Bild
Nästa artikel

Fel slutsats i däckstudien

"Om bilen har ESP, är det troligt att däcktypen inte splear någon avgörande roll, men här behövs ytterligare studier."


Så avslutas Trafikverkets studie av vilken effekt däcken (dubbat eller dubbfritt) har på olycksstatistiken, vintertid. Enligt Trafikverket minskar dubbdäck risken för dödsolyckor med 42 procent på vinterväglag.


Men slutsatsen i studien är alltså att om bilen har ESP så är dubbdäck och friktionsdäck likvärdiga.


Den konklusionen köper jag inte. Ishalka är ishalka hur mycket ESP man än har. Inget antisladdsystem i världen kan upphäva centrifugalkraften när det är noll friktion mot underlaget.

Läs hela studien här.

Taggar:
Fel slutsats i däckstudien

Kommentarer

#1
Jimmy
2010-09-16 13:16

Man måste observera att olyckorna de tagit med är olyckor där "sladd varit avgörande i olycksförloppet". Det är alltså långt ifrån alla olyckor som är med i studien.
Läs gärna också "Resultat av ESP-studien" i deras rapport. Visserligen en rejäl osäkerhet, men den visar faktiskt att risken för svåra och dödliga olyckor ökar med ESP på torrt eller vått underlag.

#1
Erik F
2010-09-16 13:38

Självklart spelar däcktypen stor roll.

#1
JohanL
2010-09-16 14:00

Att tänka på att de fall som redovisas i studien här om dubbdäck vs dubbfria så är det bara bilar utan ESP som tagits med.
Slutsatsen från studien är altså att om du har en bil utan ESP men med dubbfria däck så löper du 42% större chans att vara inblandad i en dödsolycka än om du har en bil utan ESP men med dubbdäck.
Synd att de inte gjort samma undersökning men med bilar med ESP då det i princip inte går att uppbringa en någorlunda modern bil utan det idag.

#1
Erik Rönnblom
2010-09-16 14:43

Trafikverket har gjort två studier. I den ena konstateras att om man har dubbdäck, är risken för olyckor med dödlig utgång 42 % mindre kontra bilar med friktionsdäck. Det gäller bilar utan ESP.
I den andra, ESP-studien, kommer Trafikverket fram till att ESP reducerar olyckor där människor skadas eller omkommer - med ca 29 respektive 32 %.
Under rekommendationer hävdas att "om bilen har ESP, är det troligt att däcktypen inte spelar någon avgörande roll, men här behövs ytterligare studier".
Resonemanget är svårt att förstå, bland annat beroende på att undersökningen bygger på polisrapporterade olyckor där däckutrustning inte noterats.
Vi Bilägares erfarenhet ä att ESP behöver viss friktion, d v s grepp, för att fungera. Ju sämre friktion, desto sämre hjälp får föraren.
Att en bil saknar eller är utrustad med ESP, förändrar inte däckets egenskaper. Dubb ger fortfarande bättre grepp och säkerhet på is än vad dubbfria däck gör. Elektroniken ändrar självklar inte greppet! ESP kan i vissa fall snarare fungera bättre på en bil med dubbdäck.

#1
Gustav
2010-09-16 14:46

Efter åratal av propaganda om att dubbfria däck är lika bra eller kanske till och med bättre än dubbdäck är det gjädjande att det finns en undersökning som visar det alla som testat redan vet. Nämligen att dubbdäck är bättre vid riktigt halt underlag.

#1
Lennart
2010-09-16 15:36

Det som också måste ses som en parameter är hastigheten. I en bil med dubbdäck och ESP blir hastigheten högre innan ESP börjar varna med ljus eller ljud och kanske inte ens längre förmår att hålla bilen på vägen.
Mostatt blir med friktionsdäck och ESP då varning kommer vid ett tidigare skede och hastigheten därför är lägre vid en eventuell avåkning.
MEN - jag kan ha fel

#1
esp is magic
2010-09-16 17:06

Jag har kört med dubbfritt i 2 år och föra året provade jag att koppla bort antispinn och ESP och min gud bilen spann helt, helt villt (ingen friktion alls!) och sladdar gick inte att häva hur jag ens försökte! Med ESP gick det helt ok, lite irriterande trögt men nu förstår jag varför och hur illa det äntligen är!!

#1
PerA
2010-09-16 17:19

Naturligtvis handlar det om däck, däck och åter däck. Och hastighet. Jag har en MB S500 och med ESPn inkopplad så är det i princip omöjligt att få sladd - om man har dubbdäck! Jag har kört med både dubb och friktion och visst är det skillnad, även om den största skillnaden är med i eller urkopplad ESP. Men samtidigt, om man kör som folk så ska det mycket till för att hamna i situationer där man själv är orsaken till olyckorna...

#1
leifer
2010-09-16 18:09

Har man en framhjulsdriven bil med ABS, så kan dagens bästa friktionsdäck räcka. Dock är ju en öppen diffbroms rätt dum när drivhjulen börjar tappa greppet, det hjul med bäst grepp står still (!), det andra spinner. Tvåans växel direkt från start kan hjälpa.

#1
Jörgen Berglund
2010-09-16 19:42

Det är en ganska märklig debatt! Ett år räknade jag till tre riktiga halkdagar över vinterhalvåret. Förra vintern var det betydligt fler, uppemot 15 st.
Jag vill påstå att det man vinner med att köra dubbfritt vida överstiger det lilla besväret att köra lite lugnare och med större varsamhet dessa få dagar.
Accepterar däremot dubbar för Norrlands inland. Självklart blir bromssträckan med dubb kortare än med friktionsdäck på halt underlag med samma utgångshastighet. Däri ligger hela debatten!
Det Collin hävdat att man inte vet hur mycket partiklar som kastas upp av dubbdäcken är nonsens.
Var och en med normal syn har kunnat konstatera att mer partiklar finns i luften bakom en dubbförsedd bil än en utan, Dessutom ligger de kvar i luften längre tid än enbart vattendroppar.
Till slut den mest avgörande frågan: Vem kan försvara att man kör med dubbdäck på asfaltunderlag?

#1
Cerry Blohm
2010-09-16 19:51

När man skall diskutera vinterdäck med eller utan dubb, får man väl titta på hur ofta merparten av trafikanterna kör på blank is.
Merparten körs i södra Sverige på saltade vägar och snömodd och då hjälper inga dubbar.
Kör själv på odubbat sedan 7-år tillbakaoch alldrig varit ute för någon insident.
Dubbade däck är ingen höjdare på barmark och barmark är det i större delen av södra Sverige vintertid.

#1
Björn Ohlsson
2010-09-16 19:55

Björn O
Skickligt Jörgen! Jag har kört bil ca 3000 mil/år sedan 1964 och aldrig sett att det skulle vara skillnad på hur mycket partiklar som virvlas upp utan trott i min enfald att de partiklar (damm) som syns virvlas upp av bilar både med och utan dubbdäck. Sen är det nog så att det produceras mer partiklar av bilar med dubbdäck än av bilar med dubbfria däck. Eller?

#1
leifer
2010-09-16 20:01

Lite av debatten handlar om salt kontra dubb. OM man saltar behövs inte dubb. Och saltet gör att vägarna blir blöta, och då agerar dubbar våtslip. Frågar man svenska folket om saltförbud kontra dubbförbud, så vinner saltförbud garanterat. Verklighetens folk...

#1
MASA
2010-09-16 21:18

Till PERA kan man säga, att ESP är utmärk att hindra bilen att sladda sidleds, men hjälper inte särskild mycket när du vill stanna bilen. Om man analyserar olyckor, är det rörelsen som orsakar skadorna. ABS är också bra. men på blank is tar det oerhört lång tid och sträcka att få stopp på ekipaget. Bra dubbdäck är nog det bästa hjälpmedlet, även i stadsmiljön.

#1
CRISTER
2010-09-16 22:57

Många kommentarer handlar om att vi i södra Sverige inte har nytta av dubbdäck för att det är så få dagar med isigt halt väglag.För mig räcker det med en(1) dag då den svarta halkan slår till och dubbdäcken hjälper mig att inte köra av vägen eller krocka med ett annat fordon.Det finns bara ett väglag som dubbdäck är sämre på en friktionsdäck och det är torr asfalt och hur många dagar är det det mellan november och mars när saltbilarna bestämmer väglaget.Det JÖRGEN BERGLUND skriver att självklart är bromssträckan kortare på halt underlag med dubbdäck.Jamen det är ju det det handlar om.Skillnad mellan liv och död i värsta fall.Det är som någon skrev att dom testade 2 lika Saab 9-5,en med och en utan dubbdäck(nya däck).Bromsning från 90 km/t på is,när dubbdäcksbilen stod still så hade friktionsdäcks Saaben fortfarande 46 km/t.Inga mer kommentarer,det säger allt.

#1
Kent
2010-09-16 23:31

I Tyskland får man som bekant inte använda dubb och därmed existerar inte häller den smuts som vi på svenska vägar lever med under hela vintern. Det är dubbarna som gör vägarna skitiga, inte saltet.
Jag har själv kört dubbfritt i många år och är inte helt övertygad om dess förmåga. Man kan dock konstatera att man bör byta dessa däck tidigare än ett dubbdäck. Mitt val beror på att man efter ett par säsånger inte har några dubb kvar och då anser jag att ett dubbfritt dubbdäck är sämre än ett odubbat däck.

#1
Freddan
2010-09-17 00:41

Den slutsatsen köper jag.
"Om man däremot avser att använda bilen i halt väglag, och bilen saknar ESP, är det klart olämpligt att använda odubbade vinterdäck."
"Om bilen har ESP, är det troligt att däcktypen inte spelar någon avgörande roll, men här behövs ytterligare studier."
Att dubbat är bättre råder det ingen tvivel om.
Men om du har ESP och friktionsdäck så är det i sig BETYDLIGT mycket bättre än en bil utan ESP och friktionsdäck vid halka.
Och det är helt enkelt så enkelt att en bil med ESP och trots dålig friktion till underlaget lyckas hålla bilen RAK och därmed sker kollisionen frontalt och deformationszonerna kan jobba precis som det är tänkt...
Bilen ställer sig sällan eller aldrig på tvären vilket en bil utan ESP ganska lätt kan göra, dubbat som odubbat.

#1
Hugge
2010-09-17 05:54

Det är väl upp till var och en att få köpa vilka däck man känner sig trygg med.Själv kör jag dubbfritt men frugan vill ha dubb.
En enkel lösning är väl att åka lite tidigare och köra efter väglaget då skulle det inte bli några problem.
Men det är så många som åker i sista sekunden och då måste de ju köra lite fortare och då blir de än fara för oss andra som är ute i god tid..
O.B.S
Detta är till alla.......
SÄTT PÅ VINTERDÄCKEN OAVSÄTT TYP I TID.DET ÄR ALLT FÖR MÅNGA SOM VÄNTAR IN I DET SISTA...
Tack för mig..Hugge

#1
Robert E
2010-09-17 20:24

Skulle vilja se hela rapporten och inte detta sammandrag som du länkar till. Men det verkar som om man resonerat som så att ESP ger ungefär samma effekt totalt som dubbdäck alltså tar de ut varandra. Detta är ju förstås en dundertabbe. Ska man göra en sådan jämförelse ska man förstås jämföra delmängden friktionsdäck med ESP med delmängden dubbdäck med ESP. Eftersom däckutrustning inte rapporteras i polisuppgifter är det omöjligt att göra någon sådan bedömning.

#1
Heinz Zwahlen
2010-09-17 21:14

På mig verkar det som att både vägverket och dom som vurmar för Dubbdäk har glömt bort det jag lärde mig för femtio år sedan. Nämligen paragraf 1. Du skall anpassa FARTEN efer sikten och VÄGLAGET.
Ni kan hitta på mer och mer säkehet för bilarna, många mycket bra. Kontentan av dessa förbättringar blir att Svensson kör fortare med nästan samma olycksfrevens.
Tack för ordet

#1
Thomas
2010-09-17 23:59

Dubbdäck eller odubbat hänger mycket på vilken körstil man har. Har kört dubbfritt sedan 2001 och är super nöjd med det. Men det gäller att köra med större marginaler och använda huvudet eftersom bromssträckan på is blir längre. Själv jobbar jag som service tekniker och åker tidvis långa sträckor. Dom tillfällen som det är is är inte så många. Sen är det en fördel att låta biltelefonen vara för om man är ouppmärksam och är på väg mot diket och sliter tag i ratten så vänder det lätt runt om det är halt. Själv använder jag handfri i bilen.

#1
Freddan
2010-09-18 00:45

Körstil? Körstil?
FRIKTIONEN TILL VÄGBANAN ÄR DENSAMMA OAVSETT "KÖRSTIL"....
Hur man tar till vara på det grepp som finns är däremot något annat och försöker man påstå att vissa däck är bättre för vissa "körstilar" så är man ohyggligt otydlig.
Bubbat ger hög friktion och odubbat ger lägre friktion. (VI PRATAR OM DET BÄSTA)
DÄREMOT SÅ FINNS DET SKILLNADER I BEHOVEN...
Men det är något helt annat..
Med min "körstil" funkar sommardäck, europeiska vinterdäck, friktionsdäck och dubbat året runt.
Men jag föredrar DUBBAT när det är is och snö.

#1
Freddan
2010-09-18 00:52

Bäcklund... Inga kommentarer?
Har jag fel?

#1
Thomas
2010-09-18 11:25

Freddan, jag har inte påstått att dubbfritt är lika bra eller bättre än dubbat på isigt underlag. I grund och botten handlar det om att anpassa hastigheten efter bilens egenskaper och däckens friktion.
Och visst har det med körstil att göra. En förare som har en stressad och aggressiv körstil klara inte av att köra dubbfrit när det är svåra förhållanden. Man kan aldrig skylla på något annat än föraren när man tappar greppet på snö och is. Föraren måste anpassa körningen efter hur trafiksituationen ser ut. Om man inte hinner bromsa vid köbildning/trafikljus så håller man för kort avstånd till bilen framför alt. kör för fort med tanke på friktionen från vägbanan. Är man däremot inte vållande till en olycka, men drabbad ändå p.g.a. någon annan så är det en annan sak.
Klarar man inte av att köra dubbfritt så bör man fundera på viken körstil man har. En lugnare körstil sparar dessutom mycket bränsle, miljö och slitage på däck m.m.
Jag kommer aldrig mera att köpa dubbade vinterdäck.

#1
CRISTER
2010-09-18 11:40

FREDDAN:Jag håller med dig att det är friktionen som avgör i alla lägen oberoende om man skall stanna eller inte tappa greppet i en kurva,undanmanöver,m.m och då hjälper ingen ESP i världen om inte däcken har bra friktion mot vägen.Men nu försöker vissa skapa en MYT att dubbat bara är bra vid inbromsning men odubbat lika bra vid sladdar,det forskarna kallar loos-of-control.Men forskarna säger ytterligare studier krävs.Det är ju inte kul att behöva erkänna att man köpt däck som är sämre på vintern än dubbat.

#1
Roy
2010-09-18 12:35

Ögnade igenom inläggen men tänker inte än en gång ge mig in i vinterdäcksdebatten.
Undrar dock över Thomas inlägg. (Är du service eller är du tekniker - eller kanske rent av servicetekniker?) Det handlar om körstil, vilket ger intrycket att med dubbdäck så kan man köra "tuffare". Det rättar dock till sig i det uppföljande inlägget där det finns vettiga reflektioner.
Det är, som AL brukar skriva, viktigt att köra som om hjälpmedlen inte fanns. Annars förloras ju säkerheten i de minskade marginalerna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.