at SAAB konkar förstår du ej att det är hundratals miljarder som står på spel i långa loppet. Du är välkommen att själv betala den notan om du har råd.
Sluta sprid sånt här dravel på nätet för din egen och alla andra SAAB-hatares skull.
Köp en SAAB istället, det har jag gjort.
P.S. Tala är silver men tiga är guld sägs det i ordspråken..

#34
simon_d
2011-03-11 08:05

Mr SAAB, vad är det för "hundratals miljarder" du refererar till?

#35
Mr X
2011-03-11 09:03

Mr Saab!!

Du har väl märkt att det äer samma fattiga orförråd som används av aliaset Liisa, den oäkta Börje bilkunnig , den oäkta Mr X och alla versioner av Jarl och Yarl!! Och det är komik på lägst nivå som dessa alias "kör" med!! ;-) Och orskaen till det är att de älskar toyota men är rädda att bli lämnade ensamma på några enstaka gamla bortglömda toyotaforum här på vib:s webbsida!! Därför måste till vilket pris som helst göra sig hörda till vilket pris som helst!! ;-)

#36
2011-03-12 19:00

simon_d: aldrig hört talas om underleverantörer? :)
Saab i sig bidrar med väldigt många jobb.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.