Bild
Nästa artikel

Fel på kulturen hos verkstäderna

Vi Bilägare avslöjar verkstadsfusk igen - för femtielfte gången.


Numera får ju även ickemärkesverkstäder utföra auktoriserad service och vi ville kolla hur mycket kvalitet det var i deras jobb. Vi tog med en märkesverkstad också för att kunna jämföra.


Resultatet blev beklämmande för alla fem verkstäder, inklusive märkesverkstan. Alla kryssade i protokollet att de hade kollat ljusinställningen och tog betalt för det.


Ingen av verkstäderna kollade verkligen ljuset.


Rent lurendrejeri mot bilägarna, alltså. Det är helt obegripligt att verkstäderna beter sig så här; de har förbundit sig att utföra dessa kontroller, de tar betalt för dem, det rör sig om väldigt enkla åtgärder som är lätta för bilägarna att själva kontrollera att de blivit utförda och - inte minst - det är djupt ohederligt mot dem som hela näringen lever på, nämligen kunderna.


Man kan naturligtvis förenkla problematiken och skjuta all skuld på den enskilde mekanikern. Men det här är allvarligare än så. Det måste vara något mera övergripande fel i organisationens kultur när fusk och slarv breder ut sig på det här viset.

Taggar:

Kommentarer

#1
Anne-Charlotte Lindhult
2010-04-21 16:16

Har aldrig kunnat begripa hur en enkel service kan kosta så mycket - att de dessutom fuskar är ju brottsligt! Varför finns ingen kontroll på servicekontroller - stickprov?

#1
Erik F
2010-04-21 18:07

Jag säger det igen: Man kan inte lita på stora opersonliga verkstäder. Bäst är en enskild mekaniker som tar personligt ansvar. Jag vet hur det går till på bl.a. en mercedesverkstad, där man spolar ut glykol och spillolja i dagvattenbrunnarna och sen låter varmvattnet rinna resten av dagen för att få bort oljan! Kolvar som renoveras i motorer läggs på det grusiga golvet och rengörs inte innan man plockar i dem i cylindrarna igen o.s.v.! Trevligt, Mercedes!
Den Peugeotverkstad vår bil hade servats på innan vi köpte den har knappast blivit uppsmord i dörrgångjärn etc., vilket lett till att rullarna där rostat fast helt. Bra jobbat, Peugeot Center, Hisingen!
Nej, bojkotta stora verkstäder, som dessutom tar ockerpriser.

#1
andreas
2010-04-22 00:06

är inte förvårnad!
att märkes och andra verkstäder kan ta så hutlöst mycke betalt o inte ens göra ett bra jobb är skamligt,ja menar vi bilägare har ju inte så mycke o säga till om när de e dax för service,mer än att betala o försöka se glad ut, hörde nånstans att de va personalen som va den största boven i dramat nån sa att dem kan 700 spänn och uppåt i timmen o de där kan dem ju bolla med hur dem vill utan att nån kollar upp det sen tillkommer reservdelar på det också, näää bättre kontroll helt enkelt

#1
Jürgen Hundt
2010-04-22 12:22

Då är det skönt att kunna åka till Bil& Motorservice i Genarp! En verkstad som jag har anlitat för alla mina bilar i snart 35 år! Mekanikerna är otroligt kunniga och ingen del i servicen lämnas åt slumpen! Går det att reparera gör man det hellre än att använda dyr reservdel! Måste man byta något som man inte hade räknat med innan, ringer de och frågar för att få en bekräftelse!
AAA i kreditvärdighet sedan många år tillbaka!Efter fadern driver numera sonen verkstaden med samma inställning! Kvalité, kunskap och service framför allt!
J.Hundt
Vallmostigen 7
Genarp

#1
Kjell-Åke
2010-04-22 16:35

Detta är inget nytt fenomen. I början av 60-talet hade jag en kompis som arbetade på Frode Lund i Malmö, Skånes då största VW-verkstad. Där hade man en avdelning som bara sysslade med kompressionsprov på ackord. För att tjäna in kafferasten tog man av ett tändstift och tog 4 prov i samma cylinder, jämt och "bra" blev det.
Vad kan man förvänta sig, bilhandlare och verkstäder är släkt i rakt nedstigande led till forna tiders hästhandlare som skådade häst i mun för att konstatera eventuella fel.

#1
lubos
2010-04-24 13:22

Artikelförfattaren har rätt i att det tycks finnas systemfel hos de stora verkstäderna som gör att fusk "lönar sig" på kort sikt, och tyvärr baseras ju större delen av vår ekonomi numera på kortsiktiga överväganden!
En chans för de "små" verkstäderna öppnar sig här, ty där går det att få den personliga relationen som i sig gör allt fusk "skämmigt"!
Och, "man får vad man betalar för" stämmer även här! Små verkstäder har ofta enklare utrustning som tar mer tid att använda, men i gengäld mera erfarenhet hos "mekarna"som begriper bättre vad de sysslar med!

#1
J Stahlin
2010-04-26 19:37

Många mekare på de stora verkstäderna är färskingar från gymnasiernas fordonslinjer. Oerfarna och numera ofta inte ens särskilt intresserade av att skruva i andras bilar. De har gått fordons för att de inte kom in på något annat. De föredrar datorspel eller att fixa med sin egen bil. De här pojkarna kan bara läsa av mätinstrument och byta ut delar tills datorn meddelar att felet är avhjälpt… Det är inte helt ovanligt att mekarna struntar i att byta olja i tjänstebilarnas motorer, den tar de i stället med sig hem till den egna eller kompisarnas bilar.
Ofta får Toyotaverkstäder beröm, men de är inte ett spår bättre än konkurrenterna. Hörde en historia om mannen som hade en Toyota Prius som tjänstebil. Han åkte till märkesverkstad i Stockholmstrakten, lämnade in nycklarna och satte sig sedan i bilen i väntan på mekanikern. Under tiden jobbade han på sin bärbara dator. Ingen mekaniker dök upp, men efter någon timme ringde det på mobilen. Det var verkmästaren på Toyota. "Hej, du kan hämta din bil nu, vi är klara med den…"
Gissa om han betalade för den fina servicen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.