Bild
Nästa artikel

Avskaffa fri fart på Autobahn

- Har du fått svininfluensa? var det en läsare som undrade eftersom bloggen legat lågt i stort sett hela veckan.


Nej, jag har klarat mig än så länge. Men långturen till Paris med vår Peugeot 205 tog tydligen på krafterna. När vi gick i mål i Stockholm i söndags var det som om luften gick ur oss. Jag tror att det är frågan om en Autobahn-reaktion.


Att köra där är som att vara fast på ett jättelikt gummiband som spänns och släpps hela tiden. Det vore intressant att få veta hur många veckor om året som medeltysken sitter i köer på Autobahn.


Förresten, är det inte dags att avskaffa fri fart även på de tyska motorvägarna? Det finns massor av skäl för det; säkerhet, miljö, ekonomi bland andra. Den fria farten (som i verkligheten väldigt sällan är fri på grund av vägarbeten och trafikintensitet) är en relik från svunna tider. I 250 ska man köra på racerbana och inte bland Peugeot 205:or.

Taggar:
Avskaffa fri fart på Autobahn

Kommentarer

#1
Roland
2009-08-28 13:15

Ja, det finns allvarligt dödliga skäl att köra i rimliga hastigheter på en överbelastad väg.

#1
BA
2009-08-28 13:57

Vaför avskaffa frifart?
När kan du utnyttja den?
Vid bostadsområden har dom ju sänkt farten ändå.
Nä svenskar, guds elfte budord gäller:
Sköt dig själv och skit i andra.

#1
Krister
2009-08-28 15:33

Ja, du. När kör man i 250 på autobahn.
Fri fart är snarare så att man anpassar hastigheten till omständigheterna.
Tom, torr trefilig motorväg = 200km/h
Regn, mycket trafik och tvåfiligt = 80km/h
Jag har aldrig känt mig nervös i Tyskland. Däremot skräckslagen i Sverige.
I Tyskland får man lära sig köra motorväg, ha ögonkontakt och visa hänsyn till MED-trafikanterna. Inte som i Sverige, att stoppa MOT-trafikanterna.
Eftersom hastighetsskillnaderna KAN variera så kollar man i backspegeln, håller till höger och underlättar omkörningar.
Det är nog snarare så att vi skall HÖJA hastigheterna på de svenska motorvägarna för att få ner köer och olyckor.

#1
Emme
2009-08-28 17:28

Håller med dig Krister.
Sedan förstår jag inte vad en Peugot 205 ska ut där och göra? Då får man skylla sig själv.

#1
JD
2009-08-28 18:13

Hastigheten är ju självreglerande!!!
Det är svårt att köra fortare en den som ligger framför!

#1
Saabnisse
2009-08-28 23:32

Ja det tycker jag är riktigt.
Vi i Sverige som alltid vet bäst bestämmer att hastigheten på Autobahn ska begränsas till 90 km/tim.

#1
Pär G
2009-08-28 23:38

Håller med tidigare kommentarer, det verkar som om just den fria farten får tyskarna att köra bra och vaket. Inte sovandes och ovetandes om omgivningen som på svenska vägar. Beteende är viktigare än fart. Tyskarna har förvånansvärt få olyckor, sannolikt lägre än i sverige om man tar med den ökade trafiktätheten. Fri fart lär folk köra bil!

#1
Björn
2009-08-29 00:56

Autobahn är ett föredömme! har kört på autobahn dom senaste 10 åren och bara njuter. Tyskarna kan köra bil! kommer till sverige så somnar man bakom ratten. Fri fart så håller man sig vaken! Gsa på !!

#1
monsieur
2009-08-29 01:11

precis avskaffa hitlers skryt bygge till motorväg, som orskar tusantals olyckor om året, skulle aldrig åka där och aldrig köpa tyskt, eller svenskt bil bara skräp !

#1
Emme
2009-08-29 01:39

monsieur:
Noterat!

#1
Harry
2009-08-31 15:10

Man får gratulera tyskarna till ett bra miljöval. Inte ens vi svenskar kan nu som kon på första grönbetet för våren leka av oss ysterheten i högerfoten. Ett för många kanske frustrerande, men ack så nödvändigt, miljöval.

#1
Jörgen Berglund
2009-08-31 15:15

Fri fart på autobahn!
Vill bara avliva myten om fri fart på autobahn! Många har blivit stoppade och fått böta motsvarande 5.000:- för vårdslöshet i trafiken. den s.k. fria farten är under stort ansvar. Under alla år jag själv trafikerat autobahn har jag sällan sett någon som kört extremt fort utom när autobahn varit fri från trafik. När Sverige hade fri hastighet så hade vi ett liknande system. Många blev bötfällda för vårsdslöshet i trafik!
Den fria farten på autobahn fungerar mycket bra utom vid dåligt väder, då alltför många inte inser sina egna begränsningar. Jfr. Skånes fåtal halkperioder vintertid. Märkligt att det smäller år efter år som om ingen kan lära det tokiga beteendet i trafiken och anpassa hastigheten efter väglag och andra omständigheter.

#1
Magnus
2009-08-31 15:32

En av orsakerna till den fria farten är nog stora påtryckningar från tyska biltillverkare. Hur skulle dom annars motivera att sälja bilar som går 0-100 på 6 sek,
och toppar 250+. Skulle den fria farten slopas så är ju maxfarten 110 - 130 i 99% av i länderna.

#1
Gustav O
2009-08-31 15:40

Frihet är ensamhet. Endast om du är ensam på vägen kan farten vara fri.
Trafiken i tyskland är bra med förare som visar varandra respekt.
Visa respekt för snabba bilar, så visar de respekt för dig som kör långsamt i högerfilen. Byt till cykel i en mindre stad och du kommer aldrig att glömma känslan när alla bilar stannade när du kom från höger.

#1
Harry
2009-08-31 15:57

Gas och gasa... Ja nog gasar de alltid... så till den milda grad att det uppstår kilometerlånga seriekrockar på grund av att det gasas. Man har liksom inte tänkt färdigt då. Det måste ju bromsas också. Först då förstår man vad fart är...

#1
Jarl-Erik Smeds
2009-08-31 21:48

Håkan Bäcklund får väl åka till Norge istället och köra 70 på motorväg om han inte vågar eller kan köra som vanliga bilförare på tyska Autobahn. Vi får vara djupt tacksamma för tyskarna som hyllar mottot "Freie Fahrt für freie Bürger".
Jalle S

#1
pg
2009-09-01 00:26

Inte ska väl vi Svenskar yttra oss om Fri fart på Autobahn.
Den fria farten fungerar vä, även om det sker kökrockar ibland. Tyvärr är det så att de flesta kökrockar förorsakas av oss Svenskar.

#1
Karl-Gustaf
2009-09-01 09:48

Autobahn är det sista friheten man har i Europa dock under stort personlig ansvar (ingen vill dö eller se sin familj och medmänniskor dödade) och det är någonting som vi Svenskar inte kan smälta, hur i hela hte kan man vara fri att tänka och agera som man vill när man kan installera kameror överallt så storebror kan se dig? Övervaknngs kameror på firmans toalett enl svens modell? Självklart, visa tar jäääte lång tid på sig!

#1
kai michelsson
2009-09-01 16:03

När ni svenskar nu redan har skrivit på nytt Finlands krigshistoria från förra kriget så är det ju helt i linje att ni nu tar itu med tysklands trafikkultur.Kör hårt!

#1
Pelle
2009-09-01 17:28

Det är väl lika bra att vi lär resten av världen hur man ska köra bil; Snålt/miljömedvetet o trafiksäkert. Det är vi f n troligen bäst på. Kan ju bli en bra 'exportprodukt'!

#1
RAGGEJ
2009-09-01 23:43

Tyskarna vet verkligen hur man hanterar fri fart. Utom när det regnar!!Då står dom på som om dom aldrig har hört talas om vattenplaning, färlängda bromssträckor mm. Fast dom kanske vet bättre än däckexperterna om hur bra väggreppet är i regn. Jag blir lika rädd varje gång det kommer en regnskur på en tysk motorväg eftersom ingen märker att det regnar och så smäller det rejält också, gärna ett par hundra bilar. Eller om det blir dimma!

#1
S-E S
2009-09-02 19:45

Tyskarna hyllar inte enbart "Freie Fahrt für freie Bürger" utan även "Besser fünf Minuten zu spät denn das ganze Leben tot".

#2
2015-05-15 06:04

Ok - så bara för att "Håkan Bäcklund" och ett antal till inte gillar att åka fort så ska ingen annan få göra det heller. Åk runt här i Sverige i laglig fart då och njut av det. Eller åk till Norge som har ännu lägre hastighetsgränser. Här i Stockholm finns det ju också många fina motorvägar med 70 km/h hastighetsgräns du kan köra på. Varför åka till Autobahn om man inte gillar fart? Ok då om man måste åka till Tyskland av nån anledning. Men det är ju t o m billigare att flyga - eller så kan man åka nattåg om man vill att det ska gå sakta...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.