Bild
Nästa artikel

Dysterkvistar i regeringen

"Slutsatsen av regeringens passivitet är att den inte tror på en framtid för svensk biltillverkning. Det är riktigt dystert."

I går uppvaktade facken från Volvo och Saab näringsdepartementet med ett åtgärdsförslag för att ge bilindustrin luft under vingarna. En av punkterna var en skrotningspremie, en åtgärd som i Tyskland satt ordentlig fart på nybilsförsäljningen.


Men statssekreterare Jöran Hägglund var kallsinnig till fackens förslag som åtföljdes av 13 000 namnunderskrifter från de anställda i Göteborg och Trollhättan.


Vinsterna med en skrotningspremie skulle vara tre: bilförsäljningen tar fart och säkrar därmed jobb hos Volvo och Saab, en gammal fordonspark ersätts med nya bilar som är skonsammare mot miljön och dessutom trafiksäkrare.


Det är i dåliga tider man måste ha modet att satsa men då förutsätts förstås att man tror på produkterna. Slutsatsen av regeringens passivitet är att den inte tror på en framtid för svensk biltillverkning.


Det är riktigt dystert.

Taggar:

Kommentarer

#1
Carl
2009-04-21 09:57

Jag tror inte på en subvention. De svenska biltillverkarna skulle inte få särskilt mycket ut av våra skattepengar, för hur mycket gör de föreslagna 15 000 kronorna när den nya bilen kostar från minst 200 000 kronor? (De billigaste volvobilarna tillverkas inte ens i Sverige). De som främst skulle gynnas av detta är tillverkare av små billiga bilar som Hyundai, Chevrolet, Citroën, Peugeot med flera.

#1
Dysterkvist
2009-04-21 10:04

Subvention betyder att det är vi i samhället som ska betala. Jag tror inte att den föreslagna subventionen skulle ge någon utdelning på våra pengar. I Tyskland har de flesta som utnyttjat premien på 2500 euro köpt små, billiga bilar. Säljer Volvo och Saab några sådana?

#1
göinge
2009-04-21 10:36

De tio mest sålda bilarna i Sverige mars 2009:
1. Volvo V70 etanol (miljöbil)
2. Volvo V50 etanol (miljöbil)
3. Ford Focus etanol (miljöbil)
4. Volkswagen Passat diesel
5. Volvo V70 diesel
6. Toyota Avensis bensin
7. Kia Cee'd diesel (miljöbil)
8. Hyundai i10 (miljöbil)
9. Volvo V50 drive diesel (miljöbil)
10. SAAB 9-3 etanol (miljöbil)
Vi i Sverige köper störst bilar i Europa, men fortfarande är en för liten andel miljöbilar och därför skulle en skrotpremie inte nödvändigtvis vara en miljöinsats, utan istället borde Håkan Bäcklund och resten av fordonsetablisemangen erkänna att syftet med en skrotpremie uteslutande är för att Volvo och SAAB ska sälja fler bilar, inte för att ge miljön en hjälpande hand.

#1
David
2009-04-21 13:18

Någon framtid för biltillverkning i Sverige gick i graven då Saab och Volvo såldes till GM respektive Ford. Det vi ser nu är bara sista spiken i kistan. Saab Och Volvo har inte särskilt många modeller som ser intressant ut i miljö eller prisperspektiv och möjligheten för vinstdrivande verksamhet för de två på lång sikt ser dyster ut. Varför skall vi då satsa skattemedel på dem, om vi vet att det handlar om förlorade pengar? Som jag ser det är det att ta smällen nu eller senare. Jag röstar på nu därför det blir ännu dyrare om vi gör det senare.

#1
Per Ekelund
2009-04-21 13:25

Försvara Busschauffören, har nämligen själv blivit påkörd av SL Buss han inte undan med min lastbil chauffören var stressad, ser mycket av Beteendet av sl chaufförer genom att ja själv är yrkes chaufför kan bara konstatera dålig ledarskap inom SL dom borde förbättra rutiner och lägga om tidtabeller tur bara att man inte har en nolla till arbetsgivare undra om plannerarna själva har kört Buss i STADSTRAFIK annars prova

#1
Yang
2009-04-21 14:24

Alla artiklar och kommentarer att Sverige har Europas äldsta bilpark och Europas största bilar har vi hört ett antal gånger. Har nån funderat över varför? Då menar jag inte bara standardsvaret Volvo och Saab tillverkar stora bilar. Det måste finnas ett, eller flera, bakomliggande skäl. Är italienarnas sommarstugevanor annorlunda en svenskens? Forslar föräldrar i Spanien hockeytrunkar mm varje vecka? Vad forlar svenska och andra i sina bilar egentligen? Det skulle kunna klargöras med en bilsocial utredning. Frågor som varför är bilparken äldre i Sverie än resten av Europa. Har vi en annorlunda samhällstruktur? Annorlunda transportsystem, avstånd, samhällsservice? Är det bara mode och vanor det handlar om? Varför behöver svenska ha en kombi (70%?), när en kombi knappast är säljabar i t.ex. Kina och många andra länder? Jag tror inte på slumpen. Något har orsakat den situation vi har i dag både hos oss och i andra länder. Jag tror att vill man påverka våra bilvanor hänger det ihop med en mänd faktorer, allt ifrån kollektivtrafik och vad vi transporterar i trunken och vem som gördet, till hur långt det är till närmaste sjukvårdsinrättning. Det är inte en slump heller att Stockholm har den lägsta biltätheten i landet. Hur gamla bilarna är i Sthlm vet jag dock inte. Med lite bakgrundsfakta som belyser de verkliga orsakerna skulle inte frågor som "höjd skrotningspremie" behöva bli nån stor diskussion. Skrotningspremie är som Albyl. Den tar bara bort symptomen, men löser inte den bakomliggande sjukdomen. Om man inför en högskrotningspremie typ den i Tyskland, får man kanske folk att skrota sina vrak, som står bakom ladan. Men är det nån som tror att den höga takten för skrotning kommer vara länge? Och om den gjorde det, hur bra är det för miljön i längden. Det kostar miljön en hel del att tillverka en bil också.

#1
calle
2009-04-21 15:28

Klart att ingen tror på 'produkten'. Deras nybilspark är så ointressant! Gamla modeller som kostar skjortan att förnya. Rejält höjd skrotningspremie kan nog vara bra ur miljösynpunkt. Ga slitna motorer försvinner och affärerna tar fart. Gäller bara att inte skrotfirman tar merparten som tidigare!

#1
pg
2009-04-21 17:16

Visst skulle en skrotningspremie vara bra i de fall en miljöbil säljs liksom i Tyskland. Det är bara det att flertalet av de bilar som sålts i Tyskland har varit av Japanska fabrikat. Endsst VW och Opel har haft nytta av premien, eftersom de ökat andelen småbilar i sin försäljarstatistik.
Nu vet inte jag exakt hur denna skrotningspremie ser ut. Det verkar vara så att det inte är bara miljöbilar som gynnas.
I vart fall verkar det vara så, eftersom Passat ökat volymmässigt. Detta gäller även Insignian som ökat flera hundra procent. Inga av dom bilarna är ju några miljöbilar enligt svenska bestämmelser, (120g).
Men de är billigare än sina Tyska konkurrenter och lika bra, (nästan i vart fall).
Dessutom är de bilar som klassas som miljöbilar i Sverige inte godkända att dra släp som husvagnar etc. Låg släpvikt eller förbud att sätta på draganordning, är vanligt förekommande på miljöbilarna.

#1
JOM
2009-04-21 18:20

Självklart skall vi ha en hög skrotningspremie.
Våra bilföretag kommer givetvis att tjäna på detta.
Tjänar dom så tjänar vi genom behållna och eventuellt tillkommande arbetstillfällen hos såväl bilfabriken som en mängd underleverantörer till dess.
Helst skall våra bilfabriker ägas av svenska företag exempelvis Vattenfall med flera statliga företag.
Då kan vi utveckla bilismen mot bra miljömål såsom eldrivna med flera varianter för miljöhänsyn.
Kom igen nu statsföretag (politikerna som vi själva valt att företräda oss har tydligen inga visioner alls efter det valdagarna har passerats).

#1
Roy
2009-04-21 18:43

De här frågorna har stött och blötts lite överallt och det enda nya är Yangs idé om en bilsocial utredning - och varför inte? Det är väl alltid bra att se sammanhangen - orsak och verkan. Detta under förutsättning att det leder till något för framtiden, vilket ju inte alltid är fallet. Det kan tilläggas att Sverige för ett antal år sen hade Europas modernaste bilpark...
(Per Ekelund har uppenbarligen råkat klicka sig in i fel tråd.)

#1
Krille
2009-04-21 20:51

Alla länder utom Sverige verkar vilja ha kvar sin bilindustri, tom USA som verkligen tillverkar fel typ av bilar. Jag har tyckt att regeringen har skötts sig bra och ställt krav på volvo och saab men med mauds inblandning så har okunnigheten fått ett nytt ansikte. Jag refererar då till hennes möten med GM/Saab där de svenska representanterna verkligen insåg hur pinsamt okunnig hon var när det gäller bilfrågor. Plocka bort henne därifrån illa kvickt och sätt in någon som kan ämnet i fråga.

#1
albert
2009-04-21 21:18

Subventioner...jag hade trott att vi hade fått nog av det, se bara på stödet till jordbruket.
jag har i hela mitt liv jobbat privat, när inte orderna kommer in så har det blivit nån som har fått gå.
skrotningspremie ger väl inga jobb till Saab o Volvo om det inte ska dikteras att man måste köpa svenskt om man skrotar bilen.
vilket ramaskri det blev när man lade ner alla militärstäder, hur blev det? jo det blev drag på alla dom ställena.

#1
S-E S
2009-04-22 12:31

Skrotningspremie för vem? Mellan 60 och 70% av sålda Volvo och SAAB är företagsbilar /leasingbilar

#1
Saabnisse
2009-04-25 22:19

Jo jag tror på skotningspremie.
En rejäl sådan!
I går åkte jag efter en osande 740 med svartrök ur avgasröret!
Några mil därefter kom jag ifatt en MB220D som i normal traktorfart framfördes stinkandes på en sträcka med omkörningsförbud.
Jag vill inte ha bort dessa bilar helt, de är trots allt en museal del av bilhistorien, men det är just det, de ska användas i museala sammanhang och inte i daglig trafik.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.