Bild
Nästa artikel

Bussförare lär sig avvärja bråk

Jag fick just ett pressmeddelande som handlar om att bussförare i Småland ska få lära sig att avvärja bråk.


Var tredje förare har utsatts för hot den senaste tolvmånadersperioden och hälften av bussförarna upplever oro eller rädsla för att bli utsatta för våld och hot på jobbet.


Bussförarna ska förses med ett nytt studiematerial om konflikthantering och utbildningen tar 3,5 timmar.


Det är säkert välbehövligt. Bussförare har ett utsatt yrke eftersom det finns ett antal knepiga passagerare som blir ännu knepigare när de är berusade.


Men vad ska vi göra med förare som själva startar bråk (se föregående bloggpost)?

Taggar:

Kommentarer

#1
Roy
2009-04-17 18:54

Jag skulle inte långt - jag går ofta sträckan, c:a tre kilometer - men av tidsskäl valde jag att ta bussen. När närmare fem minuter gått efter utsatt avgångstid (inte ankomsttid, som en del förare tycks tro) och ingen buss kommit, funderade jag på om jag ändå missat den. Det var mycket gles trafik, mycket bra väglag och dessutom första hållplatsen efter bussgaraget. Jag ska precis kliva iväg när bussen kommer inrullande.
"Har det hänt något?", frågar jag med lätt bekymrat tonfall.
"Nääe", svarar han och ser undrande ut.
"Du är sen. Bjuder du på den här resan?"
Några minuter hit eller dit spelade väl ingen roll och skulle jag betala, eller?
"Du håller inte din del av avtalet och JAG har en tid att passa!", blev min kommentar.
Då kommer han framfarande fullkomligt rasande och suger tag i min jacka. Jag ser honom i ögonen och säger lugnt: "Det här blir en anmälan."
Han besinnar sig och jag betalar för att komma fram i tid - och en uppretad förare är ingen bra förare.

Jag har full förståelse för de problem som kan uppstå och gudarna ska veta att bussförare inte alltid har det så kul, men i det här fallet, och alltför många andra, var det ren nonchalans.
Det hade varit intressant med en övervakningskamera...

Kan en utbildning på 3,5 timmar ens kallas för kurs?

#1
Lasse J
2009-04-18 21:01

Det finns tack och lov alltjämt väldigt många kompetenta bussförare i tjänst, landet runt.
Dom gör aldrig något större väsen av sig, kommer i tid till jobbet varje dag, kör sina turer problemfritt vare sig det är en het sommardag eller vinter med snöstorm och oplogade vägar. med andra ord, yrkesmän-kvinnor.
Ovan nämnda är underskattade och underbetalda enligt mitt sätt att se på saken, till skillnad från dom "nötter" som valsat runt i spalterna nedan.
Dom saknar ofta såväl social som handhavarkompetens och är en reell fara för såväl passagerare som medtrafikanter.
Ett av kollektivtrafikbolagens dilemma.
Svårigheten att kunna rekrytera rätt medarbetare.
Med det ansvar som en bussförare har borde lönen vara avsevärt högre, men också kraven på utbildning och kompetens.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.