Bild
Nästa artikel

Dags för ett bilistuppror

"Dags för ett bilistuppror i elfte timmen."

Svensk Bilprovning redovisar nu resultatet av årets kundnöjdhetsmätning. 94 procent av privatkunderna (81 procent av företagskunderna) är nöjda med sitt besök hos Bilprovningen som konstaterar att kunderna är nöjdare än någonsin.


En perfekt verksamhet, så gott som, alltså.  Svensk Bilprovning är bäst i världen sett till hög kvalitet och lågt pris. Men det spelar ingen roll, bilbesiktningen ska konkurrensutsättas och resultatet kommer förvisso att leda till att det blir lättare att få besökstider men också att det blir minst dubbelt så dyrt att besiktiga bilen. 


Man kan tycka att Svensk Bilprovnings ledning har goda skäl att argumentera mot ökad konkurrens eftersom man bevisat att man faktiskt sköter jobbet så bra själv. Men inte, Bilprovningens ledning välkomnar konkurrenterna.


Dags för ett bilistuppror i elfte timmen.


 


 

Taggar:

Kommentarer

#1
Seved
2009-08-31 19:44

Hade inte Bilprovningen förberett sig för att konkurrensutsättas de senaste tio åren hade det aldrig blivit så bra som det är nu. Då hade man varit kvar i det gamla, otillgängliga och krångliga som gällde då. Så även om konkurrens inte är bra i just det här fallet så är HOTET om konkurrens mycket effektivt. Jag som kund kommer att fortsätta anlita Bilprovningen så länge jag är nöjd med dem.

#1
göinge
2009-09-01 11:29

Jag kommer också att anlita statliga bilprovningen. Jag tror att denna konkurrens kommer att göra all bilprovning mindre tillgänglig (privata aktörer vill inte etablera sig på mindre orter samtidigt som statliga bilprovningen lägger ner på mindre orter för att kunna möta konkurrensen på större) och dyrare (jämför med andra avreglerade marknader).

#1
Ove Andersson
2009-09-01 20:59

Om det någon gång handlar om ren och skär dogmatism när det gäller nuvarande regerings privatiseringsiver så är det väl i detta fall. Få grejer funkar bättre än Bilprovningens monopol, i synnerhet nuförtiden med deras perfekta bokningssystem. Man får sig tilldelad en tid - som man antingen kan accepter eller byta. Håkan Bäcklund är klart rätt ute.

#1
Bengt K
2009-09-02 13:56

Tyvärr så är det så att det finns för många som inte har riktigt arbete som måste hitta på något att göra, då blir det så här. Om det blir flera som skall besiktiga våra bilar så kommer mycket snart kvaliteten att gå ner och vi får farliga bilar på vägarna. Den statliga Bilprovningen måste vara kvar med sitt monopol om jag skall känna mig trygg att bilen är duglig och säker. För många aktörer gör kaos i grytan! Låt Bilprovningen vara den ända som får pröva våra bilar den funkar jätte bra!!!

#1
Calle
2009-09-02 15:48

Bilprovningen funkar numer helt OK.....min Golf blir alltid godkänd med beröm 'bra bil det här' - 19 000 mil, 6 år aldrig någon anmärkning......! Men bra att konkurrenter flåsar bilprovn. i nacken - det gör att de måste skärpa sig. En statlig prövning vart år känns tryggt! Kanske skulle dock första besiktningstillfället för nya bilar ske senare än f n.

#1
S-E S
2009-09-02 20:51

Nog borde väl de verkstäder som i dag "släcker 2:or" kunna få utföra besiktningar? Dessutom, är man inne på service, är en stor del av servicepunkterna även besiktningspunkter, så varför kolla 2 gånger? Många verkstäder erbjuder redan i dag gratis förbesiktning! Varför inte ett erbjudande: Gratis besiktning i samband med fullservice? Däremot är jag tveksam till en mängd "frifräsande" besiktningsfirmor.

#1
Gotland
2009-09-02 20:56

Vad finns för belägg för uppgiften att det skall bli dubbelt så dyrt...?

#1
kai michelsson
2009-09-03 17:52

I Finland ledde konkurrensutsättningen till mycket höjda priser,utan förbättringar i service.Gör inte om samma misstag i Sverige.

#1
Lasse J
2009-09-03 20:59

Det handlar bara om ett.
Politisk ideologi!

#1
Saabnisse
2009-09-04 00:12

Det finns en sak som många har missat här.
Det är inte regeringen som bestämmer att monopolen ska upphöra, det är en följd av anpassningen inom EU.
Jag anser att det är en stor fördel att kunna få sin bil besiktigad vid en ackrediterad anläggning, gärna i samband med en utförd service och att det skulle bli dyrare finns det egentligen ingen anledning att tro.
Tänk bara på vad det kostar att besiktiga en släpkärra, 350:- för fem min. arbete.
Jag tror att konkurrens kan medföra betydligt lägre priser.
Dessutom vore det väl fantastiskt att kunna besiktiga sin bil i vilket land som helst inom EU.
Tänk att ha en svensk bil i t.ex Spanien eller Grekland och att som nu tvingas åka till Sverige bara för att få den besiktigad.
Nej, vi är med i EU och då ska vi vara det fullt ut!
Och givetvis ska kronan ut euron in!

#1
Husse
2009-09-04 10:30

Det tar nog ca 20 min från början till slut inkl admin. Tänk att en verkstad tar ca 1200 kr timmen och räknar upp till närmaste halvtimme så 600 kr minst att besikta kommer det nog att kosta annars är det inte lönsamt för verkstaden.

#1
Roy
2009-09-04 11:04

Svensk Bilprovning är bra! Punkt slut.
Andra exempel visar ju faktiskt att priserna gått upp när det blev konkurrens och jag befarar, precis som Göinge, att tillgängligheten blir sämre.
S-E S fortsätter att driva sin kampanj för att verkstäder ska få besiktiga sina egna arbeten, vilket i grunden är en urbota dum idé. De självklara motargumenten tänker jag inte upprepa än en gång.

#1
S-E S
2009-09-04 19:36

ROY, vem besiktigar bilprovningen? Ingen, de är Gud. Har du någon gång haft synpunkter på bilprovningens arbete och försökt reklamera? Hur tror du det går? Besiktigar du hos en ackrediterad verkstad har du i alla fall reklamationsrätt. Vem besiktigar besiktningen?

#1
S-E S
2009-09-04 20:06

Glömde bara säga. Tycker någon att det är en urbota dum ide att biltillverkarna besiktiger sina fordon innan leverans trots att detta innebär att de besiktigar sig själva?

#1
Roy
2009-09-05 14:44

S-E S, det handlar om intressekonflikter. Ser du inte det uppenbara?

#1
S-E S
2009-09-06 15:35

Visst handlar det om intressekonflikter. Kontrollanter och övervakare vill ha jobb de också, jobb som grundar sig på att inte lita på andra. Påpekande av fel på fordon ger inte större trafiksäkerhet än att förhindra användning av droger, alkohol, fortkörning, dåliga däck, trötthet etc,etc. i trafiken. Övervakning av dessa problem är så sällsynt att risken för att fastna i "nätet" under en 10-årsperiod är närmast obefintlig. Så varför kolla bilarna oftare? Skapa inte ett problem av att bilen inte kollas under övervakning när föraren kan ha körkort när han är blind!

#1
Roy
2009-09-08 13:25

Så bara för att man inte kan kolla precis allt så ska man inte kolla något? Bra S-E S!
Vi drar in på alla trafikkontroller. Förresten, vi drar in på alla poliser också. Se där! Staten har sparat pengar. Oj, fick det konsekvenser! Men man kan ju inte kolla allt.
Allvarligt:
Människors syn och hälsa kollas genom företagshälsovård, och normala läkarkontroller. Jag tar för givet att läkare (och optiker) säger ifrån beträffande körkort. Fortkörning är ju det enda som polisen, tillsammans med radarkameror, kontrollerar. Däck kollas (av de alltför sällsynta) poliskontrollerna och naturligtvis av Svensk Bilprovning.
Du håller nog med om att det är lättare att kalla in fordon för kontroll än att få alkoholister att erkänna sin sjukdom och frivilligt infinna sig för kontroll.
Om intressekonflikten:
Att biltillverkare besiktar egna fordon innan leverans gör de ju i ett uppenbart egenintresse.
En reparatör ska däremot inte få kontrollera sitt eget arbete - det har jag motiverat tidigare på annan plats (som jag vet att du då läste) och skälen borde väl ändå vara fullkomligt uppenbara. Behöver du verkligen en förklaring?

#1
Lasse J
2009-09-23 23:16

Vad S-ES uppenbarligen inte har en susning om är skicket på den dåvarande svenska fordonsparken före kontrollbesiktningens införande.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.