Bild
Nästa artikel

Bromma har Sveriges sämsta rondell

Tre ämnen dominerar fullständigt media dessa dagar: 1) Prinsessans bröllop på lördag. 2) Oljekatastrofen i Mexikanska golfen. 3) Fotbolls-VM.


Därför kan det kanske verka lite trivialt att fundera kring rondeller, eller cirkulationsplatser som de egentligen heter (rondellen är enligt Trafikverket den som trafiken cirkulerar runt).


Enligt en artikel i Volvo Lastvagnars kundtidning, Volvo på väg, är England  c-platsernas förlovade land, i Tyskland är de avskydda. Sverige är på väg att göra England äran stridig när det gäller antalet rondeller.


Oftast är rondeller av godo; man tvingas i och för sig sakta in men behöver inte stanna lika ofta som i en vanlig korsning. De är trafiksäkrare eftersom de eliminerar risken för frontalkrockar och de kan - om ambitionen finns - försköna gatumiljön.


Men det finns avskräckande exempel. Vi som bor i Stockholm sätter gärna rondellen vid Brommaplan som nummer ett på listan över Sveriges sämsta rondeller. Mycket trafik och sex anslutningar med övergångsställen på tre av dem.


Ett tryck på ett av övergångsställena så stoppas all trafik. Det där sker hela tiden och jag gissar att massor av bilister varit nära stressinfarkt åtskilliga gånger. För att inte tala om miljöaspekten med alla stillastående fordon.


Cyklister och gångtrafikanter måste naturligtvis kunna ta sig över gatan men måste det ske just vid rondellen?

Taggar:
Bromma har Sveriges sämsta rondell

Kommentarer

#1
Sune S
2010-06-17 17:29

Övergångsställen vid rondeller är säkrare genom att hastigheten är låg. För framkomligheten är de inte alls bra. Det bildas lätt köer inne i rondellen som blockerar trafiken från flera håll. Då är det bättre med övergångsställen med en bred mittrefug minst femtio meter från rondellen. Bäst är naturligtvis planfria passager.

#1
Basse
2010-06-17 20:14

Och inte blir det direkt smidigare med den nya typen av rondellkörning som nu lärs ut på bilskolorna. Dvs de som ska runt rondellen kan ligga i ytterfil och glatt och frejdigt köra framför nosen på de som ska rakt fram. Exemplen är legio just i brommarondellen. Kan ingen få stopp på stolleprovet !

#1
leifer
2010-06-17 20:59

Vi som bor i Västerort har fått leva med den rondellen länge. Den byggdes ursprungligen för vänstertrafik, vilket kanske påverkat funktionen till det sämre. Mig veterligen är det Sveriges mest trafikerade rondell, och dessutom den mest olycksdrabbade. Det har inte direkt heller underlättat med det nya rondell-reglerna där en bil i ytterfilen i rondellen ibland svänger runt och orsakar kaos.

#1
Kent
2010-06-17 21:04

Kolla in Linköpings rondeller. De är både fula och hemskt bökiga. Här har vi alla varianter, det är inte bara hundar som placerats i rondellens mitt utan en massa "flaggor" i plåt. Allt för att förare ska tappa fokus på det som är viktigt. Nästan varje rondell har en s-sväng i ingången för att minska flytet. Mitten är alltid belamrad med allehanda skit som gör det omöjligt att planera körningen in i rondellen. Värst av alla rondeller är nog den med fartgupp i både utgång och ingång. Förfärligt! Att man kan fortsätta berömma den centerledamot som bossar över trafiken i Linköping är förfärligt. Han skulle göra mer nytta som arbetslös! Vissa ska inte ha jobb...

#1
PA
2010-06-17 21:16

Håller fullständigt med om artikeln. Så många ggr man har köat i denna rondell. T.ex när svärmor skulle hämtas i Hässelby för julfirande hos oss i Mälarhöjden fick man varje gång ringa och meddela för sen ankomst. En bekant har berättat att man inte kan göra rondellen till en planfri kosrning p.g.a undeliggande fjärrvärmerör. Borde undersökas av Vi bilägare om detta kan stämma. Annars är detta en skandal att ingen ombyggnad har skett

#1
Pettersson
2010-06-17 21:31

Här är lösningen
http://archive.corren.se/ostergotland/linkoping/?articleId=4154776

#1
leifer
2010-06-18 00:12

PA, man kan bygga en bro över, eller bygga bort övergångställena, men politiker har sagt nej eftersom man då menar att man bara flyttar köerna till Alvik och sen in till stan. I Stockholm har problemformuleringen länge varit att "det är för många bilar". Då är det politiskt korrekt att bromsa och hindra, så att så många bilister som möjligt avskräcks från att ta bilen.

#1
Anders
2010-06-18 01:03

Övergångsställen i direkt anslutning till cirkulationsplatser är ett stort problem. Det blir kaos i trafiken med stillastående bilar och irritation som följd. Det stora problemet är dock att det blir riskabelt för fotgängare. Trafiksituationen i rondellen är komplex och det vanliga ar att allt sker i fart. Det är ju det som är vitsen med rondeller nämligen att trafiken skall flyta. Då är det helt förkastligt att blanda in oskyddade trafikanter. De blir ofta en slags irrationell faktor som i bästa fall stör trafikrytmen och i sämsta fall råkar de illa ut och blir påkörda av någon bilist som tittat på fel sak för ett ögonblick. En som inte läst situationen rätt. Det är slående ofta som fotgängare inte alls förstår bilistens situation. I många fall verkar fotgängaren inte förstå att det inte räcker med att ha rätt rent juridiskt när man krockar med 1,5 ton plåt även om plåten rör sig relativt sakta.
Jag tror att mycket skulle vara vunnet om övergångställena kunde ligga på några billängders avstånd från rondellen.

#1
Ulf
2010-06-18 01:17

Det är möjligt att det skulle kunna bli mera trafik i Alvik om man byggde om Brommaplan. Det är dock inte alls säkert. Däremot är det helt säkert att alla som skall åka ut från stan skulle slippa köa till Brommaplan varje dag. Det är helt oacceptabelt att vägra bygga om eländet.

#1
Christer
2010-06-19 00:43

DEt "nya" påfundet om rondellkörning som lärs ut på trafikskolorna idag och som kom för några år sedan är ypperligt. Om bara alla 40 talister (och andra av yngre årgång) främst kunde ta sitt förnuft till fånga och inse att trafiken blivit tätare idag än på 60 talet då många av 40-talisterna tog sitt körkort. Det har tillkommit nya regler och det står i trafikförordningen att varje fordonsförare är skyldig att själv ta till sig nya regler. Nu kan jag ju hålla med om att Transportstyrelsen (fd Vägverket) inte alltid varit så vansinningt bra på att få ut information, för att inte säga rent värdeklösa iblandd. Nåja åter till ämmnet! Jag var själv emot den "nya" modellen när den kom, men har insett att den är bäst för att inga missförstånd ska uppstå, om nu bara alla kunde köra efter den. Alltså! Kör du i ytterfil ska du blinka höger när du ämnar lämna rondellen. Så länge du inte blinkar höger ska du alltså fortsätta runt i cirkulationsplatsen (som den nu heter enligt körkortsboken) tills du blir alldeles snurrig i huvudet. PUNKT! Ligger du i innerfillen så räknas det som ett filbyte både när du ska ut i ytterfilen och när du sen ska lämmna rodellen. Således ska du blinka och ge tecken i god tid och på ett sådant sätt att du eliminerar alla sorters missförstånd. Ibland kan ju missförstånd ändå uppstå, men så är det och det lär vi få leva med och då det ändå är låg fart i en c-plats så uppstår förhoppningsvis endast plåtskador även om detta kan vara nog så förargligt. Nej helt enkelt ta det lugnt och visa i god tid vad du ämnar din fortsatta färd. Om vi nu skall koncentrera oss på just "Brommaplansrondellen" så måste jag ju medge att det är en av sveriges enligt min vetskap värsta ronde... f-låt cirkulationsplats. Bygg övergångar (broar) för gångtrafikanter och om det blir stopp i en avfatr, så skall det omdelbart regleras av ex trafiksignaler i alla andra infarter till "proppen" löst sig. Ja jag bor i Stockholmsregionen, är yrkeschaufför och passerar och har passerat denna c-plats ett oräkneligt antal gånger.
Ja det var min åsikt och jag tar gärna en diskution.

#1
Krille
2010-06-19 14:03

Sveriges sämsta rondell finns i Älta. Efter infarten vi kiosken "Ältakrysset" på Erstaviksvägen kommer man till Sveriges absolut sämsta rondell. Den är helt felkonstruerad och borde aldrig ha byggts. Man skulle ha behållit den tidigare T-korsningen.
Hälsningar
Krille

#1
Rikard
2010-06-21 02:19

Som Ekeröbo gillar jag brommaplansrondellen sen reglerna ändrades (tror det var år 2000)
Minst 90% står ju fortfarande o köar i vänsterfilen för att komma över mot Solna, när det går precis lika bra, om inte bättre att ta högerfilen.
Trafikljusen är ju både positiva och negativa, dom reglerar ju oxå trfiken in i rondellen, villket gör det lättare att komma in i rondellen från vissa håll.
Jag har sammanstött 4 ggr i brommaplansrondellen, alla gånger har jag blivit idiotförklarad av motparten, alla gånger har motpartens försäkringsbolag betalat mina skador.

#1
jojo
2010-06-22 03:02

Den rondellen är en utmaning. Jag vaknar alltid till när jag kör in och ut i den.
Den är faligare än den vid Champs Ellyse i Paris. Den kan man visserligen fastna i och bli körande runt runt. Lite skoj faktiskt.

#2
Mikael H
2011-01-24 23:42

Brommaplansrondellen är bra. Där sätts kunskaperna på prov. Alla ni som har problem med den kanske skulle ta bussen istället. Det största problemet med rondeller är att de flesta bilar inte är utrustade med blinkers och många tycks ha lamporna korskopplade, så det blinkar på fel sida. Bilar är så dåliga nuförtiden.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.