Bild
Nästa artikel

Etanol, Audi A5 och vajervägar

I dag var jag en sväng till Västerås med fotograf Simon Hamelius för att bildsätta en kommande artikel i Vi Bilägare om etanolproblemet. Passade på att prova Audi A5 Sportback med en tvåliters dieselmotor.


Skön bil absolut, men det första jag gjorde när jag skulle sätta mig i den var att dunka skallen i dörröppningen. Den är väldigt låg A5:an.


Nå, det var inte det som det här skulle handla om utan om  mötesfria vägar. Stockholm-Västerås består gudskelov till större delen av motorväg och vajerväg; undantaget är bara en kort sträcka mellan Enköping och Sagån.


I helgen dog tre människor i en frontalkrock mellan en personbil och en buss på E4 norr om Piteå. Just den sträckan saknar mitträcke.


Jag har alltid varit förespråkare av vajervägar och aldrig begripit kritiken mot vägtypen. Inte minst har mc-organisationer protesterat. Jag kör själv hoj och undrar bara: vad är problemet?


Ingen kan förneka att det farligaste momentet i trafiken är mötet mellan två fordon. Mitträcken är ett effektivt och relativt billigt sätt att bygga bort den faran.


På senare år har också kritiken mot vajervägarna dött ut i takt med att dödsolyckorna minskat. Det var länge sen jag hörde någon säga något negativt om dem. Statistiken talar ett väldigt tydligt språk; enligt VTI räddar vajervägarna 44 liv per år. Dödstalen har minskat med 80 procent på vägar som fått mitträcken.


Synd bara att den där E4-sträckan norr om Piteå inte var mötesfri. Det skulle ha räddat liven på ytterligare tre människor.


 

Taggar:
Etanol, Audi A5 och vajervägar

Kommentarer

#1
Jimmy
2010-07-27 18:10

Såvitt jag vet är det inte själva vajerräcket som de flesta bilförare motsätter sig. Problemet är att man i 99% av fallen samtidigt som man sätter räcke bygger om vägen till 2+1 vilket är helt värdelöst.

#1
Jes
2010-07-27 18:27

I bilen har jag normalt inga problem med vajerräcken och betvivlar inte nyttan ... men på hoj upplever jag dock ett obehag.

#1
mctar
2010-07-27 18:39

Problemet är typen av räcke. VV använder sig av en variant som är farlig för mc. Finns bättre lösningar. Se http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=782

#1
koltrasten
2010-07-27 19:51

MC-förare är väl av princip aldrig nöjda med någonting... Frågan är ju hur många olyckor med MC inblandade i som faktiskt kan förhindras med vajerräcke, eller om olyckorna är av en helt annan typ - nämligen oansvariga MC-förare i höga farter där räcket varken gör till eller från. Dessutom är ju mängden transportkilometer med MC väldigt liten i förhållanden till den totala trafikmängden, och deras behov kan ju knappast få styra hela trafiksäkerhetsarbetet. Enligt MC-organisationerna skulle det ju dessa vajerräcken starta en veritabel slakt på våra vägar men det blev som vanligt inte så. Kanske kan någon ta fram statistik på hur många MC-förare som skadats (värre) p g a närvaron av vajerräcke?

#1
MCTAR
2010-07-27 20:34

Motorcyklister är redan väldigt utsatta... Klipp och klistra! http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=7934

#1
Bilist
2010-07-27 21:28

Mctar // Måste säga att jag tyckte att denna film var lite löjlig.
Men visst, jag kan hålla med att många inte upptäcker att det kommer en MC, men många gånger så kanske de inte hinner att upptäcka dem.
Jag jobbar som servicetekniker på ett företag i mellan-Sverige (lite norr om Stockholm) och tillbringar många mil i bil efter vägarna.
I sju/åtta fall av tio så kör MC-förarna fortare än den övriga trafiken, de gånger en MC har legat bakom mig och inte kört om, de gångerna är inte värda att räkna.
Många MC-förare skriver i olika forum att de flesta håller hastigheten.
Konstigt nog i 14 års tid som tekniker, har dessa aldrig lyckats köra på samma vägar som jag.
Jes // Jag undrar: Hur kan du uppleva ett obehag med en MC som är mindre än hälften så bred som en bil?
Du har ju ännu mera plats att "vingla" på.

#1
Robert D
2010-07-28 01:31

Jag jobbar på ambulansen och gillar inte vajer räcken, eftersom de gör det besvärligt för oss att komma fram. Det tar längre tid att köra utryckning på vägar med vajer räcke samt att körningen blir mer ryckig. Detta medför en massa konsekvenser som är negativa för patienterna

#1
C_Jo
2010-07-28 03:09

Visst....
Vajerräcken är bra om nu inte bilister bromsade ner när dom kör in på dom smalare sträckorna.
Är det 100 km/h, så hamnar plötsligt farten på 80 km/h när någon framför känner sig osäker när det blir smalare, samt på nätterna när sikten blir sämre så känns det väldigt trångt på körbanan.
Om inte farten hämmades så skulle jag inte vara negativ till vägräcken.
C_Jo

#1
KG
2010-07-28 08:04

Där jag dagligen åker på vägar som har fått vajerräcken har jag tydligt märkt att trafikrytmen har sjunkit ner till hastighetsbegränsningen det flesta dagarna.
De enda nackdelarna jag jag se är några enstaka bilister som "bara ska" köra om precis innan två körfält övergår till en, istället för att lugnt vänta till nästa. Det kan göra det lite riskfyllt om man själv inte hela tiden har ena ögat ständigt i backspegeln.
Vissa dagar är trafikrytmen väldigt ojämn, vilket borde öka utsläppen och förbrukningen.

#1
jan
2010-07-28 08:39

till ambulansen ni kanske inte behöver rycka ut lika mycket efter införandet av vajerräcken...Helt klart minskar speciellt dödsolyckorna .Vet jag att mina vänner åker säkrare så tycker jag det överväger..

#1
toe
2010-07-28 09:15

Bäcklund..problemet märker du när du som mc-åkare "sitter i räcket" eller snarare glider med det. Gör säkert ont.
Alla vägar med skilda vägbanor är bättre än mötande trafik, oavsett utformning. Men kom ihåg att 2-1-vägar är en snikvariant av riktiga motorvägar.

#1
mctar
2010-07-28 10:04

Bilist: Visst kan jag hålla med dig om att man kan skratta år filmen, men innehåller också en otäck sanning. Det är man ser ofta till bilisters säkerhet och glömmer andra. Jag tycker mitträcken är OK, men inte att man använder en typ av räcken som är direkt dödande för vissa.

#1
leifer
2010-07-28 10:34

AL kanske kan berätta vad det kostar samhället att folk ska köra MC. Räknar man även in brottslighet med tanke på MC-gäng, så blir väl kalkylen inte bättre. Euro Ncap och alla krav på bilarna blir också lite märkliga i förhållande till en MC. Ta vilken skitbil som helst från 80-tal, och den är ändå mycket säkrare än en MC.

#1
toe
2010-07-28 12:20

Leifer, ska jag tolka dig som att du vill förbjuda mc:n på våra vägar. Finns ju många kostnader för samhället man kan ifrågasätta. Dricker du alkohol? Röker du? Vad kostar bevakningen av våra allsvenska matcher i fotboll, särskilt då "storstadsmatcherna" med huliganbråk i släptåg? Många saker kan te sig märkliga här i livet apropå krav på bilars säkerhet kontra mc. T.ex. fria sprutor till narkomaner medan en diabetiker får betala sina.

#1
Hasse
2010-07-28 13:54

Ojämn trafikrytm. Det är problemet no 1. En del "söndagsåkare" kör 70 på 90 väg - andra "fortåkare" vill köra 110, vi laglydiga 90. Vilken soppa, det är ju klart att vajerräcksvägar skapar problem och hets...men ändå bättre att slippa fronta med någon som inte klarar av hetsen och kör om. Ja till vajerräcksvägar.

#1
alf
2010-07-28 14:12

Vajervägar fungerar jättebra om det är relativt lite trafik, men så fort trafiken ökar så blir det trångt och stressigt. Jag har fått halsbränna av stress på dessa vägar när det varit mycket trafik. Kan för övrigt säga att i höstas åkte jag bil från södra tyskland till stockholm med ett rätt bra flyt i trafiken utom söder om jönköping där det var trefiligt med vajer. Det tog mer än femton minuter att köra fyra kilometer trots lite trafik, då skäms man lite för sverige och dessa lågbudgetlösningar.

#1
TFAN
2010-07-28 19:00

Alf. Tog det dej 15 min att köra 4 km backade du?
J-vla tjat om hur fint det går att köra nere i Europa.
Har åtskiliga mil i ryggen på europeiska vägar alltså inte någon enstaka semestertripp.
2 timmar förbi Hamburg te.x. trots 3 och 4 filer. Kör ner till Tyskland och Frankrike nu i Aug. och Sep. så ska ni få se på "flyt i trafiken" Ang. wireräcken. När man började montera upp sådana i Sverige så bytte man ut dessa i Danmark till Armco stålräcken och dessa är ju också vänligare mot motorcyklister. Och när nu wireräcken är så bra varför repareras inte dessa när de blir nerkörda. Har ett trasigt räcke som jag paserar varje dag och är nu inne på fjärde veckan utan reperation.

#1
leifer
2010-07-28 23:11

TOE, man skulle kunna förbjuda MC. Men kanske framförallt börja kräva högre säkerhet på MC, idag är det lite av lekstuga. Ta vilken modern MC du vill och den är jämför med en extrem sportbil i prestanda. Det uppmuntrar till dåligt beteende. Många unga män inte minst omkommer eller skadas svårt när dom kör MC. Tyvärr räknas väl också MC-olyckor in som trafikolyckor allmänt i statistiken, vilket då har gjort bl.a. att kraven på bilismen och bilister ökat. Vi har ju också detta med att fartkameror inte registrerar MC.

#1
leifer
2010-07-28 23:12

Som tillägg borde givetvis ingen MC få säljas utan ABS-bromsar idag. På samma sätt som alla nya bilar har ESP.

#1
Gunnar
2010-07-29 10:48

Tydligen ingen som provat åka cykel på väg med vajerräcke. Det är inte roligt kan jag lova. På tur från Sthlm till Öland måste man på vissa sträckor ut på vägar med vajerräcke och det är trångt kan jag lova och bilar tar ingen större hänsyn till cyklister. Vägarna skulle kunna gjorst en halv meter bredare.

#1
toe
2010-07-29 11:03

Tyvärr Gunnar, återstår väl bara en sak...förbjud cyklarna. Finns ju inget krav på krocktest på dom en gång.

#1
Pelle
2010-07-29 11:24

Vore intressant att se en studie på hur viktig själva vajern är. Jag tycker det viktigaste är den säkra omkörningsmöjligheten som den 2-fältiga delen innebär. Jag tycker det borde räcka med en bred heldragen (spårad) mittlinje. Skulle bli det bästa av 2 världar. Det enda som inte kan förhindras är självmördarna och de som vinglar av annan anledning (sjukdom/ouppmärksamhet).

#1
Anna Larsson
2010-07-29 15:01

Eftersom vajerräcken är så säkra för Mc åkare har man bestämt att montera ett sådant räcke runt Scandinavian Raceway.
Trålvajer hör hemma i fiskeflottan!

#1
Krister
2010-07-29 19:21

1. Kör själv MC och tycker 2+1 är bra. En stor anledning är att risken för att möta ett fyllo, narkotikapåverkad eller senil gubbe på fel sida vägen är betydligt mindre på dessa vägar.
2. leifer: Det finns så många fordon som kunde förbjudas av en eller annan anledning men mycket händer på MC-fronten, framför allt ABS.
Sedan skulle jag vilja se samma engagemang i fortbildning av bilister som vi har inom MC.
Hur många har varit på en avrostningskurs med bil där man får träna broms, undanmanöver och lära sig de senaste trafikreglerna?
Skulle vara krav i dag.

#1
Vägfararen
2010-07-30 00:48

Räcken som separerar mötande kör-fält är generellt till gagn även för motorcykelförare. Dock upplevs räckestypen med sina köttkrokar som sämsta tänkbara för en oskyddad trafikant. En annan observation:
Andelen hastighetssyndare skiljer sig inte nämnvärt mellan trafikanter på två eller fyra hjul, en galenpanna bakom ett mc-styre blir en galenpanna bakom en ratt.

#1
Pelle
2010-07-30 11:53

Den 'självsanering' som fortlöpande sker bland de MC-förare som kör i vansinnigt höga hastigheter verkar fortgå. Inom sjukvården säger man att nu börjar 'donationssäsongen' när det våras (= MC-säsong) - lite sjukt kan man tycka. Finns inte en chans att som bilist hinna reagera när en hoj kommer farande i över 200 knyck. Slalomkörningen på mv-infarterna till Sthlm ser också rätt spännande ut! Hur ofta hör man sen inte att hojarna fullgasaccelererar på varje växel....det blir en rätt avsevärd hastighet när de kommit till 6:e växeln!!

#1
alf
2010-07-30 12:31

Snälla tfan, nu missförstår du mig med flit "backade du", ja om du tror att detvar det jag menade så visst, jag backade 4 km på e4:an. Eller hur? Apropå "tjatet" om hur bra det går att åka bil i europa; mig veterligen har det aldrig diskuterats här. Sist men inte minst, lugna ner dig innan du skriver en kommentar och tänk efter, behöber man verkligen använda ett starkt språk och ett väldigt barnsligt resonemang? Vänta lite, lugna sig lite och du ska se att man kan vara lite mer mogen när man skriver.

#1
Hjultomten
2010-08-01 01:01

Vajerräcken är utmärkta för trafiksäkerheten. De inte bara hjälper mot frontalkrockar, de dämpar också hastigheten eftersom det känns obehagligt att busköra med vajerräckena så tätt inpå sidorna.
De hastigheter som är tillåtna på dessa vägar är fullt tillräckliga och känns bekväma at färdas i där. Att det dessutom är en ganska billig investering som även kunde skapa arbetstillfällen gör inte saken sämre.
Skilda körbanor och planfria korsningar där det bästa som finns för trafiksäkerheten.

#1
Bengan
2010-08-06 03:47

Vajerräcke på 2+1 väg är ju fattigmans lösning. Om det blir ett hinder så är det kört. Du har ingen möjlighet att komma undan. På 2+2 väg är det väl OK med vajerräcke eftersom du har en "flyktfil" om det går åt pipsvängen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.