Bild
Nästa artikel

Bensinpriset – vem bryr sig?

Priset på blyfri 95 är nere under 14 kronor igen. I dag sänktes literpriset med 20 öre till 13,93 kr på bemannade stationer. Dieseln ligger kvar på 14,33 kr.

Det blir ju nästan undantagslöst ett himla liv när bensinpriset höjs. För en kort tid sedan var höjningen 20 öre och kvällstidningarna skrev artiklar med bekymrade bilägare och gjorde listor på temat "här tankar du billigast".

Men vad är det egentligen frågan om? Vad betyder 20 öres prishöjning – eller sänkning med för den delen?

Jo, för normalbilisten handlar det om plus eller minus 70 öre per dag, utslaget på årets 365 dagar. Skulle höjningen (eller sänkningen) vara en krona per liter så skulle skillnaden bli 3,50 kr per dag utslaget på årets alla dagar.

Inte så mycket att bli sur (eller glad) över om man betänker vad själva bilen kostar.

Taggar:

Kommentarer

#1
2011-03-15 16:28

Om bensinen bara höjdes med 20 öre en gång om året hade det inte varit mycket att orda om. Men när den höjs flera gånger i veckan är det klart folk härsknar till.

#2
2011-03-15 16:45

Ja fast nu är ju sällan de som faktiskt använder sin bil normalbilister. Jag kör 8mil per dag. brukar fylla en tank i veckan i snitt. Då gör det stor skillnad om den tanken kostar 700 kr eller 900kr.

Och en stor procent kan inte heller åka kollektivt. Det är som räntan på huslånet bara för att den går upp kan man inte bara sälja huset och flytta. Man kan inte bara ställa bilen,

#3
2011-03-15 16:56

TGC: Tanken (räknat på 50 liter) blir tio kronor dyrare med 20 öres påslag. 700 kronor om bensinen kostar 14 kr. 710 kronor om den kostar 14,20. Ingen stor skillnad.

#4
Hundt
2011-03-15 17:14

Jag tankar för 100:- varje gång, så det drabbar inte mig! ;-))

#5
2011-03-15 17:26

Du har rätt Håkan.
Det blir aldrig någon prischock när det går neråt.

Däremot verkar alla ha glömt strffskatten på bilförsäkringen so alliansen införde; för mig ca 1300 kr per år. Den skull jag vilja avskaffa.

#6
2011-03-15 18:10

Ja, det var bättre förr när allt var billigt. 1964 kostade bensinen 73 öre litern varav endast 48 öre var skatt.
.
En "När Var Hur" bok kostade endast 14;50.
.
Men en Svensk industriarbetare tjänade, omräknat i bensin 10,6 liter / tim men med den tidens normalbil kom man nog inte ens 10 mil för den pengen.
Jag gissar att de flesta av oss idag, förflyttar sej mer än 10 mil för en timpeng.
Bensin dyr? Tja, den är väl så dyr som den alltid har varit ... och hade det inte varit för momsen som kom till för 20 år sedan, skulle den varit 20 % billigare faktiskt.
.
När jag själv började köpa bensin kostade den ungefär samma som en dosa snus. Jag köper inte snus numera men tror mej veta att den kostar runt 30 spänn. Så snus är dyrt, bensin ... tja.
:o)

#8
Gert Andersson
2011-03-15 20:40

Tankar man för 65 000 om året, har låg lön och bara får en minimal del av detta tillbaka på skatten bryr man sig.

Men ni sossar älskar högt bensinpris och höjd skatt. För då kan varken Anders eller fler med han jobba.

Anders, min vän tvingas åka en gammal farlig Corolla -92 för att kunna ta sig till jobbet billigt. Han är dessutom periodvis arbetslös.

#9
2011-03-15 20:43

Jes gör en intressant jämförelse.
Man måste naturligtvis altid räkna med konsumentprisindex eller motsvarande. Så bensinen är alltså inte så dyr, relativt sett, när allt kommer omkring.

#11
2011-03-16 07:02

Då ska vi se då Gert, din kompis tankar för 65000 om året. Det får han 4642 liter för beräknat på 14 kr/liter. Om räknar med att Corollan drar 0,8 liter/mil kan han köra 5802 mil. Om vi tar bort 5 veckors semester och 1 vecka röda dagar så är vi nere på 46 veckor gånger 5 arbetsdagar= 230 arbetsdagar. Han har då 25 mil om dagen tur och retur till jobbet.
Detta ger 98000 att dra av på skatten (5802 mil gånger 18,50 kr/milen minus 9000 kr)
Om vi lite slarvigt räknar med att dessa 98000 ger 30% i rena pengar så får han nästan 33000 kr tillbaka på sina jobbresor, d.v.s ungefär hälften av det han betalat.

#12
2011-03-16 08:25

Jag köpte en dieselbil sommaren 2007. Då kostade dieseln c:a 7:80. Utan att fördjupa mig i matematiken inbillar jag mig att det varit mer än ett par 20-öreshöjningar sen dess. Det är inte varje enskild höjning som är för stor, det är den stora mängden höjningar över tid!

#13
2011-03-16 11:07

Vem bryr sig - kör på etanol!!

#14
2011-03-16 11:17

Om försäljningen av etanol framöver skulle öka lika mycket som dieselförsäljningen gjort de senaste åren ska ingen inbilla mig att inte den också kommer att öka i pris ;)

#15
2011-03-16 17:10

Tror inte att framtiden för diselkörarna ser positiv ut. Vid tillverkning av bränsle blir det ca 40 % diesel och 40 % bensin. Europa exporterar bensinöverskott till USA och importerar diesel pga ökningen av dieselmotorer här. Gissa om efterfrågan och priset framöver kommer att ligga högt för diseln.

#16
2011-03-16 20:51

Håller med Ford, sålde dieseln förra sommaren. Det var bara massa krångel med den, så jag köpte mig en gammal bensinare i stället :)

#17
Raymond K
2011-03-16 20:54

Nä vem bryr sig om en höjning på 20 öre, men om man höjer 20 öre varje dag i en månad blir det ju skillnad.

#18
2011-03-16 21:35

Men priset idag "Raymond K" är inte speciellt högt mot tidigare. Väldigt marginellt faktiskt.
Tänk ändå att du med denna flytande produkt kan förflytta förutom dej själv, ytterligare minst 4 personer och 1,5 ton plåt, plast och gummi hela 10 km för endast en tia. Tänk dej att utan bensin förflytta samma 1,5 ton samt 4 polare 10 kilometer .. hur skulle du göra det? Nog värt en tia väl?
:o)

#19
Raymond K
2011-03-16 21:49

Jes!
Säg samma sak till en som kör 400 mil/månad. Känns inte så billigt då.

#20
2011-03-16 21:57

Den som kör 400 privata mil i månaden och inte har råd, måste nog se sin livssituation i vitögat, och göra något åt det Raymond.

#21
Raymond K
2011-03-16 22:00

Jag pratar förstås om att ta sig till jobbet. Jag kör inte så just nu men har gjort det förut.

#22
2011-03-16 22:43

De milen man kör till jobbet om man har långt att åka är ju de billigaste. Du får ju tillbaka mycket på skatten. Kör du 400 mil i månaden till jobbet ger det runt 70 000 i reseavdrag.

#23
2011-03-17 09:21

@Rustan: Det är visserligen sant, men man får själv ligga ute med pengarna ett år. Det svider säkert för folk som har långt till jobbet och inte tjänar så bra, framförallt unga på landsbygden som måste pendla långt för att överhuvudtaget kunna få ett jobb.

#24
2011-03-17 14:15

@amoC: Helt rätt, första året blir dyrt.

#25
2011-03-17 14:47

Allt över sju kronor litern för bensinen är för mycket.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.