Bild
Nästa artikel
Nyheter

Fel på kulturen hos verkstäderna

21 april 2010

Vi Bilägare avslöjar verkstadsfusk igen - för femtielfte gången.


Numera får ju även ickemärkesverkstäder utföra auktoriserad service och vi ville kolla hur mycket kvalitet det var i deras jobb. Vi tog med en märkesverkstad också för att kunna jämföra.


Resultatet blev beklämmande för alla fem verkstäder, inklusive märkesverkstan. Alla kryssade i protokollet att de hade kollat ljusinställningen och tog betalt för det.


Ingen av verkstäderna kollade verkligen ljuset.


Rent lurendrejeri mot bilägarna, alltså. Det är helt obegripligt att verkstäderna beter sig så här; de har förbundit sig att utföra dessa kontroller, de tar betalt för dem, det rör sig om väldigt enkla åtgärder som är lätta för bilägarna att själva kontrollera att de blivit utförda och - inte minst - det är djupt ohederligt mot dem som hela näringen lever på, nämligen kunderna.


Man kan naturligtvis förenkla problematiken och skjuta all skuld på den enskilde mekanikern. Men det här är allvarligare än så. Det måste vara något mera övergripande fel i organisationens kultur när fusk och slarv breder ut sig på det här viset.