Bild
Nästa artikel

Dags att avskaffa zebralagen?

En genomgång av sjukhusstatistiken i Skåne visade att fotgängare lever farligare i trafiken än bilister.

Föga överraskande, tänkte jag. Zebralagen har ju inneburit att många fotgängare tror att de omges av en för bilar ogenomtränglig atmosfär och kan promenera över gator utan att över huvud taget se sig för.

Men statistiken handlade inte om zebralagen utan om att gångtrafikanter skadar sig när de trillar på isiga och snöiga trottoarer.

Det förvånar att zebralagen inte debatteras mera eftersom den lett till ett i många stycken olyckligt trafikbeteende bland både fotgängare och bilister. De förstnämnda hävdar ibland sin rätt in absurdum. En del bilister hämnas med ett hotfullt och aggressivt körsätt när en gångtrafikant går mot röd gubbe eller korsar gatan utanför övergångsstället.

I en insändarartikel i Dagens Nyheter i dag berättar Bertil Almqvist om hur han står vid ett övergångsställe och ser en flicka komma gående på andra sidan med mobilen mot örat.

”Utan att ens bevärdiga långtradaren med en blick går hon ut i gatan. Det ryker av bränt gummi när 60 ton tvingas panikbromsa. Förundrat ser jag att hon inte ens tittar upp.”


Bertil Almqvist föreslår att zebralagen antingen avskaffas eller modifieras så att gående också åläggs skyldigheter och inte uppfattar det som en rättighet att gå rätt ut i gatan.

Många av oss har varit med om liknande händelser som Bertil Almqvist, antingen som åskådare eller som inblandade bilister. Det är klart att man som bilförare kan se vartenda övergångsställe som en fridlyst zon för fotgängare men trafikarbetet skulle bli bra mycket smidigare och säkrare med ett samspel mellan olika grupper.

Nån gång kan det till exempel vara lämpligt att som fotgängare sakta in stegen någon sekund. Till exempel så att en 60-tons långtradare ska slippa stanna.

Dags att avskaffa zebralagen?

Kommentarer

#1
2012-01-26 10:39

Många ungdomar (även en del äldre) går med mp3 spelare i öronen och hör inte trafiken och kanske då inte tittar upp heller och detta är inte bra. Om man lyssnar på musik när man går på stan borde man kolla extra noga innan man korsar en gata.
För övrigt tycker jag att zebralagen skall avskaffas, den gör ingen nytta. Det är bättre med ett samspel mellan fordonsförare och fotgängare.

#2
2012-01-26 10:50

Det är inget fel på lagen, det är folk som är dumma! Enkelt.

#3
2012-01-26 10:54

Är själv en ihärdig bilförare som åker bil i Stockholm varje dag året om.
Har INGA som helst problem med Zebra-lagen. Sätter själv en ära i att stanna för ALLA gångtrafikanter vid övergångsställen. Det är ju bara att ha framförhållning i körningen. Ska lägga till att jag kör VÄLDIGT aktivt, snudd på att en annan av ViB´s artiklar skulle gälla mig. Den om att polisen ska titta extra på Aggressiva bilförare. Kör alltså inte såsigt men lyckas ändå stanna vid övergångsställena.
Apropå att folk verkar nonchalanta när de går över så tror jag att majoriteten faktiskt har mer koll än man först kan tro. Det är helt enkelt lite teater i att verka ovetande om ankommande trafik. Alla vet ju att det är först som bilföraren tror att han/hon inte är sedd som denne bromsar in.
Man behöver ju faktiskt inte vrida på huvudet för att se åt ett annat håll. Man kan använda periferiseendet.

#4
2012-01-26 10:58

Att inte de välbetalda höga hönsen som hittade på Zebralagen kunde förutse följderna är för mig obegripligt. Jag förutsåg dem direkt. Trafikanter, oavsett om man kör lastbil, bil eller är gående måste samarbeta. Det är mänskligt att göra fel och om gående inte hjälper till så händer tragiska olyckor. Det är liten tröst när man ligger tillplattad på vägen att peka med ett trasigt finger och stöna fram "det var ditt fel........"

#5
2012-01-26 11:13

Men Sverige är väl inte unikt med denna lag? Har de inte haft det länge i kontinentaleuropa, som i Tyskland? Och där fungerar det eller?
Vad ska till för det även ska fungera i Sverige?

#6
2012-01-26 11:16

Roligt att jag och Håkan är överrens. Jag har MÅNGA gånger skrivit inlägg om detta och mötts av ilskna motinlägg. Men även gående MÅSTE KUNNA AVKRÄVAS ETT ANSVAR NÄR DET GÄLLER TRAFIKSÄKERHETEN OCH SAMSPELET.

StefanH i Stockholm får det att låta så lätt när han skriver att man ska ha "framförhållning" i körningen. Hur fungerar detta i praktiken, Stefan, när en person på en sekund tvärvänder 90 grader och vräker sig ut i gatan - helt utan förvarning? Stefan kanske är tankeläsare ...

Håkan träffar helt rätt när han skriver att gående många gånger hävdar sin rätt in absurdum. Och jag tillhör definitivt den sortens bilist som hämnas när en gående går mot röd gubbe - och det med all rätt. Det kan aldrig vara meningen att vi bilister skall ta skiten hela tiden och vända andra kinden till. Dessutom bör hörlurar kriminaliseras både i bilen, på cykeln och till fots ute i trafiken. Folk hör ingenting längre. Detta är skrämmande.

#7
2012-01-26 11:18

Håller med 1storstark. Jag tycker att både fotgängare och förare har delat ansvar, idioter finns åt båda hållen. Jag går till jobbet dagligen och möter båda sorterna. Dock lyssnar jag inte på musik och stannar alltid vid övergångsställen och försöker alltid möta förarens blick innan jag sätter min fot på övergångsstället. Mitt liv är jag rädd om.

#8
2012-01-26 11:32

Kan enbart hålla med Håkan här. Zebralagen har ställt till med mycket, många fotgängare tror att de har rättighet att bara gå ut, men så är ju inte fallet.
och vad värre är: det pratas om en motsvarande för cyklister! Som om det inte redan är illa nog...

Resultatet av att zebralagen infördes, blev att väldigt många fler blev påkörda, vilket senare mörkades med att slopa en mängd övergångsställen. Och Vips! Inte lika många blev påkörda! Just på övergångsställen alltså...

Jag brukar också låta nån enstaka bil (särskilt lastbil) passera innan jag går fram till kanten. Är bara dumt att tvinga 60 ton att stanna, istället för 85 kg.

Sedan kan man ju fundera på om folk inte är rädda om sitt liv? För när man ligger där som en blöt fläck, spelar det ingen roll vems felet var...
Sök ögonkontakt innan du ger dig ut på gatan!

#9
2012-01-26 11:33

KaptenOberkomm ; Faktiskt så brukar inte 90gradingarna vara nåt större problem heller. I o m att jag ser att de är i absolut närhet av övergångsstället så går jag över i Bromsberedskapsläget. Alltså släpper gasen en aning och är beredd på att bromsa. Det är en av de viktigaste sakerna som bilskolläraren en gång i tiden tipsade om, tycker jag. :) Jag tror många yrkesförare använder den tekniken.

#10
2012-01-26 11:39

BTW. Kan inte Vib ta upp den relativt nya företeelsen att folk "kontrasvänger" när de ska svänga. Vad menar jag med det?
Det händer alltmer ofta att man åker i höger fil på en dubbelfilig gata t ex Fleminggatan och ska rakt fram i korsningen vid Barnhusbron. Bilen i vänsterfilen ska svänga vänster mot Barnhusbron och gör då först en högerknyck som om personen inte skulle klara av vänstersvängen annars.
Passerar man denna bil till höger på väg rakt fram så kan det ibland bli nära en sammanstötning.

#11
2012-01-26 11:48

Stefan, jag skrev inte om 90-gradarna som vräker sig ut över övergångsstället utan om 90-gradarna som vräker sig ut i GATAN! Åker du kanske omkring i beredskapsläge för all dessa också lär du till slut stå stilla med din bil på gatan. Dock anser jag att 90-gradarna många gånger är ett problem även vid övergångsställen.
För övrigt kan jag meddela dig att även jag var yrkesförare en gång i tiden - som om nu det skulle vara någon garant för någon av oss att vara prefekta bilister ...

#12
2012-01-26 12:17

Zebralagen är skit rakt igenom och det kan inte vara någon nyhet för någon!
Visst finns det nonchalanta människor "på båda sidorna utav ratten" och visst måste man kunna stanna vid ett nödläge o.s.v ,men....
Zebralagen är missuppfattad utav många så för utom att starkt riskera att förkorta sitt liv när man trampar ut framför en bil så är det även olagligt.

Bor inte i en starkt trafikerad stad men ser dagligen ändå hur folk omkring övergångsställen fungerar...
Förnuftet om att stanna framför att chansa har många missat.

Tycker även att dessa övergångsställen respekteras sämre utav de gående än utav billisterna,...ofta ser man folk stå och samtala vid övergångsplatserna helt utan kontakt med flertalet bilar som har stannat.

Som billist så förutses alltså att man har ett sjätte sinne som omedelbart varnar några sekunder innan någon kliver rakt framför en! I dem flesta byar och städer så är hastighetsbegränsningen 40 eller 50 km/t men enligt vissa så är det alltså bättre att man kryper fram i 20 km/t för att vara säker på att hinna bromsa än att folk på trottoaren ser sig för?
Detta skulle inte störa den övriga trafiken?

På många arbetsplatser där det finns tunga fordon och maskiner så har folk lärt sig att hålla sig undan för dessa då förarna har mycket svårare att se dem än tvärtom!

Man behöver inte göra någon jättegrej av det hela då det oftast fungerar med samspelet i trafiken ( annars hade mångdubbelt fler blevit påkörda )
..men jag tycker att det är fel att lägga ansvaret på bilisten alla gånger vid en tragisk olycka vid ett övergångs-ställe. ( inte så kul att "vara vållande utan skuld" iheller )

Begriper faktiskt inte heller varför frågan inte är mer omtalad men politikerna gömmer sig ju bakom sina egna beslut samtidigt som många tydligen inte är rädda om sig själva. ( och sin omgivning )

#13
2012-01-26 12:47

Ja, alltså; inte för att jag vill verka sur, men du Stefan sätter en ÄRA i att stanna för varje gående vid övergångsställe. Jättebra, och du mår säkert bra av det. Själv har jag varit med om att människor bara knallar rätt ut - och TROTS att jag är i beredskapsläge för att bromsa har det varit så himla nära!!! Men då kommer det där lustiga "nonchalera"-beteendet in.
Jag är bara så tacksam att jag aldrig lyckats köra över någon.

En annan sak man kan tjata om är REFLEXER!!! Svartklädda människor på mörka gator, mörka cyklister på också mörka gator; rätt vad det är så står en sån framför bilen. URRRGHHH!!!!

#14
2012-01-26 13:12

Om det kan bli värre så är det när unga mödrar testar om man kan stanna genom att föra ut barnvagnen framför sig på övergångsstället, naturligtvis med hörlurar på, varken hörande eller seende. Man får väl förutse att de har barn i vagnen Det har hänt mig flera gånger.

#15
2012-01-26 13:19

Lösningen heter väl sunt förnuft på båda sidor.
Tyvärr kan man inte lagstifta att folk har det.

Vi försöker åsidosätta Darwins lagar så mycket som vi kan, men för vissa finns det ingen hjälp.

#16
2012-01-26 13:26

Inte var det några miljövänner som lät införa zebralagen om man betänker just det i artikeln beskrivna om tunga fordons starter efter att ha släppt över fotgängare. Någon expert kan ju räkna på utsläppen från storstädernas alla bussar som kör igång efter stopp för fotgängare.
Jag tycker det är svårt att veta folks intentioner när dom står där vid övergångsstället, jag har stannat många gånger då folk står kvar eller går åt annat håll eller inte ens märkt att jag stannat, dom bara var där vid övergångsstället.
Nu när lagen är invand blir det nog svårt att ändra tillbaka, det skulle ju innebära ännu fler påkörda fotgängare. Risk att vi måste ha kvar denna idiotlag.

#17
2012-01-26 13:35

Människor som beter sig så självsvåldligt i trafiken kan omöjligt ha suttit bakom en ratt och framfört ett fordon själva. Vill de ta livet av sig får de göra det någon annanstans och utan min förskyllan

#18
2012-01-26 14:16

Det är väl inte konstigt att det som det blev. Som annonserna var utformade när zebralagen infördes så är det inte förvånande att gångtrafikanterna uppför sig som många gör. Vad som nu händer var något jag förutspådde när jag såg annonserna när det begav sig. Håkan Bäcklund damma av annonserna och visa, så förstår man bättre att det blev som det blev.

#19
2012-01-26 14:39

Det finns så många bilister som har dålig koll i trafiken. Närmar man sig ett övergångsställe så ska man dämpa farten och vara observant om någon ska korsa det utan att behöva panikbromsa - framförhållning i trafiken är A och O. Detta gäller även lastbilar, jag kör själv ibland traktorekipage (ofta över 60ton) och är fullt medveten om vilken framförhålling som krävs när man närmar sig ett övergångsställe eller cirkulationsplats - lättar man på gasen i tid, så kan man oftast time'a in så man helt slipper att bromsa.

#20
2012-01-26 15:03

Håller helt med raks och StafanH. Som bilist är man skyldig att vid övergånsställena vara beredd på gående och blir man överraskad så har man som förare inte tillräcklig uppmärksamhet och framförhållning.

Har ärligt talat ALDRIG varit tvungen att panikbromsa vid övergångsställe då jag tittar mer än nån meter framför bilen. Lagen intention är bra, att skydda oskyddade trafikanter. Tyvärr finns det alltför många bilister med för usel koll eller med för stora egon.

#22
2012-01-26 15:26

Och så finns det de bilister soim är SÅÅÅÅÅÅÅ duktiga och BRA och som ALDRIG hamnar i stressade situationer för de har ju SÅDAN framförhållning ... Undrar om dessa verkligen kör bil ...
Men vad ingen av dessa personer tänker på är att rätten att gå över ett övergångsställe i alla situationer utan minsta tanke på att se sig för eller minsta vilja att faktiskt underlätta för t.ex. stora fordon (kan ge mig f-n på att merparten till och med skulle gå över om det så kommer en ambulans full speta) också har tagit över gångtrafikanterna på så sätt att de har lagt sig till med den dåraktiga uppfattningen att de har rätten att också vräka sig som kanonkulor över gator även där det INTE är övergångsställen - och röd gubbe skall vi inte tala om! Detta är alltså en följdeffekt av den genomkorkade zebralagen. Men Rålle och Stefan har väl givetvis talang för att klara sig ur även de här situationerna. Och alla vi som faktiskt har fått tvärnita i dylika situationer är givetvis usla bilförare med noll koll/framförhållning och med blicken ner på vägen en meter framför oss. Jo, jag tackar jag.

#21
2012-01-26 15:26

Det är väl SJÄLVKLART att en lag som ger fotgängare, som inte BEHÖVER ha kunskap i körkortsklassen, och HÄLNSYNSLÖST sätter sna liv på spel borde TAS BORT! HA SKALL STANNA! DU SKALL stanna , är kommentarer man hört när man med YTTERSTA NÖD får stopp på bussen! Jaha, säger jag, men VEM gör det MEST ONT på om jag inte KAN stanna? Frågar jag. DIG eller BUSSEN. Något så ogenomtänkt som denna LAG finns väl knappast! Står TRAFIKLAGSTIFTNINGEN ÖVER naturLAGARNA!??? Folk trot att det bara är att trampa på bromsen, så stannar bilen OMEDELBART.''Det är ju bara att BROMSA''! Detta fick jag höra när en kvinna ur INGENSTANS (skymt läge, så jag körde MYCKET försiktigt) TROTS att jag fick STOPP på bilen fick jag SKÄPPAN FULL av diverse invektiv av GRÖVSTA slag!! Borde det inte vara straffbart att kalla folk VAD SOM HELST, men CHAUFFÖRER är väl inte FOLK! Vittnen får man inga, för PASSAGERARNA, om man kör buss t.ex. HÅLLER MED om att jag är ÅRHUNDRADETS IDIOT, så DÄR får man inget medhåll! LAGEN säger att man har RÄTT att gå över, men vad säger den om HALKA, FORDONETS TYNGD, BROMSTRÄCKOR, REAKTIONSTIDER m.m.??? Vissa okunniga människor att det STÖRSTA som finns är en Volvo eller Mercedes! Tajma in kan väl FOTGÄNGARE också göra??????Eller?

#23
2012-01-26 16:04

@Kapten, man har tagit bort det flesta övergångställen där hastighetsbegränsningen är 70km/h eller över, så i de flesta fall så får man max hålla 50km/h när man korsar ett övergångsställe och ska man vara beredd på att stanna så bör hastigheten vara betydligt lägre än så. Många förare kör ofta betydligt fortfarande än 50km/h vid övergångställen, och då har man enligt mig ingen respekt för gångtrafikanter. Jag tillhör dem som tar sig friheten att gå ut på övergångställen så bilar mer eller mindre blir tvingade att lämna företräde, dock alltid väl synlig med reflexer (när det är mörkt) och med tydlig avsikt om att jag kommer gå över. Har också nära blivit påkörd ett antal gånger, bland annat vid två tillfällen av en buss. I alla fallen så har föraren av fordonet inte haft koll, eller kört för fort för den uppkomna situationen.

#24
2012-01-26 16:54

Eftersom olyckorna ökade efter zebralagen, trots att många övergångsställen tagits bort. Då kan man ju förstå att det är gående som det är fel på, som tar för givit att de har företrädesrätt vilket de INTE har. Lagstiftaren säger att den gående skall ta kontakt med föraren INNAN han/hon går över!!

#25
2012-01-26 17:12

@kellinge, jag hittar inget som styrker ditt påstående i Trafikförordning (1998:1276), ange gärna referens. Jag kan fortfarande inte förstå problemet, hur gör ni när ni närmar er en korsning med högerregel och det är skymd sikt? Saktar ni inte ner för att kunna lämna företräde?

#26
2012-01-26 17:30

raks, du är ett typexempel på de fotgängare som flera av oss med rätta kritiserar. Du skriver: "Jag tillhör dem som tar sig friheten att gå ut på övergångställen så bilar mer eller mindre blir tvingade att lämna företräde, dock alltid väl synlig med reflexer (när det är mörkt) och med tydlig avsikt om att jag kommer gå över. Har också nära blivit påkörd ett antal gånger, bland annat vid två tillfällen av en buss." Du hävdar din rätt att gå över - som Håkan skriver - in absurdum. Du visar tydligt att du är beredd att bli manglad för att hävda rätten att gå över. Du verkar vara helt ointresserad av att faktiskt ibland acceptera att det är dumt att gå över och avstå rätten att gå över just då och i stället gå över när fordonet har kört förbi. Om du dessutom försöker skapa ögonkontakt med föraren av fordonet men misslyckas med detta är det ett tydligt tecken på att du bör avstå från att gå över eftersom det högst troligt kommer att bli en kritisk situation. Men du verkar helt skita i detta och går för att du "har rätt att gå". Usch, för sådana som du. Samspel i trafiken ... Hört om det?

#27
2012-01-26 17:32

raks:
"Jag tillhör dem som tar sig friheten att gå ut på övergångställen så bilar mer eller mindre blir tvingade att lämna företräde..... Har också nära blivit påkörd ett antal gånger..."

Varför utsätter du dig för livsfara??

Dessutom har du ingen rättighet att tvinga bilister att stanna, även som fotgängare ska du visa hänsyn.

Litar du blint på att bilisten verkligen hinner stanna? Efter att flera gånger nästan blivit påkörd, borde du väl av självbevarelsedrift förstått att inte leka med livet som insats.

Fortsätter du såhär kan det sluta med att du ligger som ett kolli på gatan, och det vore väl bra dumt, eller hur?

Sök ögonkontakt och samförstånd istället för att envist hävda din rätt! Det är bättre för alla.

#28
2012-01-26 17:34

Kaptens talanger bakom ratten har jag ingen aning om men faktum är att jag inte upplever några som helst problem med zebralagen. Visserligen bor jag inte i Stockholm men nog har vi ett och annat övergångsställe i min stad också.

På femtio-sträckor med markerade övergångsställen blir aldrig jag överraskad om en gångare vill över, dom är ju liksom till för det. Sen kan man naturligtvis inte bortse att även gångaren har ett visst ansvar men lagen är ju rätt tydlig att bilisten ska lämna företräde.

Som gående märker man ofta hur många bilister struntar/inte ser en när man ska korsa övergångsställen. De som skriker högt här skulle kanske prova att ställa bilen en dag och promenera och uppleva zebralagen från andra sidan?

#29
2012-01-26 17:44

Låt zebralagen vara kvar! Det här inlägget var det dummaste och mest bakåtsträvande jag läst på länge. Vad är det för gubb-kultur på ViB egentligen? Jag bor mitt i Stockholm och har inga problem att stanna trots att det rör sig väldigt mycket folk här. Det är trots allt inte alla som stannar så man får ändå många glada vinkar och tillfällen att känna sig trevlig när man är ute och kör! Vad är det dom säger, krama varandra i trafiken? :-)

#30
2012-01-26 17:50

mange73:
det handlar inte om gubb-kultur, det handlar om livet.
Som jag sa nedan "Sök ögonkontakt och samförstånd istället för att envist hävda din rätt! Det är bättre för alla."

Jag går mycket i Stockholm, och det funkar ganska bra, men... jag litar aldrig blint på att bilisterna ser mig! Alla gör inte det. Senast igår höll jag på att bli ihjälkörd av en dam i en stor SUV som utan tvekan körde mot rött.
Hade jag inte haft koll på bilarna, så hade jag varit ett kolli nu... Och det hade gjort lika ont (om jag överlevt) oavsett vems felet var.

#31
2012-01-26 18:01

Det är med sorg i hjärtat jag läser Rålle G:s och Raks och andras SUVERÄNA framförhållning som gör att de kan se IGENOM fasta konstruktioner, kan LÄSA folks tankar mm. Och förutse att personen om skall passera plötsligt får ett SMS som NATURLIGTVIS måste läsas GENAST och HELST besvaras PÅ PLATS, ÄVEN om det är på ett övergängsställe! Dagligen ser man människor typ Stefan, som STANNAR för gående, trots att han SJÄLV har GRÖNT och FOTGÄNGA´REN rött! (Detta gäller INTE vid svängar då båda kan ha grönt , DÅ stannar man) Min SORG är, att jag trots TJUGOFEM yrkesverksamma år som chaufför av både BIL, BUSS och LASTBIL inte fått denna FANTASTISKA, men för vissa tydligen HELT självklara förmågan att förutse ALLT! Och Stene har rätt i sin miljöaspekt, men GLÖMMER det OTAL fotgängare som trycker på knappen för att få grönt! Så FORT de tryckt, går de över den JUST DÅ trafikfria vägen. NÄR det blir grönt för dem. har de gått över för länge sedan. Det BLIR inte grönt så fort man trycker! OTROLIGT men sant! MEN, NÄR de passerat, och det blit RÖTT för bilarna, DÅ kommer OFTA ett antal bilar från BÅDA HÅLL, och har RÖTT! Sedan skall dessa bilar KÖRA igen, en efter en skall accelerera igång! Varför har inte FOTGÄNGAREN den FRAMFÖHÅLLNINGEN att GÅ när inga bilar KOMMER! Smidigast för ALLA.Förbudet att gå mot RÖD GUBBE avskaffades för flera ÅR sedan. Men även DETTA missbrukas å det GRÖVSTA.! Springa över mot röd gubbe är LEGIO i Stockholm! Om man påpekar detta försynt för någon, får man ett ILSKET RYTANDE: Det är inte förbjudet, gubbj-vel,kärringj-vel, snorvalp, bimbo , alltefter 'person! ''Linnear'' har FULLSTÄNDIGT rätt, sunt förnuft är en SKRIANDE STOR bristvara. Hos till exempel SJÄLVGODA PÖSMUNKAR typ Rålle G och de andra som ALLTID vet vad andra står i begrepp att göra, även om de 'andra' dyker upp bakom ett FAST, SOLITT hinder vid vägen, framförande CYKEL i hög hastighet! För självutnämnda, SJÄLVGODA , PÖSANDE EXPERTER på ALLT, VAD det än vara månde! Inte konstigt att det luktade om datorn, så mycket SKRYT som framförs! Nej, ÖDMJUKHET och SUNT FÖRNFT behövs, eller hur, ''linnear''?

#32
2012-01-26 18:09

saspluto, byt ut ditt tangentbord din capslock fungerar lite som den vill verkar det som.

#33
2012-01-26 18:44

@hultarn, med ditt resonemang så borde jag inte heller köra bil eftersom det också kan vara livsfarligt? Kanske inte heller flyga nu när A380 verkar ha brister? Jag reser mycket i jobbet och jag besöker många konstiga länder där man kör som idioter, så jag rätt bra koll på vad jag ska göra och inte göra som fotgängare. Och det är faktiskt upp till mig vilket risktagande jag vill ta i mitt liv, inte du eller någon annan.

@Kapten, tror du övertolkar mitt inlägg, och jag skriver att jag med "tydlig avsikt" visar att jag kommer att gå över. Det innebär alltså att jag försöker få ögonkontakt och jag går såklart inte över om någon kommer i 110 mot mig - föraren måste ha en sportslig chans att stanna. Tyvärr så väljer många förare att ignorera fotgängare, och det gäller inte bara vid övergångställen utan även exempelvis användning av blinkers för att visa sin avsikt - det vill till en attitydförändring hos förare och framför allt öppna ögonen vid övergångsställen!

@saspluto, undvik gärna versaler i vanliga meningar så läser jag hela ditt inlägg nästa gång.

#34
2012-01-26 18:48

Hör du raks, en dag så får du säkert dra på dig träfracken, men du hade ju rätten på din sida att kliva ut i gatan utan hänsyn!
4 § Gående som skall gå ut på ett övergångsställe skall ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället

#35
2012-01-26 19:01

@kjellinge, tack där har vi det, vad är då problemet? Samma gäller vid högerregeln, även om bilen till vänster om mig har väjningsplikt så kör jag såklart inte ut om jag inte tydligt ser att föraren avser att lämna företräde. Samma regel gäller då i praktiken för ett övergångställe - jag som förare har väjningsplikt till fotgängare på ett övergångsställe på samma sätt som jag har väjningsplikt till fordon till höger. Jag anpassar alltså min hastighet vid dessa situationer så jag kan lämna företräde, så kör iaf jag...

#36
2012-01-26 19:08

raks:
" Och det är faktiskt upp till mig vilket risktagande jag vill ta i mitt liv, inte du eller någon annan."

Kan bara hålla med, men varför riskera ditt liv? Du kanske har anhöriga som gärna ser att du lever både länge och väl.
Var snäll och var lite rädd om dig. :-)

Jag har också rest mycket och sett mycket, men det är en annan sak. Vi pratar här och nu.

#37
2012-01-26 19:09

@hultarn, jag tackar för din omtanke :)

#38
2012-01-26 20:01

kjellinge påpekar följande: "4 § Gående som skall gå ut på ett övergångsställe skall ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället."

Hur mycket tydligare kan det bli i frågan om att även fotgängare har skyldigheter i trafiken? Trots detta finns det de som raks som till vilket pris som helst hävdar rätten att kasta sig ut på övergångsstället. Tragiskt.

#39
2012-01-26 20:33

@ saspluto.

Gratulerar till priset för månadens mest oläsbara inlägg!

#40
2012-01-26 20:34

Zebralagen är säkert bra på Afrikas savanner, men inte här i mörka Sverige. Ska man kunna upptäcka alla som avser att korsa gatan eller vägen på ett övergångsställe krävs att man kan ze bra, helst åt alla håll samtidigt. Zebror har ögonen på sidan för att kunna se bättre runt om.

Jag vet att ett övergångsställe är samma sak som att man ska höja sin uppmärksamhet och vara beredd på att stanna om så behövs. Men det finns gränser för människor. Alla gånger hittills har det gått bra. Men det är osäkerheten som är värst. Det kan vara så mycket som stjäl uppmärksamheten i trafiken att det kan uppstå situationer där det är den gåendes agerande som avgör om det blir en olycka eller inte. Och då är det förfärligt om den gående känner sig så trygg med lagen i ryggen att den litar helt på motparten.

#43
2012-01-26 20:54

Som gående, jo jag går faktiskt också och rätt mycket, är jag inte förtjust i zebralagen. Jag gillar inte att kliva ut i gatan trotts att bilarna stannar. Jag väntar hellre tills gatan är fri och då gå över. Jag är precis motsatts till de som formligen letar bilar till att gå ut snabbt framför. Jag har funderat över vad det är för typ av människor. Det finns nog två sorter. En som är väldigt auktoritär och vill hävda sina rättigheter i mångt och mycket, och en annan som är bilhatare och gör allt för att sätta sig över bilismen. De är personen som lika gärna skulle kunna kasta en sten på en bil eller slå, sparka eller repa en bil för att den gör fel. Det är dessa två typer som är problemen vid övergångsställena. De som går fram och visar tydligt att de ska gå över, och med reflex i mörker, och sedan väntar och ser att bilen stannar är inget problem. Då gör det inget heller att en eller annan bil missar att det är en som ska gå över. Vi hade då fått en mänskligt samspel med färre olyckor om alla var så förståndiga.

#44
2012-01-26 23:06

När jag gick i skolan fick jag lära min att titta höger-vänster-höger och om det kommer bilar, söka ögonkontakt. De flesta bilister stannar i god ordning vid denna manöver, de fåtal som inte gör det bryter förstås mot zebralagen, men jag är inte polis och kan åndå inte beivra detta. Så varför riskera livet.

Och Thommys, man behöver inte blint följa zebralagen som gångtrafikant.

Alltså; Nyckelordet är trafikant och som trafikant, oavsett om vi går, cyklar eller kör måste vi kommunicera och samarbeta.

#45
2012-01-27 15:59

@ Saspluto, även jag röstade på dig till "månadens mest oläsbara inlägg!" som gavs ut av Rålle G.

@ Raks, jag håller helt och hållet med dig. Man kan framföra sin lilla automobil på ett sådant sätt att man hinner stanna för fotgängare.

@ KaptenOberKomm - Du skrev i något inlägg för några sidor sedan: "Och så finns det de bilister soim är SÅÅÅÅÅÅÅ duktiga och BRA och som ALDRIG hamnar i stressade situationer för de har ju SÅDAN framförhållning ... " Jag håller själv på att ta körkort, det är 4 månader kvar tills jag tar det, och jag håller därför på att övningsköra en hel del både privat och med körskola inne i stan. Om man inte kan hantera stressade situationer, och tror att man sparar så hiiimla många minuter på att pressa upp i 55Km/h istället för 50, och inte kan hålla koll på övergångsställena - då ska man inte ha körkort. Visst kanske man missar en fotgängare någon gång - men om man återkommande håller på att köra på folk, då kör man antagligen för snabbt eller är inte uppmärksam.

SEN kan jag absolut hålla med dig om att det är idiotiskt att köra en 90-gradare utan att kolla, övergångsställe eller ej, men folk är folk. Och om man visar goda avsikter för att gå över övergångsstället och föraren i bilen inte ens saktar ner, då går jag inte ut tillräckligt för att bli påkörd - men nog hävdar jag hans skyldighet att stanna (finns inga rättigheter inom trafiken) genom att ta ett steg utåt och se hur han reagerar.

Sluta stressa, sluta tjura, visa att ni faktiskt har det där lilla plastkortet som bevisar att ni har klarar uppkörningen, för bövelen!

#46
2012-01-28 03:16

Orkar inte plöja igenom de tidigare kommentarerna denna gång - i synnehrhet inte eftersom det innebär en jäkla massa skrollande upp och ner och att inte, speciellt när man är lite trött, angripas av logiska tankar och tro att "Föregående" är skriven innan den man just läst.

Blir bara lite trött på kommentarer som innebär att man ska göra eftergifter åt dem som inte bryr sig om att följa de regler som finns, hur enkla de än är och hur farligt det än är att inte göra det.
Vilka lagar som än stiftas och hur välutformade de än är, så kommer det tyvärr ändå alltid att finnas idioter.

Kan tillägga att jag själv, när jag närmar mig ett övergångsställe till fots, i god tid ser mig omkring. Kommer det en ensam bil och jag inte har speciellt bråttom (vilket jag oftast ser till att inte ha) så drar jag ner på tempot och stannar eventuellt upp en bra bit från övergångsstället, så att inga misstolkningar ska göras. Är jag säker på att inga andra gående tänker gå över vägen, så kan jag vinka fram bilen.
Fast det är ju klart, tillhör man den zombifierade sorten som går omkring med proppar i öronen och en display framför näsan så kan det ju vara problematiskt att över huvud taget vistas utomhus - än mindre vara förutseende.

#47
2012-01-29 18:52

Som hängiven fan av flanörer, så älskar jag även zebralagen. På tal om denna lag, så höll jag nyligen på att mosa en mörkklädd fotgängare i dimma och mörker. Denna figur vandrade rätt ut vid mörklagt övergångsställe. Jag fanns tydligen inte. Trots 10 ton och god belysning på mitt fordon.

#48
2012-01-29 19:05

Har för mej lagtexten säger: Om en person står vid ett övergångsställe så skall vi som bilister stanna o låta dem gå.
Gång trafikanter kanske inte känner till det.
Har varit med om farliga situationer, också sett personer som gått rakt ut utan att se sej för. Bilförare som blitt tvungen att ställa sej på hejdaren o hamnat i mycket farliga situationer!
Tillbaka till den gamla lagen tycker jag!

#49
2012-01-29 19:05

Har för mej lagtexten säger: Om en person står vid ett övergångsställe så skall vi som bilister stanna o låta dem gå.
Gång trafikanter kanske inte känner till det.
Har varit med om farliga situationer, också sett personer som gått rakt ut utan att se sej för. Bilförare som blitt tvungen att ställa sej på hejdaren o hamnat i mycket farliga situationer!
Tillbaka till den gamla lagen tycker jag!

#50
AUDI GT
2012-01-30 19:07

Så alla gående gömmer sig bakom en pappskiva vid övergångsställen för att sedan skena rätt ut framför bilarna?

Nej, men däremot är det i de allra flesta fall bilisten som gör fel.
Två av alla vanliga misstag såg jag senast för en timme sedan när jag gick 500 meter mellan grannen och vårt hus, vi bor minsann i villa vi:

Bilist som söker ögonkontakt med den gående, saktar in men som sedan ändå chansar att han hinner köra innan den gående kommer ut framför bilen.

KVINNA som satt och pratade i mobilen och inte såg mig alternativt sket i mig´och halkan.

Zebralagen är bra och skulle rädda liv ifall bilisterna tog ansvar. Dock ska vi inte glömma att gående ibland måste vara mer försiktiga även fast de sällan är problemet.

Så visst finns det för och nackdelar med lagen och alla får tycka vad de vill.

En fråga återstår dock: Visst kan artiklar återkomma någon gång då och då efterom det tilkommer nya läsare. Men tycker någon mer än bäcklund att det är kul att läsa om zebralagen 3-4 gånger varje månad?

#51
2012-01-31 12:31

Respekt för bilar är vad svenska folket behöver. Hur man än vrider och vänder på det är det enklare för gångtrafikanter att stanna, än tvärt om.
Detta lär man sig när man är nere och semestrar i ställen som södra Turkiet. Störst går först där helt enkelt. När bilarna kommer i 100 blås på huvudgatan mitt i stan går man inte bara ut mitt i gatan utan att se sig för!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.