Bild
Nästa artikel

Elbilen tar revansch

"För några år sen var jag en av många som sänkte elbilen. I dag är det andra tongångar."

För några år sen var jag en av många som sänkte elbilen. Blir aldrig något, för klena batterier, för kort räckvidd, för dyra; det var ingen hejd på minustecknen.Så var läget då.


I dag är det andra tongångar. På lördag samlas Sveriges elbilsentusiaster på Tekniiska museet i Stockholm. Elfordonsintressenternas riksförbund (ELFIR) och Fortum arrangerar ett seminarium.


Jag är långt ifrån en elbilsentusiast (än så länge i alla fall) men har anmält mig till seminariet och ser verkligen fram emot att få veta mer om hur tillskyndarna ser på elbilens framtida utveckling. Och det ska bli mycket intressant att för första gången få provköra en elbil.


 

Taggar:

Kommentarer

#1
göinge
2009-03-19 12:53

Elbilen är totalt ointressant så länge 45% av den svenska elen kommer från icke förnybar kärnkraft och uppemot 100% kommer från kolkraft på kontinenten.

#1
Christian
2009-03-19 14:35

Hörru Göingepessimisten... 45% förnyelsebar energi i en svenskladdad elbil är väl fantastiskt mkt bättre än 0% förnyelsebar energi från bensin. Eller 5% eller vad det nu är... Vindkraft är klart intressant som laddningskälla eftersom energin ska lagras. Annars är jag skeptisk till just vindkraften eftersom det har en tendens att blåsa som minst när vi behöver el som mest...

#1
LS
2009-03-19 14:50

Varför skulle det inte gå att att ersätta våra 4,15 miljoner bilar med elbilar?
Man behöver 466 vindkraftverkverk av den här näst största storleken som lämnar 2o miljoner KWt per verk och år = en stor vindkraftspark.
http://www.metaefficient.com/news/new-record-worlds-largest-wind-turbine-7-megawatts.html
då vi kör 1500 mil i snitt per år med våra bilar i Sverige, som drar max 1,5 Kwt/mil som elbil. Myndigheterna i Sverige som är så bra på att bestämma åt oss, kan då bestämma att man får bara köra elbilarna på el som producerats från förnyelsebar källa.Om USA kan, varför skulle inte vi då kunna bygga ut vår vindkraft som dom gör.Bara deras ubyggnad av vindkraft förra året ger 16 TWt mer än föregående år.I Sverige talar våra experter om att vi behöver 10 TWt till för att driva våra bilar på el, och här räknar man alltid ny energiproduktion i kärnkraftverk så det blir två rektorer till.

#1
Gillar elbilar
2009-03-19 16:33

Jättebra att Sverige har en elproduktion som i princip är fri från koldioxidutsläpp (97%), ger bra förutsättningar för elbilar, nu när batteritekniken börjar likna något. Men Göinge - det närmast religiösa motståndet mot just kärnkraft trotsar faktiskt allt förstånd! Ska vi klara utsläppsminskningarna gäller det att använda det som funkar (och det gör kärnkraften) - blir skitsur på en miljörörelse som uppenbarligen tycker att klimatet är underordnat motståndet mot kärnkraften. Fast nu är ni visst mot elbilar också. Och allt som har med modernitet att göra. Ni tvingar mig som tror att el är en överlägsen energibärare för transportsektorn att bli kärnkraftskramare och det har jag ingen lust med. Släpp greppet, 70-talet är över...

#1
Odin
2009-03-19 18:41

"LS sa...
Varför skulle det inte gå att att ersätta våra 4,15 miljoner bilar med elbilar?"
tänk Er,ett pensionerspar i villa utan barn men med en Hund,dröm bil ? en två/tre dörrars kombi - naturligsvis elbil, kör max 100 km/dygn , finns det bättre alternativ ?

#1
Ö-Kölis
2009-03-19 19:46

Jaa du Odin m fl. För en månad sedan hade jag -32 grader. Hur mycket energi går då åt till värmen i kupén? Och hur långt kommer jag då med en ren elbil? Och om jag ska koppla på släpet och köra grejer 60 mil? Det blir lång sladd till Harsprånget!! Sommartid i Stockholm, Göteborg och Malmö m fl städer OK, men hos mig på landsbygden på vintern - nej!

#1
Hans Johansson
2009-03-19 19:54

När det gäller elbilar och behovet av elkraft så finns det en massa tyckande, det verkar vi vara väldigt bra på! Nej fram med riktiga beräkningar så har vi något att ta ställning till! Att lagra energi från vindkraft i elbilars batterier blir ju som jag ser det perfekt, lagringskapacitet kommer att finnas, vi har många bilar och behovet finns ju alltid och dygnet runt.

#1
Per_K
2009-03-19 22:30

Elfordon kommer säkert att fylla en viktig funktion i framtiden, men det finns fortfarande några hinder. Elfordon hör hemma i tätorter - och så länge det tar lång tid att ladda krävs eluttag för laddning vid bostäderna. Även om vi har elkraft så att det räcker behövs alltså en gigantisk utbyggnad av infrastruktur för ladduttag vid parkeringsplatser. En annan sak som man kan vara fundersam på är kostnaden för batterier, som ju måste bytas efter en tid. Batterikostnaden för Think är 1,275 NOK per månad (man kan enbart hyra dem), vilket indikerar hur mycket det kostar för en väldigt liten personbil. Med större bilar och/eller mer avancerad batteriteknik torde det bli ännu dyrare.

#1
Janne
2009-03-20 04:59

Det är långt till praktisk folknytta av elbil. Problemen är dels batterierna, kapacitet, kostnad, återvinning mm, och dels laddningsmöjligheter. Får man slut på soppan blir det stopp. Med bensin/etanol/diesel bilar kan man knalla iväg till närmsta mack med en dunk, eller tom få hjälp av vägservice, med några liter soppa, så att man kommer fram till ett tankställe. Hur gör man med en elbil. Tar batteriet/erna på en pirra och knallar iväg till första bästa hus? Kan man ens ladda dem på det viset? Eller måste man baxa dit hela bilen, med laddaggregatet inbyggt? Hur fixar man värmen i en elbil på vintern? Och räcker elen till AC:n och andra elberoende system som radio, GPS, mobil mm. Hur mycket går på el i en modern bil? Det är ju datorer överallt. Nån sa att det är över 20 st. Alla drar el. Här i Kina är det vanligt med el-cyklar. De kör alltid utan lyse på natten. Det drar för mycket batteri. De måste ju komma hem. Hur tusan får vi upp kapaciteten i batterierna att alla dessa kringproblem går att lösa? Det verkar vara långt dit ännu...

#1
kim jansson
2009-03-20 10:20

Go vänner kan vi inte ta ner debatten till en skäligen enkel nivå, ge mig en produkt (Bil) som ger mig mellan 10-16 mil på en laddnig och jag klarar garanterat min vardagliga åkning med bilen, kombinera med en liten disel om oturen är framme. Jag kör mellan 5000-6000 mil per år i tjänsten men skulle ändå klara mig med den här typen av produkt.
Dessutom garanterar jag att ingen på vårt företag någonsin skulle få tillgång till någon annan typ av tjänstebil.
Vi för en intensiv miljödebatt på vårtt företag och ingen är intresserad av att förstöra miljön för våra barn och barnbarn om vi kan undvika det.
Alla är också övertygade om att miljömupparnas våta dröm, vindkraftverk överallt är ett alternativ, skitfula och låter illa, man kan ju förstöra miljön på många sätt.

#1
S-E S
2009-03-21 11:25

Elbilar tillhör framtiden, men ur miljösynpunkt, hur produceras elen?

#1
Roy
2009-03-23 18:18

Har skrivit saå mycket om det här på otaliga ställen, så jag nöjer mig med en kommentar:
Elmotorer kan drivas på MÅNGA olika sätt, bensinmotorer på ett.

#1
Christofer L
2009-03-24 12:16

Bra KIM JANSSON!
Det är varken elbilen eller förbränningsmotorbilen som är den optimala.
Flera forskare har oberoende av varandra kommit fram till att en s k seriehybrid med en elmotor för vart hjul kommer att få en bränsleförbrukning på 40 - 45% jämfört med motsvarande jämförbar förbränningsmotordriven bil. (Parallellhybrid, Toyota Prius, har en förbrukning på ca 70%.) Detta beror på att förbränningsmotor-generatorpaketet kan få över 40% verkningsgrad i seriehybriden eftersom den bara behöver arbeta vid en optimal arbetspunkt när batteripaketet fungerar som buffert mellan generator och motorerna som driver hjulen. Om man har ett lite större batteri så man dessutom kan köra ca 60 km på en laddning minskar bränsleförbrukningen till 20 - 25%. Man behöver dock ladda med el, men den kostnaden är jämförelsevis låg.
Batterier är fortfarande dyra och troligen ligger idag den optimala körsträckan på batteri kring 25 km. Om bilen dimensioneras förståndigt kan batterikapaciteten utökas i framtiden när batterierna får bättre prestanda.
Elbilarnas laddning kan även styras så de laddar batterierna när det finns överskott på billig el i nätet.
Via laddhybriden kommer vi på ett naturligt sätt att fasa in elbilen.
Tänk om någon stor biltillverkare kan ta detta till sig och bygga en optimal seriehybridbil. GM Volt/Ampera ser ut som en seriehybridbil men är optimerad för att fungera som elbil - varning för förväxling!

#1
LS..
2009-04-18 18:29

Citat" För några år sen var jag en av många som sänkte elbilen."Slut Citat från VB Håkan Bäcklund.
Vad var det som var fel med elbilen för tolv år sedan? 16-19 mil per laddning vilket man kan läsa om här under.
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_RAV4_EV
Här en kille som kör en sådan elbil var dag.
http://www.youtube.com/watch?v=NMSZy1N3u_Y
http://www.youtube.com/watch?v=shk_JEXShzE
http://www.youtube.com/watch?v=6LE062OfrN4

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.