Bild
Nästa artikel

Dyr reklam för billig Dacia

Dacia är ett lågprismärke men när det kommer till reklamkostnader ligger det i topp.


Svenska generalagenten Renault Nordic har, enligt en Sifo-mätning som MRF:s branschtidning Motorbranschen taigt del av, satsat 16 239 000 kronor på reklam för Dacia.


Med 496 nyregistrerade bilar innebär det att varje såld Dacia kostat 32 700 kronor i reklam.


Det är dyrt att lansera ett nytt bilmärke.


Minst pengar, 960 kronor, per nyregistrerad bil har Isuzu satsat.

Taggar:

Kommentarer

#1
Gustav
2010-03-15 16:55

Den som är efterklok, skulle kunna påstå att det varit billigare att sälja billigaste bilen för 60 000kr inklusive rabbatt för skrotning av äldre bil. 0 kr i reklambudget och motorjounalisterna skulle förmodligen jubla och skriva massor om årtusentets bästa fynd.

#1
Haubits77B
2010-03-15 18:07

Jämför med Kia. Samma sak där. Vart tror ni Kia tar igen pengarna??? Jo, via servicekostnader och reservdelar. Läs gärna Vi Bilägares artilkar i ämnet... Lev efter min device: "Att köpa billigt är att köpa dyrt".

#1
Per
2010-03-19 00:26

Nästa år blir reklamen ännu dyrare räknat per bil.
Man kan köpa en riktig bil nästan lika billigt.

#2
2011-03-09 10:57

Man kan ju undra om det i dessa pengar inte ingår just denna "skrotningspeng" ?

Dacia har också höjt priset för sina bilar efter att skrotningsbidraget infördes!

En dyr "inkörningstid" har garanterat Renault räknat med.
att sälja bilarna allt för billigt skulle med all sannolik försvåra istället för märket.
Övergången till det "orginala" priset skulle bli allt för stort för att accepteras.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.