Bild
Nästa artikel
Nyheter

Däckexperter är vi allihopa

14 november 2011

Hjulen snurrar fort i däckbranschen just nu. Från 1 december kräver lagen vinterdäck – för personbilar. (Är det nån som begriper varför vi inte kommit längre än att lagen bara omfattar personbilar och inte tung trafik?)

Det är alltså högsäsong för däck och av förklarliga skäl är vinterdäck hetare än sommardito. Dels för att det är rätt säsong och dels för att bra vinterdäck gör större skillnad på snö och is än bra sommardäck på barmarksvägar.

Överallt pratas det däck och jag kom inte undan hos frisören i dag heller. Dubb eller inte dubb?

– Odubbat, sa jag.

Det hade min frisör också tänkt sig men han hade till slut ändå valt dubbdäck för att "frugan vägrar köra odubbat".

Vi förde resonemanget om dubbat kontra odubbat på ett mycket städat sätt men annars är det lätt hänt att det blir snedtändning när just den frågeställningen ska diskuteras. Särskilt anhängare till dubbdäck blir ofta väldigt upprörda över såna som tycker att det för det mesta duger väldigt bra med odubbade vinterdäck. Såna som jag.

För en tid sedan blev jag inblandad i en sådan diskussion utanför Berlin av alla ställen. På kontinenten är som bekant dubbdäck förbjudna och en svensk kollega kungjorde för det internationella sällskapet att i Sverige ansåg vi att dubbat är det enda som duger på vintern.

– Eller hur Håkan! sa han utan frågetecken.

– Nja, alltså jag tycker ju inte det...

Det svaret innebar inte precis någon islossning för det fortsatta samtalet.

Men jag vidhåller att friktionsdäck räcker mer än väl för det mesta. Dubb behövs under maximalt 14 dagar per vinter. Men visst gör dubbdäcken nytta längre perioder än så för dem som kör odubbat eftersom de ruggar upp vägbanan och skapar bättre friktion.

Slutligen, både Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet har i dag artiklar om halka och däck. Ytterligare ett belägg för att det är något som engagerar trots skandalerna kring äldrevården och Italiens regeringsombildning.

Men ämnet kanske inte behandlas alltför djuplodande. Den ena tidningen konstaterar att osynlig is som överraskar är det vanligaste underlaget vid svåra halkolyckor. Är någon förvånad? Vi får också veta att sträckan mellan Åre och Krokom är farlig.

Den andra tidningen låter en taxichaufför säga att ”det ska vara miljövänliga och friktionsfria (!) däck”. Och i huvudartikeln citeras Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket, så här apropå frågan om hur man höjer säkerheten på vinterväglag:

”Det bästa är att byta bil om du har råd, har du en gammal bil gör du bäst i att låsa in den under vintern.”

Vilket får mig att osökt tänka på Gösta Engströms sketch om vilken tid på året som rattmuffen ska på.