Bild
Nästa artikel

Bilbranschen snålar in

Inbjudningarna till olika presentationer, temadagar, visningar, provkörningar duggar tätt från bilbranschen till fackpressen. Men nu har något hänt.

Ett sätt att få ut information om nya produkter är förstås att vi i media skriver om det. Och det gör vi i de fall det är relevant och det är det faktiskt oftast. 


Men nu verkar något ha hänt som man möjligen kan sätta i samband med den kris och osäkerhet som rådet inom även bilbranschen.


Ett nytt grepp är att tillverkarna börjat "optimera" pressinbjudningarna. Det innebär att till exempel endast ett fåtal utvalda motorjournalister blir inbjudna. En elak förklaring till det skulle kunna vara att man inte vill riskera att få "dålig press".


Ja, jag vet att det luktar lite "surt sa räven om rönnbären" att just jag funderar kring det eftersom Vi Bilägare, Sveriges i särklass största biltidning, inte fick plats när Saab arrangerade en provkörning av en prototyp av nya 9-5. Men nog är det konstigt...


En annan trend: planerade pressvisningar ställs plötsligt in. Det har inträffat tre gånger på kort tid. I samtliga fall rör det sig om tyska märken och miljöbilsteman.


Mercedes skulle haft en temadag i morgon, torsdag, om bilar och miljö. Den blev inställd med motiveringen att det var för få anmälda från pressen.


Opel skulle visat sin nya snåla Insignia EcoFlex nästa tisdag.Inställt, för få anmälda journalister.


Volkswagen hade tänkt informera om framtidens miljövänliga bilar den 11-12 juni. Inställt, för få anmälda.


Det kan man förstås tolka som ett avtagande intresse från motorjournalisterna men jag tror att det mera är en effekt av en ny kostnadsmedvetenhet.  


Optimering var ordet.


 

Taggar:

Kommentarer

#1
Krille
2009-06-03 19:38

Jag blev väligt besviken på SAAB, när vi bilägare inte blev inbjudna. Är det så att man väljer tidningar som stryker biltillverkarna medhårs eller är det inkompetens. (SAABla dåligt gjort).

#1
Lägerleffe
2009-06-03 20:54

Sorry Vi Bilägare. Störst hjälper inte. Det är den fotriktiga profilen som är fel. Det är så mycket hippare att få utrymme i Auto Motor Sport och Teknikens Värld. Tidningen för gubbe me hatt finns inte ens på pallen.
You´re too grown up! Ni kör för lite på två hjul i böjarna helt enkelt och tar inga fräcka bilder. Det tuffaste ni bjuder på är rostgnäll och Müdsams sprängskisser.
Då blir profilen på den nya bilen inte tillräckligt hajpad. Sorry, då blir det B-laget, trots att ni är störst (fast jag gillar er ändå och är t.o.m. prenumerant).

#1
Falco
2009-06-04 09:48

Jag är ung, kör super snabb motorcykel men i alla fal tycker mest om att läsa gubbiga Vi bilägare. Har försökt med Teknikens Värld som absolut suger, är tom på innehåll och absolut själlös. Automobil har en stor charm men det är bara utvalda = roliga & "viktiga" bilar som testas. En liten föryngring skulle dock inte skada och jag ställer upp och tar jobbet när som helst! Mindre reklam, tack (ca 40% av tidningen består av reklam)!

#1
S-E S
2009-06-04 18:11

Det är som vid däcktester. Vissa fabrikat är med varje gång, vissa mera sällan och majoriteten inte alls. Motivet med ett däcktest borde vara att hitta det optimala däcket på marknaden mht pris och prestanda, inte hur mycket snabbare man bromsar med Continental än Michelin i ev våt vänsterkurva!

#1
Saabnisse
2009-06-07 00:30

Det är underligt.
ViB vänder sig ju till den krets som kunde vara spekulanter på 9-5. Teknikens Värld har ju en mycket yngre läsekrets som knappast har möjlighet att köpa bil i den prisklassen.
Eller har jag missat något socialt?
Kan det vara så att det är fjortisarna som talar om för päronen vilken bil som ska köpas?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.