Bild
Nästa artikel

4WD vinterns vinnare

Det är massor med snö och modd i Stockholm just nu. Mellan alla insnöade bilar skulle det finnas gott om parkeringsutrymme – om man bara kunde ta sig genom snövallarna.

Det kan man, med fyrhjulsdrivning.

Förra veckan bytte jag till en 4WD-bil och det är helt enkelt underbart. Bara att ladda in i snön.

Och när andra bilägare står och skottar förtvivlat för att komma ut så vrider jag bara på ratten och karvar mig ut genom snövallen. Man känner sig... duktig.

Taggar:

Kommentarer

#1
ditt namn
2011-01-07 12:19

Duster!

#2
Anynomus
2011-01-07 12:30

Vid ett (1) enda tillfälle under snart 30 år med körkort hade jag varit i behov av fyrhjulsdrift. Att det finns folk som bor så till - och som kanske ofta kör med hästsläp och annat - att de behöver fyrhjulsdrift regelbundet betvivlar jag inte, men för 95 procent av befolkningen är detta totalt överflödigt.

#3
2011-01-07 12:49

Anynomus: Fast det är djäkligt skönt att ha det när det behövs! Senaste veckan har 4WD kommit till användning säkert tio gånger - inne i stan.

#4
backman
2011-01-07 12:55

Typiskt nollåttor...

#5
Lasse H
2011-01-07 13:37

Varför byta till fyrhjulsdrift? Det är ju bara att trycka på knappen så höjer hydrauliken karossen till 21cm markfrigång vid behov.
PS Hydrauliken sänker också karossen vid motorvägsfart. Bra va?

#6
Anynomus
2011-01-07 13:40

Håkan, och övriga tiden på året förbrukar du en ansenlig mängd extra bränsle, vilket samhällsokenomiskt är förkastligt. Dessutom stiger bilägarens kostnader, både vad gäller inköp, service och reparationer. Men det är ju i och för sig inte min huvudvärk.
Själv har jag åkt bakhjulsdrivet under all år och - som sagt - vid ett enda tillfälle verkligen behövt den där fyrhjulsdriften.

backman, är benägen att hålla med dig till viss del.

#7
2011-01-07 13:47

4WD är helt suveränt. Och bra frigång där till.

#8
2011-01-07 14:11

Anynomus, det vore bättre att du kritiserade behovet av större motorer. Där kan du verkligen diskutera b e h o v kontra utsläpp. Större och starkare motorer är en betydligt större orsak till utsläpp och förbrukning än 4WD. En 2WD Volvo T5 har högre utsläpp än en 4WD Volvo D5. Och då är inte D5:an mycket slöare.

#9
2011-01-07 14:31

4WD är bra, finns på många Toyota. RAV4 t ex.

#10
simon_d
2011-01-07 15:24

Har aldrig haft problem med framkomligheten med tvåhjulsdrift. Bor dock i Skåne, här har vi milt klimat och inga branta backar att tala om. Trots det har många grannar fyrhjulsdrivna SUVar i villakvarteren i stan där jag bor.

#11
Fundersam
2011-01-07 15:46

Att 4HD behövs i Stockholm och städer i södra delen av landet är för att de där inte har lärt sig att forsla bort sådant som faller från skyn på vintern. I norra Sverige har man möjligtvis lite problem när den första snön kommer, men sen anpassar man sig, samt att snön faktiskt forslas bort från gatorna - inte bara plogas upp i högar och lämnas där i veckor eller månader. Visst tar det kanske en dag eller två ibland innan snön är bortforslad - men bort åker den.

#12
DeN
2011-01-07 15:47

Eller så tar man med en spade...

#13
Anynomus
2011-01-07 15:54

Men Thommys, hur kan du jämföra olika motorer kombinerat med fyrhjulsdrift? Till råga på allt tar du en stor bensinmotor och jämför med en dieslemotor! Du får allt lov att jämföra samma bil (t.ex. en Audi A6 eller Volvo V70) med samma motor MEN med eller utan fyrhjulsdrift. Först då blir diskussionen seriös. En fyrhjulsdriven bil drar mer bränsle än motsvarande fram- eller bakhjulsdrivna. För att ta en Audi A6 2,8 FSI som exempel drar den ca 0,5 dl mer i quattroutförande än samma motor med bara framhjulsdrift (båda med manuell växellåda). Dessutom ligger skiljer det utsläpp från 194 gram till 204 gram. För många andra biltillverkares modeller skiljer det ofta betydligt mer till den fyrhjulsdrivna bilens nackdel.

För övrigt har jag många gånger kritiserat stora motorer och efterlyst ett EU-förbud att sälja typ V12- och V8-motorer. Och jag är säker på att det kommer att lagstiftas fram förändringar.

#14
Nils2
2011-01-07 17:13

De som inte har 4WD väljer kanske inte att åka ut då det är oplogat eller väljer att vara hemma och låter bilen vara insnöad en stor del av vintern längs vägen. Man blir ju då begränsad och kan ju ändå säga att man inte har haft behov av 4WD då man ändå inte kör och har bilen parkerad och då kan man säga att 2WD funkar bra. Många 4WD bilar behöver rätt ofta dra loss 2WD bilarna som kört fast i snön. Min bil är normalt 2WD men jag kan vid behov koppla in 4WD och min bil drar 0.7 liter blandat och jag kör ca 500mil om året, hur mycket drar er 2WD bil och hur mycket kör ni per år, vem förbrukar mest? 4WD är bra för säkerheten och mycket möjligt kan det bli lagkrav för det som vinterdäck:)

#15
Anynomus
2011-01-07 17:40

Nils2 skriver: "De som inte har 4WD väljer kanske inte att åka ut då det är oplogat eller väljer att vara hemma och låter bilen vara insnöad en stor del av vintern längs vägen."

Befinner du dig fantasimässigt i Alaska? Var i Sverige - ens en vinter som denna - hittar du dessa eländiga och tillika evighetslånga förhållanden? Jag har kört varje dag i de här två rekordvintrarna i Västra Götaland (och efterblivet vägunderhåll) med tyskt bakhjulsdrivet. Men inte har jag blivit insnöad och inte ens fastnat. Men det klart, jag är en bondpojk från början och fick lära mig diverse bra saker under uppväxten på mina föräldrars gård. Nils2 verkar mest vara en talesman för stadsmänniskorna - likt Håkan Bäcklund.

#16
Nils2
2011-01-07 18:42

Hej
Jag har det svart på vit nämligen. Jag kör normalt med 2WD de gånger jag slirar och inte kommer loss så kopplar jag in 4WD och kommer loss, utan 4WD hade jag kört fast så jag vet hur bra 4WD är.

Man kan ju hävda att det går att köra på sommardäck året runt också, vilket går men lyckligtvis är det nu lag på vinterdäck.

Så ser det ut i Malmö när en 2WD bil inte kommer ut eller vågar ut. En sådan bil blockerar parkeringen för en ev 4WD bil som skulle kunna ställa sig där och blir ett problem för plogbilen samt kan stå där permanent parkerad flera månader.

http://skalman.sydsvenskan-img.se/sydsvenskan/556454f8dc7a018ce3cb3c0d95fab1d2/704/396/archive/00894/LBRsnow2704_894448a.jpg

Kostar oss skattebetalare massvis av pengar för att forsla bort dessa 2 WD bilar så snörjningen kan komma fram. Läs här http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1344309/Hardare-tag-fran-gatukontoret.html

Bilägaren ovan tar troligtvis buss vilket kostar oss skattebetalare väldigt mycket, 70% av kollektiv trafiken är skattefinansierad.

Härligt att kunna våga ställa bilen på den oplogade parkeringen vilket man inte skulle våga med 2WD.

Kommer ihåg min kompis som inte kunde köra upp till min stuga med sin 2WD för gräset var blött i Skåne på sommaren.

Anynomus! Jag är rätt säker på att din tyska 2wd drar mer än min 4WD på blandat på ca 0.7L/mil (Suzuki Jimny) samt att du kör mer än mina ca 500mil per år:)

Mer bränslesnåla 4WD bilar till folket

#18
z655
2011-01-07 19:15

Utan att vilja kritisera leifers kunnande ställer jag mig tveksam till att en FWD eller RWD med diffbroms skulle ta sig fram lika bra som en 4wd med öppen differentialbroms. p.g.a viktfördelningen över resp. drivande hjul. Men som sagt är jag tveksam, fakta bestämmer vad som är rätt.

#19
z655
2011-01-07 19:29

Jag baserar min fakta på min militärtjänstjöring på 80 -talet vr förare på tgb 30 d.v.s Volvo valp med 3,0 liters 6an (härlig men törstig bil) då det fanns möjlighet att växka nellan 2 el,4wd samt att låsa diffarna separat både bak och fram. Framkomligheten var betydligt bättre med 4wd och öppna diffar än RWD och låst diff. Körde man 4WD och låsta diffar tog man sig fram överallt där bilen fick plats, dock var styrfömågan sämre. Dock ska man botera att dessa bilar tar sig fram i meterdjup snö utan problem när det så behövdes.

#22
z655
2011-01-07 19:42

Som jag sa leifer tänker jag inte ifrågasätta din kunskap. Tvärtom tycker jag att det enda sätta
ta att lära sig något är att diskutera med de som tycker annorlunda så detta tycker jag är kul.Jag menar just bilar utan extra last över drivande axel och där är min erfarenhet att 4wd med öppen diff driver bättre än RWD med låst diff.

#23
Nils2
2011-01-07 19:52

Leifer skrev "Har man provat 2wd med diffbroms, så kan man också tala om enorm skillnad!
Dvs en FWD med diffbroms skulle tas sig fram ungefär lika bra som många 4wd med öppen diff."

Lite komplicerat det därra med de olika systemen. Normalt har 4WD bilar en högre markfrigång vilket gör att de inte lika lätt fastnar på underredet som en 2WD bil gör. Ideala är hög markfrigång, kunna spärra front diff, mellan diff, bak diff, låg växel och ha 4WD. Väldigt få har det, tex Jeep wrangler Rubicon, Mercedes Geländewagen, vissa Toyota landcrusier med några flera.

Själv har jag en suzuki Jimny med 4WD med "mellan spärr diff" och lågväxel. Jag har inga diff spärrar på fram och bakaxel och inga bromsar heller. Får jag diagonal spinn, tex att vänster hjul fram och höger hjul bak spinner så kommer jag inte loss.

Men ofta när man kommer in i något halt som massa snö och framhjulen spinner så har jag de bakre däcken som har fäste och jag kan backa mig ur det.

Kommar man in då med in något halt med framdäcken med FWD med diffbroms och slirar då kommer man inte loss för man har ingen drivning alls på de bakre däcken då det är en 2WD bil.

Fastän Jimnyn slår de flesta 4WD bilar är jag inte nöjd ändå då jag fastnat på en del oplogade vägar och tänker nog inköpa mig en Jeep Rubicon som har högre markfrigång samt riktiga spärrar på alla axlar.

Privata 4WD ägare i Skåne ägare hjälper hemtjänsten att komma fram till sina patienter.

http://www.sydsvenskan.se/lund/article140826/Varden-far-draghjalp-i-snon.html

#24
#1 Tysken
2011-01-07 20:29

Konstiga kommentarer ang AWD, bara för att man skulla haft nytta av det någon gång så är det onödigt.
Jag har bara behövt mitt säkerhetsbälte någon gång likaså airbagen.
Mao så är även dessa tekniska hjälpmedel totalt onödiga också.
Det verkar som om vissa fördömmer allt de själva inte har och försöker att överbevisa sig själv att detta är onödigt för "jag har ju inte detta".
Tur att de som kommenterar ivrigast här på detta forum inte kör häst och vagn för då hade bilar och bilägare inte varit mycket värda.
Välkommna till 2010 talet , vi lever inte på 1800 talet längre.

#25
JJD
2011-01-07 21:05

Ett inte helt ovanligt scenario i sthlm innerstad idag är att när du når din destination och har tur finns det en laglig parkeringsplats!
På vägbanan är det 5cm snömodd, på den lagliga platsen som ligger i en brant backe ligger det en inre och en yttre snövall på ca 40-50 cm.
Det lediga ytrymmet mellan dom 2 bilarna är ca 40cm längre än din bil!
Då är det väldigt smidigt med 4wd!

#28
2011-01-07 22:25

Anynomus, det var det som var själva grejen, att jämföra äpplen och päron. Det är utsläppen som räknas och inte drivmedlet. Exemplet visar att i samma kaross kan man släppa ut mer avgaser med en 2WD än 4WD med en mindre prestanda skillnad. Den dagen vi bara har att välja på den snålaste motorn till respektive modell, kan vi börja prata om hur mycket extra 4WD drar. Fram till dess är det motorn som är den största boven. Och jag hävdar att för 4WD finns det ett behov, men inte för överstarka motorer.

#30
2011-01-07 22:59

Jag hävdar att 4WD är mer än dubbelt så bra som 2WD. Även utan mekaniska diffspärrar. Jag har kört och kör, 4ETS, Haldex, Viskos (dåligt) och xDrive (mkt bra) och manuellt. Alla slår 2WD lätt (om det är halt vill säga).

Och ska vi tala riktig framkomlighet så säger jag 4-bands drivet, BV 206. Volvo valparna drog jag på tvären bakom i väglöst land i meterdjup snö.

Sen är det så märkligt att andra kan sitta och tycka vilka som är i behov av 4WD och inte. Självklart behövs inte 4WD hela tiden. Men man kan inte lämna det hemma när man inte behöver det.

#33
Anynomus
2011-01-08 11:46

Jag tänker säga det igen: Vid ett enda tillfälle under snart 30 år med körkort och bakhjulsdrivet skulle jag ha varit i behov av fyrhjulsdrift. Så varför ska jag släpa runt på den högst påtagligt ökade vikten och slänga bort runt 1 dl mer bränsle per mil (i vissa fall är det uppåt 1,5 dl)?

Och leifer: Kan du sluta tjata om dina diffar? Det är ju för f-n det enda du kör med. Du är snart värre än Shogun och hans Toyota.

#35
SiggeN
2011-01-08 12:40

Grattis Leifer 9 inlägg om din kära diffbroms på samma artikel! Nytt rekord? Vi vet att du investerat i en diffbroms på din kära 940...hade säkert varit bättre att investera de pengarna i en modern bil med moderna egenskaper.

#36
Rustan Werling
2011-01-08 13:47

Anynomus

Jag bor på landet, ca 2 mil till jobbet, och det är mer regel än undantag att det oplogat kl 6 på morgonen när jag åker till jobbet. Jag hade tidigare 2wd och flera gånger varje vinter fick jag ringa till chefen och säga att jag kommer senare p.g.a 2 dm snö på vägen. Nu har jag 4wd och kommer fram hur lätt som helst.
Är det okej för dig att jag behåller min bil eller måste jag ansöka om 4wd hos dig varje vinter?
Min poäng är att bara för att du inte har något behov av 4wd så finns det andra som har det. Om du fick bestämma skulle alla ha exakt likadan bilar.

#39
Mångårig prenumerant
2011-01-08 14:31

Hoppas redaktionen läser denna sköna dialog. Jag tycker det visar på behovet av en artikel och komplett test av olika system där det vetenskapligt vederläggs hur funktionen är vid riktigt urselt vinterväglag. Har funderat på att köpa 4wd under många år har också en gammal dito. Att köpa en rekoderlig bruksbil med fungerande system verkar vara riktigt svårt, och för en ensam konsument att jämföra och analysera är helt omöjligt. Flera modeller som vi varit intresserade av har senare visat sig vara undermåliga. Sista vi hörde var att man vid halka måste koppla ur ESPn för att inte motorn skall strypas vid hjulspinn i uppförsbacke varpå bilen börjar rulla bakåt, schysst funktion som borde vara lika dålig som Volvons ASR.
De som skrivit inlägg här verkar alla vara hejare på bilkörning, men som ni vet är inte alla det. För oss och våra "fruar" så är merkostnaderna för 4wd lite av en investering i brist på att infrastrukturen anpassas till klimatet. Vår uppfattning är att ingen beredskap finns för vädertypen varken hos arbetsgivare eller samhället utan bördan ligger alltid hos den enskilde.

#40
2011-01-08 15:15

Kommunen har slutat att snöröja fram till åretruntboende. Det ligger på var och en att sköta sitt. (Hur man tar sig till jobbet så att man kan betala kommunalskatt spelar ingen roll) För att kunna ta sig till jobbet tidiga mornar, kan jag inte förlita mig på bonden intill. Det är mycket begrät, när det snöat på natten. På min väg ligger det snödrivor som går över motorhuven. Istället för att själv köpa mig en traktor (ett till fordon), behöver jag en bil som jag tar mig fram med till stora vägen. Sen spelar det ingen roll om Anynomus själv klarar sig utan 4WD. Jag vet inte vad denne vill säga mer. Att ingen annan behöver det heller, eller?

Jag har kört en mörkgrön Volvo 240 med diffbroms. Jag kan inte påstå att den skulle vara så mycket bättre än en med öppen diff, att den skulle ersätta en 4WD. En modern 2- eller 4WD har elektronik som bromsar de hjul som spinner, med bilens bromsar. Det fenomenet att man blir stående med det hjulet som har bäst fäste gäller inte längre. Sedan köper man inte 4WD för att kunna köra på sämre däck. Är man i behov av bra framkomlighet vill man ha det bästa fästet. Och dessutom blir inte bromssträckan kortar med 4WD.

Vad gäller antispinnsystem så är det så att det prioriterar säkerheten framför framkomlighet. Därför finns avstängnings/reduceringsfunktion, för bättre framkomlighet. Volvos tidiga ETC var väl drastiskt. Så illa minskas inte effekten idag.

#42
2011-01-08 15:50

leifer, jag vet faktiskt inte vilken variant det var i den Volvon. En 82:a var det i varje fall.

Jo, jag läste om ESP:s nackdelar. Och jag känner till dem väl själv. Men det är inte värre än att man trycker på en knapp. ESP är ett säkerhetssystem och har egentligen inte med framkomlighet att göra. I vissa situationer är hjulspinn att föredra.

#44
bestört
2011-01-08 16:47

hjälp, hur har jag kunnat klara mig i alla år utan diffbroms... tur jag inte visste att jag saknade denna guds gåva till mänskligheten... hur gör jag nu då, när jag vet? jag kommer ju inte ta mig någonstans med min öppna diff...

#46
z655
2011-01-08 17:50

Jag tycker detta är en intressant diskussion med många åsikter och mycket kunskap att ta del av.Tvärtemot vad många verkar tycka så tror jag leifer har många rätt angående 2WD och diffbroms. Sen tror jag att det inte är helt enkelt att avgöra vilket 4WD system med tillhörande hjäpsystem som är bäst i alla situationer. Jag tror att både bilen grejorna sitter i och personen bakom ratten har väldigt stor del i hur bra en bil tar sig fram i dåligt väglag.

#47
simon_d
2011-01-08 18:28

Framhjulsdrift och mekanisk diffbroms är mer än nog för vad de flesta behöver för att säkra framkomligheten.

Sen tycker jag ju att det är ett större problem med förlorad broms och styrförmåga på vintern, det är ju det som skapar alla olyckor, inte bilar som blir stående i backen. Här har man absolut ingen fördel med fyrhjulsdrift, broms och styrförmåga blir precis lika dålig som med tvåhjulsdrift, utan det som gäller är en ordentlig uppsättning vinterdäck på bilen.

#48
Eg On
2011-01-08 18:38

Ja, det finns ju behov av 4wd, tex här i uppe i norra delen av sverige. Här kör jag med 4wd och kan inte tänka mig annat. Min SUV är av dieseltyp och lunkar vanligtvis på med 95 % framhjulsdrift och ligger under 0,80 vanligtvis. Den extra trygghet som den ger mig på snöiga och smala landsvägar är ovärdeligt. T.o.m i stan (Kiruna) där dm djupa "spår" är vanligt gör att det känns säkert. och även om jag skulle bo i Stockholm skulle jag ha 4wd. Istället för ex skinnklädsel och 18 tums däck osv som kostat kulor.

#49
2011-01-08 19:43

leifer, det stämmer inte. Kopplar du ur, ESP på t ex en Mercedes 4-Matic så kan hjulen spinna, alltså ASR funktionen är borta, och även antisladd är borta (dock ej vid bromsning), bilen kan sladda. Men traktionsregleringen är fortfarande aktiv. Alltså det system som förflyttar kraften från det hjul som har sämst fäste till de som har bäst. Vilket sker genom att det slirande hjulet bromsas med ordinarie bromssystem. Detta är den elektroniska diffbromsen och den har du alltid till hands. Därför kommer du längre i en back med urkopplad ESP än i kopplad.

#51
Johan andersson
2011-01-08 20:01

Fysiken är ju ganska bort glömd i men så här ligger det till... 2wd driven bil har 2 hjul som släpas runt. Detta får till föjd att när friktionen minskar så har de drivande mycket lättare att tappa greppet och bilen för blir stationär.

Med 4wd snurras alla fyra hjulen och för det första så släpas inga hjul med för det andra så fördelas kraften över ca dubbelt så stor yta. Det gör att mer kraft kan tillföras inann väggreppet tappas.

Detta finns det ingen förkortning i världen som kan ändra på. Sedan vet jag av egen erfarenhet att när klimatet blir tufft så är det inte alltid elektroniken är så tillförlitlig...

Anti spinn anti sladd och låsningsfria bromsar arbetar genom att omvandla rörelse energi till värme enrgi genom broms beläggen, problemet är att när broms beläggen blir för varma slutar det och fungera. En bil utan bromsar är inte säker alls.

#53
z655
2011-01-08 20:07

Re: Johan Andersson, vi andra må ha glömt fysiken men det här med sk. dfferentialer har vi inte glömt, kanskedu har glömt något i ditt resonemang eller har du inte läst alla kommentarer???

#55
2011-01-08 20:24

leifer, filmen är intressant, och där sker det du säger. Bakhjulet står stilla när ESP kopplas ur. Här är ett exempel på att man får vad man betalar för. En billig Skoda eller en dyr Mercedes. En sak till som är säker, som du nämnt, är att bromsarna slits vid längre besvärlig körning. Då luktar det varma bromsar. Men så värst länge brukar man inte ha stora problem med framkomligheten, att blir så. Att förlora bromsarna är det inte tal om.

#58
2011-01-08 21:00

eLSD (GM) ETS (MB), elektronisk diffsbroms, styr fördelningen av kraften mellan hjulen. När ett hjul roterar snabbare än ett annat bromsas det och kraften fördelas via den öppna diffen till de andra hjulen/hjulet.
ASR, antislir, stryper vridmomentet i motorn när fler hjul tenderar att spinna. Samma sak som att lätta på gasen, men gör det automatiskt.
ESP, antisladdsystem, som bland annat jobbar mot ett gyro och rattvinkel, förhindrar att bilen sladdar, genom att bromsa enskilda hjul och på så sätt räta upp bilen. ESP styr även ASR. Kör du i en högerkurva och baken bryter ut (då åt vänster) , överstyr, kommer vänster bakhjul att bromsas. Bilen styrbromsas, så att säga, åt vänster och bilen rätar upp sig igen. Skulle du gasa för mycket med en framhjulsdriven bil så att den kanar i väg, understyr, kommer ASR i första hand gripa in, styrd av ESP och lätta på gasen så att däcken får fäste igen, räcker inte det bromsas även hjulet.

#61
2011-01-08 21:14

leifer, jo det är bra system, men inte för vardagsbilister. En bil blir lömsk i en kurva om inte diffen är öppen. Därför är bla. eLSD mer lämplig i personbilar.

#63
2011-01-08 21:27

leifer, lek med ord, olika tillverkare använder begreppen olika och har olika bokstavskombinationer. Vist är det en negativ drivning, det håller jag med om. Man värmer bromsskivor istället för all energi går ner i backen. Men den är steglös.

#64
Nils2
2011-01-08 23:23

Lefer skrev :"Bromförmågan i halka är dessutom ofta huvudproblemet som nämndes här bland inläggen, och då blir dessutom ökad vikt i och med 4wd-systemet en nackdel som ger längre stoppsträcka"

Själv har jag en Suzuki Jimny som väger ca 1.1 ton och har godkända vanliga vinterdäck och är 4WD, på vilket sätt skulle denna bil rent teoretiskt eller praktiskt med denna ringa vikt ha längre bromssträcka mot en tex Volvo V70 2WD på 1.8 ton?

#65
2011-01-09 11:44

Här har skrivits förvånans värt många kloka ord, det mesta i en högst resonabel ton. Någon störde sig på Leifers tjatande om diffspärrar. Men han har ju rätt. Hur många vet egentligen hur det är att köra med diffbromsar?

De jämförande tester jag sett genom åren har endast jämfört olika 4WD-system, eventuellt med någon 2WD, men aldrig med någon bil med diffspärrar.

Leifer har (till min förvåning ;-) ) skrivit flera bra inlägg. Givetvis ökar en diffbroms framkomligheten väsentligt, i synnerhet på bakhjulsdriva bilar (eller RWD som tydligen föredras som benämning här i spalten av alla förkortningssjuka).
Däremot är det väl lite fel att kalla bromsning av spinnande hjul för ett negativt system eftersom hjulet bromsas ju endast när det tappat greppet för att därmed låta kraften föras över till det andra hjulet.

Några har berört att bromsförmågan inte blir bättre bara för att man har fyrhjulsdrift eller diffbromsar (eller diffspärr). Helt sant. Men de flesta kommentarerna här verkar inte så mycket beröra möjligheten att köra fortare, utan mer att ta sig fram över huvud taget.
Man ska dock inte glömma att fyrhjulsdrift har en viss stabiliserande inverkan även vid landsvägskörning - som i sig kan vara maskerande och göra att man kanske glömmer den längre bromssträckan. Så det gäller, som alltid, att använda huvudet.

Att fyrhjulsdrift alltid drar mer bränsle än tvåjhulsdrift går naturligtvis inte att komma ifrån - men det gäller knappast på igensöade vägar. Om den tvåhjulsdrivna alls tar sig fram, så torde det ske med större bränsleförbrukning än för den fyrhjulsdrivna med sin lugnare och jämnare framfart.

Uppenbarligen finns det de som verkligen behöver fyrhjulsdrift, men för de flesta som bor i mer bebodda trakter (som vi kring Fjollträsk) klarar sig ändå.
Nu har det varit ett par dagar med hoppackad, halvsmält snö och riktigt halt. Jag har hjälp till att få loss flera bilar.
Visst handlar det oftast om bristande körteknik i de fleta fallen av fastkörning. Villt spinnande hjul gräver ner sig ordentligt. Gamla knep som att gunga loss bilen med lätt pumpgasning verkar vara totala nyheter för många.
Kör man framhjulsdrivet i en hal uppförsbacke så kan man få bättre grepp genom att svänga omväxlande vänster höger. Drivhjulen får då en mindre brant stigning att att dra i.
Personligen är det mycket få tillfällen som jag har behövt något annat än vanlig tvåhjulsdrift - men då desto mer. Jag skulle alltså inte säga nej till fyrhjulsdrift.
Sen gäller ju alltid, att har man börjat köra fast ordentligt så handlar det inte om att försöka fortsätta, utan om att ta sig tillbaka.

(Johan anderssons kommentar var inte den mest lättlästa. Maken till särskrivningar är svår att hitta. Förvånande att signaturen inte är särskriven.)

#66
Johan t
2011-01-09 13:31

Fick min nya fyrhjulsdrivna SUV för några veckor sedan. Har aldrig kört en bättre bil på vinterväglag. Den tar sig fram överallt. Skön att köra med hög sittposition och bAra köra hur dåliga vägarna än är. Ok bilen kanske drar 0,2 l mer per mil men vad spelar det fr roll. Man tar sig fram överallt med den . Sverige har trotts allt snö o vinter under nästan 5 månader. Jag kommer aldrig att köpa någon lågbyggd looserbil mer.....
Johan t

#67
Anonymous
2011-01-09 15:16

losers stavar loser med 2 o...
lika roligt varenda gång någon skriver "lösare"

#68
Anynomus
2011-01-09 15:36

Det är inte helt ovanligt med en merförbrukning på 0,2 liter milen med fyrhjulsdrift i stället för vanlig tvåhjulsdrift. Skulle man köra 3 000 mil per år blir det en mer förbrukning på 600 liter (t.ex. bensin) per år. 600 x 13 kr/liter blir 7 800 kronor per år i ökad bränslekostnad (jag räknar upp siffran till 8 000). Har man bilen i fem år blir kostnaden 40 000 kronor i ökad bränslekostnad! Lägg till merpriset för inköp (runt 15 000 för Audis quattro om man nu köper bilen ny) och de ökade servicekostnaderna. Ska vi gissa på en slutnota runt 60 000 kronor för fyrhjulsdriften för de första fem åren? Ska man sedan vara petig vid en punktering står det i t.ex. Audis instruktionsböcker att däcken på en axel måste vara jämnslitna, vilket betyder att det vid en punktering på ett däck måste bytas två! Märk också att jag inte ens har tagit med kostanderna för eventuella reparationer.
Så, 60 000 papp på fem år för att vid ett fåtal tillfällen ha hjälp av fyrhjulsdrift - en hjälp som man med "huvudkörning" ändå klarar sig utan? Nej tack. Men det klart - som Roy säger: Saknar man kunskaper i körteknik så behövs väl fyrhjulsdriften. Frågan fortfarande är bara om den är värd 60 000?

#69
Roland P
2011-01-09 16:07

Innan 4wd fanns SAAB 96, skogshuggarnas absoluta favorit.

#70
mctar
2011-01-09 16:07

Normalt dra en 4wd mellan 0,05l till 0,1l mer per mil. Min drar 0,07l/mil mer. En högst normal merförbrukning. Värt varendra droppe då jag tar mig till garaget varje dag.

#71
Rustan Werling
2011-01-09 16:14

Själv kör jag 1000 mil per år, i huvudsak till och från jobbet. Bilen köpte jag begagnad så jag räknar bort "Audi Quattro-tillägget".
200 liter gånger 13 kr blir alltså för mig 2600 kr i merkostnad. Om jag räknar med att det blir 2 timmar i försening varje gång det inte är plogat och att detta händer 5 gånger per vinter så har det betalat sig.

#72
SiggeN
2011-01-09 16:18

Merkostnaden för ex Quattro får man oftast mer än tillbaka pengarna på när man säljer bilen i andra hand.

#73
Rustan Werling
2011-01-09 16:19

Idag har det regnat och det har gjort att vägarna här i mina trakter är som skridskobanor. Fick dra upp 2 bilar ur diket idag med min 4wd. Kändes väldigt trevligt att få hjälpa till faktiskt. Om jag skulle börja ta betalt kanske? Man skulle kanske kunna köpa en plog och börja köra lite åt Vägverket? Jag skulle ju lätt kunna ta min väg till jobbet varje dag.......det börjar baske mig lukta vinstaffär av mitt 4wd-köp ;)

#74
Rustan Werling
2011-01-09 16:26

För övrigt har jag aldrig haft något behov av en kombi. Men har någon annan detta behov och är villig att betala extra för det när det gäller pris, ökad förbrukning och högre reservdelspriser så är det faktiskt helt okej för mig.

#76
Rustan Werling
2011-01-09 17:20

Du har lite rätt, de körde knappast i diket för att de hade 2wd. Däremot kom de antagligen upp ur diket tack vare 4wd.
Jag har knappast någon anledning att skryta över min bil. Däremot har vi unnat oss lyxen att ha 2 bilar och eftersom vi bor som vi gör så valde vi en rejäl bruksbil med 4wd och en billig ekonomisk liten bränslesnål bil.

#77
Rustan Werling
2011-01-09 17:33

Om jag skrev vilken bil jag har skulle du nog förstå att jag inte ämnar att skryta. Men jag gör inte för då skulle det framgå rätt tydligt att min ekonomiska kalkyl nedan inte riktigt håller. Vi kan väl nöja oss med att konstatera att om jag kör med 4wd ikopplat så drar den 3 gånger mer än frugans Polo. Men jag kommer fram på snöiga landsbygdsvägar i alla fall.;)

#78
Mångårig prenumerant
2011-01-09 18:50

Har fortsatt följa denna underbara dialog, verkar närmast outtömliig även om en del är gaggigt. I den västkustkommun vi bor är det bara 5 största vägarna som inte är 3-spåriga och alla som sett två tåg mötas på tre räler vet nog hur en offsetkrock ser ut. Efter som cirka tre av fem fortsätter att köra på fel sida även under möte så kan det förklara en del "dikeskörningar". Av allt man skall kunna för att erhålla ett körkort verkar förmågan att veta det egna fordonets bredd vara lågprioriterat, men Tingvall har segrat för en del av dem kör t.o.m under laglig fart. En fråga jag har är en 4wd verkligen lättare att ta sig upp ur spåret med, vår gamla verkar inte så bra som reklamen påstår. Till vår vanliga bil köpte vi snökedjor till de nya dubbdäcken, men kom snart på att tanten inte kunde stå ute på "stora is"-vägen och byta med bussar och långtradare vinande i baken. Dessutom skall denna manöver oftast utföras i hällregn eller snöstorm på blankis med barnen sittande i bilen. I det läget känns den kalkyl som beskrivits inte så omöjlig, kör man dessutom 500- 1000 mil så blir åtminstone inte bränslenotan så mycket högre. Vad gäller service, rep och kapitalkostnad instämmer jag, det blir väldigt dyrt därför vädjar jag på mina bara knän till redaktionen: Ge oss fakta för att köpa rätt vad gäller diff-diskussionen så omnämns detta sällan i broschyrer och försäljarna vet inte när man frågar. Och tänk gärna på att många kör så lite och kort att diesel inte funkar inte ekomomiskt med skatt och underhåll, sedan blir ju motorn aldrig varm och det är knappast praktiskt. Till sist om rutin på vinterkörning. Såg något inslag där en rallyförare påtalade vikten av att leta upp ett bra ställe och leka lite för att förstå fysiken. Finns det sådana ställen nuför tiden i min ungdom blev det rätt mycket av den varan och faktiskt så sitter en smula kvar efter 30 år men när jag skulle "trimma" frugan och grabben så kunde vi inte hitta något lämligt utan stängsel. Något för Tingvall och myndigheterna att fundera på.

#82
Rustan Werling
2011-01-09 20:47

Verkar vara väldigt enkel och bra. Kan nog vara ett bra hjälpmedel. Eller som Alrik sa i testet i Auto motor & sport; "fattigmans 4wd"

#83
Anynomus
2011-01-17 14:14

Jag föreslår att Bäcklund räknar igenom totalekonomin (inköp, förhöjd förbrukning, däckkraven, servicekostander och ev. reparationer om bilen behålls länge etc.) för en fyrhjulsdriven bil och väger det mot de få gånger han "behöver" fyrhjulsdriften. Är det värt den kännbara merkostnaden?

#84
2011-01-17 15:48

Leifers tips att backa en franhjulsdriven bil uppför de värsta backarna har jag också praktiserat en gång i tiden då man rent allmänt körde omkring på ganska taskiga däck.
Gamla Folka-bubblan tog sig faktiskt ganska bra uppför branta backar med sin då rejäla tyngd över drivhjulen. Visserligen vispande hit och dit, men upp kom de. Samma sak vid rödljusen. De var snabba i starten men sen så oroliga att man knappt vågade köra om dem.
Di däringa däcksstrumporna har jag faktiskt aldrig testat, inte ens sett - men de lär fungera.

Diffbroms eller fyrhulsdrift? Visst, det är en behovs- och ekonomifråga. Vad gäller fyrhjulsdrift så känns ju faktiskt Subarus raka, okomplicerade och konsekventa drvilina som det mest tilltalande - i synnerhet som Subaru ligger bra till hos både tysk och svensk bilprovning och i ägarundersökningar. Nu har ju bilarna även börjat få lite modern teknik i övrigt.
Bland de här 2+4-systemen (eller vad man ska kalla dem) så ligger onekligen svenska Haldex bra till. Finns på allt fler bilar, med fördel Saab.

Den här debatten kan pågå hur länge som helst. Det finns inga absoluta sanningar.

#85
4WD i 4wd förhållanden
2011-01-19 15:55

I de flesta "utvärderingar" av bilar med 4-hjulsdrift så anger de endast "4-hjulsdrift"... UTAN att specificera vilken typ av 4-hjulsdrift det rör sig om...

Den allra enklaste 4-hjulsdriften har tre vanliga diffar..
1 fram (som en framhjulsdriven bil) 1 bak (som en bakhjulsdriven bil) samt en diff i mitten..

Fördel = Billig att tillverka.
Nackdel = Bilen blir endast 1-hjulsdriven.. Visst! Den KAN driva på vilket som helst av alla 4 hjulen.

Men diffen fungerar så att det hjul som har minst friktion får all kraft.. Står bakhjulen på torr fin asvalt och 1 av framhjulen på ren is.. Så går all kraft till hjulet på is! (enhjulsdrift)
Dessa bilar är lika värdelösa i vintervägar/lera etc. som en ordinär fram FWD eller RWD

*******************
Fjollkopplingar á la haldex etc.
Där har mittdiffen ersatts med en koppling (på lite okila vis, men ändå en kopplig) som svarar för att föra över kraft till "det andra" hjulparet..
Driver son bäst på ett fram och ett bakhjul!

Fördel = Driver på ena hjulparet i normala fall dva. aningens mer bränslesnål..
Nackdel= kopplingen slits och det stinker bränd koppling inne i bilen så fort terrängen ger lite kraftigare motstånd..

Typisk SUV lösning Dock ej till för allvarlig terrängkörning! Driver på två hjul!
En riktig stark nackdel är att bilen huxflux byter beteende på isiga vintervägar när kopplingen hux flux gör den framhjulsdrivna bilen till "4-hjulsdriven"
Dessa bilar riskerar att hamna oftare i diket pga. det ombytliga beteendet på t.ex. vinterväglag

***************
Äkta 4-hjulsdrigt med t.ex. torsen diff i mitten samt låsbara diffar fram och/eller bak.
Mittdiffen är antingen låsbar 50/50 eller t.ex. 60/40
Fram och bakdiffarna är låsbara eller har diffbroms..

Fördelar= Riktig, kompetent 4-hjulsdrift avsedd för seriös och tung terrängkörning i svår terräng!
Bilar med äkta 4-hjulsdrift har ett mer konsekvent uppträdande på t.ex. isiga vintervägar.

Nackdelar= Dyr att tillverka.
Driver normalt med ett fram och ett bakhjul.
Driver på minst 3 hjul med fram eller bakdiffen låsta!

Riktig 4-hjulsdrift innebär även en lågväxel!
Något bilar med fjollkoppling totalt saknar!

Dessa bilar har dessutom ett konsekvent beteende oavsätt väglag.. Och ger därmed överlägset bäst köregenskaper pga. att bilen alltid uppträder likadant oavsätt omständigheter!

Slutligen:
Man kan inte ange att en bil har "4-hjulsdrift" utan att ange vilken typ av 4-hjulsdrift det rör sig om..

Knappt ens bilar med "Riktig 4-hjulsdrift" driver på alla 4 hjulen samtidigt..
Något många tror att alla bilar gör bara för att de kallas "4-hjuls drivna"

Det gemene man menar med "4-hjulsdrift" är tekniker som innebär att bilen KAN driva på något av de 4 hjulen... Få bilar gör dock det i verkligheten!

I kommentarer som dessa ser man tydligt att massa personer uttalar sig om saker de totalt saknar kunskap om.
Som t.ex. alla som lovordar Haldex..
Haldex och liknande är i första hant konstruerade för att vara framhjulsdrivna och endast i nödfall kunna få bakhjulen att hjälpa till...
Men de har ingenting (eller ytterst lite) med Äkta 4-hjulsdrift att göra..
Äkta 4-hjulsdrift är alltifd PERMANENT! inte tillfälligt inkopplingsbar!

Och fjollsnacket om att backa upp bilar för isiga backar..
Hur ofta är det praktiskt möjligt???
Det är inte ens tillåtet att backa i onödan..

Nä! I ett land där vintern är längre än sommaren och vintrarna dessutom ofta är svåra så är det endast 4-hjulsdrift som är att rekommendera...
Vilken typ av 4-hulsdrift beror på hur svåra miljöer man kan råka ut för..

Denna vinter har bevisat att det endast är ärthjärnor som köper fram eller bakhjulsdrivna bilar i Sverige!

Vi andra har redan 4-hjulsdrivna bilar!!!

#86
2011-01-19 23:02

Fjollor behöver 4WD - vi riktiga karlar klarar oss med 2WD, för vi vet hur man kör bil!
Nä, skämt å sido (kunde inte låta bli att kontra inlägget härunder) så är inte 2+2WD så ombytliga numer. Elektroniken reagerar betydligt snabbare än förr.
Annars så stämmer faktiskt resonemanget - även om det är lite hårdraget.

#87
4WD i 4wd förhållanden
2011-01-20 16:23

Svar till Roy J:

Visst elektroniken (och den mekaniska kopplingen) reagerar tidigare..

Men en fördröjning leder till ändrade köregenskaper..

Dessutom spelar det mindre roll hur snabb elektroniken är.. Grundproblemet är att det är en nödfunktion som inte klarar tyngre belastning.. Vilket påvisas av att kopplingen stinker vid högre belasntning..

Nödlösningar är alltid.. Nödlösningar..

#88
Jan Erlandson
2011-01-21 13:32

#4WD i 4wd förhållanden.
Du skriver:"Det gemene man menar med "4-hjulsdrift" är tekniker som innebär att bilen KAN driva på något av de 4 hjulen... Få bilar gör dock det i verkligheten!"
Alla bilar driver väl på något av de fyra hjulen!?
(Under förutsättning att koppling osv: är just)

#89
mctar
2011-01-25 10:38

4WD i 4wd förhållanden: Det sitter ingen slirkoppling i Haldexen. På en sekund håller den 500nm och som mest 2500nm. Den slirar alltså inte, vilken inte medför någon lukt eller bränd koppling. Luktar det bränd koppling när du kör en sån bil så beror det på din vänsterfot och inget annat!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.