Bild
Nästa artikel

Amatörmässiga ljusproffs

För ett tag sedan berättade jag om Sandra utanför Sundsvall som köpt sin första bil, en Skoda Octavia RS -02 för 47 000 kronor. Hon tyckte att ljuset var riktigt dåligt och vände sig till Mekonomen där hon fick rådet att prova att byta lampor för 1 753 kronor styck. Om inte det skulle hjälpa var det enligt Mekonomen byte av hela strålkastarpaketet som gällde, vilket skulle gå på 30 000 kronor för båda sidor.

Det priset visade sig vara helt fel. Mekonomen rättade det till knappt 16 000 kronor för två kompletta strålkastarenheter.

Nå, hur gick det då för Sandra och hennes problem med billjuset?

Jo, hon tyckte att även 16 000 kronor var i saftigaste laget och i ett mejl berättar hon:

”Jag åkte till Careta i Timrå som tyckte att lamporna lyste starkt och en kvinnlig kundmottagare gav mig rådet att åka till Berners och be om en ljuskontroll. Hon ville inte sälja nya lampor till mig för 1 850 kronor eftersom hon ansåg att det var att lura mig då hon inte visste felet.

Hos Berners ville de inte ens gå ut och titta på bilen utan föreslog att jag skulle låta testa ljuset för 1 200 kronor för att därefter kunna hjälpa mig.


Då åkte jag vidare till Mekonomen igen och fick rådet att åka till Berners och göra ljustest och sen eventuellt komma tillbaka för byte av lampor. Mekonomen sa att de inte hade utrustning för att ta in bilen och kolla ljuset.

Tillbaka i Timrå besökte jag en OKQ8-station där mekanikern Magnus genast avbröt sitt arbete med en upphissad bil och frågade vad han kunde hjälpa till med. Han följde med ut, tittade på ljuset och sa att han inte tyckte de var dåliga i styrka. Jag berättade om allt jag varit med och Magnus sa att jag skulle återkomma senare under veckan så skulle han titta mera noggrant.

Sen gjorde jag ett sista besök på en mindre verkstad, Sune Hultmans, i Timrå. Han följde med ut och tyckte som Magnus på OKQ8 att ljuset var bra i styrka. Sen tog han in min bil i verkstan och kollade ljusinställningen. När han var klar med justeringen berättade han att höger ljus hade pekat upp mot trädtopparna och att vänster var riktat 2,5 meter framför bilen.

När jag frågade hur mycket det kostade så svarade han att ’det bjuder jag på’.”

Sandras egen lärdom av den här historien är att hennes förtroende för större verkstadsfirmor fått sig en rejäl törn. Ingen på dessa ansåg sig ha tid att titta på billjuset. Hade de gjort de så de förmodligen direkt kunna spåra den egentliga orsaken till det klena ljuset, nämligen att strålkastarna var felinställda.

I fortsättningen kommer hon alltid att vända sig till mindre verkstäder.

– Bemötandet och kundservicen är bättre på småfirmor. Jag vill inte stå och känna mig dum när jag inte kan svara på alla tekniska frågor för att personalen på de större firmorna inte hinner följa med ut och själva titta på bilen.

Nu slutade det här bra i alla fall för Sandra. Kostnaden för att fixa till ljuset gick från 30 000 kronor till noll. Men visst är det märkligt att en del proffs är så amatörmässiga att de inte börjar med felsökningen i rätt ände.

Kommentarer

#1
2012-02-14 09:42

Och Sune Hultmans, som tydligen inser värdet av kundvård (både för befintliga och presumtiva kunder låter det som), fick minst en ny stamkund? Så ska det gå till.

#2
2012-02-14 09:47

Det finns de verkstäder som vill ha kunder och så finns det de firmorna som inte vill ha några kunder. Man kan undra hur de som inte vill ha kunder överlever?

#3
2012-02-14 10:00

Tråkigt med sådant kundbemötande. Ointresse bland personalen är inte ett allt för ovanligt fenomen hos större företag. Mycket kommer av att allt ska vara så slimmat och då ger personalen igen och gör inget extra. Små firmor fungerar bra av naturlig orsak. Bra att det redde upp sig för henne på ett billigt sätt. Jag tycker synd om alla som råkar ut för alla amatörmässiga råd i bilbranschen.

Bara för ett par dagar sedan berättade en bekant för mig att en diod hade gått sönder i ett bakljus på hans bil. 1800 kr skulle de kosta att åtgärda felet hos en märkesverkstad. Själv är han elektriker och konstaterade att själva dioden var en helt vanlig standarddiod som kostar 4 kr. Och mer än så kostade det inte för honom själv att fixa bakljuset.

#4
2012-02-14 10:11

Men kanske att Sandra (och andra som läser) ändå lärde sig något: Gå ur bilen, ställ er en bit framför bilen och helt enkelt titta mot strålkastarna. Även en ovan bör då se om strålkastarna sinsemellen pekar åt olika håll. En annan variant är att köra fram bilen mot t.ex. ett skyltfönster. Djupet gör att man lätt ser hur det står till med ljusriktningen för strålkastarna sinsemellan (ett ypperligt sätt att också kontrollera om all belysning fungerar utan att behöva gå ur bilen). Att avgöra om strålkastarna unisont pekar lite för mycket uppåt/nedåt kan däremot vara lite knivigare och för det behöver man oftast ett testinstrument.

#5
2012-02-14 10:20

Ungefär som att byta en xenonlampa på en 9-5.
Saabverkstaden vill ha 2400:- för det jobbet.
Jag köpte lampan för 575:- och bytte själv på fyra minuter.
Jag var inne på en mindre BSC-verkstad där man just gjorde en service på en 940.
När servicekillen skruvade på det idiotiskt placerade fördelarlocket sa han att det här hoppar man på Volvoverkstaden, de har inte tid.
Börjar bilen gå ryckigt kommer kunden tillbaka och då vet de felet och får betalt en gång till.
"Så kan inte vi göra. Då förlorar vi en kund!"
"Titta, här var en spricka för krypströmar, det här byter vi."
Naturligtvis får man mer förtroende för en sådan verkstad.

#6
2012-02-14 10:22

Att stanna tre meter framför en vägg (garageporten) med ljuset påslaget ger en utmärkt indikation på hur ljuset slår.

#7
2012-02-14 11:48

Tja...den som på riktigt tror att han/hon kan lita på verkstaden har nog inte sett Aschbergs program om detta ämne.
Märkesverkstäder som debiterar hutlösa summor för "påhittade" fel är tyvärr ingen ovanlighet oavsett fabrikat.

Är själv livrädd för att lämna ifrån mig bilen efter vad jag har varit med om och förlitar mig därför till en mindre verkstad,..men det känns verkligen inte bekvämt då bilarna har köpts nya.
Tycker att pressen är enorm på oss att gå till just märkesverkstaden för att garantin skall gälla.
Man har dessutom mage att poängtera att man annars kan missa viktiga uppdateringar!
Justeringar och uppdateringar som alltså inte borde vara utförda INNAN bilen lev. till kund?
En bils svagheter får alltså kunden betala för oavsett var han servar.

Exempel som artiklen ovan är inget nytt eller ovanligt utan är så det har sett ut under en lång tid och blir bara allt värre ju mer teknik som tillkommer.
Kunden kan i stort sett aldrig hävda sin rätt.

Det är ett knepigt ämne...en verkstad blir ju på automatik inte bra bara för att den är liten i heller...

#8
Förstikön
2012-02-14 11:59

Använder själv en liten verkstad ett antal mil utanför stora staden där Mälaren möter Saltsjön. Kring 60% av priset för servicen hos stora verkstaden på fina gatan plus fri lånebil och ett verkligt trevligt bemötande. Kan inte bli bättre.

#9
2012-02-14 12:05

Detta är inget unikt för just bilbranschen.

Jag har råkat ut för liknade saker när jag t.ex. lämnat in elektronik för garantiåtgärder. De har då tagit upp kostnader för t.ex. rengöring för 700 kr etc. Trots att produkten varit max 2-3 veckor gammal.
Bra sätt att gå betalt för åtminstone delar av reparationen.
Har naturligtvis inte betalat, men det finns det säkert många som gjort.

Så det gäller att vara uppmärksam och kanske höra sig för med fler. Något som i vissa fall är lättare sagt än gjort.

#10
2012-02-14 12:29

Otroligt dåligt av Mekonomen att föreslå byte av diverse delar för så mycket pengar utan att ens undersöka bilen måste jag säga!
Självklart måste man först kolla upp fakta och därmed ljusbilden och styrkan INNAN man kan komma på tanken att föreslå åtgärder för ett fel som man annars inte vet...

#11
2012-02-14 13:00

Jag tycker alla läser artikeln fel.
Jag kan lätt skylla precis lika mycket på "Sandra".

1. Verkstäder har inte alltid tid att "springa ut" och titta på alla bilar som kommer.
2. Säger "Sandra" att det är problem med ljuset så skulle jag också anta att antingen lamporna eller lamphusen var trasiga/dåliga. Då kan man väl diskutera priset. Och det har ju redan mekonomen fått en känga för.
3. Om man är så j-vla blind/ointelligent att man inte fattar att strålkastarinställningen är fel, ska man få ha körkort då? Det ingår faktiskt i körkortet att man ska klara av att göra en extern besiktning av bilen innan körning. Det INKLUDERAR att strålkastarna verkar projicera en vettig ljusbild och inte bländar någon.

Kan tycka att någon form av bas-intelligens måste en förare kunna prestera för att få framföra en bil.

#12
2012-02-14 13:19

@Hanzzon: döm inte mecken/kundmottagaren innan du vet hur hon la fram det. Om jag jobbade som kundmottagare och en person kommer in och säger att han/hon har fel på strålkastarna alt. vill veta vad det kostar att laga dem så skulle jag säkert också ge priset på en uppsättning helt nya strålkastare ink. arbete.

#13
2012-02-14 13:21

När det gäller bilreparationer, så är det viktigt att bilägaren har rätt kunskaper. Om Sandra kört fram bilen mot en vägg, så borde hon sett att framlyserna lyste olika högt och ringt några verkstäder för att kontrollera hur mycket det skulle kosta att ställa in ljuset. Det är inte bara bilverkstäder som ibland har inkompetenta medarbetare. Nästan varje gång man köper hjälp och har kunskap om hur arbetet ska utföras, blir man mer eller mindre besviken, fast inte jämt, för ibland träffar man på riktiga proffs, värda varje krona.

#14
2012-02-14 14:07

sniffit, kundmottagaren ska naturligtvis ställa följdfrågor för att bena ut hennes problem... Jämför att du kommer in i TV-affären och säger "vad kostar en TV?" en utbildad säljare ställer då ett antal följdfrågor för att analysera vad kunden har för behov och för att då kunna rekommendera rätt modell, så inte tant Agda kommer hem med en 52" 3D tv när allt hon vill är att se på nyhetsmorgon...

#15
2012-02-14 14:23

@FLAC: jämförelsen haltar då en tv är att jämföra med en bil och strålkastarna är snarare att jämföra med fjärrkontrollen. En bättre jämförelse skulle vara:
Sandra utanför Sundsvall kommer in till en större elkjedja och medelar att fjärrkontrollen till hennes Panasonic inte fungerar som den skall och vill veta vad det kostar att åtgärda. Kundmottagaren på elkjedjan vet att det är dyrare att lägga tid på att reparera fjärrkontrollen än att köpa en ny, så han säger 1000kr. Sandra tycker det låter dyrt och går ned till kvartersjouren och frågar killen i kassan om hjälp, han vänder batterierna i fjärrkontrollen åt rätt håll. Sandra tycker att killen på elektronikkjedjan försökte lura henne medan kundmottagarn förutsatte att man hade en viss grundkompetens vilket alla normalt funtade tv-ägare har.

Förstår du åt vilket håll det är på väg?

Annars kommer det bli som valfri internet suport "har du kollat att sladden är i?"

#16
2012-02-14 14:55

vilken säljare som helst, som i mindre/medelstora butiker också är "kundmottagare", hade frågat om hon bytt batterier och även kollat dessa samt provat fjärren mot annan TV/fjärrkontrollsprovare. Problemet löst för kunden, det är först när man konstaterar trasig produkt som man föreslår köp av ersättningsprodukt. tro mig, jag har själv jobbat precis så...

#17
2012-02-14 14:57

"Sniffit" : haha ...ja alla som har ringt Viasats eller Canaldigitals ( förmodligen fler också ) kundtjänst har fått höra din slutkommentar.

Det är ALDRIG fel på boxarna enligt kundtjänst men innan någon svarar så måste man klicka sig fram i vanlig ordning mellan menyerna medan man får frågorna om ditt och datt är fel.
De flesta "felen" ( som ju inte var några fel ;) kan avlösas med att dra ut sladden och sätta i den igen .... ( det har man säkert inte redan provat 20 gånger innan man ringde )

#18
2012-02-14 15:03

Jag hade aldrig vågat köpa en äldre octavia rs om jag hade så låg kunskap om bilar som Sandra verkar ha... Stackars tjej. :)

mvh (skoda med turbo ägare)

#19
2012-02-14 15:32

Man undrar ju varför strålkastarna var så felinställda? Tidigare ägare borde ha reagerat på det också. Kanske har nivåregleringen ballat ur?

#20
2012-02-14 15:57

Detta var ju Sandras första bil. Jag tycker att det inte var så konstigt att hon själv inte kunde se felen eftersom de nästan tog ut varandra vid vanlig körning. Det är svårt att genom att ställa sig framför bilen se felinställda lampor. Däremot kan man ju se det på framförvarande bil i varenda bilkö om man inte vill köra upp mot en vägg.

#21
2012-02-14 16:34

Det finns bilförare/ägare som inte ens kan kontrollera oljan. Dessa är beredda att anlita verkstad för minsta problem. Sandra är sannolikt beredd att betala för kontrollen av ljuset och skall då inte behöva uppskörtas på det här sättet. Sen kan man undra vad det är för verkstäder som inte ens har en ljusmätare, hur i hela världen skall de kunna göra en komplett service som t.ex. Mekonomen lovar i sin uttjatade reklam i Tv. Om nu Sandra hade kunnat avgöra inställningen mot en vägg eller liknande förslag, hade hon ju ändå fått ta sig till en verkstad för att få det åtgärdat. Hade man då också försökt "hissa på" henne nya strålkastare Skulle inte förvåna.

#22
2012-02-14 16:42

Självklart är det svårt för oss här att veta exakt hur detta lagts upp men om en kund kommer och säger att dom har dåligt ljus på sin bil skulle åtminstonde jag börja ställa följdfrågor för att bena ut vad grundfelet kan vara innan jag började kolla priser på hela strålkastare för 10 000-tals kronor som jag förstod att det hade gått till ur artikeln men finns det olika versioner av berättelsen så kan det kanske vara annat.

#23
2012-02-14 18:07

Det var väl bra för Sandra att hon redan nu fick reda på hur lätt det är att bli lurad om man är godtrogen. Kunskap är makt, och kan man inget är man lovligt byte för skojare som vill tjäna snabba pengar. Och skojare finns det gott om tyvärr.

#24
2012-02-14 19:19

Spännande att det finns så många inkompetenta servicemän där ute.
Jag hade min SAAB 9-5 på årlig service på BIVA i Linköping (brukar serva i Finspång).
När jag första kvällen körde med bilen upptäcker jag att halvljuset står så lågt att inte ens full last får upp ljuset i närheten av den sträcka som det borde ha.
Jag lämnar in bilen igen och de lovar motvilligt att kontrollera inställningen.
Döm om min förvåning om det fortfarande är alldeles för lågt.
Jag tröttnar och justerar in höjden själv på ren känsla.
Lite roligt är att när jag sen besiktar bilen några veckor senare ber jag besiktningsmannen göra en extra koll OCH han säger att det står perfekt.

#25
2012-02-14 22:52

Angående att springa ut och kolla på folks bilar, så kan man som mek på många verkstäder inte göra det. När man jobbar med en bil är man instämplad på den bilen, skulle man då springa ifrån får den kunden betala för den som står på gårdsplanen om det är ett löpande jobb, är det ett jobb till fast pris får jag som mek mindre betalt då jobbet tog längre tid.

Men sen har ju många verkstäder väldigt dåligt attityd.
Jag var på en verkstad för ett tag sen då en kund kom in till verkstadsdisken.
"Hej, jag häntade min bil från service igår, och påtalade ju ett skrapande ljud när man kör, nu låter det värdskrig, och jag törs inte åka med bilen, ni har skrivit att ni inte hört nått ljud, kan du komma med ut och lyssna "
Nej, du får boka en tid, så kan vi komma ut och lyssna.
Detta tycker jag var riktigt dåligt när kunden hämtat sin bil från service dan innan.
Jag jobbade på den verkstaden flera dagar (inte med bilar) och konstaterade att man inte provkörde bilarna alls vid service el rep.

#26
2012-02-15 07:56

Så bra sen är ju ett tips att köpa på ebay i tyskland, nu har jag inte kollat så noga men priserna på en komplett xenon stråkastare börjar runt 60euro och går upp till 250-300 euro för två stycken, så då kan ju frakten kosta en 10000 SKr och du tjänar ändå på det...

#27
2012-02-15 10:37

Man kan be bilprovningen om hjälp mellan 2 bilar, jag fick hjälp en gång och det kostade nada.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.