Bild
Nästa artikel

Expressen ställer korkad fråga

"Korkat mobilförbud" var rubriken på Expressens ledare i lördags där tidningen vänder sig mot det man kallar förbudståget.


"Det är också riskabelt att köra med högljudda och bråkande barn i baksätet. Ska man förbjuda barn i bilar för det?", är ledarskribentens korkade fråga. 


Nej, man ska inte förbjuda barn i bilar. Man ska över huvud taget inte jämföra mobiler med barn.


Expressen hänvisar förstås slentrianmässigt till den där gamla uttjatade undersökningen från VTI som påstår att det är samtalets innehåll, inte själva mobiltelefonen, som påverkar säkerheten.


Det är nys. Självklart blir man en sämre förare med enhandsfattning. För att inte tala om vilken katastrof man är bakom ratten om man sms:ar under körning.


Infrastrukturministern brukar också hänvisa till den där VTI-undersökningen när hon avfärdar förslag om mobilförbud.


Det är bara att konstatera: det är inte läge för ett förbud i Sverige ännu. Vi måste ha några rejäla olyckor först. Dom kommer.


 

Taggar:

Kommentarer

#1
Saabnisse
2010-07-19 11:26

Jo, du har helt rätt.
Om det ringer när jag kör och inte har handsfree kopplad ber jag passageraren svara om jag har någon, dedan kan man ju stanna eller be att få ringa upp.
Kör jag själv och inte kan stanna kan man ju trycka bort samtalet och ringa upp vid lämpligt tillfälle.
Nu måste jag ärligt säga att det inte alltid jag gör så. men jag skulle aldrig svara i tät trafik och jag ringer aldrig upp när jag kör.

#1
Jan
2010-07-19 11:46

SAABNISSE: Problemet är att 7 av 10 gör precis som du. Resterande ser förarplatsen som telefonkiosk.

#1
petter nicklas-son
2010-07-19 14:54

jag talar alltid i telefon, jag ringer upp, jag smsar, både läser och svarar, jag t.om surfar under tiden jag kör, gärna på motorvägen, på natten, förbi skolor och dagis, i tät trafik, i dåligt väder, i snöslask, på grusväg, ja alltid, och vet ni vad? även om jag bara utgör 0,000001% av sveriges befolkning, så är det är objektiv undersökning, som säger att det är helt riskfritt, jag har aldrig krockat när jag pillat på telefonen, gps, bilens inbyggda telefon, bytt cd skivor, bytt radiokanal... förbjud sex istället, för utan sex blir det inga skrikiga jobbiga ungar i baksätet, och utan ungar, så om 100år, när alla är döda, blir det inga olyckor... :)

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-07-19 14:58

Alltså det är inte telefonen som är det väsentliga utan det är alla störningsmomenten i bilen, om det så gäller ett samtal i mobil, passagerare, byta skiva, pillra på gps m.m.
När man kör bil så ska man köra bil. Inget annat.

#1
Kjell-Åke
2010-07-19 16:22

Petter N: vilken osannolik tur du haft, för påstå inte det är skicklighet. Hade alla gjort som du hade det inte varit så många förare kvar heller och då hade problemet löst sig själv. Det är precis den sortens förare som man inte vill ha omkring sig i trafiken.

#1
Arne
2010-07-19 16:34

Är det någon, som någonsin, sett en förare som pratar i mobil med vänsterhanden använda blinkers..?

#1
Lägerleffe
2010-07-19 17:32

Tänk så många språkliga idioter det finns - som inte kan skilja på SJÄLV och ENSAM, FÖRE och INNAN, DE och DEM och så vidare i all oändlighet. Säger bara: lär er svenska innan ni skräpar ner i kommentatorsfälten!!
Vad gäller mobilsnack vid ratten - det är handsfree som gäller, annars är man en riskfaktor som skräpar ner i trafiken (och kan råka dubbelt illa ut om "något" händer).
Det är lika med såväl språk som bilkörning - man måste kunna först och sedan använda sina kunskaper och sitt omdöme på rätt sätt.

#1
Bj
2010-07-19 17:37

Hur många gånger har man inte trott att man kör bakom ett fyllo för att sedan konstaterat att det var en förare som pratade i mobilen. Vinglar och konstiga hastighetsändringar.

#1
markus
2010-07-19 18:03

Bra Bäcklund. Jag hade själv körkort i typ tre månader innan jag insåg det idiotiska i att försöka prata i mobilen och köra bil samtidigt.
Första gången jag använde handsfree manövrerade jag samtidigt ut bilen från en parkeringsplats. Gör det utan handsfree (bilen har manuell växellåda) utan handsfree och ni kan söka er till vilken cirkus som helst!
Självklart gör det skillnad att man kan ha båda händerna på ratten!
Vad var det mer exakt för fråga som VTI undersökte?
Kan tänka mig att hypotesfrågan löd: Påverkar samtalets karaktär e.tc. hur mycket koncentration man tappar när man pratar i mobilen?
Svaret på den frågan är självklart ja (sitter du och blir fly förbannad på den i andra änden t.ex. är du ingen koncentrerad bilförare!).
Men det innebär också att undersökningen överhuvudtaget inte undersöker om du blir en mer kapabel förare med handsfree än utan!

#1
Hallå PETTER NICKLAS-SON SA...
2010-07-19 18:22

Skämtare av stora mått?! Ja, ingen kan väl tro att Petter Niklas menar allvar. Så korkad är ingen!

#1
Roy
2010-07-19 18:31

Allt som tar koncentration från körningen - tar koncentration från körningen.Eller har jag missat något?
Allt pillande vid olämpliga tillfällen är olämpligt. Eller har jag missat något där också?
Den enda undersökning jag sett ordentligt redovisad, gick ut på att föraren skulle ta sig genom ett antal portar och liknande samtidigt som kommandon från den påhittade chefen skulle registreras. Hur verklighetstroget är detta? I den påtvingade situationen har självklart själva samtalet en påverkan på körningen.
Sitter jag bakom ratten så prioriterar jag naturligtvis körningen! Åtminstone borde det vara så. Det finns knappast någon chef som kräver att jag ska prioritera honom/henne framför trafiken. Man kan faktiskt säga till precis vem som helst "Vänta! Jag ringer upp dig." när man ser att det stökar till sig i trafiken.
Som andra varit inne på, så handlar det om något så enkelt som att köra bil när man kör bil.
Prioritering!

Expressen gör sig tydligen skyldig till att jämföra äpplen och bananer. Bara för att det finns skrikiga och/eller ouppfostrade ungar, så innebär inte det att man därmed också måste acceptera varenda annan störning!

#1
S-E S
2010-07-19 18:33

Blev i dag nära nog prejad av vägen av en kvinna som talade intensivt i telefonen och fäktade vilt med den lediga handen allt medan bilen själv valde att långsamt och osäkert byta fil. Tydligen var ljudnivån på samtalet hög då hon inte uppfattade ihållande intensiva tutningar. Hon kom i alla fall tillbaka till "medvetandet" strax innan hon mötte diket på vägens vänstra sida.

#1
Jes
2010-07-19 19:13

Hallå där, använd blinkers istället för mobiltelefon ... för är det inte mej du pratar med kan jag inte veta vart du tänker köra.

#1
ante
2010-07-19 19:47

Jag tror inte att de flesta av oss behärskar telepati. Alltså, använd blinkers som lagen föreskriver, och inte samtidigt som ni vrider på ratten.

#1
Melvin
2010-07-19 20:50

Re: LÄGERLEFFE!
Vet inte om du känner till vad man på de stora tidningsredaktionerna i Stockholm (och på andra håll) använder för ord när man talar om kommentarerna??
Om inte: "PISSRÄNNAN"!!
Kanske något man bör tänka på innan man skriver en kommentar. Inte direkt förvånande men säger en del om deras människosyn!
Detta handlade inte om mobiler men bör kanske nämnas. Självklart skall en bilförare ha båda händerna på ratten!!

#1
Mr Colt
2010-07-19 22:28

@Melvin
Detta var intressant att journalister känner sig allsmäktiga,
när dom tillhör en skara människor som måste läsa på högskola för att lära sig ställa en fråga.
Vad sägs om detta exemplet från GT/Expressen:
"Kvinna dog i frontalkrock."
"Den 45-åriga kvinnan blev påkörd i sidan av en annan personbil på riksväg 63."

#1
Tom
2010-07-20 01:30

Nys är när Bäcklund avfärdar VTI vetenskapligt korrekta utredning av användning av handsfri.
Har Bäcklund verkligen läst utredningen eller var den kanske för svår att förstå för Bäcklund. Det verkar faktiskt så eller skall man stå i den popjulära kön och gallskrika för att vara populär?

#1
Harry
2010-07-21 14:08

Att prata i telefon är nog mer jämställt med att prata med en passagerare. Att däremot börja fumla och famla efter telefonen då den ringer är rent livsfarligt. När mobilen ringer så kan det ju var ett livsviktigt meddelande, och därför bör mobilen alltid ligga väl till hands eller helst med handsfreefunktionen aktiverad. Man kan ju helt kort svara att man kan ringa upp om trafiksituationen kräver det. Man bör i alla händelser försöka stanna på lämpligt ställe så snart som möjligt. Det är väl ytterst en fråga om disciplin, omdöme och ansvar. Själv "hör" jag varken telefon eller passagerare då jag närmar mig en trafiksituation som jag förstår kräver min uppmärksamhet. allt annat är undantryckt i mitt huvud. Jag har lärt mig att prioritera koncentrationen på vad som mest kräver min uppmärksamhet för tillfället, vilket ofta innebär att att jag blir lite utskälld för att inte lyssna. Men det är lätt att ta med tanke på att jag kanske tack var min förmåga räddat både mitt, mina passagerares och andra trafikanters liv. Men att helt förbjuda - nej. Och så intelligent som Expressen ställde frågan kan väl bara en sådan tidning göra. Tänk om man skulle förbjuda alla höger ifrån kommande bilar... alla farliga trafikavsnitt... alla vackra kvinnor... (90% av alla småolyckor berodde ju på kort-kort då det modet kom)
Och vem ska kolla? Och hur? Och vem ska betala det kalaset? Jag tycker det låter mest som att någon manshettgubbe är ute efter ännu en fallskärm.
Det är så lätt att stanna och ringa så det behövs nog ingen extra lektion för det även om högerfoten just då väger ett ton. Vad som behövs är en lektion i anti-prestige och icke-non-chalans och få alla att inse att ingen trafik är bättre än trafikanterna själva. Rötägg och skötsamma inräknade. Fast det är ju klart att fick vi bort rötäggen så... men - suck - det kommer alltid nya. Ibland är kanske även jag en av dem i ett obevakat ögonblick, men jag har i alla fall insikten om att det så kan bli, vilket kanske fler borde ha.
Och köra med en hand - Ska vi förbjuda alla handikappade som inte har mer än en hand, men ändå aldrig varit inblandad i någon olycka på grund av att de är ofta medvetna om sitt handikapp. Och de som inga hände alls har, men kör bättre än Mister Kaxpetter själv?
Själv har jag två händer men använder endast den ena till att ratta på grund av att jag inte kan använda fötterna som en "normal" människa, och därför sköter både broms, gas och en hel del reglage med den andra handen. Detta faktum gör att min tid från att flytta från gas till broms är näst intill noll i tid eftersom det är samma handtag, ett redskap som man egentligen inte borde behöva vara handikappad för att ha. Det borde vara standard på alla bilar liksom automatlåda. Men med dagens utveckling så kommer vi nog åt det hållet på ett eller annat sätt.
Var rädd om varandra och kom ihåg att på hastighetsskyltarna uppges HÖGSTA tillåtna hastighet vilken ändå är för hög eftersom det på grund av för hög fart smäller i alla fall. Hur kan man krocka när man står stilla? Människan är ju bara gjord för 6 - 7 km/tim. Så fort vi dubblar det - börjar springa - så snubblar vi lätt. Tänk på det.

#1
Svenne
2010-07-21 14:20

Har själv Blåtands-handsfree och telefonknappar i ratten - det tycker jag funkar rätt bra. Då är det sällan man gör missar i trafiken, kanske lite ouppmärksamhet när man letar i telefonboken (i färdatorn, rakt fram vid hastighetsmätaren). Kanske är själva samtalet problemet inte handhavandet?

#1
Roy
2010-07-21 17:39

Jag kollade fatiskt lite i den där VTI-rapporten.
De skillnader som ändå finns är till fördel för handsfree. Det konstateras också att undersökningen behöver kompletteras.
Ingenstans framgår vad det var för typ av telefonsamtal, vilket är nog så viktigt. Sen får man inte glömma bort att försökspersonen naturligtvis är medveten om att det inte är verklighet, utan en simulator.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.