Bild
Nästa artikel

4WD igen...

Hur ofta/sällan behöver man fyrhjulsdrivning? Det tål att diskuteras och har också gjorts i en annan bloggtråd. Jag hör till dem som inte prioriterat den egenskapen särskilt mycket tidigare. Men så började snön vräka ner och samtidigt föll det på min lott att inleda det nya långteståret med att köra vår Dacia Duster, enda 4WD-bilen i stallet.

Jag kunde ju direkt konstatera att det var en klar fördel med 4WD i innerstan med tanke på alla plogvallar som blockerade p-platserna. Både när det gällde att komma in och ut.

Men, som bilden visar, man har nytta av drivning på alla fyra hjulen även när andra trafikanter klantar sig.

Taggar:
4WD igen...

Kommentarer

#1
Anynomus
2011-01-25 14:16

Sen, Bäcklund, kommer det 20 vintrar med klassisktslaskvinter igen då du inte behöver fyrhjulsdriften en enda gång.
Och i situationer som bilden visar räcker det oftast med tvåhjulsdrift.
Har Bäcklund förresten bemödat sig med att räkna ut vad fyrhjulsdriften kostar under - låt oss säga - en femårsperiod? Inköp, förhöjd bränsleförbrukning, petiga krav i instruktionsboken om lika däckslitage, förhöjda servicekostnader, eventuella reparationskostander etc? Och när du har gjort det kan du kanske återkomma med ett svar på om du anser att t.ex. 700-800 kr/månad (minst!; för vissa bilar med körsträckor upp mot 3 000 mil/år får du räkna med 1 000-1 500 kr/mån - minst!) året om är värt kostnaden för de få gånger du i ordets egentliga mening VERKLIGEN behöver fyrhjulsdriften - inte "bra att ha" utan verkligen behöver.
I händelse av att du inte behöver fyrhjulsdriften en enda gång en vinter kan - när säsongen är slut - ta typ 10 000 kronor i sedlar och tända eld på dem. Eller?

#2
topt
2011-01-25 14:30

En gång fyrhjulstrift, alltid fyrhjulstrift säjer jag. Det är värt extra kostnaden om man åker på dåliga vägar och drar båttrailer varje vecka på vår till höst. Något kul skall man lägga pengarna på. Var possitiv!

#3
mctar
2011-01-25 14:38

Hur räknar du? Om nu vi tar en Passat som exempel och att den inte alls har någor mervärde när den säljs efter 36månader (oftast förlorar en 4wd mindre i värde än en 2wd)
7.000kr/36mån=195kr/månad (extra nypris).
0,07L/mil mer i bränsle á 13kr/mil (3000mil/år)=228kr/mån
Däck 0kr (inget merslitage)
Service 2000kr på tre år ca...=55kr/månad
Extra reparation 0kr (varför det?)
Summa: 478kr om man är riktigt pessimistisk. Om man är någorlunda neutral så får man tillbaka merkostnaden i drift på andrahandsvärdet, för att 4wd efterfrågas på 2:a-handsmarknaden.

#4
mctar
2011-01-25 14:41

tillägg till Anynomus: Att man dessutom lita på att man tar sig hem och att man åker säkrare på vinterväg gör bara att allt fler väljer fyrhjulsdrift.

#5
Björnen
2011-01-25 14:56

Böt från FWD till 4WD förra veckan, min första bil med 4WD. På denna korta tid upplever jag det som helt överlägset. Struntar i vad det kostar! Känns mkt stabilare, ändå bor jag i innerstan...

#6
2011-01-25 15:42

Givetvis är det en fördel med 4WD om man bor ute på landet. Jag välkomnar Dacia som visar att en rejäl 4WD inte behöver kosta skjortan. Bor man dock i vår så kallade huvudstad är existensberättigandet för 4WD-bilar högst tvivelaktigt.

#7
Anynomus
2011-01-25 16:32

Intressaant att se att så många tycks ha så bra ekonomi att de kan elda upp några tusenlappar i braskaminen varje år. Hoppas att ni inte gnäller över låg lön, låga bidrag etc.

#8
Lars-Erik
2011-01-25 17:03

Bor man norr om Gävle, är det en klar fördel med 4WD.
Oftast mera snö, sämre plogat, spåriga vägar o.s.v.
Då är det absolut tryggare med 4WD. Man kan inte köra fortare, men man tar sej fram på ett mycket säkrare sätt.

#10
JohnCoffey
2011-01-25 17:12

Onödigt med 4wd.
@gösta vilken är fördelen ?

#11
S.Sörensen
2011-01-25 17:19

Var och en bestämmer själv vilken typ av drift man vill ha på sin bil naturligtvis, själv kommer jag ihåg med glädje när alla bilar (nästan) hade bakhjulsdrift då kunde man leka med bilen på vintern.Sen tycker jag själv att 4wd är lite löjligt, kan ej minnas under de 30 åren som jag har kört bil att jag har kört fast så att jag skulle behöva 4wd.

#12
2011-01-25 17:46

Fyrhjulsdrift är enastående. Även om man bor i södra halvan av Sverige, så finns det rätt många dagar per år då tvåhjulsdrift inte räcker till om man har många långa kurviga backar. Dessutom finns det behov även på sommaren. Som att dra en tung släpvagn på gräs och grus i motlut. Det är rätt billigt med fyrhjulsdrift om man ser till funktionen den fyller. Jag har mer nytta av det än metaliclack, aluminiumfälgar och skinklädsel. Eftersom fyrhjulsdrift även har ett bra andrahandsvärde så blir köpet inte en kostnad att tala om. Dessutom minskar däckslitaget när kraften fördelas på alla fyra hjulen. Diffspärrar är bra men de är sällan det behövs så mycket fäste. Fyrhjulsdriften räcker långt i sig, och tillsammans med bilens bromsdiffar blir man sällan stående. Det räcker t om till lite mer avancerad körning. Se här: http://www.youtube.com/watch?v=ewoD04aSlUQ Jag skulle vilja se en Volvo 940 med diffspärr bak göra detta.

#13
Audi quattro
2011-01-25 17:56

Även om du inte kört fast i snö på 30 år så finns det faktiskt människor som behöver en fyrhjulsdriven bil. De som bor på landet, de som rör sig i naturen av annat intresse eller rent av vill komma fram på glashala isvägar. Många som kör fyrhjulsdrivet säger att de aldrig mer kommer att köpa en tvåhjulsdriven bil utan kommer att hålla sig till fyrhjuldrivna bilar framöver.

Jag har en släkting som alltid kört bakhjulsdrivet (Mercedes), men nu har han en till bil, fyrhjulsdriven. Och nu säger han att hans nästa bil självklart kommer vara en fyrhjulsdriven. Exempel på något som har varit en fördel för honom med en fyrhjulsdriven bil är att framkomligheten i backar är mycket bättre när det är halt. Flera gånger har han kört upp för backar där tvåhjulsdrivna bilar inte kommer upp, de står längs vägen och slirar.
SÅ VAR SNÄLLA, SNACKA INTE EN MASSA SKIT OM FYRHJULSDRIVNA BILAR!

#14
2011-01-25 18:01

Det är underbart med 4-hjulsdriften, det är underbart att inte besväras av vintervädret utan kunna ge sig ut i det oplogade utan att det märks, en enorm trygghet värt varenda öre,,,,,,,

#15
2011-01-25 18:01

Kan man inte bara låta de som har råd och tycker sig ha behov köra 4WD. Det borde de få bestämma själv och det lär väl inte påverka någon annan mer än möjligen med avundsjuka när de sitter fast i snö eller lera.

#16
2011-01-25 18:14

Jag har också kört uppför backar där 2WD-bilar varit stående. Skillnaden är att jag också haft 2WD...
Alla förare är verkligen inte så kunniga, precis.
Sen har jag faktiskt också kört fast några gånger och då hade troligtvis 4WD klarat upp det hela - åtminstone om det funnits diffbromsar någonstans i drivlinan. I de fall man inte kommit loss från en p-plats utan knuffhjälp så hade förmodligen en diffbroms räckt (med vanlig 2WD i övrigt).
Jag gissar att alla varit med om tillfällen då riktig fyrhjulsdrift skulle klarat biffen - men hur ofta inträffar det egentligen?
Ändå skulle jag inte säga nej till fyrhjulsdrift - tror jag. Jag skulle vilja jämföra olika alternativ ordentligt.

#17
hahahahah
2011-01-25 18:51

Verkar mest vara en prestigesak med 4wd.

#20
2011-01-25 19:48

Re leifer

Jag är uppväxt på landet med traktorer, är själv inne på min 3:e 4-hjulsdrivna bil och dessutom varit aktiv inom motorsporten så jag anser mig ha hyffsat stor kunskap om detta.....

För att göra ett exempel som är lätt att förstå....

om en bil väger 1500 kg och har lika mycket vikt fram som bak så är det lätt att tänka

2-hjulsdift är 750 kg som driver bilen framåt, 4-hjulsdrift blir altså 1500 kg som driver = dubbelt så bra....;)

Men det är inte sanningen för vad de flesta glömmer bort är att den 2-hjulsdrivna bilen dessutom har 750 kg som den antingen ska dra eller skjuta på....!

Skillnaden är grymt mycket större än man kan förvänta sig.....

Kan du ge ett exempel på en 4-hjulsdrift som skulle vara sämre än en bra 2-hjulsdriven och förklara hur du får ihop den ekvationen, det vore väldigt intressant...

#21
A6QTDIAut
2011-01-25 20:04

Är nu inne på min andra (nästa vecka 3:e) 4WD. Kört både fram och bakhjulsdrivet förut. Kör ca 5.000 mil/år.

Skulle aldrig ens komma på tanken att gå tillbaka till 2WD. Skäl: säkerhet (sommar som vinter), väghållning, framkomlighet, inget hjulspinn med stark diesel.

Jag betalar merkostnaden med glädje. Om man vill kan man föra samma resonemang med automat; handen upp ni som gått tillbaka från bra automat till handjagare. Argumenten mot automat torde vara ungefär de samma som mot 4WD. Kostnaden.

#24
A6QTDIAut
2011-01-25 20:11

leifer

Vad då öppna diffar??? Pratar vi inte generellt och bilar som trafikerar våra vägar till en absolut majoritet.

Däremot håller jag med dig, en usel 4WD (t.ex. första Hundai Sanat Fe) kan både ha och mista.

#26
Bilintresserad
2011-01-25 20:27

håller med A6QTDIAut och leifer,
skulle ALDRIG gå tillbaks till 2wd oavsett diffbromsar pga säkerhet (och framkomlighet)

sedan kan man diskutera olika varianter av awd/4x4 i oändlighet. Själv har jag detta som ett lite säreget specialintresse och läser allt jag kommer över om olika lamellkopplingar, diffar, fördelningslådor, momentomvandlare och elektroniska styrsystem

och jag kör Subaru. Blev jag tvingad att byta märke skulle jag köra en Audi med torsen (inte A3/TT alltså), LandCruiser, Pajero, Suzuki Vitara eller BMW (trots öppna diffar). Jag har ännu inte hittat en bil där en Haldex-installation håller måttet, men själva lamellkopplingen är det nog inget fel på, bara biltillverkaren kunde använda den rätt så...

Men helt klart tycker jag att alla 4x4/awd system jag testat är bättre än alla 2wd system. Även modeller med Haldex.

:)

#25
2011-01-25 20:27

De flesta tvåhjulsdrivna bilar som har antisladdsystem idag har så att slirande hjul bromsas och kraften förs över till motsatta hjul. Därför är det inte att jämföra äpplen och päron.

#27
2011-01-25 20:34

Bäst vore ju en bandvagn :o)
Allting är relativt och vi, jag i varje fall lever i kompromissernas tid.
Hur ofta behöver jag 4wd? Hur ofta behöver jag kombiutrymmet? Hur ofta behöver jag dubbdäck?
Just när det behövs är det naturligtvis befriande att ha det .. men tycker nog, trots allt att jag skulle klara biffen utan någotdera.

#28
2011-01-25 20:37

Med fyrhjulsdrift som hela tiden är i ingrepp spar man pengar för ombesiktning för att bromsarna inte drar jämt då bromsprovet bara görs när provkörningen sker efter besöket i hallen. När man motorbromsar bromsar alla hjulen samtidigt vilket är bra vid halka.
Har man en brant uppfart till huset är det bra med fyrhjulsdrift även på sommaren ser man här.
http://www.youtube.com/watch?v=uJlzG0bcqwQ&feature=related

#29
A6QTDIAut
2011-01-25 20:38

Bilintreserad,

leifer tycker 2WD är bättre än 4WD (nä skojar bara, men han håller inte med mig).

Angående Haldex, så bytte 3 av mina grabbar på firman passatvarianter i höstas. Tack vare att modellen fasades ut och priset därmed blev förmånligt, gick dom över från 2Wd till Haldex. När jag frågar dom vad dom tycker om nya bilarna, så ler dom med hela ansiktet. Jättenöjda, och det bara med en Haldexvariant!

#30
2011-01-25 20:58

Man kan nästan fråga sig varför man har anti-spinn på en SAAB XWD. Hittills har det systemet bara gått in kort vid två tillfällen under denna vinter. På min gamla FWD blinkar det mest hela tiden...
Sommartid är det dessutom klart roligare med XWD än FWD. SAABen blir ju bakhjulsdriven!

#31
2011-01-25 21:03

Re Leifer
Mitt resonoman var gjort så enbart för att det skulle vara enkelt att förstå....

Jag gick aldrig in i detalj hur många hjul som driver..

Idag har moderna bilar antispinn vilket gör att de närmar sig en diffning även om den jobbar annorlunda.......

Jag väntar fortfarande på att du ska ge ett exempel på en bra 2-hjulsdriven bil som är bättre än en dålig 4-hjulsdriven, det borde ju vara en smal sak eftersom du verkar vara specialisten på detta....

#32
A6QTDIAut
2011-01-25 21:07

keoh

Nästan.... (max 50%). Min kan få mycket mer;-) Kul!

#33
Volvo240
2011-01-25 21:09

AWD är för tjejer, och sådana pojkar säger sig förstå konst och dricker te.
Män är totalt ointresserade av både AWD, te, konst och vilken färg Viktorias klänning har.

#35
2011-01-25 21:14

Re Volvo 240
De riktigt tuffa grabbarna som kör WRC i 200 blås på skogsvägar är riktiga män....

De kör 4-hjulsdrift...!

#37
Volvo240
2011-01-25 21:17

Jag ska ge dig ett exempel Simon. Min 240 med mig vid pedalerna är vida överlägsen vilken månghjuling som helst med en typisk månghjuling-valp bakom färddatorn ...

#38
2011-01-25 21:21

Re 240
Grattis, för dig, du måste vara väldigt känd i inom motorsporten som är så grym på att köra med din 240......

Eller är det kanske bara en saga, och sagor finns ju, men de är sällan på riktigt....:)

#41
A6QTDIAut
2011-01-25 21:28

leifer,

Jag har testet framför mig. Hur gick det nu? 2WD eller 4WD. Vem vann alla moment?

#42
2011-01-25 21:32

Re Leifer
Kan du då förklara att varenda terrängbil andvänder 4-hjulsdrift om nu 2-hjulsdrift med diff är så fantastiskt bra....???

Varför andvänder man 4-hjulsdrigt på WRC bilarna, till och med bilarna i STCC som var 4-hjulsdrivna (Audi) hadde så stora fördelar att de bestraffades...

Varför anser då alla dessa att 4-hjulsdrivet är överlägeset om du nu kan bevisa att det inte är så bra som specialisterna säger.....???

Du kan ju testa att svänga ut i 20 cm nysnö i 120 på motorvägen i ömkörningsfilen och köra om så får du se om det kanske finns nån fördel med drift på alla fyra....:)

Jag lägger in en film på en Rav4:a som egentligen inte har någon märkvärdig 4-hjulsdrift, tror du din diffade Volvo kunnat ta sig fram lika bra i snön.... Jag tvivlar....

http://www.youtube.com/watch?v=Km94vXZXgHs

#44
Volvo240
2011-01-25 21:33

Jag körde rwd Simon. 200 ++, på den tiden män körde.
Quattron var en svår nöt men vi höll stånd. quattron var den som öppnade upp för nagellack, konst, te och pojkar som inte förstår hur de är skapta ...
Hur som helst, en bra bilförare klarar alla väglag med 2wd och normala däck. Ni andra behöver, naturligtvis mer, utöver helfigurspeglar, väldigt små saxar, latexunderkläder och 4wd. Så är det ju bra med antispinn, en pojkvän och en förstående mamma.
:o)

#45
2011-01-25 21:36

Re 240

He, he... Jag visste det, allt var bara en saga....:)

#46
Uno von Lööv
2011-01-25 21:38

Volvo 240: Håller med dig, 2wd är aldrig problem.

Simon: Jag skämtar inte. Jag varnar då säkert många 4wd-intresserade läser denna artikel. Jagh är en mycket omtänksam man.

#47
2011-01-25 21:42

Re Uno
Jag lovar att jag kan dra upp dig när du upptäcker verkligheten....:) Fast då är väl en som lämnar bilen hemma om du ser en snöflinga kanske så då lär det ju aldrig hända...;)

#51
A6QTDIAut
2011-01-25 22:19

leifer

Japp, såg det. Det är därför jag skulle välja FWD framför RWD alla dar i veckan (utom på bana). Sist jag hyrde en C-klass på isiga och snöiga vägar, var jag inte glad. Men det är klart, bor man söder om Alperna och inte vill ha mycket till motor i sin bil, så kvittar det nog vilket man väljer, FWD, RWD eller 4WD.

Kör man 4WD långt i djup snö så ska man koppla ur antispinn och ESP. Annars kan det börja ryka.. Men hur ofta gör man det?

#52
2011-01-25 22:25

Re Leifer
Du får fortsätta att tro vad du vill, varför överhuvudtaget jämföra det sämsta mot det bästa, du erkänner ju själv nu att bra 4-hjulsdrift är bäst

Rav4:an är ingen tärrängbil likt Landcruiser så därför valde jag filmen för att visa att även ett enkelt fyrhjulsdrivet system tar sig fram oerhört bra i djupsnö.......

Jag ser inget hopp om att du skulle byta åsikt heller så vi får helt enkelt inse att vi nog inte kommer längre...

Här är i alla fall ett test av alla system, tyvärr gammalt med det visar ändå tydligt 4-hjulsdriftens överlägsenhet...

http://www.youtube.com/watch?v=ydva0Ce3brk

#53
Ray Lindholm
2011-01-25 22:35

Drift efter behov? Själv bor jag i skogen med ca 4 km oplogad väg och med en 2wd hade jag ingen chans! Jag har nu en Hyundai Santa Fe CRDi automat -10 och med den skapliga frigången och 4wd har det gått fint i vinter. När det har varit som jävligast har jag låst fyrhjulsdriften och kopplat ur ESP sen har det bara varit att köra aktivt.

#54
A6QTDIAut
2011-01-25 22:55

Så här kan det se ut;-)

http://www.youtube.com/watch?v=vAHPMUkhj5Q&NR=1

Bl.a. därför jag kör A6Q.

#57
Anynomus
2011-01-25 23:35

1) Nu tar leifer över diskussionen med sitt oändliga tjat om diffar hit och dit! Volvo är värdelöst!

2) Redaktionen på ViBilägare torde vara näst intill arbetslös i dessa dagar - eller i vart fall känna sig helt utan uppmärksamhet.
Antingen drar man upp frågan om premium en andra gång fastän man gjorde det för bara några månader sedan och nu tar Bäcklund upp fyrhjulsdriften igen fastän det var alldeles för ett kort tag sedan. Brist på uppslag och fantasi är bara förnamnet. Och det märkligaste av allt: Man kör dessa "repriser" TROTS att man vet att det blir tjafs och pajkastning som knappast kan vara till tidningens fördel.

Märklig redaktion, detta!

3) Ni som talar om den "oumbärliga" fyrhjulsdriften och att ni minsann aldrig kommer att gå tillbaka till tvåhjulsdrift (inte ens på sommaren, enligt vissa)säger jag bara: Lär er rätt körteknik. Själv har jag åkt tyskt bakhjulsdrivet i alla år och aldrig kört fast - vare sig på landet eller i storstan. Jag kan inte minnas en enda gång som jag verkligen skulle ha behövt fyrhjulsdrift. Vad kan det bero på (trots snörika vintrar hit och dit under 30 år med körkort)? Det är i det närmaste patetiskt att läsa hur en del triumfernade påstår att utan fyrhjulsdrift "går det inte" eller att allt blir så "sladdigt och okontrollerat". Morsning!

#58
2011-01-25 23:36

Håller med! Underbart med 4WD, min Lexus tar sig fram överallt på Östermalm.

#60
Anonym-ous
2011-01-26 08:13

Leifer: för oss som inte vill hålla på och skruva eller byta växellådor för att anpassa våra nyinköpta FWD-bilar... ge ett par exempel på bilar där tillvalet "bromsad diff" eller vad du vill kalla det finns.
Kan du inte det så LÄGG NER ditt malande om diffbroms. Finns det inte att beställa ur katalogen är det inte intressant för 99% av bilköparna. Vem tusan springer och handlar rallytillbehör till sina nya bilar??

#61
789
2011-01-26 08:16

Jarl S:
Antingen ljuger du eller också har du ingen Lexus med sk AWD. Jag VET att man ej ens kommer upp i en hal backe med en Lexus tex 400. JAg har en bekant som har just den modellen och de har en brant uppförsbacke och stannar man mitt i backen och ska starta igen fungerar inte AWD eftersom bensinmotorn driver fram och elmotorn bak. Vid start driver BARA bakhjulen vilket gör att Lexusen kanar i diket.... Har varit med och puttat upp bilen 1 gång i vinter. Ägaren tycker att bilen är hyffsad men avskyr drivningen i vinterväglag. Kan berätta att hon har bilen på leasing av mäklarfirman men kommer inte att ta ut en Lexus vid nästa bilbyte då bilen blir 3 år gammal i höst. Ljuger du eller har du ingen Lexus? Vill du ha reg.nr?

#62
Bilintresserad
2011-01-26 08:16

Med rätt däck och markfrigång tar man sig långt oavsett drivning, men om det handlar om två frågor så:

1. Behöver man AWD/4x4?
>>Enligt mig borde alla ha det precis som airbag och bälte. Personligen skulle jag inte ta mig hem utan fyrhjulsdrift.

2. Vad är en bra fyrhjulsdrift?
>>Beror på vad man skall ha den till. För framkomlighet behövs diffbromsar och ett system som driver på alla fyra konstant, tex Subaru, Audi. Diff-lås är för tuff terräng och behövs sällan (Land Cruiser, Pajero..). För lite hjälp att inte fastna på Östermalm så räcker en Volvo/Passat med Haldex.

Sedan kan jag tipsa att läsa om torque vectoring, Subarus VDC system (som kom 2001), olika typer av LSD och fördelningslådor. Googla på, men glöm inte att provköra också, DET är det roliga! :D

#63
789
2011-01-26 08:18

Jarl S:
Antingen ljuger du eller också har du ingen Lexus med sk AWD. Jag VET att man ej ens kommer upp i en hal backe med en Lexus tex 400. JAg har en bekant som har just den modellen och de har en brant uppförsbacke och stannar man mitt i backen och ska starta igen fungerar inte AWD eftersom bensinmotorn driver fram och elmotorn bak. Vid start driver BARA bakhjulen vilket gör att Lexusen kanar i diket.... Har varit med och puttat upp bilen 1 gång i vinter. Ägaren tycker att bilen är hyffsad men avskyr drivningen i vinterväglag. Kan berätta att hon har bilen på leasing av mäklarfirman men kommer inte att ta ut en Lexus vid nästa bilbyte då bilen blir 3 år gammal i höst. Ljuger du eller har du ingen Lexus? Vill du ha reg.nr

#64
LenaD
2011-01-26 08:19

Anonym-ous, Subaru har diffbromsar utan att du behöver kolla i katalogen.

#65
theWorx12
2011-01-26 08:23

http://www.youtube.com/watch?v=t09ExAUgtyE

#66
Anonym-ous
2011-01-26 08:27

LenaD: det vet jag också, men läs frågan... FWD= front wheel drive=framhjulsdrift=inte 4-hjulsdrift...
den procenten eller vad det kan vara som kör Subba berörs inte av frågan.

#68
2011-01-26 10:41

Jag säger det igen, 4wd är helt underbart. Lexus system är dessutom helt överlägset alla andras.

#69
789
2011-01-26 10:49

Jarl S:
Att du bara orkar Lexus sk AWD innebär att du måste putta bilen i isiga backar. Lexus AWD fungerar inte syncront dvs tillsammans med bensinmotorn utan de fungerar BARA var och en för sig... I know, you actually don´t! Bra AWD har tex Subaru och Heldex gen. 4 som sitter i tex SAAB, Audi dva VAG group, Volvo etc. Att kalla Lexus AWD bra innebär bara att du inte vet vad du talar om eller ännu troligare inte äger den...

Se länkar:

http://www.youtube.com/watch?v=nnRhIIQH7zc&feature=related

Kolla testet med den 2 gen. gamla Haldex från 2006, även då var Haldex hyffsade och ännu bättre nu 2 generationer senare.

http://www.youtube.com/watch?v=V63v9av3OLU&feature=related

#70
2011-01-26 10:58

"789" du har som vanligt FEL. Sluta trolla nu.

#67
2011-01-26 10:59

leifer, olika bilar har olika funktioner när man stänger av ESP.

Antisladd, antispinn och kraftfördelningssystem är tre olika system. Det första och andra brukar vara de som stängs av. Även på fyrhjulsdrivna. Eftersom ESP prioriterar säkerhet framför framkomlighet är det inte konstigt att man ska trycka på knappen för att ta sig fram bättre. Det är meningen.

240, vi diskuterar inte veteranbilsrally.

#71
789
2011-01-26 11:26

Jarl S:
Kan berätta att Subaru testades av TeknikensVärld 2004 mot den jämngamla Volvo XC70. Båda av 2004 års modell. Vill du veta vilken AWD som vann testet? Detta test är dessutom utfört med den 1:a generationen av Haldex system nu är vi inne på gen 4 av Haldex. Självklart har inte heller Subarus utveckling stått still men Volvo XC 70 är definitivt inte fel. Glömde att säga att det finns ytterligare bra AWD system förutom Haldex dvs Volvo, SAAB, Audi dvs VW group nämligen MB och BMW´s fin fina X drive system. Att Lexus är sk*t behöver jag ej återupprepa...

Läs själv:

http://www.teknikensvarld.se/files/TV0405_test_outback_xc70.pdf

#72
Rolfa
2011-01-26 12:41

789: ja där i testet ser man tydligt att redan då var Subaru bättre på AWD.

"TRACS fördelar kraften mellan höger
och vänster hjul på respektive axel och
ingriper vid behov för att omfördela mer
drivkraft till det hjul som för tillfället har
bästa väggreppet. Detta sker via givarna
till ABS-bromsarna som känner av has-
tighetsskillnaden mellan hjulen, varvid
styrdatorn låter bromsa det hjul som
spinner. TRACS kopplas ur i farter över
40 km/h.
Huvudingredienserna i Haldex 4WD-
system är en hydraulisk pump som drivs
av hastighetsskillnaden mellan hjulpa-
ren, en "våt" lamellkoppling och en
reglerventil som styrs med elektronik.

XC70 ÄR ALLTID FYRHJULSDRIVEN. Även i
lägre farter rakt fram skickas en del av
drivkraften till bakhjulen för att öka sta-
biliteten. Men under normala körförhål-
landen, säg rakt fram på en torr väg, är
bilen till största delen framhjulsdriven
för att spara den energi (bränsleåtgång)
som går åt för att driva ytterligare ett
hjulpar.
Volvo har alltså varken mekaniska el-
ler oljelamellstyrda differentialbromsar.
Det jobbet sköts av TRACS.
Subaru har alltid utvecklat sina egna
system för fyrhjulsdrift och var också nå-
got av pionjärer på området. Men me-
dan Outback och Legacy med manuell
låda har mekanisk fyrhjulsdrift, har sam-
ma bilar med automatlåda (som vår test-
bil) hydrauliskt aktiverad 4WD.
Kraftfördelningen mellan fram- och
bakaxeln är vanligen 60/40, men om ett
hjulpar tappar fästet förskjuts mer driv-
kraft till det andra hjulparet. Det sker via
en elektroniskt styrd lamelldifferential
med plattor som trycks samman i ett ol-
jebad. Bilarnas 4WD-system påminner
alltså om varandra, även om kraftfördel-
ningen mellan hjulaxlarna kan variera
mer hos Subaru än hos Volvo.
Subaru har (i motsats till Volvo) en
viskokoppling i bakaxeln där den funge-
rar som diffbroms, alltså för över driv-
kraft från ett spinnande till ett icke spin-
nande bakhjul så att bilen lättare kan ta
sig loss."

Numera så gäller att Subaru VDC har dessutom allt som TRACS har och lite till.

#73
2011-01-26 13:28

Plus att Volvo har problem med sina fyrhjulsdrift system. På XC70 har man fått tagit bärgning ett flertal gånger på denna bil. Liksom problem med dieselvärmaren som gjort att den fått tagit bärgning. Men bilen är väl utvecklad för "svenska förhållanden".
Nej tacka vet jag Subarus system för fyrhjulsdrift! Ring och prata med Thorins bil i Karlstad. Han sålde Volvo tidigare och kan berätta om Volvos kvalitet i förhållande till Subaru.XC 70 är ett skämt i jämförelse....

#74
789
2011-01-26 14:16

Shogun: OM Volvo skulle ha problem varför har då inte Audi dvs hela VW Group samma problem? De köper ju samma system av Haldex! Nä, gå och kamma dig Shogun... Att bilhandlaren talar sig varm för Subaru är inte konstigare än att han numera säljer ett annat märke och argumenterar för det. OM han inte skulle göra det vore bilhandlaren dum och så dum tror jag inte att han är. När jag säljer mina finasiella tjänster på banken talar jag inte om att det finns andra tjänster som är ännu bättre hos våra konkurrenter. OK? Skulle jag göra det och chefen skulle få vetskap om det skulle jag bli av med jobbet snabbt som... Jag agerar och argumneterar precis som bilhandlaren som numera säljer ett konkurrerande bilmärke till Volvo. Inget konstigt alls men vad som är sant och inte givet en subjektiv överlevnads - anställning / argumentations - förhållande är inte alltid klart. De flesta argumenterar för den produkt man säljer. Eller hur?

#75
2011-01-26 14:38

789.

Bara för att Haldex tillverkar åt VW och Audi behöver det inte vara samma specifikationer. Volvo har andra specifikationer. Volvo har problem med XC70 som får bärgas. Skulle köpa en Subaru, några som har lång erfarenhet av att tillverka fyrhjulsdrivet, men så funkar det också utan problem. När detta blir känt så rasar andrahandsvärdet på XC70 det värsta är att man kan köra omkring med det utan att det märks att något är fel. Sedan när garantin är utgången på bilen så får man pröjsa själv. Säkerligen något Volvo hoppas på så de slipper att stå för fiolerna. Hade det varit Toyota hade man återkallat bilarna och stått för allt.

Nej köp Subaru istället för Volvo.

#76
789
2011-01-26 14:51

Shogun:
Du vet alltså att det inte är samma specifikationer? Vilken isåfall? Nä, problemet är att du inte gillar tex Volvo snarare än att de är överrepresenterade i felstatistiken. Vad säger du om Lexus SUV som inte går att starta i isiga uppförsbackar? Kan berätta att det finns flera familjer som bor på samma adress där de också har AWD bilar. Bla en Volvo XC70 från mitten av 2000 talet som lätt tar sig upp liksom en ett par år gammal NIssan med AWD, vet ej modellbeteckningen, som också lätt tar sig upp för backen men det gör inte Lexus:en. Det parkeras ofta nedanför backen på vintern... och vid ett tillfälle parkerades den ofrivilligt i "vägbanken" p g a den inte fungerar med sin sk AWD drift. El motorn arbetar inte tillsammans med bensinmotorn. Schysst bil.... Kan berätta att hon inte kommer att köpa en Lexus igen utan troligen en BMW X5? För övrigt håller jag med om att Subaru har en av de bästa AWD systemen idag men de är inte ensamma. Även Ford, BMW, MB, Audi dvs VAG group, SAAB och Volvo har bra system. Det som är dåligt med Subaru är att de har permanent AWD som ökar bränsleförbrukningen onödigt mycket. Det var någon som sa att "ha permanent AWD likt Subaru är som att steloperera ryggen eller benen". Vill du vara stelopererad?

#77
2011-01-26 15:24

789.

Tänk om man köpt sig en Volvo med awd för mycket pengar och sedan det inte fungerar som det ska. Vilken miss! Är det inte bättre och köpa något som fungerar eller att de står för och fixar felet. Jag skulle åka till Volvo och lämna tillbaka bilen på stört och sedan åka raka vägen till Subaruhandlaren och köpa en riktig bil! Det är så många som säger så många olika saker 789, lita mer på ditt eget huvud än vad andra säger ;o)

Sälja XC 70in med en gång innan andrahandsvärdet rasat i botten. ;o) Volvo har en känslig AWD som även kan brinna upp.

#78
Volvo240
2011-01-26 15:45

Jag diskuterar "nödvändigheten" av 4wd Thommys, inte hur de är uppbyggda eller vilket system som är bäst, inte heller nyttan eller onyttan av antisladd respektive antispinn.
Jarl har rätt. 4wd är perfekt på Östermalm. 4wd-tätaste ort i Sverige är Stockholm vilket nog inte förvånar, Stockholm är ju också pridefestival-tätast.
4wd är aldrig, för normalbilisten nödvändigt, ibland ganska bra men mest en fördyrande statusikon. Det finns betydligt fler champagne-människor än bönder och skogsentreprenörer med fyrhjulsdrift i vårt land. Men det är klart, hyr man en stuga i fjällen varannan vinter är det naturligtvis väldigt nödvändigt att äga en 4wd.
:o)

#81
2011-01-26 17:07

Re Leifer, vilka är alla dessa massor av nackdelar...?

Jag har ju ägt både och och jag ser inga nackdelar, vill du förklara...?

#82
789
2011-01-26 18:02

Shogun:
Intressant Toyotalänk.

http://www.seacoastonline.com/articles/20100424-NEWS-4240319

#85
789
2011-01-26 18:58

Blir nog en 4WD till frugan. Hon kör som en höna och fastnar titt som tätt lite här och var. Blir lite trött på att bogsera...

#86
SiggeN
2011-01-26 19:01

Leifer driver sedan minst 3 år tillbaka (googla på Leifer och diffbroms) en kampanj på diverse Internetforum för att övertyga värden om att diffbromsens förträfflighet.

Idag ger Google 183 träffar på "Leifer diffbroms" Snacka om övertygad!

Om diffbroms hade varit bilvärldens frälsning varför erbjuds det inte på bredfront? Är det en 4WD-konspriration bakom?

Som kuriosa ger Conny Karlsson (aka Shogun) Toyota drygt 57 000 träffar :-o)

#87
mctar
2011-01-26 19:08

Leifer: Min 4wd Passat verkar ju vara helt värdelös. Jag kan berätta att jag har en brant backe som svänger vänster upp till mitt hus. Efter sista tiden blidväder har backen förvandlats till isbana. Familjens andrabil är framhjulsdriven och tar sig nätt och jämnt upp för backan när man har exakt rätt hastighet. I helgen som var drog jag upp en 1800kg husvagn med Passaten. Jag smög med ca 1000rpm. Möjligen spann något hjul till litegrann, men elektoniken justerade kraften. Nu till min fråga: Tror du att en 940 fixat biffen? Jag vet svaret.

#88
789
2011-01-26 19:10

Hur kunde Volvo få sälja denna som 4WD?

http://www.youtube.com/watch?v=De0RstOO_iY

Frugan hade inte gillat den.

#90
mctar
2011-01-26 19:15

789: Tanken var ju god. Sedan att allt för klen lamellkoppling sattes i är ju tragiskt. När XC70 (med haldex) ersatte V70XC så försvann detta problem.

#92
mctar
2011-01-26 19:39

Leifer: Nej, generation 3 finns vad jag vet bara i Volvo och någon mer fd Ford bil. Jag har generation 2, vilket fungerar exakt lika som generation 3 förutom "förspänningen". Däcken på våra bilar är ungefär samma skick - dubbdäck. Ägaren till husvagnen drar den nämligen med en 945:a, kanske lika som din? Han har dubbdäck. Han har om du, diffbroms. Där 945:an misslyckas dra husvgnen får min värdelösa diffbromslösa 4wd-bil rycka in. Som sagt, jag vet... Det finns bättrre 4wd än min, 9-3XWD till exempel, men min Passat är också rolig att köra

#95
mctar
2011-01-26 20:01

Leifer: Jo, 945:an är hygglig att dra med. Men det finns bättre... ;-)

#96
Sweeny
2011-01-26 20:13

kom hem från jobbet idag och hade fått senaste numret av Auto Motor&Sport. Där vann V60 med Haldex ett 10-bilars 4wd-test, slog dessutom Subban med mycket bred marginal... Dessutom var det ett tyskt test, så det är ingen idé att skylla på hemmablinda journalister. Volvo, Mini, Subba och resten tyska bilar, bla SUV och Lyxlimpor.

#97
Sweeny
2011-01-26 20:20

jo, Leifer... vi förstår att du tycker det är kanon med diffbroms, men finns det inte att köpa till dagens bilar så är det ju ointressant!! Man kan lika gärna säga att det bästa sättet att ta sig till jobbet är med raketbälte, men det finns inte att köpa... att det bara finns till mer udda modeller har jag ju redan påpekat i en annan tråd, men för den som vill köpa t ex valfri bil i kompaktklassen är det ju inte ens ett val.
Efterlyser fortfarande åtminstone ett exempel på en FWD som har tillvalet utan att behöva gå till rallyshoppen o köpa ny låda för 150000:-

#98
LenaA
2011-01-26 20:46

Sweeny, tyckte du verkligen att det där senaste testet var något att hänga i julgranen? Isåfall tror jag inte jag behöver läsa fler inlägg från dig :)

#99
Bilintresserad
2011-01-26 20:52

Visst är det kul att läsa tester och provköra och fortfarande kvarstår detta faktum:

En helt ny XC70 med nya dubbdäck tar sig inte fram där Subaru Outback årsmodell 2007 kör. Hur man än bär sig åt så fastnar Volvon med senaste generation Haldex.

Så är det bara. Vägen lutar ganska brant, det är ca 25-30 cm snö och ganska halt under. Jag skall försöka ordna filmklipp och ladda upp.

#100
Emme
2011-01-26 21:00

Volvos 4wd-system är ett skämt

#101
Sweeny
2011-01-26 21:49

hann inte läsa igenom testet utan läste betygen (ska fördjupa mig i det senare), men vad är felet? blev det surt när inte "rätt" bil vann? Nu är det ju inte JAG som gjort testet utan hänvisar bara till det men på vilket sätt gör det att du inte klarar av att läsa fler av mina inlägg...?
du verkar lättstött, "LenaA"...

#102
YF22
2011-01-26 22:39

Det Leifer prøver å forklare om at mekanisk dif er overlegen elektronisk dif, stemmer meget bra, Leifer har nok bra kontrol på det, hadde det på en eldre BMW 325i kom fram på de fleste steder med mye snø. Men ikke noe slår et bra 4wd system som Audi quatro, Subaru, Bmw x drive. Jeg vet har testet fler. Ha en bra dag.

#103
Rustan Werling
2011-01-26 23:02

Även om några verkar störa sig på Leifers propagerande för diffbroms så tycker jag ändå att det är en instressant diskussion.
Om du får spekulera lite fritt Leifer, vad tror du själv är anledningen till att nya bilar inte tillverkas med din lösning? Är det för dyrt eller något annat?

#104
2011-01-26 23:26

Rustan Werling.

Intressant vinkling av frågan. För jag tror att Leifer har rätt! Kanske i många fall det skulle räcka med en diffbroms för att tex ta sig loss,eller komma uppför en backe. Men att det smäller inte lika högt med att säga att man har en diffbroms som att säga att man har minsann 4WD. Och detta vet marknadsförarna hos biltillverkarna och att de inte kan ta ut så mycket pengar för en bil med "bara" diffbroms mot en med 4WD. Alltså biltillverkarna är ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt. Och många går säkert på att de säkert behöver sin fyrhjulsdrivna bil när man lagt X antal hundratusen på en bil med just 4WD, när man i självaverket klarat sig med en bil med diffbroms. Men diffbroms tillhandahåller inte biltillverkarna och satsar marknadsföringen på att "just du behöver fyrhjulsdrift" för att man tjänar mer pengar på det.

Och visst är väl 4WD säkert bättre än en diffbroms många gånger, men till vilken kostnad? Det gäller att ha perspektiv på saker när vi diskuterar. Och det tycker jag många är väldigt dåliga på att ha här på denna site! Titta gärna också på Ekdal på TV4 som håller på just nu......

#105
2011-01-27 00:32

Det är nog svårsåld med begrepp som diffbroms för det är få som vet vad det betyder varemot fyrhjulsdrift säjer sej självt.
Leifer har rätt, eller i varje fall inte fel.

#106
Rustan Werling
2011-01-27 06:52

Nu ville jag ju helst komma bort från den där rätt eller fel diskussionen. När det gäller bilar och tekniska lösningar så finns det antagligen lika många rätt och fel som det finns bilmärken. Jag har alltid förespråkat det fria valet, det som är rätt för vissa kanske inte funkar för andra. Jag har själv 2 bilar varav den ena är 4wd och den andra är således 2wd, jag hatar tanken på att den ena skulle vara rätt eller fel.

Däremot är det en väldigt intressant diskussion. Det framkom tidigare i tråden att BMW förr hade diffbroms till sin bakhjusdrift och att detta tydligen skulle funka ypperligt. Varför togs det bort? Det finns ju många tekniska lösningar på en bil som är standard och som då inte behöver säljas in till kunderna. Att det skulle vara en strategi för att skapa ett försäljningsutrymme för 4wd köper jag inte riktigt.

För att formulera mina förvirrade morgonfunderingar lite mer konkret; vad var argumenten på det arbetsmöte där det beslutades att man inte skulle ha diffbroms som standard längre?

#107
theWorx12
2011-01-27 08:13

Diffbroms kostar pengar, och som det skrivits tidigare här, det säljer inte hos vardags-bilköparen.

AWD eller 4x4 säljer hur dålig den än är, många läser bara broschyren/motortidningar och lyssnar på säljare. De behöver sällan uppleva skillnaderna på en bra (Subaru/Audi) och dålig (Volvo/Passat/CR-V).

Om ni tittar på bilmodeller där köparen garanterat skulle märka om det satt en fusk-diffbroms typ TRACS (ABS broms) som Volvo har eller en riktig typ vLSD som sitter bak på Subaru (Forester/Outback/Impreza/SpecB) så ser ni att där sitter det en riktig.
Prestandamodeller har ofta både elektronisk "diff" och en riktig. Tillochmed Mazda 3 MPS har riktig diff trots så liten bil. Och det märks.

Jag anser mig som en rätt van förare (behöver inte gå in på yrke och personliga detaljer här). Om man kör en Passat eller XC70 så märker man att den blir sämre och sämre ju hårdare den körs i djupsnö, medans en Subaru bara blir mer och mer imponerande ju mer du pressar den.

Men det är tur att så många i Sverige har mer pengar än förstånd så Volvo får fortsätta sälja bilar ;)

Jag har inte läst det senaste testet, men om framkomlighet och hårda tester har utförts så tror jag inte en sekund på att Volvon skulle vara bäst. Men testerna är ju inte objektiva direkt.

#108
LenaA
2011-01-27 08:36

Sweeny, inte lättstött, men resultatet var väl lite väl krystat? Någon som kör volvo och äger aktier i Haldex kanske utförde "testerna"...

#109
mctar
2011-01-27 08:39

theWorx12: Har du provat 9-3XWD med eLSD och bedömd framkomligheten?

#110
mctar
2011-01-27 08:46

Bilintresserad/Erito: Du jämför alltid med outback... Hur klarar sig en "vanlig" Subaru? Kommer du ihåg testet i Teknikens Värld där Subarun fastnade med vilt spinnande hjul och Volvon körde upp utan problem? Däck och vikt spelade så klart in, men ändå...

#111
Sweeny
2011-01-27 08:57

LenaA, nu spånar du ju bara?? testet utfördes så vitt jag kan se av ett team av testföra från tyska AMS, varför skulle alla där köra Volvo och ha aktier i Haldex? nej, mer troligt är väl att de kör BMW/MB/VW/Opel och har aktier i något tyskt bolag...
är det krystat för att inte Subaru fick vinna? testerna utfördes också med bla acc-test, handlingbana, bromsförmåga osv.

#112
LenaA
2011-01-27 11:34

Sweeny: Har jag skrivit vicken bil jag vill ska vinna?

#113
Bilintresserad
2011-01-27 11:40

mctar, nej tyvärr har jag inte kört Saab XWD med eLSD, men jag skulle gärna vilja göra det :)
Där har vi en uppsättning som jag tror på med Haldex.

Problemet med testerna är att de ofta testar "äpplen mot päron", tex så testas en vanlig Legacy mot XC70 eller annat galet. Om man bara jämför liknande modeller med liknande transmission så blir det bättre. En XC70 med automatlåda borde testas mot en Outback med automatlåda osv.
Därtill bör de läsa instruktionsboken, där står iallafall på Outback ett kapitel om "Terrängkörning" som bland annat skriver att för maximal framkomlighet så lägger man i växel 1, stänger av VDC och låter diffbromsarna jobba obehindrat. På vanlig väg låter man VDC vara inkopplat etc.

I de test där de faktiskt testar en XC70 mot en Outback står ju som tidigare angetts att Outback har ett bättre system för fyrhjuldrift.

Personligen spelar det ingen roll vad andra tycker, men jag tycker det är tråkigt när många blir lurade av försäljare/reklam/tester. Testa själv. Tänk själv.
:)

#115
Sweeny
2011-01-27 13:49

nej, vilken förordar du som vinnare då?

#116
2011-01-27 14:21

Bilintressserad.

Helt rätt "Tänk själv" så lyder reklamen för Subaru. Och ska man ha 4WD så ska det vara Subaru ingen simpel Volvo XC70 inte som inte fyrhjulsdriften fungerar korrekt på.

#117
Swennis
2011-01-27 15:50

@Shogun: Första generationens XC70 hade riktigt skräpig fyrhjulsdrift, men idag fungerar den riktigt bra.

Själv föredrar jag dock permanenta system typ Subarus och Audis som gör bilen lugnare vid acceleration och kurvtagning, även på torr asfalt.

#120
2011-01-27 18:54

Leifer.

Precis denna fråga om motorjournalisters kunnighet ifrågasatte jag för några år sedan på AMS forum var de hade för utbildning etc och kunnande om bilar i olika frågor. Jag kan säga som så att jag var väldigt obekväm för AMS i denna fråga. För det verkar inte behövas något kunnande från deras sida. Många gånger funderar man på om de vet mer än du och jag! Många gånger mindre....

#121
Rustan Werling
2011-01-27 19:10

Tack ditt svar Leifer. Mycket välformulerat och bra.

#122
SiggeN
2011-01-27 19:19

Dessvärre verkar det inte behövas någon kunskap eller utbildning på de som kommenterar...vissa bör självrannsaka sig själv innan de hoppar på andra. :-o

#123
Bilintresserad
2011-01-27 19:41

Att journalister inom motor är dåligt pålästa är tyvärr mer regel än undantag. Och det är inget påhopp tycker jag. Sorglig fakta ja, påhopp nej.

Många här anser nog samma sak, men kanske uttrycker sig lite olika beroende på vad man föredrar. Tex så gäller det 4x4 dynamisk körning på vanlig väg/bana så är xDrive eller WRX STi väldigt bra, gäller det framkomlighet så är Outback eller Allroad bra, gäller det terräng så är Vitara, Pajero, Land Cruiser väldigt bra osv.

:)

#124
2011-01-27 21:06

SiggeN.

Så sant så sant!

#126
Rustan Werling
2011-01-28 15:54

Det är alltså för dyrt med diffbroms och marknaden är för liten då det bara är vi här uppe i Norden som har användning av den.

Men 4wd säljs av många fabrikat och marknaden är över hela världen.
Då borde det ju finnas fler egenskaper än att ta sig ur en snödriva som talar för 4wd.

#128
Bilintresserad
2011-01-29 08:54

leifer, jag håller med dig. Shogun och leifer brukar ha bra och kunniga inlägg. Inget svammel och inget "min pappa är starkare än din pappa" :)

#130
Nisse L
2011-01-29 11:54

Det här räcker för att jag ska välja Subaru

"Subaru har (i motsats till Volvo) en
viskokoppling i bakaxeln där den funge-
rar som diffbroms, alltså för över driv-
kraft från ett spinnande till ett icke spin-
nande bakhjul så att bilen lättare kan ta
sig loss."

#133
2011-01-29 17:23

Leifer och jag brukar långt ifrån alltid vara överens, men här undrar jag vad det är som så många hakar upp sig på i hans kommentarer. Han tjatar knappast mer (om än ganska ensam) om diffbromsar än vad andra gör om 4WD.
Det enda han vill frramhålla är att diffbromsar ger så mycket mer i förhållande till kostnad och komplexitet att det borde vara ett vanligt tillval. Ett tillval som inte många har testat.
Naturligtvis har fyrhjulsdrift andra (oftast större)fördelar - i synnerhet om man kombinerar den med en eller flera diffbromsar. (Handlar det enbart om att ta sig loss efter fastkörning så räcker det med inkopplingsbara diffspärrar.)

Hur det nu än är så rullar ju faktiskt de flesta omkring med 2WD och klarar sig praktiskt taget jämt utan problem. En diffbroms (fullt utskrivet: differentialbroms) räcker långt - 4WD ännu längre, med de nackdelar som bl a leifer räknat upp.

Att diffbromsar är ännu ovanligare nu än vad de varit, beror säkert på att det är så mycket billigare att utnyttja de befintliga komponenterna och lättare att trimma in mjukvaran (datorprogrammet) jämfört med att hänga på en diffbroms.
ABS (AntiBlocking System), låsningsfria bromsar, utvecklades till ATC (Automatic Traction Control - en förkortning som kunde betyda olika saker som i Rovers fall stod för klimaranläggning och hos andra användes andra förkortningar), antispinn, som hindrar drivhjulen från att spinna loss. Som första åtgärd bromsas det hjul som spinner och därmed går kraften över till det andra hjulet (och så här långt fungerar det som en diffbroms) och om inget hjul får fäste så stryps gaspådraget tills något hjul greppar (och nu först är det ett negativt system) . Det här funkar mer eller mindre bra på olika bilar.
Det hela har utvecklats ytterligare till ESP (Electronic Stabilizing Program) vilket bromsar enstaka hjul för att stabilisera upp bilen vid sladdtendenser och, inte minst, vid vältningstendenser.
Problemet med dessa hjulbromsande system är att de inte klarar av att arbeta kontinuerligt, för då överhettas bromsarna. För det allra mesta och för de allra flesta så handlar det dock om kortare ingrepp.

TheWorx12 har lagt in en länk som verkligen innehåller något av väsentligt värde.
Det kan nämnas, appropå symetriska drivlinor, att den första generationen av framhjulsdrivna Ford Escort kunde få lynniga sidhopp vid hastiga gaspådrag beroende på olika långa drivaxlar.

Signaturen Volvo140 lyckas dessvärre alltid bädda in så mycket onödigt trams i sina kommentarer. Han får gärna odla sin bögskräck och sina fördomar någon annanstans! (Jag känner ett par bögar och känner till ytterligare några, och de är precis lika olika som alla vi andra.)

#137
theWorx12
2011-01-31 11:00

Det här testet är inte så tokigt som det ser ut

http://www.youtube.com/watch?v=vAHPMUkhj5Q

#138
SiggeN
2011-01-31 12:55

...i länken nedan ser man hur värdelös "4wd" är på Lexusen. Spinner bara med bakhjulen! Är den överhuvudtaget flerhjulsdriven?

#139
2011-02-01 16:28

Det har länkats till ett antal tester som inte varit värda namnet.
Att ta ett gäng bilar och låta dem köra uppför samma backe är inte precis optimalt. Brantheten varierar lite, liksom snöhårdheten och ojämnheter. Förmodligen skulle man få ganska olika resultat även genom att låta olika förare köra upp en och samma bil på lite olika ställen i backen.
Länken som TheWorx12 har lagt in är nog den mest seriösa:
http://www.youtube.com/watch?v=t09ExAUgtyE

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.