Bild
Nästa artikel

Bragdmedaljerna tar slut - om Saab lyckas

Saab-affären är klar - och ingenting är klart. Det är nu det otroligt svåra och mödosamma arbetet börjar med att bygga upp märket igen.


Om det lyckas - vilket jag är övertygad om att vi alla verkligen hoppas och önskar! - så finns det inte nog med bragdmedaljer i världen att dela ut till de de nya ägarna, ledningen och personalen.

Taggar:

Kommentarer

#1
Saabnisse
2010-02-24 10:50

Ja, det här ska bli intressant.
Jag tror inte, som vissa andra, att nya 9-5 är för stor, utan att den väl kan fungera som ett flaggskepp för Saab, men någon volymbil blir det naurligvis inte.
Det vore naturligtvis bra om nya 9-3 verkligen är så långt framme som det har påståtts i vissa kretsar, men det är nog troligare med en mindre facelift på nuvarande modell i närmaste tiden.
En mindre modell, 9-2, vore naturligtvis önskvärd, men blir nog alldeles för dyr att ta fram.
Frågan är väl hur man kan hantera 9-4x.

#1
leifer
2010-02-24 11:54

Nisse, jag är också försiktigt optimistisk till nya 9-5. Kan visa sig vara helt rätt. Dock undrar jag lite över baksätet, är det tillräckligt stort?

#1
Saabnisse
2010-02-24 12:19

Jag har undrat över samma sak.
Kan man sitta med hatten på där?:-)
Det var ju så man bedömde inv. höjd förr.
Vi får väl se när den kommer ut, men om man jämför med Insignia som ju har samma fåniga sloopline så är det ju lite begränsat.
Men den ska ju komma som kombi och då blir det väl bättre för de långa.

#1
pg
2010-02-24 12:32

Efter många turer ett lyckligt slut för alla Saabanställda. Men hur blir det med återförsäljarna? Kommer Saab att säljas hos GM handlarna? I USA och europa har ju Saab mer eller mindre kastats ut från GM s gemensamma hallar.
Måtte nu Saab få en helt egen försäljarkår liksom Opel och övriga GM bilar. Återställ ordningen till det den var innan sammanslagningen. För det var ju så, att man kunde tjäna pengar på att växla mellan märkena förut.
Risken med nuvarande organisation är att alla Reklampengar hamnar hos Saab. Då är det lika bra att lägga ner Opel, för handlarna tar inte in bilar som de får betala mer i ränta för än Saab.
Det är inte ägarna som svikit Opel, utan SaabOpelhandlarna som svikit Opelägarna.
Alltså ut med Saab från GMs hallar. Saab klarar sig bra ändå i Sverige.
Ok. det finns undantag, visst finns det sådana som försöker sälja Opel, men de motarbetas av sverigeledningen.

#1
marre
2010-02-24 16:10

det är det sista året med vi bilägare,, pga av Håkan Bäcklund,, han kan få en att kräkas tack för mig m

#1
Saabnisse
2010-02-24 17:18

PG, idag finns det inga handlare som är låsta till vissa märken.
T.ex har en Saabhandlare möjlighet att sälja vilket märke som helst t.ex. Volvo under förutsättninga att det går att komma överens med generalagenten.
Alltså behöver inte Opel säljas på samma ställe som man tidigare sålt Saab och tvärtom.
Detta enligt EU-direktivet.

#1
Kjell-Åke
2010-02-24 19:51

Vore kanske bra för Bäcklund och andra att veta varför man kräks. Är man med barn eller!!!

#1
Roy
2010-02-24 20:03

Vad Marre kräks över fattar jag inte riktigt. Håkans inlägg kan ju tolkas som en omsorg om Saab med förhoppningar för framtiden - eller tolkas lite grinigt som att han minsann alltid utgår från att Saab kommer att braka åt h-e och allt annat är fantastiskt.
Men faktum är att det kommer att vara en kämpig tid för företaget! Det är bara att hoppas att de får ihop till utvecklingskostnaderna för en ny 9-3 - en storleksklass som är mer lagom för flertalet. Lyckas Saab även att göra den rymlig och smart (som 9000 var i sin klass) med en och annan innovation - gärna på motorfronten - så...
Hur förfördelade Opelspekulanterna har varit har jag ingen aning om - det är inget jag märkt av vid mina glesa kontakter med Saab-/Opelhandlare.

#1
Håkan Bäcklund
2010-02-24 22:21

Roy: Jag kunde inte ha sagt det bättre själv!

#1
Kenneth
2010-02-25 09:13

Marre:
Jag sa faktiskt också upp min prenumeration för ca 1 månad sedan eftersom journalisterna tar inget eller marginellt ansvar för svensk fordonsindustri. Tar de inget ansvar för SAAB och Volvo kan jag lika gärna köpa Auto motor und sport eller annat tidningsalternativ istället så får tex tyska journalister jobben istället eftersom så agerar ju journalisterna gentemot SAAB och Volvoarbetarna...

#1
Roy
2010-02-25 16:50

Kenneth, jag kan instämma i att vissa motorjournalister (och en drös med andra journalister med, för den delen) verkar gotta sig i svenska företags problem som man skadeglattt verkar hoppas ska leda rakt åt pepparn, så att man kan gotta sig än en gång i hur rätt man minsann hade! Men det gäller verkligen inte alla!
Man kan ana vissa tendenser i vissa tidningar, men mest är det känsliga läsares egna tolkningar.
Vad Vi Bilägare beträffar, så kan jag inte alls se någon sådan gemensam samsyn, utan kommer nöjd att fortsätta med min prenumeration.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.