Bild
Nästa artikel

Dålig utsikt bakifrån men visst är Volvo S60 premium

Sju veckors ökenvandring är över, äntligen kan jag köra bil igen. Och vad kunde passa bättre för nypremiären som bilförare än att prova nya Volvo S60 som vi har inne för test.


Ser att diskussionen bland kommentarerna på vår hemsida handlar mycket om huruvida S60 ska räknas till premiumsegmentet eller inte.


Ja, det ska den tycker jag. Men även inom ett bilsegment finns det ju nyanser. S60 matchar inte riktigt de allra värsta tyska konkurrenterna men det sparar man å andra sidan in på prislappen.


S60 är snygg, rymlig (även baktill), säker, komfortabel, har en utmärkt drivlina och optimerad förarmiljö.


Vad mer kan man begära?


Ja, framför allt bättre utstikt framåt från baksätet. Se bilden! Annars tror jag att S60 har alla utsikter att bli en succé.

Taggar:
Dålig utsikt bakifrån men visst är Volvo S60 premium
Dålig utsikt bakifrån men visst är Volvo S60 premium

Kommentarer

#1
Tommy
2010-07-21 15:17

Premium definitionen är tänjbar. Premium på bredden men inte på höjden. Volvo S60 ställt mot Mercedes E-klass. Nix. Volvo S60 mot Hyundai i30. Japp.

#1
leifer
2010-07-21 15:28

Fortfarande ingen definition av detta ord "premium", och det tycks inte heller ha nån koppling till verklig kvalitet. Dessutom bör man nog titta mer på individuella modeller och utrustningsnivå än att dra ett märke över en kam.

#1
MrMori
2010-07-21 15:46

Min Xsara Picasso är i så fall betydligt mera premium, då den har en förträfflig utsikt från baksätet. Uppskattat av barn. Premium är väl annars ett svårdefinerat begrepp, men för oss är nog långresor betydligt bekvämare i Picasson jämfört med Volvon.

#1
B-boy
2010-07-21 17:23

Premiumkänslan börjar väl med att det är en sexcylindrig motor eller mer under huven
oavsett bilmärke.

#1
Mr noga
2010-07-21 18:02

Undran? Ingår hjälm för bakpassagerarna?
För att ej slå huvudet i takstolparna när man kliver in eller ut ur bilen Förgående modell fick man ha skohorn för att komma in i baksätet
De var ju så himla trångt mellan B-stolpen och sätena.

#1
Lägerleffe
2010-07-21 18:32

MRMORI har en point. Var och en får själv avgöra vad som är premium. Där man ensam räknar fram det sammanlagt upplevda värdet (metavärdet) av design, teknik, pris, kvalitet, användbarhet (t.ex i vardagen eller snö), varumärke, glänsvärde, haha-du-har-inte-råd-faktor och allt annat. Min 198 kronorsklocka är lika premium som alla Rolex när det gäller att visa tiden. Och vad är mest premium: hemkört eller Purity?

#1
leifer
2010-07-21 18:53

B-BOY, t.ex. en 4-cyl Bmw är alltså inte "premium" då?

#1
Lägerleffe
2010-07-21 18:57

Skönt att höra att ökenvandringen är över och att du åter kan bedöma avstånd och köra bil. Kloka och erfarna bedömningar behövs verkligen i din bransch. Välkommen tillbaka bakom rattarna!

#1
Lägerleffe
2010-07-21 19:08

Kanske ska man tillägga att vissa verkar tro att premium borde stå för penisförlängningsindex. Trist läge och utveckling bland snöpta typer.

#1
Tage
2010-07-21 20:50

Premium i norrland är att köra ut och in i ett gammalt garage med 10cm tröskel,eller ut påjakt efter gamla skogsvägar med djupa spår och full last.Vilken årstid som helst.

#1
Henrik
2010-07-21 21:47

Premium för mig är sofistikerade bilar, tysta kupéer och starka motorer, överlag svenskarna, de tre tyska och Lexus. Nya S60 tycker jag är jättesnygg från alla håll utom framifrån, framlamporna är gräsliga! Snälla Volvo ta tillbaka de från S60 concept!

#1
B-boy
2010-07-21 21:49

LEIFER..du borde få en egen sida där du kan tjata om dina bmw -bilar hur mycket du vill !

#1
leifer
2010-07-21 22:50

B-BOY, det var bara ett exempel var inte så vresig, det var du som sa att det ska vara 6-cyl för att vara premium. Och det var nog en ganska bra iakttagelse av dig. Bl.a. gick ju Audi ifrån 5-cyl motorer i början på 90-talet, trots att deras 5-cyl motor var mycket bra på många sätt. Ironiskt nog gick Volvo ungefär samtidigt över till 5-cyl i och med nya modellen 850, i Volvos tidigare premiumbil 700-seriren så var 4-cyl standard.

#1
Seken
2010-07-22 02:38

Det är otroligt sällan motortidningar bedömer sikten framåt från baksätet. Men alltid lika glädjande när det händer. (Alltför många motorjournalister och biltidningsläsare ids aldrig prova hur det känns där bak.)
BMW 3-serie är ett föredöme ifråga om sikt från baksätet. Inte pga BMW:s omsorg om passagerare. Utan för att hjulhusen bak tvingat in ytterplatserna bak mot mitten. (På 5-an är det därför sämre.)
C30 skryter med bra sikt framåt från baksätet. Men dels gäller det att vara certifierad akrobat för att komma dit, dels är mittarmstödet så bedrövligt lågt och spinkigt, så man tappar all lust att titta framåt.

#1
Sven
2010-07-22 10:34

S60 är nog rätt bra, men det är kombi som säljer iaf i sverige. Gissar att V60 tar över storebror 70 på topplistan. Smart av Volvo att ta fram kombimodeller i alla storlekar 40/60/70 - de behövs!

#1
S-E S
2010-07-22 13:07

Är dålig sikt från baksätet det samma som dålig bakåtsikt för föraren?

#1
mythbuster
2010-07-22 13:39

S-E S, ja om du sitter i baksätet när du kör eller är baksätesförare. Annars om man vrider på huvudet brukar inte nackstödet vara i vägen

#1
Roland
2010-07-22 14:02

Bakåtsikten från förarplatsen kan effektivt förstöras genom att montera en fånig vinge på bakluckan.

#1
markus
2010-07-22 14:52

Premium står för det där lilla extra. Alltså om bilen ger mig mer än bara ett transportmedel utan att samtidigt vara direkt dålig på någon annan punkt.
Alltså är premium för mig framhjulsdriven, eftersom jag kan överleva med att känna krafterna i ratten men att bilen har svårt att ta sig upp för en backe vintertid känns surt.
Premium måste också i alla händelser vara prisvärt men får aldrig kännas billigt på något sätt.
Alltså kan väl utvalda material vägas ned av om rattknappar till stereon är tillval på en bil med grundpris på cirka 300 000 kronor.
Och ett grundpris på 350 000 för en bil som kostar 300 000 bland konkurrenterna känns surt.
Med detta sagt: Ja, Volvo är premium, om än inte på samma sätt som tyskarna. På vissa punkter (säkerheten, inte minst den aktiva) undrar jag om den inte är bättre än tyskarna.

#1
leifer
2010-07-22 16:21

Markus, just samma iakttagelse man gjorde i aftonbladets test av nya Bmw. Detta med bakhjulsdrift och öppen diff. Jag har pratat med en expertfirma i Göteborg om det och dom menar att en bromsad diff ger en helt annat framkomlighet. Och att ta sig fram sämre än en vanlig "sunkig" framhjulsdriven lågprisbil vintertider är inte för mig heller premium. Många prestandabilar har man monterat in en diffbroms även på FWD eftersom det ger mycket bättre grepp. Bmw och Mercedes (som ju säljer mycket RWD) borde alltså ha det som standard på bilar som säljs i kalla norden.

#1
leifer
2010-07-22 16:22

Och även Lexus naturligtvis. Träffade ett par i vintras som sålde sin Lexus för att dom var trötta på den dåliga framkomligheten i halka.

#1
McRill
2010-07-22 18:39

Herregud S60 ser ju ut som ett hålfotsinlägg!
Snygg? Näeeeeeeee!

#1
Seken
2010-07-23 00:10

Nej, SES, det är oftast tvärtom. Bra sikt från baksätet innebär att döskallarna där bak skymmer sikten till bakrutan. (Annars sitter dom gömda bakom nackstöd.)

#1
S-E S
2010-07-23 12:33

MYTHBUSTER, vrider du på huvudet så ser du inte framåt!

#1
mythbuster
2010-07-23 22:38

S-E S helt sant. Svårt att se åt två håll samtidigt. Om man inte vill vrida på huvudet för att se bakåt finns backkamera på många bilar. Så även på S60. Som tillval finns även en vidvinkelkamera framåt för den som bara vill sticka ut nosen från sin trånga parkering. Bra i Frankrike där jag är nu men kanske inte så nödvändigt hemma i Sverige där folk kör lite lugnare på trånga gator.

#1
S-E S
2010-07-24 13:22

Jag klarar mig bra utan backkamera, dessutom har jag svårt att förstå varför vissa envisas med att sitta på ena skinkan i en förvriden ställning med en arm på passagerarsitsens ryggstöd, en arm på ratten, huvudet vridet runt nackstödet och högerfoten klämd så att det blir svårt att flytta den mellan gas och broms när de backar, i stället för att sitta som vanligt och titta i sina 3 speglar? Dags för korskolorna att lära ut en "alternativ" backningsteknik?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.