Bild
Nästa artikel

Bilindustrin världsmästare i dålig kvalitet?

11,5 miljoner. Nej det här handlar inte om årslönen för någon svensk börs-vd utan om antalet återkallade bilar som Vibilagare.se rapporterat om hittills i år.


Fortsätter det så här så passerar vi 20 miljoner innan året är slut.


Noga räknat är siffran 11 414 064 återkallade bilar under det första halvåret. Det är inte uteslutet att vi har missat några hundratusen.


Värst är Toyota/Lexus med nästan sex miljoner återkallade bilar i år, tvåa på listan är GM med 2,9 miljoner och tre Honda med 1,5 miljoner.


Vad säger oss detta?


Jo, att bilindustrin är världsmästare på att tillverka produkter med bristande kvalitet.


Vad beror det på?


Till stor del på att moderna bilar är så enormt tekniskt komplexa att det är snudd på omöjligt att kvalitetssäkra dem i tillverkningsprocessen.


Vad innebär det?


Att vi konsumenter, vare sig vi vill det eller inte, också blir testförare och är med och slutför utvecklingen av en ny bil.


Och slutsatsen blir?


Ska du köpa en ny bil så köp en modell som har några år på nacken och som därmed blivit kvitt sina barnsjukdomar.


Någon som har något att tillägga?

Taggar:

Kommentarer

#1
Saabnisse
2010-07-08 16:44

Det vore roligt att veta varför just Toyota har ledarplatsen i den här föga smickrande ligan.
De har dubbelt så många återkallade bilar som GM och även om de anser sig större är de ju ändå inte dubbelt så stora.
Men Bäcklunds slutsats är glasklar, det var därför jag köpte en ny, gammal Saab 9-5 som gått helt felfritt.
Jag har köpt ny bil av första årsmodellen två gånger, jag gör inte om det en tredja!
Jag har inte råd att vara testförare åt bilindustrin.

#1
Tommy
2010-07-08 17:13

Jag vet också vad det vill säga att ligga först av en modellserie. Det är bekymmer med bilen och verkstäderna har inte lärt sig modellen än. Men samtidigt är det väldigt roligt att ha en ny modell tidigt. Men det är också väldigt trevligt att ha en bil utan några bekymmer. Det är två krafter som drar. Hade det vara läge att byta bil just när en ny modell kommer, vet i sjutton om jag skulle vilja ha kvar min gamla i två år till bara för att få en ny som har färre bekymmer.

#1
Gösta
2010-07-08 18:43

Bäcklund har helt rätt, köp en modell som har några år på nacken. Då borde de värsta kvalitetsproblemen vara utsorterade. Tyvärr lever inte modellerna tillräckligt länge i dagens läge för att de skall bli riktigt bra. En livscykel brukar var mellan 5-7 år. Tänk på den gamla goda tiden, Volvo 240 tillverkades i 19 år. Där kan vi tala om att de sista årsmodellerna var bilar av hög kvalitet. Helt fantastiskt bra när man tänker efter.

#1
Jes
2010-07-08 19:16

Tja, om bilindustrin står högst bland tillverkare av dålig kvalité ... vet jag inte men kan nog vara så.
Var nyligen på Elgiganten och kön till "återköp/reklamationer" var lång som en vecka, betydligt längre än kön till kassan ... Nu vet jag förstås inte vad folk hade för sej men antar att det gällde just vad skylten sa.
Vi lever i en slit o släng kultur där våra varor i mycket hög omfattning inte genomgår någon kvalité-kontroll alls, vi är själva kvalité-kontrollanter, många av oss reklamerar och de av oss som slarvar med kvitton biter i sura äpplet. Ibland bryr man sej inte för att exempelvis nya färgpatroner till skrivaren som just la av .. kostar lika mycket som en ny skrivare ..
Det är synnerligen sällsynt att mobiltelefoner, datorer, tv-apparater, tvättmaskiner osv ... återkallas men därmed inte sagt att de inte borde bli det. Där ligger bilfabrikanter och just nu särskilt Toyota långt före fabrikanter av andra produkter.
Vore intressant den dagen exempelvis fastighetsmäklare och bankrådgivare återkallade sina produkter :o)

#1
Mr Colt
2010-07-08 19:18

@Gösta
Tyvärr stämmer inte ditt påstående,har en kollega som köpte en ny 245 Classic som fungerade fint dom första 7000 milen sedan började det gå snabbt utför med krånglande elektronik till motorn.
Hans fråga till verkstaden ang. bilens problem baserades på ett synsätt likt ditt.
Men fick till svar att mjukvarorna till hans bil var ett hopkok av delar som kunde återfinnas på dom nya modellerna Volvo tillverkade vid denna tid för att minska lagerhållning av delar till en utdöende modell.
Kan ej garantera sanningshalten av påståendet men verkstaden var en Bilia-verkstad.
Bilen skrotades och ersattes av en V90 eftersom denna byggde på en väl beprövad modell.
Efter 3 år och lika många bakvagnsrenoveringar byttes märket Volvo bort för alltid.

#1
Roy
2010-07-08 22:59

En liten randanmärkning:
Antalet återkallade bilar är ju faktiskt inte något absolut mått på bilars kvalite - kanske snarare ett mått på vilka tillverkare som är måna om sina kundrelationer.
Det vore intressantare att se siffror på nybilsbesök hos verkstan och hur många som rullar efter 20 000 mil - eller nåt sånt.

#1
Roland
2010-07-08 23:12

Världsrekordet innehas av byggsektorn för hade flygplansindustrin haft samma kvalitet som byggindustrin så hade flygplanen stått på marken fortfarande. Men visst, hade flygplanen haft samma kvalitet som bilarna så hade många fler havererat och då hade passagerarna inte flugit. Men visst vi kör fortfarande bil helt oförfärat.

#1
Jägaren
2010-07-09 10:42

Bäcklund undrar om någon har något att tillägga. Ja, verkligen. Sista stycket: "Och slutsatsen blir?
Ska du köpa en ny bil så köp en modell som har några år på nacken och som därmed blivit kvitt sina barnsjukdomar."
Vem ska då köpa alla "helt" nya bilar? Så att 1) Bilindustrin överlever och 2) så att alla de som Bäcklund ger ger sitt råd ska kunna få tag i en modell med några år på nacken?

#1
Saabnisse
2010-07-09 11:25

Jägaren, det går ju att köpa en helt ny bil som tillverkats några år och förhoppningsvis blivit färdig.
De helt nya modeller som kommer ut säljs ju ändå, ofta till de som har gott om tid och pengar och som gärna vill agera testförare.
Som begagnade kan de kanske vara bra när de blivit färdigskruvade.

#1
Jägaren
2010-07-09 12:40

SAABNISSE: Alltså, jag menar att Bäcklunds råd inte fungerar om alla skulle köpa modeller med några år på nacken, eftersom inga helt nya bilar av nya modellserier då skulle säljas. Alla kan ju inte vänta enligt Bäcklunds råd, för då finns inga biltillverkare kvar (när de har kursat på grund av utebliven försäljning) och vi kan sluta skriva om bilar och biltidningarna kan lägga ner de också.
Jag minns Håkan Mattson en gång i tv när han ansåg att bilpriserna var för höga (jag tror det var i samband med trög försäljning) och att tillverkarna gott kunde sänka priserna med typ 30 procent över en natt eftersom det då (enligt Mattsons teori) skulle komma att säljas tiotusentals fler nya bilar i Sverige. Men i studion satt också en chef från Volvo, som genast "nitade" Mattson med att säga att man kan inte sänka priserna på det sättet eftersom det skulle få enormt negativa konsekvenser för dem som precis skulle ha köpt en ny bil samt för resten av begbilsbeståndet. Detta hade Mattson inte tänkt på och blev helt enkelt svarslös.
Jag menar alltså att sådana här "tips" inte fungerar i praktiken och kan därmed också helt utelämnas.

#1
Kamremmen
2010-07-10 02:28

Att Japanska bilar har mycket tekniska problem på senare tid är ju tråkigt, men att dom har gått baklänges med rostskyddet i dag tyder på en snålhet som kan straffa sig i längden. Är det av snålhet man inte låter bilarna rostskyddsbehandlas
när dom kommer till Sverige och vårt speciella väglag med salt och sandsprut. Någon som vet?

#1
jh
2010-07-11 20:55

Världsrekordet i dålig kvalitet innehavs faktiskt av mjukvaruindustrin och inget annat. I decennier så har det varit så att två av tre projekt misslyckats. Nästan all mjukvara är full med buggar och problem. Bilindustrin är i jämförelse en oerhört lyckad branch, det kan låta dramatiskt att byta nån del eftersom det kan beröra så många bilar men det är, när det kommer till kritan, inte speciellt farligt. Efter tolv svåra år inom it-branschen kan jag lugnt säga att problemen inom bilindustrin inte är speciellt stora, om vi jämför antal problem, problemens omfattning och pengarna som det gäller.

#1
Tidigare Saab-ägare (3 st)
2010-07-12 12:11

Skulle inte heller köpa en nyutvecklad Saab, t ex nya 9-5. Blir en rysare - tro mig!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.