Bild
Nästa artikel

Alla ska kunna byta glödlampa!

Jag har åkt en hel del bil i helgen och noterade att rätt många bilister kör omkring enögda. Jag förstår dom.


I senaste numret av Vi Bilägare, nr 16, har vår reporter Erik Rönnblom provat att byta glödlampa på 43 bilmodeller. På en av fyra bilar (25 procent av bilarna) gick han bet. Det krävdes verkstadsbesök.


Det har blivit bättre sen vi gjorde samma test för tre år sen men det duger inte. Kravet är förstås att man enkelt ska kunna byta glödlampa på alla bilar. Det borde vara lagstadgat lika väl som billjus är det.


I det här fallet har bilindustrin verkligen backat in i framtiden.

Taggar:

Kommentarer

#1
Janne i Stuna
2009-11-09 12:38

Långt över genomsnittet i händighet är det fortfarande svårt att byta lampor på bilar, både på den nuvarande tyska, den tidigare franska och före det en svensk. Det är dåligt. Jag tycker synd om de som bara har bilen som ett transportmedel. Undrar om de ens hittar var lampan sitter.

#1
Christer
2009-11-09 12:47

Det var på tiden att ni tar upp detta vansinne.
Bilar där lampor inte kan bytas relativt enkelt
utgör en trafikfara. Borde ej godkännas.
Tänk dig en sen kväll på lansdväg i höstmörkret.....................Vem byter då? Verkstan
10 mil därifrån som dessutom har stängt!

#1
Per
2009-11-09 12:50

Kravet borde vara att lampbyte (såväl hel- som halvljus vänster som höger sida) ska kunna ske i en parkeringsficka och utan verktyg

#1
Håkan Syre`n
2009-11-09 13:07

Självklart att konstuktionen ska vara så att medel-svensson själv ska kunna byta glödlampa. Men också att alla fordon är utrustade med nya glödlampor av rätt sort. HS.

#1
Urban
2009-11-09 13:36

Ja, varför inte underkänna bilmodellen vid typbesiktning om byte av glödlampa inte kan ske vid förhållanden som vid vägkanten.
Annars får man göra en lösning som på en OH-projektor där man kan vrida fram reservlampan väldigt enkelt.

#1
Lägerleffe
2009-11-09 13:45

Äntligen lite press på tillverkarna. Bra att ViB kollar och publicerar detta (Heja Erik!). Borde förresten infogas som obligatorisk koll vid tester och provkörningar.
Utan konsumentpress vete fan var det skulle sluta - svindyra verkstadsbesök för att kolla luften, eller...?

#1
Gustav
2009-11-09 14:03

Bra att ni tar upp detta med svårbytta lampor. Uppmanar alla som är spekulant på en bil att prova i bilhallen.

#1
S-E S
2009-11-09 16:38

Naturligtvis ska lampor, säkringar och däck kunna bytas enkelt i mörker, regn och kyla. Kan inte detta ske, ska fordonet underkännas vid typbesiktningen som "potentiellt trafikfarligt fordon". Forare av ""klantiga" fordon enligt ovan ska ska godkännas för fordonsmärke och modell, precis som en pilot genom att "certifieras" för lamp-säkrings och hjulbyte på modellen i fråga. På några få år kommer det praktiska prioriteras framför design och lågt luftmotstånd med dessa regler. Enkelt underhåll bör vara lika självklart som att gas, broms och koppling har samma placering på de allra flesta bilmodeller.

#1
Åke
2009-11-09 16:41

Kärringar med körkort kan inte byta lampor hur enkelt det än är. Klarar inte av att skifta till reservhjul. Många kan inte tanka själva. Kan inga trafikregler, men körkort har dom. Jösses, inte undra på att det händer olyckor.

#1
Leif Andersson
2009-11-09 17:48

För 3 år sedan när jag skulle köpa ny bil var det första jag kollade med glödlampsbyten. Den enda bil jag då hittade i tänkt pris och storleksklass var en Nissan Note. Kan göra lampbyten i frack om det skulle behövas.

#1
Nisse
2009-11-09 18:02

Att byta glödlampa på Volvo skall ju vara så enkelt, men hur ofta mötre man inte bilar av detta märke med trasiga lampor.
Det som fodras är att dom som byter lampa vet hur den skall sitta, hur många bilister som man möter har lampan felmonterad.Även på bilar där det är lätt att ¨komma åt att byta!!!!

#1
Saabnisse
2009-11-09 18:21

Av vilken anledning skriver ni att xenonlampor ska bytas på verkstad?
Det tar högst fem minuter att byta vänster xenonlampa till halvljuset på en 9-5 och det behövs inga verktyg!
Höger har jag inte bytt än så jag vet inte om den är svårare.

#1
Saabnisse
2009-11-09 18:21

Av vilken anledning skriver ni att xenonlampor ska bytas på verkstad?
Det tar högst fem minuter att byta vänster xenonlampa till halvljuset på en 9-5 och det behövs inga verktyg!
Höger har jag inte bytt än så jag vet inte om den är svårare.

#1
Pelle
2009-11-09 19:17

Saabnisse. Jag har bytt xenonljus på en 9-5 Aero. Vänster sida är som du säger väldigt lätt. Höger är dock betydligt krångligare eftersom det sitter en förstärkt gummislang i vägen (laddluft?). Grannen (hans bil) och jag fick dra gemensamt i slangen och pilla ner lampan. 2 st lampor kostade 1500:- (exakt samma lampor som saabverkstaden sätter i). Saab skulle ha 1500:- styck + montering.

#1
Saabnisse
2009-11-09 21:33

Ja,det går att köpa xenonlampor för ca 1000:-/paret, alltså mindre än hälften vad Saabförsäljarna tar.
http://www.xenonkungen.se/D2S.htm
Men jag undrar fortfarande varför man ska lämna in bilen på verkstad för byte?
Förutom att de ska göra sig en rejäl hacka förstås!

#1
Saabnisse
2009-11-09 21:39

Det här är visserligen reklam, men jag talar inte om varifrån det kommer:
Byta lampor... Om du tittar i bilens handbok eller frågar på verkstaden så varnas det och anvisas att verkstaden skall utföra byte av xenonlampor.
Vi kan inte se att det föreligger en fara i praktisk mening annat än att verkstadens timdebitering minskar om du byter själv...

#1
Per
2009-11-10 03:53

Taxiföretaget där jag arbetar, har som regel att byta xenon-lampor var 12000:e mil, eftersom de då mattats ganska påtagligt. Det är dumt att vänta tills de pajar helt. Det finns bra märkeslampor för runt 450 kr styck (1200 kr på verkstad) att beställa från utlandet via nätet. Byter gör vi på verkstad eftersom det är ganska krångligt. Dessutom finns det ju någon att skylla på om något skulle gå sönder.

#1
Pelle
2009-11-10 09:13

På mina senaste FORDAR är det hur enkelt som helst att byta lampor. Enkelt helt utdragbar belysningsarmatur - vet inte riktigt när det infördes men kanon!
Och nu har tydligen Volvo lärt sig av sin ägare. Bra FORD och Volvo.

#1
Pelle
2009-11-10 09:19

En annan sak; Varför tar inte biltillverkarna fasta på ViB's utmärkta och unika ljusmätning i testbänk? Borde vara obligatoriskt att bara köpa/ efterfråga bilar med bra ljusstyrka, förslagsvis bör det åtmindstånde vara en 4:a av 5. Vad gör ViB för att det ska 'slå igenom' i branchen?!

#1
Kjell-Åke
2009-11-10 10:47

Att det är svårt att byta själv eller att det är dyrt att få lampor bytta på verkstad syns inte minst ute på våra vägar. Att någon utöver de mest tekniska om ens dessa skulle stå vid vägkanten och byta lampa oavsett hu lätt det är, är en utopi, men det skulle kunna begäras att man skulle kunna byta lampa i ljus i garage eller på en mack. Sen finns det ju de som inte kan kolla oljan på bilen och de som inte vet hur lampan skall sitta i armaturen.

#1
Roland
2009-11-10 22:24

Sen finns det tillverkare som gärna skickar överspänning på lamporna så att du får byta på verkstad ännu oftare................

#1
Emil Hammarlund
2009-11-12 10:30

Trasiga lampor är en trafikfara. Extralampor ska ligga i bilen tillsammans med en ficklampa. Man ska inte köpa en bil man inte klarar av att hålla i trafiksäkert skick. Och ett byte ska vara superenkelt så att det blir av att folk byter direkt.

#1
Lasse J
2009-11-12 16:26

OJ då och hoppsan!
Jag som inte ens har fattat fördelarna med xenonlampor kontra en vanlig hederlig H4 enligt konceptet VÅDA(pris) och NYTTA.
Sällar mig i övrigt till den skara som kritiserar designidiotins seger över praktisk användarvänlihet.

#1
pg
2009-11-15 14:09

Det är bedrövligt av biltillverkarna, att inte se till att ha en strålkastarkonstruktion som är lätt att använda för en var. Det gäller övriga belysningspunkter också
Instruktionsboken till Opel ger ju inte mycket till förklaring t.ex., men när man väl kommer på hur, efter några mödosamma minuter, går det ändå ganska lätt. Men varför beskriver man inte ett lampbyte, när man har så utförlig bruksanvisning på annat? Vill man ha in bilen till verkstad för lampbyte eller?
Det finns ju än värre skräckexempel på detta vansinne, där man helt enkelt inte kan byta lampa själv. EU kommer med den ena normen för standardisering efter den andra. Varför kan man inte komma fram till en lösning på detta problem. För det här är ett trafiksäkerhetsproblem om något.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.