Bild
Nästa artikel

Den galne bussföraren

"Jag hoppas att SL-föraren är arbetssökande i dag. Så dåligt omdöme och så kort stubin får man faktiskt inte ha som yrkesförare."

Jag åkte 125 mil i bil i går, från Kiruna till Stockholm. Torra fina vägar, glest med trafik i inlandet ända ner till Sundsvall då jag klev på E4:an. Inte en incident. Lugn och fin stämning bland trafikanterna.


Så kommer jag till jobbet och hör vad som hände på Vanadisvägen i Stockholm i går eftermiddag.


En SL-buss blev omkörd av en personbil när bussföraren hade börjat svänga ut från hållplatsen. SL-föraren blev skogstokig och när den omkörande bilen stannade vid rödljuset i korsningen mot Upplandsgatan, hade han bestämt sig: han skulle köra in i personbilen bakifrån med sin stora dubbelledade buss. Vilket han faktiskt gjorde!


Revansch.


Animerad diskussion uppstod mellan den galne bussföraren och den fräcke bilisten. Busspassagerarna tog det säkra före det osäkra och steg av bussen.


Jag hoppas att SL-föraren är arbetssökande i dag. Så dåligt omdöme och så kort stubin får man faktiskt inte ha som yrkesförare.


 


 

Taggar:

Kommentarer

#1
göinge
2009-04-15 13:22

Bussförarens uppträdande var förstås oacceptabelt, men faktum kvarstår: Bilförare är fruktansvärt nonchalanta mot linjebussar och släpper nästan aldrig ut dem från busshållplatser. Ja, de flesta "erfarna" bilförare verkar inte ens veta att regeln om skyldighet att släppa ut linjebussar från hållplatser existerar.

#1
Peter
2009-04-15 14:45

Kan nog vara så att bilisterna är nonchalanta, men det beror nog på att linjebusschafförerna inte visar någon som helst respekt mot bilisterna. Här i norra Stockholm där jag mest rör mig, är det busschafförer och taxichaffisar som visar minst tolerans och respekt mot övriga trafikanter, oavsett om det är gångare, cyklister eller bilister.
Som man bäddar får man ligga...

#1
Roland Grönberg
2009-04-15 15:32

BORÅS SA...
Här i Borås körde en busschafför på 11 bilar. Inget fel på bussen

#1
Ingmar Husman
2009-04-15 15:37

Jag tror att utfarts regeln gäller där för bussen, men bussen först regeln (vid 50km/h eller lägre hastighetsgräns) är en rekomenderad sak.

#1
Roy
2009-04-15 16:05

Du SKA släppa ut bussen som ska ut från busshållplatsen! Om föraren slagit på blinkersen så att du vet vad han tänker göra, förstås. Är det 70-väg (eller högre) så gäller utfartsregeln för bussens del - men det är ju inget som hindrar att man byter körfält och underlättar för bussen - om det är möjligt.
När det är mycket trafik så brukar jag som passagerare i bussen hålla extra koll på om föraren använder blinkers när han ska ut. Det brukar ju gnällas över att de minsann alltid bara kör rakt ut. Faktum är att de allra flesta bussförare använder blinkersen som de ska - men visst förekommer undantag.
Något som praktiskt taget alla bussförare, i gott (eller snarare dåligt) sällskap av de flesta bilförare, är usla på, är rätt blinkersanvändning i rondeller, rimlig fart på Tyresövägen och att inte totalblockera övergångsställen vid korsningar.

I vansinnesfallet som Håkan beskriver, framgår inte om bussen hade blinkers påslagen eller hur långt bilen hade kommit innan blinkersen (eventuellt) slogs på eller hur långt bilen kommit innan bussen svängde ut.
I vilket fall som helst så överskred bussföraren alla gränser. Det finns gott om arbetssökande, så den här föraren kan överlämna sin plats åt någon annan.

#1
Tom Carlsson
2009-04-15 16:54

Så uppför sig naturligyvis inte en yrkesförare.
Men jag reagerade kraftigt på att du påstår dig ha åkt bil 125 mil. Får verkligen hoppas att ni var flera som delade på körningen, men även då är det direkt olämpligt att köra såna sträckor på den tid du anger.
Yrkesförare i 30 år.

#1
Per
2009-04-15 17:25

Till TOM CARLSSON. I min bok är inte åka 125 mil samma sak som att köra 125 mil.

#1
Roy
2009-04-15 19:54

Missade det där med 125 mil.
Artikeln ger definitivt intryck av att den gode Håkan kört bilen själv och att han troligen var ensam. Rimligen ingår två rejäla raster, men den sträckan på en dag ÄR långt.
Endast Håkan själv kan klarlägga det här. (En komplikation som knappast var väntad när artikeln skrevs...)

#1
Långstyrning.
2009-04-15 20:54

Vaddå? Ibland så kör vi Kiruna - Luleå - Kiruna t o r och det är 70 mil bara för att vara på ett arbetsmöte. Det tar c a 8 timmar totalt som max. Eller till Haparanda och shoppa på Ikea, lika långt. Så nog klarar två personer en styrning till 08 området på en ljus dag, på ca 16 timmar från Kiruna.

#1
Kjell-Åke
2009-04-15 22:26

Tyvärr finns det en hel del bussförare som slår ut blinkers när man är vid bussens mitt och sen har mage att bli förbannade för man inte släpper ut dem från bussfickan.
Jag kan mycket väl förstå deras problem, men man är ju inte tankeläsare. Men det finns tokar i bland alla trafikantgrupper, inte minst bland "vanliga" bilister. Ty-
värr kan inte dessa avkrävas att by-ta sysselsättning.

#1
göinge
2009-04-16 11:54

Mitt intryck är i vilket fall som helst att det oftare är bilens fel än bussens där de kolliderar när bussen kör ut från hållplatsen. Och jag vet flera som inte har en aaaning om att man ska släppa ut linjebussar från hållplatser. Ibland har bilförare varit arga som bin när de kommer hem från en bilfärd över att "bussjäveln slängde sig ut framför mig", men om man någon gång har åkt med har man märkt hur bilföraren med berått mod i alla lägen försöker tränga sig förbi bussen tills det är fysiskt omöjligt att komma förbi.

#1
Björn Lag
2009-04-16 13:08

Det där med hur långt Bäcklund har kört/åkt på ett dygn hör väl inte hit.
Däremot är det skrämmande hur denna busschafför har agerat med sitt stora fordon.
Jag hoppas verkligen att SL gör en utredning och vidtar åtgärder för att markera det olämpliga i detta agerande.
Vem som sedan gjorde fel när bussen skulle köra ut är i det här fallet historia.

#1
S-E S
2009-04-16 17:16

Jag har vid några tillfällen trott mig se förre ststsministern Ingvar Carlsson åka som passagerare i en långtradare, men det har visade sig att det var förarens högerdoja som låg på instrumentbrädan!

#1
Tom Carlsson
2009-04-16 17:27

Oj så många världsmästare det finns och som klarar att köra hur långt som helst.
Om det handlat om yrkestrafik är reglerna om körtid stenhårda. Överskrider du dem åker du på kraftiga böter och kan till och med bli av med körkortet.
Man kan köra långresor även i yrkestrafik, så kallad multibemanning (=flera förare) men då skall det finnas sovbritsar eller sovkupeer så att den ledige föraren kan vila. Mycket ovanligt i vanliga fordon.
Men det stora problemet är att dessa världsmästare på långkörning inte förstår vad de håller på med. En trött förare är lika varlig som en rattfyllerist. Jag hoppas slippa möta dessa på vägarna.

#1
Långstyrning
2009-04-17 00:50

Tom,
Världsmästare eller inte, men att köra Kiruna till Lule en sväng är ju faktiskt normalt för oss i Kiruna och det är inte en långsväng. Till vårt länssjukhus har vi lika långt och så det blir 70 mil tor. Eller kanske till BB, i Gällivare, 12 mil enkel resa. Och på dessa vägar möter man ofta, ofta hänsynslösa yrkesförare i sina långtradare som dammar på i 80-90 knyck med en halvmeter mellan fordonen eller lägger sig alldeles bakom och sniffar när det går sakta. Så det här med busschaffisen är ingen ovanlig symtom bland proffsen.

#1
Arga Gubben
2009-04-17 01:18

Bussföraren visade prov på gott omdöme! Så mycket skit som förarna får ta för att dom inte hinner passa en snålt tilltagen tidtabell, så ska dom dessutom hindras av bilförare som inte släpper ut dom från hållplatsen. Naturligtvis skulle han kört ut och tryckt till bilisten i sidan. Men han insåg väl att bilföraren skulle riskera att hamna i motgående körfält med en svår olycka som följd och väntar till ett lämpligare tillfälle. Heder åt ett sådant gott omdöme!!

#1
Tom Carlsson
2009-04-17 09:33

Långstyrning.
Har faktiskt bott ett antal år i Luleå/Piteåområdet.
Visst är körsträckorna här uppe längre än i södra Sverige, men en enkel matematisk operation visar att 70 mil är bara 56% av 125 mil. När kommer tröttheten och riskerna?

#1
Långstyrning
2009-04-19 19:06

Visst, 70 mil är bara 56 % av 125 mil men det är väldigt på person hur körning känns. Och för en som tycker om att köra bil så är det helt OK. Och du kan vara totalt slut efter 20 om du inte tycker om det. Vem avgör vem som är farligast ? Och det är ju ganska enkelt att klämma in pauser mm.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.