Bild
Nästa artikel

Etanolbilen tålde inte - etanol!

Etanol som drivmedel upplever lite av en renässans. Den är miljövänligare  i produktionsprocessen än vad en del motståndare sagt.


Dessutom harmonierar pumppriset allt bättre med vad bensinen kostar.


Men, nu kommer nya tveksamheter kring etanolen som drivmedel. En dam ringde och berättade att bränslepumpen på hennes fem år gamla etanolbil havererat efter 10 000 mil. På märkesverkstan undrade de om hon kört mycket på etanol.


- Ja, svarade damen. Mer än nio gånger av tio har jag tankat etanol. Det är därför jag köpt en etanolbil.


Då fick hon veta att det var orsaken till bränslepumpshaveriet. Fyra gånger av tio bör man tanka bensin, enligt märkesverkstan.


Alltså, här har vi en etanolbil som inte tål etanol! Vi Bilägare återkommer i frågan.

Taggar:

Kommentarer

#1
Gösta
2010-06-09 14:33

Kan det vara en Renault månne? Om jag inte missminner mig har de haft stora problem och rekommenderar ägarna att inte köra sina bilar på Etanol alls.

#1
Jägaren
2010-06-09 16:20

Jag vet en som har en Renault som de kör på etanol. Men se, den startar inte under 0 grader (!) utan att motorvärmaren först sitter i - vilket är lättare sagt än fixat när man står där ute på torget i stan en vinterdag. Min bekant har således tvingats gå ut med jämna mellanrum för att varmköra motorn. Jag säger bara: Vägra etanol!

#1
Jes
2010-06-09 16:20

Skandal vill jag säja!!

#1
Henrik
2010-06-09 17:30

Jag är inne på min andra etanol-Saab, och har inte tankat bensin mer än i yttersta nödfall, säg fem ggr totalt på fem år, ingen av bilarna har ens hickat, startat lätt oavsett väder och temperatur. Tvärtom går ju Saabarna bättre på etanol än bensin och 30 hk är inget jag tackar nej till om jag kan välja. Att sen alkohol odlat på grödor är miljövänligt har jag alltid anat, synd bara att oljelobbyn vann, åtminstone första heatet.

#1
Enzo
2010-06-09 18:50

Det kan lika gärna vara en Saab. Jag åkte med en Saab-taxi förra veckan och då berättade föraren att han måste tanka bensin var tredje gång typ för annars började bilen att rycka! Är vi något stort på spåren här? Sista nådastöten för E85?

#1
Kenneth
2010-06-09 19:16

Min fru har haft ett par Biopower SAAB som körts mellan 15 000 och 20 000 mil mellan bilbytena där ingen absolut ingen SAAB har på minsta vis krånglat mer än att ett hjullager har bytts vid ett tillfälle. Hon tankar nästan uteslutande på miljövänlig etanol, E85. SAAB Biopower är en underbar bil att äga och köra. I höstas beställde hon en ny SAAB 9-3 Biopower som levererades i januari 2010.

#1
MattiasD
2010-06-09 19:19

Har nu snart kört 3000 mil med min V70 2.5FT enbart på E85. Inga problem alls! Motorjournalister borde rikta sin kritik mot biltillverkarna som har problem och inte mot bränslet.
De sk kritiker mot etanol är alltid motorjournalister som verkar älska fossila bränslen. De har effektivt spridigt lögner om etanol senaste åren men verkar ha tystnat nu. Okunnigheten lyser igenom hos motornjournaliserna nu när Börjesson lagt fram sin rapport.

#1
oskar
2010-06-09 20:33

kör renault clio flexfuel. ca 1800 mil hittills. hade lite startproblem efter ca 1 månad, men en händig mekaniker på verkstaden fixade det hela. bilen krävde ibland 4-5 startförsök. efter ingreppet har bilen startat på direkten även i minus 28 grader. tankar endast e 85. har frågat på min renaultverkstad om jag skall tanka bensin ibland, men har fått till svar att `du har ju köpt en etanolbil,så det är det som gäller`.inga problem att köra på under 0.8 liter /mil heller.

#1
Lars B
2010-06-09 22:06

Bränslepumpen på min Focus Flexifuel 2003 väsnades till en början när jag körde på E85, Ford bytte utan diskussioner pump på garantin. Jag kör numera E85 utan några som helst problem, ser dock till att ha motorvärmare inkopplad innan körning på vintern.

#1
Konservator
2010-06-09 22:43

Kvällstidningsrubriktalstreck är oftast irriterande - och onödiga!
;)

#1
Bengt Staffas
2010-06-09 23:00

Hej! Jag kör en Mitsubishi Colt flexifuel och den fungerar alldeles utmärkt. Jag är av åsikten att etanolen förtjänar ett bättre ryckte. Min Colt drar också lite (0.7lit/mil blandad körning) vilket inte är helt fel.

#1
Roger
2010-06-09 23:42

Har kört saab 9-5 biopower i snart fyra år, kör cirka 2500 mil om året. Har enbart kört på etanol och allt har fungerat perfekt.

#1
Christer Eng
2010-06-10 00:24

E85 är totalt katastrofalt
Körde SAAB Biopower i 3 år och totalt 17 000 mil. Tankade nästan uteslutande E85. Efter 14 000 mil blev den svårstartad. Näst intill omöjlig att starta. Bilmeken frågade om jag kört mycket på E85. Han menade att vart 3:e tank skulle vara bensin. En gång visade alla mätvärden att jag hade 100% etanol i tanken fast jag hade 100% bensin i den. Efter 10-tankar med 99 oktan så var den ganska ok att starta. Men jag litade aldrig på bilen nån mer gång. De ville riva bort spridarna och en massa givare och rensa dem, men jag tackade nej för bilen var leasingbil och skulle snart bytas. I mars 2009 var SAABen 3 år. gått 17000 mil och inbytespriset blev 37 000 . Snacka om dyrt bilägande.
I veckan har min kompis samma problem med sin 93a och den ska plockas isär nu.
Nu kör jag en underbar dieselbil. SKODA SUPERB. Den roligaste bil jag haft.

#1
Pelle
2010-06-10 11:49

Tydligen skandalleveranser av bränsle i Uppsala-/Mälardalstrakten med ej rengjorda tankar (tankbilarna) mellan olika bränsletransporter! Följ upp detta ViB ! Klart att motorerna blir lidande om det finns t ex diesel i etanollev. Har f ö kört 6 år med Ford FFV till ca 80% på etanol utan några eg problem.

#1
Magnus
2010-06-10 14:02

Bilar och delar har alltid och kommer alltid att gå sönder. Genast "tror sig" förståsigpåare" att det måste vara bränslets fel så fort det gäller en E85 bil. Hur ofta skyller man på bränslet när det gäller bensinbilar där pumpar och annat havererar?
Saab har haft generellt problem med bränslepumpar antingen det gäller vanliga bensinbilar eller Biopower

#1
pg
2010-06-10 21:14

Etanolen kanhända bli ett framtidsbränsle. Men som det är idag blir man lite fundersam. Privata ägare som jag talat med har tankat bensin de senaste åren eftersom det varit billigare. De extra 30 hk i Saaben hade de ingen glädje av eftersom bilen inte hade något bottendrag, utan måste varvas upp i över 2000 varv innan den är någorlunda körbar med etanol.
Många firmabilägare klagar på att en Saab t.ex drar 1,4 liter milen med etanol. Samma bil körs på 0,8 med Bensin, vid ungefär liknande körning. Dessa ångrar idag att de ilnte valde diesel för totalekonomin och körbarheten. Men det är ju klart. Köper man en miljöbil, vill man ju inte erkänna sitt misstag om man är privatbilist. Vad jag kan se, tankar de flesta biobilister bensin än idag, trots att bensinpriset skjutit i höjden.
P.s jag hyrde en ford focus som drog 1,3 liter milen blandad körning. Jag är övertygad om att den bilen går att köra på 0,6 med bensin. Att en etanolbil endast skulle dra 30% mer är ett önsketänkande tycks det.

#1
Mr Colt
2010-06-11 20:26

Min SAAB vill vid min normala körning ha mellan 7.5 och 8 l/100km bensin. Motsvarande siffror för E85 är 9.5 till 10.5l/100km.
Andra på företaget har annan typ av körning och ligger mellan 9.5 och 11l/100km på 95 oktan ingen har kommit över 14l/100km med E85.
Med dessa siffror har ingen med tjänat på att köra bensin istället, med undantag för ett kvartalslångt priskrig för 2 år sedan.
Dock håller jag med om PGs erfarenheter med Fords etanolmotorer, men dom har å andra sidan ingen turbo.

#1
oskar
2010-06-11 20:54

Det där med förbrukning kan ju alltid diskuteras.Själv kan jag som sagt lätt köra min Clio under 0.8 l/mil. En av mina söner har en V70 flexfuel och han kommer upp i ca 1.3-1.4 liter /mil. MEN, han har ett helt annat körtempo än jag , dessutom hetsig Göteborgstrafik. Hantera högerfoten med omtanke och du får ner förbrukningen rejält. Den tid du förlorar är nog ganska marginell. + - 5 minuter vid en långkörning kan väl kvitta eller hur.....?

#1
Per Karlsson
2010-06-13 23:52

Att etanol är mer aggressiv jämfört med bensin är ingen nyhet. Och att även bilar som anpassats för E85 får problem är inte heller så konstigt. Biltillverkarna gör vad de kan för att minska kostnaderna, och då blir hållbarheten lidande. För de flesta tillverkarna är andelen etanolbilar väldigt låg, vilket gör att de inte sätter så mycket på spel när det gäller förtroende för kvalitet. Kom ihåg att Sverige är det enda land i Europa som satsat på etanol. Däremot har många försökt, och i viss mån lyckats, få bättre miljö-image genom att snabbt ta fram E85-bilar som kvalificerar sig för miljöbilsdefinitionen.

#1
Per Karlsson
2010-06-14 00:00

En sak till: E85-anpassade bilar har vanligen kortare serviceintervall jämfört med modeller för andra bränslen. Skälet till detta är just etanolens aggressiva egenskaper. Detta utgör förstås en merkostnad. Som första ägaren på en bil är det nog frestande att hålla sig till mer normalt intervall, om man inte tänkt behålla bilen så länge. Det kan vara något att komma ihåg som spekulant på en begagnad etanolbil. Det gäller alltså att studera serviceprotokollen noga. Eller så får man hoppas att den mestadels körts på bensin.

#2
L Karlsson
2010-09-28 18:59

Är från södra Småland och har en Mitsubshi Colt som "skall" gå på E85. I höstas lyste en gul lampa direkt efter tankning. Verkstaden hämtade bilen och konstaterade att det var"dålig" etanol när de kopplat bilen till datorn och läste felmeddelandena. Kör slut på tanken och tanka bensin sa de. Det blev dryga femtio mil med gul lampa lysande. Svårstartad men sen gick den som vanligt igen. Tankade bensin 95 och lampan slocknade. Körde två tankar på bensin och testade sedan med fem liter E85 igen. Gick perfekt så jag tankade fullt. Mitsubishi tog in bilen på kontroll i Stockholm och man hittade inga fel. Körde på E85 hela DENNA vinter utan det minsta problem. Inte ens startproblem fast den står ute och ingen motorvärmare.
I Juni i år lyste lampan igen efter tankning. Fel på etanolen sa verkstaden. Tankade två gånger med bensin för verkstaden skulle ha semester. Testade med fem liter E85. Inga problem så det blev full tank igen. Körde många mi luppåt landet och bara på E85. Problem att hitta OK-mackar med E85 bara men jag hade en lista jag tagit ut från datorn så det gick med lite planering. Den 15/8 var det färdigt igen. Fel på etanolen sa verkstaden .
Det är lång garanti på bilen så ännu har det inte kostat mej något mera än de kilometrarna dit.
Har alltid tankat på OK. Skall jag byta till "gröna björnar" kanske eller...?
Det är ju roligt att säga att jag fått dålig sprit när den tjurar vid starten och får då frågan: "Bränner du själv"? Eller: "För mycket finkel".

#3
Besviken
2011-03-09 11:55

Köpte en RENAULT Megane II Etanolbil i tron att det
skulle vara en bra affär för miljön och plånboken.
I serviceboken var en lapp instucken om att körde jag på E85 så måste bränslepumpen bytas på 6000 mil
Tankar bara 95 numera

#4
2013-03-12 12:59

Vilket gnisslande det är på etanolen. Det är nästan så att man börjar misstänka handhavandefel bland de missnöjda. :-)

Själv har jag kört en Volvo C30 1,8F (dvs fordmotor under hiven) i tre år uteslutande på E85 i 5000 mil utan ett endaste problem. Och då använde jag inte motorvärmare ens när det var -18 grader (dumt nog, det ska man göra, men jag har inget eluttag på parkeringsplasten).

Det senaste året har min Renault Clio -12 med 1,2 motor, också den flexifuel, rullat 3000 mil. Direkt efter leveransen var det startproblem i vinterkylan, men efter kostnadsfri uppgradering av mjukvaran i januari 2012 (garanti) har den funkat klockrent.

Clion drar 0,65 liter milen på landsväg med E85, och det innebär en bränslekostnad på knappt sju kronor milen.

Vid blandad körning med mycket hetsig stadstrafik och kallstarter har jag aldrig lyckats komma över 0,8 liter med E85, vilket måste vara med beröm godkänt.

Summa summarum.

Etanol är det minst miljöskadliga bränslet som finns för alla oss som inte bor granne med en biogasmack.

Fossila bränslen tillhör förra årtusendet.

Sen får ni som föredrar att via bensin- och dieseltankning spä på växthusgaserna och gynna dikturer i mysiga länder som Saudiarabien och Nigeria anse vad ni vill.

#5
2020-02-25 19:33

Min Megane -09 drar 10,5l/100km med sprit, jag kör på bensin med en förbrukning på 7.3 på motorväg och tar man i beaktande att datorn i bilen visar fel, så blir det 7,5

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.