Bild
Nästa artikel

290 km/tim inget att skryta med

Alla har vi väl nångång skrutit om hur fort vi kört bil. I framför allt den manliga världen anses det ofta vara meriterande att ha gasat på rejält nångång under sin förarkarriär. Jag är inget undantag.


Dessbättre mognar man med åren.


Den 37-årige svensk som satte världsrekord i fortkörning på motorväg i Schweiz i fredags, har en bit kvar av mognadsprocessen. Han körde alltså 290 kilometer i timmen med sin Mercedes SLS AMG mellan Bern och Lausanne när hastighetskameran registrerade ekipaget.


290 km/tim!


Kommentarerna och skriverierna kring fartdåren (aldrig har väl det  epitetet varit mera befogat) har mycket riktigt beskrivit "världsrekordet" som närmast en hjältebedrift.


Jag måste vara tråkig och säga att det i själva verket handlade om en potentiell mördare.


 

Taggar:

Kommentarer

#1
Jarl
2010-08-10 14:25

Den bilen är byggt för hastigheten, alltså inte farligt.

#1
jarl
2010-08-10 14:30

Här är kärran: http://www.theepochtimes.com/n2/images/stories/large/2010/08/10/swiss3405.jpg
Typiskt Polisen att förstöra för folk.

#1
Gösta
2010-08-10 14:34

Du har helt rätt Håkan, "potentiell mördare" är en bra sammanfattning. Jag skulle till och med vilja gå så långt att man åtalar honom för mordförsök. Det är ju med berått mod han utsätter andras liv för fara. Det är ju inte direkt så att man av "misstag" råkar köra 290 km/h.

#1
S-E-S
2010-08-10 14:36

Snarare en potentiell livsnjutare?

#1
MCTAR
2010-08-10 14:56

Jag kanske har missat något, men om han var ensam på vägstumpen så riskerade han väl inte någon annans liv? Dumt eller inte så har jag också kört så fort. Jag kan lova att jag inte skulle ha gjort det om det fanns någon annan trafikant på vägen.

#1
Erik F
2010-08-10 15:29

Håkan har helt rätt. Om en bil dyker upp när man kör i nästan 300 km/h så hinner man inte reagera innan bilen passerat och då är man inte ensam på vägen. Djur kan springa ut, t.o.m. barn. Man har inget vidseende i den farten. Att bilen är byggd för farten är skitsnack i sammanhanget! Föraren är INTE byggd för en tredjedel av farten! Detta var en demonstration av extremt dåligt omdöme och ett brott mot trafikens grundregel om att visa hänsyn och omdöme.
Det är främst män som kör idiotfort. Det är främst män som startar krig. Det är främst män som begår grova våldsbrott. Det är främst män som våldtar. o.s.v. Varför är många mäns värderingar så skeva och grottaktiga? Jag tror att det beror på dålig självkänsla - man måste hävda sig och visa att man är någon, att man är en "riktig" man. Men beter sig en riktig man så?

#1
Morten
2010-08-10 15:55

Men på andre siden av grensen i Tyskland så er det fritt til å kjøre i 300+ på mange strekninger, det som er fy fy i ett land er helt greit i nabolandet. Mange i Sveits regjering hater jo også bilen med dens utslipp.

#1
Jägaren
2010-08-10 16:05

Här finns ett och annat att kommentera:
JARL: Bilen är byggd för hastigheten, men inte föraren och troligtvis inte heller Autobahn A12. Dessutom är inte andra medtrafikanter beredda på att en bil kommer ikapp dem bakifrån i tredubbel hastighet.
--
GÖSTA/HÅKAN: "Potentiell mördare" är fel "brottsrubricering". Föraren hade inte i uppsåt att döda någon (och dödade inte heller någon). Inte heller "Dråp" passar, eftersom det vid en eventuell olycka skulle ha handlat om "Vållande till annas död" (man har alltså inte uppsåt att döda). (När det gäller "Uppsåt" finns för övrigt tre grader: Direkt uppsåt, indirekt uppsåt och eventuellt uppsåt.) Även "Utsättande av annan för fara" skulle vara en gångbar åtalspunkt. Men hur det var med den saken i sammanhanget vet inte jag.
Om - OM - det nu hade hänt en olycka med dödlig utgång kan följande vara något att fundera över: "Brottsbalkens 3:e kapitel, 1:a paragrafen (med ändrad straffskala genom lag 2009:396): "Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid."
Brottsbalkens 3:e kapitel, 2:a paragrafen: "Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år."
Brottsbalkens 3:e kapitel, 7:e paragrafen: "Den som av oaktsamhet orsakar annans död, döms för vållande till annans död till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter. Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst sex år."
--
ERIK F: Djur på Autobahn är tänkbart, men knappast inte barn! Du har fel i att bilen inte är byggd för hastigheten (det är den), men du har rätt i att föraren inte byggd för hastigheten. För övrigt vill vi gärna slippa dina försök till beteendevetenskapliga slutsatser. Men du kan gärna fundera över mäns och kvinnors roller genom historien - både vad gäller genetiska förutsättningar och naturlig rollfördelning. Och definitivt har du fel i att man skulle vara en "riktig" man när man våldtar. Detta har inget "macho" att göra. Du har däremot rätt i att det beror på dålig självkänsla - som bottnar i en jobbig och oftast svår uppväxt med inslag av alkoholsim, övergrepp och misshandel. Men tala inte om termer som "macho" i samma mening som våldtäkt.

#1
Saabnisse
2010-08-10 16:28

Men nu var det i Schweiz han körde för fort.
Han bröt mot landets lagar och riskerar motsv. 7 miljoner kronor i böter.
Var det värt det?

#1
Jägaren
2010-08-10 16:40

SAABNISSE: Jag ville bara sätta händelsen och vissas sätt att resonera i ett större perspektiv.

#1
Roy
2010-08-10 16:43

Skönt att läsa Erik F:s kommentar som visar en stor portion sunt förnuft.
Undrar vad S-E-S:s definition på livsnjutare är... Är det njutning att släcka andras liv? Om man är adrenalinmissbrukare så går det bra att klättra i berg eller annat som inte utsätter andra för livsfara.
Jägarens inlägg ger ett blandat intryck. Naturligtvis är det rent vansinne att köra i, som han skriver, tredubbel hastighet (även om det "bara" är dubbel hastighet i vänster körfält). Det går inte att hävda att vägbanan är tom - det är inget som går att uppfatta mer än på några få ställen längs autobahn. Vad svensk lagstiftning säger har mycket lite att göra med framfarten på tyska vägar, men brottsrubriceringen är knappast något stort problem för en jurist.
Vad som är macho är högst personligt. Vissa våldtäcktsmän (i synnerhet när det gäller gruppvåldtäckter) betraktar säkert sig själva som riktiga män som är oerhört macho! Bara viljan att vara macho är rätt patetisk. Jag föredrar att visa mitt människovärde på andra sätt. Förvisso styrs även jag av hormoner (på gott och ont) så ingen har behövt tvivla på min könstillhörighet - vilken väl inte är så viktigt att betona i alla sammanhang.

#1
Hyddan
2010-08-10 17:41

En idiot med för mycket pengar! Det är idioti att köra så fort på allmän väg. Det är urbota dumt att göra det på ett ställe där det är riktigt höga straff för dumheten. Det går enkelt att läsa sig till i vilka länder det är extra dyrt att köra mycket för fort Schweiz och Finland är stater där det är dagsböter för fortkörning. I Italien är det väldigt höga böter och bilen beslagtas.
Tyskland är ett land där man har relativt stor acceptans för att köra fort. Det finns dessutom sträckor med fri fart.
Vill man åka riktigt fort så är det bana som gäller. där utsätter man inte oskyldiga människor för dårskapen.
Kör man som den nu aktuelle dåren så är det bara lyfta på hatten och gratulera till succén. Han blev i alla fall "berömd"!

#1
Peter
2010-08-10 18:13

Tycker att debatten tar för stora proportioner. Hastigheten 290 km/h är mycket hög och kan i sig tyckas vara vårdslös. Normalt brukar föraren vilja leva vidare och det betyder att personen i fråga med all säkerhet har uppsikt över vägen och har även ganska bra koll på omgivningarna. Vi vet inte om vägen var tom för tillfället eller om det låg en radda med tradare och ett antal pesonbilar som var potentiella filbytare i framför bilen. Har själv kört runt 1000 mil i europa i sommar och tycker för det mesta att de som kör extremt fort snabbare än de 240 som jag körde vid några tillfällen har god uppsikt över vägen + att bilarna någon Audi, BMW Alpina, Mercedes, Porsche och en Lambohrgini är byggda för fart. Var det mycket trafik sänktes farten när det sedan glesnade gick det undan igen. Att bara se siffran 290 och säga att det är vårdslöst och oansvarigt tycker jag är som att leka bror duktig. Skulle hastigheten vara det största problemet skulle ingen i Tyskland leva eftersom man har fri fart på många vägsträckor och det dagligen brakar fram bilar i upp emot 300 km/h och kanske lite till. Är vägen rak och det är gles trafik ser tycker jag att 290 inte är något större problem. Värre är alla som tagit en drink eller två innan man sätter sig bakom ratten, dessa personer har inte kvar sin skärpa och det är mycket värre tycker jag.

#1
Hizzy
2010-08-10 19:14

Håller med Peter till 100% Visst är 290 km/t jä****t fort,men eftersom jag inte känner till omständigheterna så kan jag omöjligt att ha en åsikt om det var farligt eller inte. Däremot håller jag inte med "Hyddan",som skrev "Vill man åka riktigt fort så är det bana som gäller." Det är inte så lätt att få upp en koloss som SLS i 290 mellan skarpa böjar och hårnålar på en bana?

#1
Jägaren
2010-08-10 19:26

ROY: Du skrev: "Vad som är macho är högst personligt. Vissa våldtäcktsmän (i synnerhet när det gäller gruppvåldtäckter) betraktar säkert sig själva som riktiga män som är oerhört macho!" Du slirar lite i säkerheten genom att skriva "säkert". Men faktum kvarstår: De allra flesta våldtäktsmän lider av någon slags störning från uppväxten.
--
När det gäller lagstiftningen redogjorde jag kort för vad den svenska säger mest som en balansering gentemot Håkan Bäcklunds uttryck "potentiell mördare". Jag ansåg att det var på sin plats att kort redogöra för de juridiska förhållandena angående mord, dråp och vållande.

#1
Börja tänka
2010-08-10 19:37

Om du också varit ung å gjort dumheter, tänk då att alla andra ska ha samma rätt.
Bara för att du blivit gammal och lärt dig allt om livet, kanske andra har livet framför sig!

#1
Anders Karlsson
2010-08-10 20:58

Löjligt alltihop:
1 Att skryta om det.¨
2. Att skriva om det.
3. Att prata om mördare omdömeslöst osv. Vet man inte omständigheterna skall man vara tyst. OM en motorväg är fri och man har en snabb bil är 290 på en tom motorväg säkrare än att köra i 100 mitt i Stockholm med oskyddade trafikanter, mötandce trafik osv. Och det är inte sälllsynt. Har blivit påkörd i tätort så jag vet...

#1
S-E S
2010-08-10 21:19

Var det inte en galning som här om året blev tagen i en fartkontroll i Texas i 375 km/t. Han körde Königsegg i ett olagligt streetrace Californien - Florida? Han körde visst från polisens helikoptrar!

#1
Jes
2010-08-10 21:41

290 har jag aldrig testat men skulle gärna vilja.
Om det är omdömeslöst, ansvarslöst och dumdristigt är en sak ... men att göra det på en kamera-väg med sin egen bil är väl mest korkat.

#1
markus
2010-08-11 01:23

290 på motorväg är direkt dåraktigt på samma sätt som 120 i stan. Om motorvägen var 130-skyltad, vilket den sannolikt var då det är mycket vanligt på kontinenten, innebär det att han närmade sig en laglig bilist i 160 km/h!
Ni som kört så fort kan ju ta och fundera på hur lätt ni har att uppmärksamma ett stillastående föremål när ni själva kör i 160. Det är inte helt lätt kan jag tro! (Har själv bara kört i 140 mätarfart)
Hade en kurskamrat för några år sedan som skröt om att han kört just 120 på femtioväg.
Min kommentar blev "men då borde du ju åka in!".
Då blev han lite tystare.
Den här 37-åringen (herre Gud! 17 eller 27 hade varit lite mer begripligt) har nog aldrig fått den reaktionen...

#1
Krister
2010-08-11 12:31

Jag tror att de flesta av oss innerst inne har haft tanken "hur fort går min bil/mc, vore kul att testa".
Men att göra det i ett land som Schweiz som är notoriskt anti bilar är ju bara idioti.
På andra sidan gränsen (Tyskland) hade det ju varit helt OK.
Ni som yttrat er om att det är så enormt farligt, har ni kört på Autobahn? Tror inte det.
Ta en sen kväll, torr asfalt, och tre tomma körbanor, klart att man kan stå på lite.
Folk på kontinenten är vana att folk kan komma i hög hastighet och kollar därför i backspegeln, en pryl i bilen som svenskar inte verkar veta vad den är till för.

#1
Jag sade...
2010-08-11 13:42

Klart man ska utnyttja farten och prestandan i bilen, men på rätt ställe!!
körde natt upp på A9 mot Berlin för 2 v sedan och jag körde 250 km/h utan problem. Men välj rätt ställe att gasa på!!

#1
Jägaren
2010-08-11 15:54

Fri fart på vissa tyska motorvägssträckor är helt i sin ordning - så länge det är tyskarna själva som kör (alltså de som är vana). Problemen uppstår när utlänningarna kommer och tror att de utan efarenhet (som t.ex. "Jag sade" m.fl.) kan dra på i 250 km/h. Tyskarna är uppväxta med systemet (läs farten) redan från babysitsen. Svenskarna m.fl. är det INTE! Alltså krävs det lång tillvänjning innan steget får tas upp till elitserien.
Jag själv har bott i Tyskland, men nöjde mig med hastigheter runt 150-180 beroende på trafikläget (alltså 180 vid mycket gynnsamma förhållanden).

#1
WallBo
2010-08-11 18:40

Jag tycker hastighetsfixeringen är lite skrämmande. Det hände inget utom att han blev fotograferad. Klart är att det är ett lagbrott, men lagen är skriven i det generella syftet att förhindra höga hastigheter i annan trafik. Här nämndes inte ens trafiksituationen vad jag sett. Jag föredrar absolut att resurser förs över till kontroll av förares nykterhet och övrig förmåga att köra säkert.

#1
Nicke
2010-08-12 00:23

"potentiell mördare"?
Som "Jägaren" har skrivit. Mord innebär att dödandet är planerat. En olycka är med andra ord inte mord. Liknande uttalanden ses ofta också när det gäller rattfylleri och är lika korkade där och bidrar knappast till en nyanserad debatt och att rätt åtgärder vidtas mot det man vill ändra på.
När det sen gäller straffskalor är det en annan debatt.
Att köra fort är inte svårt. Bara att trycka på en pedal och styra. Det är när något oväntat inträffar som amatörer skiljs från proffs. Då kan det vara försent. Oj... Där försvann visst skrytmöjlighten...
Att marginalerna minskar med ökad hastighet är nog alla överens om, men att kategoriskt säga att olycksrisken eller för all del risken att någon dödas eller skadas är större för förare A än för förare B bara för att denne kör tre gånger snabbare är en löjlig förenkling. Om man t.ex. inte upptäcker en bil som närmar sig bakifrån 160km/h snabbare än man själv kör borde man nog skärpa uppmärksamheten. Ordentligt.
/Nicke (Som gillar att gasa ordentligt ibland)

#1
John
2010-08-13 03:19

Intressant är följande som Svt:s nyhetsprogram Rapport, rapporterar i juli 2010: "Enligt en ny dom i Tysklands Högsta domtol är den som kör över 130 kilometer skadeståndsskyldig vid en olycka även om föraren inte har orsakat den. Det innebär att den som kör över den rekommenderade hastigheten på 130 kilometer på vägsträckor med fri hastighet kan dömas för vållande till olycka."
Jag kör taxi på heltid och ser speciellt på vägar med 100 km/h nästan varje gång, att många håller 130 km/h och ibland mer! Vilket är "värst" det eller 290 km/h där det är "fri fart"?

#1
Thomas HBG
2010-08-14 15:47

Åker man dit för fortkörning har man gjort 1 fel, man har kört för långsamt...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.