Bild
Nästa artikel

Både Volvo och Saab till Kina?

Inte bara Volvo utan även Saab sägs nu vara intressant för kinesiska biljättar som köpobjekt.

 Det är Geely Automboile och Dongfeing Motor Group som enligt "amerikanska källor med direktinsyn i försäljnignsprocessen" är aktuella. Geely har också tidigare nämnts som spekulant på Volvo.


"Amerikanska källor med direktinsyn" övertygar inte mig på något sätt. Det är många som anser sig ha klart för sig vad som ska hända. Än så länge är allt bara rykten och spekulationer.


Är det bra eller dåligt för Saab att få kinesiska ägare? Ingen vet det heller men jag tror att Saab har lika stor (liten) chans att överleva med kinesiska ägare som med någon annan. Det som emellertid är helt säkert är att ingenting blir som förut för Saab - oavsett vilka ägare märket får.

Taggar:

Kommentarer

#1
Asbjörn Stragnefors
2009-03-04 20:00

Kineniska ägare är inte vad SAAB och Volvo behöver. De kineska företags ägarna saknar kompetens i alla avgörande avseenden rörande fordonstillverkning på en mogen marknad. Ett mycket tydligt exempel är Rover i England. Rover affären borde få blodet att stelna i varje anställd i SAAB och Volvo. Kineserna nermonterade produktionsutrustningen i Longbridge fabriken söder om Birmingham i England och skickade produktionsutrustningen till Kina. Idag äger ingen nämnvärd bilproduktion rum i Longbridge; enbart en liten och begränsad tillverkning av en äldre Rover sports bil med ett litet antall anställda. SAAB och Volvo behöver kapital att stå på ägna ben eller arbeta i en relation med en ägare som kan medverka till utveckling utan att ta R&D ur företagen så som i fallet SAAB. Båda företagen kan bli framgångsrika genom att finna sin egen eller återskapa sin egen företags identitet, kapacitet och marknads position.

#1
pg
2009-03-04 21:34

Hoppet om att Saab får en köpare, står inte och faller med Kineserna.
GM Europe har ju i Russelsheim uttalat önskemål om att Sverige, Tysklands och Englands regeringar samsas om ett räddningspaket till den Europeiska bilindustrin, samt att man verkar för ett samarbete inom tillverkningsindustrin. likt det som redan sker inom nuvarande GM powertrain. Att någon annan bilfabrikant inom Europa är intresserad eller ej, lär inte spela någon roll. Det finns andra aktörer som elektronik och solcell för att ta några exempel. Det fanns tydligen ytterligare ett företag enl Russelheimsfördraget. Detta fördrag innehöll även önskemål och förhoppningar att bilindustrin satsade de resurser som friställs genom minskad orderingång, till utveckling i hjälpbehövande länder.
Kanske traktortillverkning hos Saab?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.