Bild
Nästa artikel

En tidsfråga innan Jan Åke Jonsson skulle bryta loppet

Fredagen den 25 mars går till historien som dagen då finansministern i Sverige, Anders Borg och Saabs vd Jan Åke Jonsson, tillkännagav att de slutar.

Borgs beslut att lägga av var mest överraskande även om det inte sker omedelbart, men Jonssons det överlägset mest spektakulära. En finansminister är inte oersättlig på något sätt; Saabs vd de senaste åren är det på många sätt.

Och ändå, att Jan Åke Jonsson skulle avgå var bara en tidsfråga. Förra vintern tippade jag att det skulle ske innan våren 2010 övergått i sommar. Men Jonsson är en seg man, vilket han inte bara visat som maratonlöpare. Nu bryter han loppet innan Saab nått målet. Vätskebrist? Näringsbrist? Kramp? Eller bara en insikt om att just detta särskilda maratonlopp inte är genomförbart med de förutsättningar som råder?

Ägaren Victor Muller hyllar med all rätt Jan Åke Jonsson som den store hjälten i Saabs återuppståndelse. Muller säger också att de två haft det bästa av samarbeten trots – eller möjligen tack vare – att de är så olika som personer.

Jonsson har framstått som garant för seriositeten, Muller mera som den som jagat rubriker.


Under Genève-salongen i månadsskiftet februari-mars passade ryske finansmannen Vladimir Antonov på att slå fast att Saabs produktionsmål på 80 000 bilar under 2011 inte skulle nås. Det skulle på sin höjd bli 60 000, vilket innebar att EIB skulle kräva tillbaka ett lån på 3,5 miljarder kronor och därmed försätta Saab i en akut finansiell kris.

Muller avfärdade Antonovs prognos som rappakalja men sa samtidigt att det skulle ordna sig ändå även om det bara blev 60 000 bilar.

Det verkade enligt närvarande åhörare inte som om Jonsson i egenskap av vd var helt bekväm med utspelen i Genéve. Men han höll god min. Han har inte bara haft en vikande marknad att parera utan också fått en viss vana att hantera rykten och en del klavertramp av ledande personer inom Saab-sfären.

En bekant med hygglig insikt i bilindustrin var med i Genève och han är med dagens besked från Trollhättan 100 kronor rikare. Efter att ha sett Mullers, Antonovs och Jonssons ”samspel” på bilsalongen slog han nämligen vad om att den sistnämnde skulle meddela sin avgång innan mars månads utgång.

Så, vad händer nu när den som personifierat Saabs överlevnadskamp kastar in handduken?

Det heter ju att ingen är oersättlig. Ingen – utom Jan Åke Jonsson för Saab. Det är svårt att föreställa sig någon annan person som skulle ha orkat med det han åstadkommit de senaste två åren.

Förhoppningsvis har han lagt grunden för sin efterträdare att leda Saab vidare.

Taggar:
En tidsfråga innan Jan Åke Jonsson skulle bryta loppet

Kommentarer

#1
2011-03-25 11:20

Hur man än ser på det, så är det här helt rätt tillfälle att avgå. Företaget visar en uppåtgående tendens, det finns nya produkter på gång och det finns ett par riktiga entusiaster i ledningen. Om Jan Åke känner en osäkerhet för Saabs framtid, så kommer han nu inte att vara den som får ta skammen om det går åt skogen.

#2
2011-03-25 11:50

Roy måste bara fråga vad det är för uppåtgående tendens, inte för att ifrågasätta utan av nyfikenhet...?

#3
Raymond K
2011-03-25 11:55

Jag undrar samma sak som Simon, Saab säljer inte så många bilar som de hade i prognosen, hur kan detta vara uppåtgående?

#4
2011-03-25 12:53

Resultaten visar inte på något sånt resultat - det är alltså inte en trend, utan just bara en tendens. Uppmärksamheten av konceptbilen, kommande modeller i vardande, en viss öknng på allra senaste tiden, ökad produktionstakt...

#5
2011-03-25 13:13

man kan se saker hur man vill, försäljningen har ju ökat kraftigt från låga nivåer sedan förra sommaren, och resultatet för 2010 visar halverad förlust från 2008. Trots 93.400 VS 31.000 sålda bilar.
Jag undrar vart miljarederna tog vägen under GM, gjorde man några stora investeringar 2008? Vindtunneln kanske, men nåt skumt är det.

#6
Gert Andersson
2011-03-25 15:53

Skärpning Håkan! Alltid detta trollande.

"Det heter ju att ingen är oersättlig. Ingen – utom Jan Åke Jonsson för Saab."

Självklart är det bra att han avgår, Saab har knappast gått bra med herr Jonsson i rodret vilket vi flesta tycker är tråkigt för svensk industri.

#7
2011-03-25 15:54

Man kan se siffrorna på olika sätt: Om man inte tillverkat en enda bil, så hade förlusten varit ännu mindre. Nu gick man back med sisådär 65.000:-/tillverkad bil.

Det hade nämnligen varit billigare att skicka hem alla med full lön och ställa in produktionen. Det hade nämligen "bara" genererat en förlust på ca 1,5 miljarder. (Ja, jag vet, det är skillnad på rörelseresultat och nettoförlust, men ändå...)

#8
2011-03-25 16:24

Man tillverkar nu 33 bilar i timmen och planerar för en utökad produktion.
Man har två helt nya modeller och en tredje på gång.
Varför skriva dödsrunor?

#9
2011-03-25 16:41

Re saabnisse, problemet är att man inte säljer 33 bilar i timmen så det kommer nog nerdragningar istället....

#10
2011-03-25 17:28

RE: saabnisse
Du skriver: "man tillverkar nu 33 bilar i timmen och planerar för en utökad produktion".
Tror det är en missuppfattning. I mitten av januari sänkte Saab takten från 39 till 28 bilar i timmen.
Den 23 februari hade DN ett repotage från Saab:s "tårtkalas". Där kunde man läsa följande: "Produktionen i fabriken är helt anpassad efter orderingången och takten är väldigt låg, endast 28 bilar/tim. Det finns inga beslut om en snar taktökning.

http://www.dn.se/motor/tartkalas-nar-saab-firade-ett-ar

#11
2011-03-26 09:18

Linus, jag tycker att du ska kolla dina siffror.
Det är slutet av mars nu!
33 bilar i timmen är ju inte särskilt mycket det heller, men vi ska inte glömma att Saab även tillverkas i Mexico och då blir det ju några till.

#12
2011-03-26 18:37

RE: saabnisse
Jo då, jag har kollat mina siffror!!
Tyvärr har du inte kontrollerat dina!!
23 februari tillverkade Saab 28 bilar/timmen
26 mars tillverkar Saab fortfarande 28 bilar/timmen

Vad som sker i Mexico hör inte hit.

#13
2011-03-28 10:13

Att det tillverkas bilar även i mexico har väl allt med det hela att göra, där ska ju tillföras nånstans runt 7000-10000 bilar för att närma sig årets mål på 80000.
Det är tråkit att JÅJ slutar, men ingen orkar hålla fullt tempo hur länge som helst. Nu ska vi bara vänta på vem som tar över rodret.
Under tiden kan vi alla kolla in framtiden i Nacka strand 8-10 Aprill
http://www.saabsverige.com/se/sv/start#/world/news-and-events/news-archive/Varsalong/carrousel:all/

#14
2011-03-28 11:20

Re mattea det är inte tillverkning som är intressant utan försäljningen..

#15
2011-03-28 13:04

For every CEO there is a season: http://www.lifewithsaab.com/2011/03/for-every-ceo-there-is-season.html

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.