Bild
Nästa artikel
Nyheter

Bilia Haga Norra går för långt

18 juni 2010

Bilia Haga Norra i Stockholm har alltså sagt upp en servicetekniker (bilmekaniker) som slarvat med en bilservice.


Det kan man i förstone tycka är ett resolut sätt av ledningen på Bilia att ta ansvar för att kunden ska få det han betalar för. Men jag vet inte...


Alla fem testade verkstäder i Vi Bilägare (nummer 6/10) missade att kolla ljusinställningen. Likafullt kryssade de i protokollet att de hade gjort det. Tre verkstäder (däribland Bilia Haga Norra) kontrollerade inte lufttrycket men påstod ändå att de hade gjort det.


Bara Bilia Haga Norra vidtog den drastiska åtgärden att säga upp serviceteknikern som utfört jobbet.


Det är klart att det är extra känsligt för en märkesverkstad att beslås med sådant här fusk men jag tycker ändå att uppsägning är att gå för långt. Slarv och fusk är ett mångårigt problem på bilverkstäder och branschen har verkligen ansträngt sig för att komma tillrätta med det. Inte minst efter Vi Bilägares återkommande tester.


Att det trots allt fortfarande förekommer fusk är dock enligt min mening i första hand ett strukturellt och organisatoriskt problem. Och ansvaret för att lösa det problemet är respektive företagslednings. 


Det är möjligt att Bilia Haga Norra har en klar policy för vad som händer om personalen inte lever upp till de interna kvalitetskraven. Om inte så förefaller straffet i det här fallet inte stå riktigt i proportion till brottet.


I tidningsvärlden är det den ansvarige utgivaren som får stå till svars för vad som publiceras, oavsett vem som skrivit. Det åligger utgivaren att ha fullständig koll på den produkt som når kunden.


Det borde vara något för bilbranschen att ta efter.