Bild
Nästa artikel

Biljournalister omkörda av restvärdesexperter

Jag fick en liten chock för en stund sen. I ett nyhetsbrev berättade Tjänstebilsfakta att man som första nyhetsmedia fått provköra Saab 9-5 SportCombi.

Tillsammans med några andra utvalda "restvärdesexperter" fick Tjänstebilsfaktas chefredaktör, Mikael Lindström, köra nummer två och tre av de hittills tillverkade 9-5 kombibilarna.

Det är klart som tusan att vi på biltidningsredaktionerna spärrar upp ögonen, harklar oss och kanske känner oss lite förbigångna. Inget ont om restvärdesexperter, men visst harmar det.

En del av förklaringen är nog att Saabs marknadsstrateger gett sig den på att optimera uppmärksamheten kring lanseringen av 9-5 SportCombi. Därför börjar man så att säga i "fel ände".

Men detta visar också att tjänstebilsförarna med råge är viktigare för Saab än privata bilägare. Och då blir utportioneringen av informationen om den nya bilen därefter. 

Och vad anser då experterna om restvärdet för nya Saab-kombin? Jo: "...marknadens rädsla för dåliga restervärden...känns obefogad. ...har alla förutsättningar att ta tillbaka marknadsandelar i segmentet."

Läs provkörningen på www.tjanstebilsfakta.se

Taggar:

Kommentarer

#1
Johan1778
2011-02-08 12:25

Kanske beror mer på att ni är för personliga och onyanserade när ni skriver om SAAB!

#2
AEROHIRSCH
2011-02-08 12:39

Vad förvånad jag blir...

Och nej jag är inte anställd på SAAB Automobile!

#3
Yarl
2011-02-08 12:46

Pajas ViB borde få betala för att provköra Saab!

#4
VolvoSven
2011-02-08 12:55

Haha! Så löjligt! Motorjournalisterna blir avundsjuka och gnäller som småbarn när de inte får vara först att leta fel på en ny bil. Patetiskt!

#5
Greger G.
2011-02-08 13:48

Man låter självklart inte en Coop-tidning med självlärda gamlingar, vara först med att provköra en Premium-bil! :-)

#7
simon_d
2011-02-08 14:18

SAAB tål tydligen inte kritisk faktabaserad granskning.

#8
R-link
2011-02-08 14:24

Snacka om 'surt sa räven' - detta borde ni kunna ta ViB. Det är ju i själva verket en mkt bra / bättre provkörningstest än vad ni själva lyckas med normalt. T o m en adekvat jämförelse med motsv Audi och Volvo.
Till själja testet, så verkar ju Saaben riktigt bra - blir kanske ngt att ta med i beräkningen vid nästa bilbyte. Förhoppningsvis tas barnsjukdommarna nu på sedantillverkningen!? Inriktningen på tjänstebilsförare är ju helt riktig, vi lär ju stå för ca 70 % av nybilsköpen.

#9
renzo
2011-02-08 14:39

Greger G: Är det roligt att göra narr av folk?

#10
SiggeN
2011-02-08 15:09

ViB står säkert högst på Saabs lista att provköra en förseriebil...där om någonstans hade ni kunnat få vatten på er kvarn. "Liten chock" är ordet...

#11
Björn Ohlsson
2011-02-08 17:36

Det skulle vara roligt att få höra hur folk i allmänhet skulle kunna få en uppfattning om alla nya bilar om inte tex ViB får provköra dom? Vems omdömen om en ny bil är de riktiga i de rättrognas värld.
Kanske Johan1778, AEROHIRCH, Yari, VolvoSven eller någon annan vet en annan svensk motortidning som gör bättre tester.

#12
Johan1778
2011-02-08 18:24

Björn, Man kan tex provköra själv och inte lyssna på en äldre dam som säger att hon inte gillar färgen! Eller så kan man läsa en mer nyanserad tidning om man är för lat eller inte orkar ha egna åsikter istället för att grunda det på andrahands information!

#13
m.d
2011-02-08 18:26

En tidning med monoseende när det gäller dom svenska märkena, klarar sig saab bra utan vib- ägares omdömmen, det finns tidningar med större inflytande som står först på tur

#15
2011-02-08 20:58

Som vanligt kryllar kommentarstrådarna av en massa trams.
.
Självklart verkar det lite egendomligt att Saab väljer att låta andra än motorjounalister provköra första exemplaren.
Jag tror dock inte att det är av rädsla för expertisens "skoningslösa sågbock", för bilen kommer att få bekänna färg förr eller senare och det kommer säkert att skrivas i vanlig och normal ordning ... Får man väl ändå hoppas :o)
.
Varför restvärdes-experter får äran må väl vara en gåta men jag är ganska förbryllad över den slutsats man drar. Saab är väl långt ifrån i en trygg hamn? Så länge bilfabrikens framtid, i ett längre perspektiv är osäkert, så är det väl också näst intill omöjligt att tro, restvärdet är lika säkerställt som konkurrent-bilarna.

#17
A6QTDIAut
2011-02-08 22:47

Jag tror att SAAB vet att man tack vare GM inte sitter med trumf på hand; för stor och märkligt designad bil. Därför väljer man nu att göra som i somras/höstas, dvs att inte lämna ut bilar till den "seriösa" pressen, utan kör via Tjänstebil... eller vad dom nu hette. Vem av er läser vad dom skriver i vanliga fall? Jo, jo, alla saabkramare kommer nu att unisont ställa sig upp och gasta att "detta är den enda seriösa pressen". Men allvarligt....

Jag tror att SAAB gör ruskigt fel i detta. Journalister är bara människor, dom också.

#19
A6QTDIAut
2011-02-08 23:21

leifer

Är det bara jag som tycker att alla svenska bilar har favoriserats i svenska biltidningar rent generellt genom historien? Frågetecken och ärligt!

Vad gäller senaste 9-5, är jag inte helt säker att så är fallet, men det kan ju faktiskt vara så att just den bilen INTE är så förbaskat BRA, SNYGG och DRIFTSÄKER. Och då menar jag jämförelsevis och objektivt. Sen kan man ju komma med allt det där som brukar komma; fejkade förluster, GM, kniven på strupen, inget val, rädda svenska jobb, osv.

#20
Sven Stolpe
2011-02-09 01:40

Volkswagen-koncernens bilar och Japps-bilar höjs normalt till skyarna i svenska biltidningar. Eftersom det är de som är de stora annonsörerna. Annonsintäkter som tidningarna ju lever på!

#21
Robban Johansson
2011-02-09 09:41

Efter att ha läst denna spalt så kommer jag att tänka på gamla Svenska mad. Dom hade en insändarsida som hette FFF. Forum för fårskallar.
Att ni bara orkar hålla på . Töntar.

#24
A6QTDIAut
2011-02-09 19:28

leifer

Man ska naturligtvis jämföra 9-5 med de bilar den "matchar" eller vad SAAB själva påstår att den matchar. Testet som en biltidning gjorde mot en A6 som vi tillfället inte ens gick att beställa (utgått ur produktionen) haltar betänkligt. Å andra sidan sa SAAB att man siktade just mot den bilen, så testet kanske var befogat ändå.

Objektivt; testa mot de som ligger snäppet under premium; S80, Insignia, Passat och Mondeo. Det lär väl vara där 9-5 hör hemma.

A6 är en, i mina ögon, en mycket bra bil. Designen är vad man snällt skulle kunna kalla "diskret" eller lite styggt "utslätad". Nya A6 följer det spåret, på gott och ont. Men dom kommer att fortsatt sälja många bilar. Kan det vara för att det är just det folk vill ha? En tuff Dame Edna-look som på 9-5? Ja, det tilltalar säkert en del, men jag tror inte det är tillräckligt många. Toppa det med problem med image och tillförlitlighet, så får du en mix som i sig själv har problem.

Själv har jag mycket svårt att tänka mig att köra 9-5, men en V70 skulle funka.

#25
Johan1778
2011-02-09 19:36

A6QTDIAut, Anfående V70 kontra SAAB så är du helt fel ute vad gäller kvalite! Volvo V70 har och har haft enorma kvalitets problem!! Kolla bilsmart.se som tar fakta från bilprovningen!

#26
A6QTDIAut
2011-02-09 19:39

Johan1778

Vad du tycker är inte särskilt intressant. Vad press och köpare tycker är däremot det. En majoritet av dessa rankar V70 i samma segment som 9-5 (även om V70 är en kombi).

Intressant att du tycker V70 är behäftade med en massa kvalitetsproblem. 9-5 då?

#27
Johan1778
2011-02-09 21:40

A6QTDIAut, Det är inte vad jag tycker det är skitsamma eftersom jag varken har Volvo eller SAAB utan som jag skrev det är bilprovningen som tycker det!

#28
A6QTDIAut
2011-02-09 21:54

Johan1778

Ja, det är möjligt. Men vad har det att göra med det jag påstod? Jag kan rada upp en massa som alla möjliga undersökningar kommer fram till om alla möjliga bilar. Men det säljer inga bilar.

"Anfående V70 kontra SAAB så är du helt fel ute vad gäller kvalite!" Jaha du... DET återstår att bevisa när det gäller 9-5.

Om du nu tycker SAAB är så bra (vilket lyser igenom i dina inlägg), varför kör du inte en?

#30
mnja
2011-02-10 10:34

Vad ni gnäller på biljournalisterna.
Dom har till uppgift att bedömma fordonet efter dess egenskaper mot likvärda prisvärda konkurrenter.

Dessa tester utföres för att gynna oss konsumenter, så vi inte blir pålurade en undermålig produkt till ett för högt pris. Har Vibilägare sågat Saab:en så har dom säkert goda skäl.

En oduglig produkt ska väl få bekänna färg offentligt, eller är det DDR politik vi ska ha här!??

#31
Johan1778
2011-02-10 11:51

A6QTDIAut, Varför jag inte kör en SAAB beror helt enkelt på att Kombin inte har kommit ännu. Byter gärna vår BMW 5-serie mot den jag vill gärna stödja Svensk industri om det finns bra alternativ inte skicka mina surt skattade pengar till överbetalda tyska arbetare! Detta gäller allt från bilar till mat!

#32
A6QTDIAut
2011-02-10 15:50

leifer

Det finns brister med min A6.a, men inget som är vart att nämna i det stora hela. Jag tycker fortfarande det är en bra bil. Men det var väl inte Audi vi skulle diskutera här?

Johan 1778

Jaha, du kör BMW. Hur kommer det sig? Fanns det ingen SAAB-kombi att köpa när du köpte den? Som jag sagt förut, det finns många som vurmar för SAAB, men allt för få köpare när det kommer till kritan.

#34
Johan1778
2011-02-10 18:50

A6QTDIAut,
Suck ta och ge dig måste man förklara allt? Det är en firmabil och de tog inte SAAB när jag fick min eftersom försäljning inte var klar men nu har de SAAB åter igen och jag skall byta så fort jag kan!

#35
A6QTDIAut
2011-02-10 19:06

Johan1778

"Byter gärna vår BMW 5-serie mot den jag vill gärna stödja Svensk industri om det finns bra alternativ inte skicka mina surt skattade pengar till överbetalda tyska arbetare!"

Suck själv du! Varför valde du inte en Volvo då? För du kan väl inte mena att företaget du jobbar på förbjöd Volvo? Påstår du det är du inte trovärdig. Eller så ska du omgående söka nytt jobb!

#36
A6QTDIAut
2011-02-10 19:13

leifer

Vilket bilmärke har inte enorma problem med kvalitet? Var god välj.

Min A6 har nu gått 15.000 mil på 3 år. Enda "felet" var att bromsklossarna bak behövde monteras ur och smörjas upp. Ja, ja, jag vet. Det finns andra A6:or som har haft helvetesproblem (ofta någons granne eller liknande), men vilket bilmärke du än väljer, så kan man peka på "problem".

Det jag inte är nöjd med på min A6 är heljuset. Det är kasst, trots Xenon. I övrigt; en kanonbil. Och fan om den inte var det med tanke på priset!

#37
skoda prisvärd
2011-02-10 21:48

det ska vara trummor bak .min octavia -99 ,25000mil.
orginal trummbromsar bak

#38
Johan1778
2011-02-10 22:02

A6QTDIAut,

Suck igen!! Som jag skrev innan så skall det givetvis vara ett bra alternativ och det tycker jag inte V70 är eftersom den är så gammal och har haft så mycket fel (även om jag inte pröjsar så är det inte kul med strul).

#39
A6QTDIAut
2011-02-10 22:13

Johan1778

Du ljuger, vilket jag påstår och du själv bevisat.

Din s.k. BMW var gammal när du beställde den, men du valde inte en V70! Nya BMW kom i höstas.

Sabla SAAB-kramare, som inte ens kan uppträda hederligt. Men det är väl som jag skrev förut; många vill krama SAAB, men det är så få som köper bilen i fråga.

Johan1778, lägg ner. Jag är säker på att du inte ens kör tjänstebil. Skulle vilja, kanske?

#40
A6QTDIAut
2011-02-10 22:17

Johan1778

"Byter gärna vår BMW 5-serie mot den jag vill gärna stödja Svensk industri om det finns bra alternativ inte skicka mina surt skattade pengar till överbetalda tyska arbetare! Detta gäller allt från bilar till mat!"

Citerar dig igen, bara för att jag blev riktigt förbannad på ditt svar. Ynkligt!

#41
Johan1778
2011-02-11 00:32

A6QTDIAut,

Jag ger upp!! Har jag nånsin sagt att det är nya BMW 5-serie?? Enda jag sa var att V70 var en för gammal bil med för mycket fel!! Trampade visst på nån känslig nerv :) Kör dina föräldrar sosse container?? Jäkla Volvo Kineser!!

#43
SiggeN
2011-02-11 08:58

Leifer..."Och alla de tre stora tyska premiummärkena har enorma problem med kvalitet."...det var helt okänt för resten av världen. Egna erfarenheter? Struntpratare! Dessvärre typiskt för detta FFF

#44
Björn Ohlsson
2011-02-11 09:30

Kära Johan1778 och m.d (konstiga namn ni har) ni snackar om "någon tidning" men vet ju att det inte finns någon mer balanserad svensk tidning. De flesta åker på biltillverkarnas provkörningar och äter och dricker gott. Sen åker de hem och skriver positivt om vilken skitbil som helst. Jag har läst j....t många motortidningar de senaste 50 åren så ni ska inte snacka som att ni vet. Så det så.

#45
mnja
2011-02-11 10:22

Johan1778
Om du nu kör förra generationens BMW dvs E60/61så kom den 2004 och V70II kom 2007 och ändå var V70 för gammal??

Inte är V70II känd för att vara behäftad med särskillt mycket fel heller vad jag vet. Det är trovärdighet 0! (NOLLA) på det du skriver.

Dessutom så brukar inte BMW E60/61 ägare stå på kö för att byta till sig en Saab heller.
Jag misstänker att du inte kör BMW eller tjänstebil heller för den delen, utan snarare sitter fast i en snöhög i en upprostad 9000 Talladega. ;-)

#47
SiggeN
2011-02-11 14:10

Leifer...jag frågade bara var du fått din uppgifter ifrån. Har inte sett någon annanstans (eller upplevt) att "alla de tre stora tyska premiummärkena har enorma problem med kvalitet."...

Det är absolut inget påhopp men jag synar din bluff!

#50
A6QTDIAut
2011-02-11 15:44

Johan1778

Har jag påstått att du kör nya 5-serien? Kan du inte läsa? Men om det nu inte framgick tydligt, så syftade jag på att du (tack vare att nya 5-serien kom i höstas) måste köra gamla 5-serien, som är mycket äldre än V70. Och du skrev att "V70 var för gammal". Hur ska vi ha det???

Nä, som mnja skrev, och även jag: du har ingen tjänstebil och ingen trovärdighet.

Det övriga du skrev i inlägget lämnar jag därhän.

#51
A6QTDIAut
2011-02-11 15:46

leifer

"Och alla de tre stora tyska premiummärkena har enorma problem med kvalitet."

Återigen; vilka bilmärken har inte problem med kvaliteten? Var god välj.

#52
A6QTDIAut
2011-02-11 15:47

leifer igen

"I främst Audi fallet har det också varit stora problem med verkstäder (Din Bil/VAG)"

Det håller jag med om, speciellt i storstäder. Skitkasst. Men vad har det med kvaliteten att göra?

#53
SiggeN
2011-02-11 16:21

Leifer...det var inte mycket till fakta som vanligt.

Avundsjukan lyser igenom.

FFF

#57
A6QTDIAut
2011-02-11 20:51

leifer

En sista chans; Återigen; vilka bilmärken har inte problem med kvaliteten? Var god välj.

Det är ju märkligt att du inte kan svara på en enkel fråga.

#59
A6QTDIAut
2011-02-11 21:23

leifer

Tack för detta! Äntligen ett svar där jag kan hålla med dig till 100 %.

Tusen tack!

#60
Johan1778
2011-02-11 22:34

A6QTDIAut,

Årtal spelar inte alltid in på hur bilen är och känns! Volvon känns väldigt gammal!! Sedan tror jag men är ej hundra att 5-serien(e61 facelift) och nya v70 kom samma år 2007!

#61
skoda prisvärd
2011-02-11 23:49

skoda är motsatsen till saab .. gör prisvärda bilar ,bränslesnåla , rymliga ,roliga familje bilar .. och skoda vinner biltester.i hela världen... se och lär saab ...

#62
A6QTDIAut
2011-02-12 10:09

Johan1778

"Byter gärna vår BMW 5-serie mot den jag vill gärna stödja Svensk industri om det finns bra alternativ inte skicka mina surt skattade pengar till överbetalda tyska arbetare! Detta gäller allt från bilar till mat!"

Förutom att du inte vet att man faktiskt kan avsluta meningar på annat sätt än med utropstecken, så ljuger du. Du har ingen tjänstebil.

#64
SiggeN
2011-02-12 10:24

Vissa lägger mycket tid och energi på vad andra ska göra istället ex. vilka bilar folk ska köpa. De flesta här är vuxna och kan fatta egna beslut

#65
A6QTDIAut
2011-02-12 10:30

leifer

Det är riktigt, det du skriver. Speciellt i VAG-koncernen delar man komponenter rätt friskt. Nu ser jag inget problem i det, eftersom komponenter tenderar att bli bättre över tid, men framför allt över tillverkad mängd.

Jag vet att min Audi har mycket under skalet som även sitter på Skoda, VW och Seat. Det stör mig inte det minsta, bara de fungerar och fungerar bra. Vilket de gör för det mesta.

Det som skiljer min Audi från Skoda är sådant som är viktigt för mig. Tjonget i dörren, soliditeten i alla detaljer, fasthet i hjulupphängningar, o.s.v.

Under veckan har jag bytt min gamla (3år) A6:a mot en A5 SB. Men jag funderade allvarligt på att välja en VW CC i stället. Mycket mer prisvärd och med likvärdig kvalitet i detaljer. Det som fällde avgörandet var bagageluckan. Nu fick jag en "combicupe-lucka" i stället för ett brevinkast.

#68
SiggeN
2011-02-12 12:45

Leifer...det är upp till var och en att ta fram de fakta man behöver för att fatta sitt beslut!

Så är allt i vuxenvärlden...

#70
B. Anonym
2011-02-13 02:01

Varför ny Saab när det finns begagnade driftsäkra, billiga, väldigt krocksäkra, riktigt snåla bilar med modern design?

T ex min Mazda 626 2002...Och så pengar över till att kunna vara med familjen lite mer.

#71
SiggeN
2011-02-13 11:59

B. Anomym...varför inte en cykel? Så sparar du ännu mer pengar.

#72
skoda prisvärd
2011-02-13 15:34

just drift säkerhet införde skoda för 15 år sedan,=kvalite.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.