Bild
Nästa artikel

Astran får vänta på långkörningen

Jag hade tänkt åka lite (mycket!) bil i helgen. Nere i redaktionsgaraget står en helt ny Opel Astra 1,4 Turbo med blott 17 mil på mätaren.


Astran gör årets långteststall komplett och vi har fått vänta länga på vårt eget exemplar (under tiden har vi kört en lånebil). Inte förrän i onsdags var det dags för leverans.


Tanken är ju att långtestbilarna ska rulla minst 4 000 mil på ett år, vilket innebär att Astran ligger långt efter. Vi måste alltså jaga mil.


Men en sväng till Solna under lunchen fick mig att tappa sugen för bilkörning just nu. Blidvädret har förvandlat det vykortsvackra vinterlandskapet till en sörja av snöslask.


Astran får nog vänta på långkörning ytterligare en vecka. Då ska våra däcktestare upp till Ivalo för nästa vinterdäcktest. Den resan ger minst 300 mil.

Kommentarer

#1
lucidor
2010-02-26 23:52

Bäcklund, varför tar du inte upp dubbdäcken. Nu varnar vägverket i Rapport för dåliga däck. Dåliga = dubbfria. Upp med glappkäften! Livet hänger på dubben när ni ska till fjälls. Hornsgatan... Säg något Bäcklund!

#1
Henke
2010-02-27 11:52

Håller helt och hållet med första talare..
vilka jönsar.. kör långtradare och inte fan gnäller jag som en liten tjej.. ha ha
ni borde väll ha lite rutin iaf.
kriga lite nu för fan..
tycker inte heller att det är speciellt kul med våra vägar men jag måste ju köra hur jävligt det än är på vägarna... säg upp dig och flytta utomlands

#1
Håkan Bäcklund
2010-02-27 13:14

Henke/Lucidor: Vi har rätt mycket rutin. Och vi har kört i alla typer av vinterväglag, de senaste 20 åren enbart med friktionsdäck. Jag sätter inte likhetstecken mellan "dåliga däck och dubbfria".
Hornsgatan...ja, där lär man inte behöva dubbdäck nu.
Men visst är det nödvändigt med dubbdäck ibland. Det kommer en stor artikel om det i nästa nummer.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.