Bild
Nästa artikel

20 miljoner i fartböter på en vecka!

Vecka 34, sista veckan i augusti, fylldes statskassan på med 20 miljoner kronor av bilister runt om i landet.


Polisen hade nationell hastighetskontroll och 10 055 fortkörare fastnade i manuella och kamerakontroller.


Lägsta bötesbeloppet för fortkörning är 1 500 och högsta 4 000 kronor. Om man räknar lite försiktigt med ett snitt på 2 000 kronor per fartsyndare så blir det drygt 20 miljoner. 


Det är lite förvånande att vi bilister - många av oss är ju riktiga ögontjänare - gasar på i sådan omfattning trots att det inte på något sätt var någon hemlighet att polisen skulle ha extra koll på hastigheten den här veckan.


Värst var Skåne och Stockholm med 1 227 respektive 1 081 rapporterade fortkörare. Laglydigast var bilisterna i Kalmar och på Gotland (44 respektive 28). Det har förstås att göra med trafiktätheten.


Det som var riktigt bra med den här kampanjen var att polisen prioriterade sträckor i tätorter, bland annat på gator utanför skolor. Få beteenden i trafiken får mig att må så illa som bilister som leker racerförare på 30- och 50-sträckor.

Taggar:
20 miljoner i fartböter på en vecka!

Kommentarer

#1
Jägaren
2010-09-06 12:12

De beteenden av den vidriga trafikpolisen som får mig att må illa är när de - som det visas på bilden - står och tar folk på motorvägar - särskilt när hastigheten för en bil bara är 120 km/h och det för övrigt är glest med bilar. Men se då "##¤%& är man en tung förbrytare.

#1
Q
2010-09-06 12:18

Hel tråkigt att dom tar vanligt folk så där nästa gång är det kanske jag?

#1
Marcus L
2010-09-06 12:57

Få beteenden i trafiken får mig att må så illa som sk trafikpoliser som står och trakasserar tungt skattebetalande bilförare på motorvägar och motortrafikleder med sina vidriga laserinstrument. Om ni hade någon skam i kroppen så skulle ni vägra sådana uppdrag. Det är inte rimligt med de löjliga låga hastighetsbegränsningar vi har i det här fattiglandet. Har ni aldrig frågat er varför så få respekterar våra löjliga hastighetsbegränsningar? Kan det ha att göra med den dåliga kopplingen till verkligheten? Istället för att trakassera dessa bilförare kan ni lägga er tid och energi på att kräva bättre, snabbare, motorvägar. Svensk infrastruktur är ett fattigdomsbevis med eviga 1+2 vägar som korkas igen av sömngångare som tror de kan köra 80km/h när det är 100km/h, med växande frustration som resultat. Sätt dit slökörarna och inför en trafikkultur, liknande den i Tyskland. Trots oerhört mycket högre hastighet i Tyskland så flyter det för det mesta på hur bra som helst.

#1
Jägaren
2010-09-06 13:31

Q: Det där var en helt onödig kommentar. Du förstår vad jag menar. Om man kör i 120 km/h på en 110-skyltad motorväg betraktas man som en grovt kriminell person och ska sättas dit med alla medel. Att det sedan finns folk som kör om trots mötande bilar på 90-vägen bredvid och utsätter både sig själv och andra för direkt livsfara tycks trafikpolisen inte bry sig om ett skvatt!
--
Jag har också lite svårt för Bäcklunds formulering om "racerförare" på 30- och 50-sträckor. Är 38 km/h på 30-väg att betrakta som "racing"? Är ens 43 km/h på 30-väg att betrakta som "racing"? Knappast. Och de som kör "racing" i 70, 80, 90 och kanske till och med fortare på nämnda 30-sträcka är tack och lov extremt sällsynta. Då är risken betydligt större att det kommer en i typ 40 km/h som i stället är full eller "hög" - för att inte tala om sovande bakom ratten! Tyvärr är jag rädd för att Bäcklund menar att de som råkar köra i 38 km/h på 30-väg är just "racerförare". I så fall har vi helt olika referensramar, jag och Bäcklund. Dessutom tycks vår uppfattning om vem eller vilka som utgör den största faran (38-km/h-föraren eller den fulle, drogade, sömnige på 30-sträckan) också gå kraftigt isär.
--
Så, trafikpolisen ska företrädesvis stå utmed 30- och 50-sträckor. Men de ska dippa sin stöddiga Stasi-attityd.
--
För övrigt ställer jag mig frågande till om det verkligen kan vara tillåtet att stå så där med en laserpistol och spionera på folk. För det är faktiskt spionage, och spionage är otillåtet. När det gäller de vanliga fartkamerorna sitter det alltid varningsskyltar uppsatta som talar om att fartkomeror kommer. Därför undrar jag om smygandet i buskarna med laserpistoler verkligen är lagligt. Kanske vore värt att anmäla det här tillvägagångssättet och se vilket utfallet blir.

#1
Kjell-Åke
2010-09-06 13:38

Det är glädjande att man i huvudsak inriktat sig på hastighetsbegränsningen utanför skolor. Det skall kosta att inte ha vett.
Visst flyter trafiken i Tyskland. Problemet är att man kör lika fort alltid oavsett förutsättningar. Det är inte ovanligt med trafikolyckor med bortåt 100 bilar inblandade och där begravningsbilarna hämtar direkt på plats.

#1
Markus
2010-09-06 13:55

Till att börja med håller jag med bloggare Bäcklund i två av hans huvudpåståenden. Det ÄR konstigt att folk gasar på under en vecka när man vet att polisen storsatsar.
Och det ÄR riktigt riktigt dåligt med hur folk kör på 30-sträckor. För de kör inte i 30. De kör inte i 38, de kör betydligt snabbare. Det vet jag, för när jag kör i 30 på en 30 sträcka så blir det direkt kö bakom mig (slutsats: Folk kör betydligt snabbare, 40-50 är nog inte ovanligt).
Och med den körstilen riskerar man människoliv. Det är så enkelt. Acceptera eller stoppa huvudet i sanden. Men om du stoppar huvudet i sanden ska du nog inte ha körkort.
Ska jag behöva påminna om min tidigare bekant som körde 120 km/h på 50-väg. Eller medbilisten som BLÅSTE om mig på 50-väg när jag låg i 50 (han måste alltså ha kört i minst 80).
Ökad hastighet leder till ökad fara (även på motorväg där det mest handlar om påkörning bakifrån)! Om du tycker att 130 km/h på motorväg är okej men 110 löjligt lågt och dessutom inbillar dig att trafiken flyter bättre med 130-skyltning då behöver man faktiskt läsa på rätt mycket. Kanske läsa upp grundskolematten också (högre hastighetsskyltning ger större skillnader mellan fordonen = mer trafikstockningar).
Marcus L: Det finns endast en grupp i samhället där ditt resonemang är det vanligast förekommande och det är män i yngre medelåldern (35-50 ungefär) och ni utgör skulle jag tro sådär 25 procent av befolkningen. Att påstå att 110 km/h är löjligt när resten av Europa har 130 och USA ganska ofta har 50 mph dvs. ungefär 90 vittnar inte om att man har så bra koll (jag vet att vissa sträckor i Tyskland har fri fart, men hur stor del av europas motorvägsnät är det??).
Och vad gäller de bättre och snabbare motorvägarna. Det ger inte bättre förare. Väsentligt högre fart ger till exempel fler påkörningsolyckor på motorvägen. Så är det.
Skulle vi bygga motorvägar över hela Sverige skulle vi dessutom behöva införa vägtullar och lägga ned järnvägen, som redan är Sveriges mest eftersatta.
Det blir så när ett av europas minsta länder till befolkningen är ett av europas största till ytan. Motorvägar kostar nämligen per mil, inte per invånare.
INSE att om ni ska komma någonstans måste ni 1) Sansa era yttranden om hastighet 2) Respektera Sveriges ovilja mot vägtullar och våra begränsade resurser.
Ska det vara så svårt?

#1
AntiTimerBelt
2010-09-06 14:38

In all countries Father State loves money in and hates money out. Hence milking auto drivers is a preferred activity of the police and catching common criminals not!

#1
Peter
2010-09-06 14:47

Begravningsbilar som hämtar direkt på plats, olyckor med 100 bilar? Visst Kell-Åke händer det att det krockar många bilar men det beror på trafikintensiteten och att det oftare än i Sverige råder kraftig dimma med mycket nedsatt sikt. Vi bör sansa oss och titta på antalet trafikdöda, Tyskland är inte värst utan snarare bland dom bästa trots fri fart och extremt hög trafikintensitet på hela trafiknätet. Tyskarna är ett föregångslad då man pratar om att köra bil, inte åka mellan A-B. Själv känner jag mig säker när jag kör i Tyskland, säkrare än i Sverige där vet man inte, trots lägre fart, om bilen framför tittat i backspegeln den senaste timmen. Hur och när blinkers ska användas är inte heller helt klart för Svenska bilister. Tycker inte att Tyskarna kör fort överallt utan står det 120 eller 100 sänks farten betydligt.
Jag vill att vi i Sverige börjar prata om vikten av att köra bil, vad är ödmjukhet m.m. Varför har vissa bilister dekaler där det står "Väggrenskörning avgör jag". Visst det avgör var och en men många som anvädner denna dekal verkar ha fastnat på mittlinjen och där sitter man fast trots 13 meter bred väg och raksträcka. Tänk att på dessa vägar kan minst 5 bilar mötas utan att det sker en oycka men det krockar ändå bilar under omkörning ibland? Är det alltdid den som kör fortast som gör fel? Kaske bör vi fundera på attityd och eget beteende i trafiken. Hjälps alla åt och håller till höger oavsett om bilen bakom kör 30 eller 200 tor jag att vi skulle spara ett antal liv utan Polisövervakning och fortkörningsböter.

#1
Lag och ordning
2010-09-06 14:49

Bra inlägg Markus!!
Ska det vara så svårt att köra i den hastighet som är lagstadgad? Varför denna brådska?
Det är väl inte så svårt att räkna ut att man kan få böter om man kör för fort?!! Sluta gnälla på polisen. De borde stå oftare utmed vägarna.
Sanningen är den att ökad fart ger fler svåra olyckor och dödsfall..

#1
Jörgen
2010-09-06 15:07

Det är mycket märkligt att de flesta motorjournalisterna i Sverige försvarar detta system med höga böter för fortkörning. Det torde vara uppenbart för var och en att man inte uppnår önskat resultat med nuvarande metod.
Varför inte ändra till en metod som förändrar förares beteende?
Nej, det vore väl ett nerköp för beslutsfattarna! Dessutom var det ju ett bra skäl till att sätta upp övervakningskameror längs vägarna. Det handlar helt uppenbart om den ökade kontrollen över oss invånare.
Helt i linje med advokat Tomas Bodströms idéer om ökad övervakning över huvud taget!
Det finns bättre system som också de flesta motorjournalister känner till.
Är det tjurighet eller dumhet som gör att man föredrar ett overksamt övervakningsmedel och manuella fartkontroller?
Det är på tiden att någon vaknar och skriker till!
Naturligtvis är det ledsamt om folk skulle bli laglydiga i trafiken. Floden av böter skulle sina!

#1
AL
2010-09-06 15:15

Jägaren: Kör man i 38 km/h istället för 30 km/h på en vägsträcka har man ökat sin rörelseenergi med 61 procent. Vid en situation där samtliga trafikanter genomför denna höjning skulle antalet döda mer än fördubblas, eller med minst 157 procent. Denna riskökning är ungefär i paritet med en berusad förare, motsvarande minst 0,7 promille. Så är Jägaren kritisk gentemot alkohol samt trötthet bör han även kunna förstå faran med högre hastigheter.
En annan reflektion är detta med dödsfrekvensen vid olika hastigheter. Kör man på en oskyddad trafikant i 30 km/h så överlever 8 av 10. Håller man däremot 50 km/h så förolyckas 9 av 10. Hastighetsbegränsningen på 30 km/h är därför extra betydelsefull i de trafikmiljöer där oskyddade trafikanter blandas med fordon.
-- En racerförare är för det mesta riskmedveten. Det är också därför som man numera har hastighetsbegränsningar inne i depån, där racerbilarna riskerar att köra på mekanikerna, restriktionerna för dem som bryter emot dessa regler är mycket hårda. Varför detta inte även kan gälla i den vanliga personbilstrafiken är för mig en gåta.
MVH AL

#1
AL
2010-09-06 15:20

Den genomsnittliga dödsrisken på det tyska motorvägsnätet är 64 procent högre än i Sverige. Detta även med hänsyn tagen till skillnader i trafikintensitet (där för övrigt högre trafiktäthet sänker dödsfrekvensen). Det är alltså inte säkrare att färdas på autobahn än på en svensk motorväg.
MVH AL

#1
Bruno
2010-09-06 15:21

Jag kör aldrig på vägrenen, men så ligger jag inte och slöåker heller. Brukar ligga iaf 10 km/h över, ibland mer, och kan hålla åt mig till höger om så behövs. Dock inte på vägrenen, därifrån har man ju väjningsplikt när man ska ut igen och med tanke på vad mycket skit ( gamla ljuddämpare o avgassystem, halva lastbilsdäck gamla pinnar osv) det ligger där kan man ju få tvärnita om det vill sig illa. om jag däremot låg och söndagskörde 20-30 under gällande hastighet kanske jag skulle få omvärdera min ståndpunkt, men så länge jag kör i minst skylthastighet för du helt enkelt köra om där det är lämpligt. punkt.

#1
Gösta
2010-09-06 15:22

PETER: Här håller jag inte med dig. Går man ut i vägrenen försöker folk tränga sig förbi trots mötande trafik, kurvor och krön. Det säkraste man kan göra är att ligga kvar i mitten av det primära körfältet. Att vika åt sidan är att uppmuntra till hastighetsöverträdelser och farliga omkörningar, och sådant behöver vi mindre av i trafiken. Väggrenskörning en möjlighet, INTE en skyldighet.

#1
toe
2010-09-06 15:34

Det är fler som inte kör i tillåten hastighet än de som kör för fort. Folk är så till den milda grad uppskrämda att hastighetsmätaren är det enda som upptar deras uppmärksamhet-inte t.ex. backspeglarna.
Själv hoppas jag att Ohrly vinner valet. Han förespråkar ju långt lägre straff, t.ex. ett års fängelse för grov misshandel. Istället skall det sättas in behanling. Det borde väl i rimlighetens namn även gälla fortkörare. Kallar mig själv för notorisk fortkörare och borde gå i terapi, inte bestraffas med höga böter. Visserligen mindre pengar till statskassan, men pengarna är ju inte huvudsaken.....väl?

#1
Jägaren
2010-09-06 17:26

AL: Mig får du aldrig med på resonemanget att en nykter förare som kör i 38 km/t på en 30-sträcka är i närheten av en 0,7-promillesförares möjlighet att orsaka en olycka. Och eftersom den fulle föraren - förutom att vara full, då - också kör för fort lirar den fulle föraren i en helt egen riskdivision. Hit lägger vi också drogpåverkade och sömniga förare, vars förmåga att reagera och agera torde vara lika med noll. Den nyktre föraren som kör i 38 km/h på 30-sträckan har i vart fall alla sina sinnen i behåll och både kan och kommer att agera.
--
Men AL, du som vet allt ("!¤%&): Vad är din åsikt om att grisarna till trafikpoliser som sätter dit personer i 116 km/h på 110-skyltad motorväg samtidigt släpper omkörningar trots mötande på den intilliggande 90-vägen? Är inte insatserna rätt felanvända?

#1
Pär
2010-09-06 18:02

Tycker Svenska polisen ska sätta resurserna på "riktiga" brottslingar istället att sätta dit vanliga svenssons... Svenska vägar skulle absolut kunna ha hastigheter på minst 130 dom stora vägarna. Ska polisen stå och kolla hastigheter så är det 30 vägar och BARA där, att stå på 110 väg är så jävla onödigt...

#1
AL
2010-09-06 18:26

Jägaren: Det allmänna kunskapsläget om riskerna med både hastighetsförändringar och onykterhet finns redovisade i det bifogade dokumentet.
Där står exempelvis att riskökningen kopplad till 0,7 promille uppgår till c:a 2,5 (s. 18) och att en ökning med hastigheten om 27 procent ger en motsvarande ökning av antalet dödade med 2,57 (s 12-13). Risken för en dödsolycka är alltså lika stor vid 38 km/h på en 30-sträcka som vid >0,7 promille. I samma dokument kan alla ni som är intresserade också studera hur man rent sannolikhetsteoretiskt räknar på kombinationen av alkohol, hög hastighet samt avsaknad av bilbälte.
-- I fallet motorväg samt övervakning är min uppfattning att 116 km/h inte är mycket att orda om. Genomsnittshastigheten på hela motorvägsnätet är idag 115 km/h. Riskökningen kopplad till 116 km/h borde därför vara mycket liten och sannolikt mindre än vid en farlig omkörning (även om omkörningsolyckor är tämligen sällsynta). Samtidigt vet man att dem som ställer till med dödsolyckorna på motorvägarna kört långt utanför systembegränsningarna. Övervakningen kan alltså ändock vara befogad.
http://www.vti.se/EPiBrowser/Publikationer/M951.pdf
MVH AL

#1
Mr Colt
2010-09-06 19:34

Som vanligt från polisen,lögn på lögn. Eftersom jag visste att denna ökade kontroll skulle ske bestämde jag mig för att besiktiga personligen.
Utanför skolorna (med 30 gräns)i mitt närområde gjordes inte en enda kontrollmen dock skedde en omfattande övervakning på sträckor där man vet att det går för fort tex en 60-sträcka som innan hastighetsomläggningen var 90km/h.

#1
Gunnar Jansson
2010-09-06 20:20

Om trafikpolisen verkligen ville få stopp på fartdårarna, så ska dom inte stå och lalla med sina laserpistoler.
Har sett där dom bara rakt av har plockat gamlingar på stålar.
Ett ställe dom praktiserade i Tullinge, var att stå längst ner i backen mot Tullinge Centrum på andra sidan före detta Hydro.
Var inga 20-30 åringar som åkte dit.
Vem som helst som då rullade lite för fort i backen åkte dit. Nu sitter det en kamera där i stället och håvar in storkovan till statskassan.
Ville polisen ta buset, så kostar det mer än det smakar.
Därför plockar dom folk som tittat bort några sekunder och tryckt till lite lätt på gasen på en på 30 väg.
Sen står dom och avgör om det blir böter om man kört i 31-37 km.
Är ju rent skamligt. Vad är det för en trafiksäkerhets fråga. Att ni som försvarar fortkörning verkar inte fatta ett smack vad trafikpolisens arbete går ut på.
Resultat och money till statskassan för att i möjligaste mån bli självförsörjande.
Finns otal med rent larv som trafikpolisen håller på med.
Det riktiga buset får dom inte tillbaks en krona av.
Men Svenssons stålar är tacksamma. Pundare, och kriminella i allmänhet ger inte en sekin.
Och hur ofta jagar polisen syndare i Djursholm, Lidingö, Vaxholm, och innerstan.
Har varit chaffis och såg i sällsynta fall några kontroller i dom områdena. Nä ut och jaga i medelklass områdena.
Det är dom duktiga på.

#1
Carl Z
2010-09-06 20:44

Alltid lika roligt att läsa kommentarer från folk och fä som överskattar sin körförmåga. Jag tycker polisen gör ett utmärkt jobb. Tyvärr har de för få resurser och borde mångdubbla kontrollerna, speciellt rattonykterhet.

#1
K
2010-09-06 21:29

Jag förstår ju att ni som vurmar för fri hastighet anser er vara väldigt duktiga på att köra bil. Men det finns ju klantar också som inte begåvats med denna otroliga skicklighet och inte har förmågan att göra en konsekvensanalys, men ändå kör lika fort som ni. Skall man införa speciell hastighetsbegränsning för dem?
Sedan detta evinnerliga tjat på de enskilda poliserna. De har tjänsteplikt och kan inte själva i någon större grad påverka var och hur, detta påfund kommer från beslutsfattare långt över deras huvud. Att behovet finns är ju odiskutabelt.

#1
Mr Q
2010-09-06 22:07

Mest komiskt är ju hur Polisen själva missar att köra med korrekt hastighet, och t o m fastnar i kameran
Våra hastighetsbegränsningar är korkade
Ingen hänsyn till omständigheter
Samma begränsning mitt i sommaren som på vintern i mörker, snömodd
Sen hur man kan ägna så mycket tid att jaga bilar på våra bästa vägar är en gåta, fast det är väl lättas och lite kul att få köra fort själva

#1
AL
2010-09-06 22:41

Hastighetsgränserna är satta som en maximalt tillåten hastighet Q och detta under ideala förhållanden. Är det sämre förhållanden skall du som trafikant själv anpassa din körning och följaktligen sänka hastigheten. Allt detta ingår i trafikförordningen och måste ha delgivits dig i samband med att du fick ett körkort.
Mörker, snö och modd kan då innebära att du skall sänka din hastighet med mer än 50 procent för att kunna stanna ditt fordon på samma sträcka som under sommaren. Lycka till med din körning!
MVH AL

#1
bruno
2010-09-06 22:44

Gunnar Jansson: så det viktigaste är åldern på de som kör för fort? bara man tar 20-30åringarna så är det ok för gamlingarna att köra för fort...? Håller fö med om att de inte står på rätt platser, men vad tusan har åldern med saken att göra? är du 75 år ska du väl haft tillräckligt lång tid på dig att lära dig köra lagligt? Om du inte klarar det är det kanske dags att lämna in lappen för gott...

#1
Gunnar Jansson
2010-09-06 23:13

Bruno, det nämns ju alltid att det är yngre människor som kör illa och orsakar mest olyckor eller även kör för fort. Men om nu gamlingarna som tas i tid och otid vid dessa benhårda kontroller.
Där den gruppen inte är nån trafikfara. Ej heller är några fartdårar. Då måste väl även du inse att det är en verkningslös åtgärd att bötfälla vid bara några km för hög fart.
Det räcker ju som jag skrev att bara nudda gaspedalen några ynka sekunder, så är du bötfälld.
För det finns ingen beskriven tidsintervall beskriven hur kort tid som du får köra över exempelvis 30 km i tid (sekunder) där böterna sätts.
Och det är som jag ser det rent uträknat för att just kamma hem säkra böter.
Om du vet exakt 10 delar, 100 delar, eller kanske sekunder. Så vill jag gärna ta del av det.
Mest i så fall av rättstrygghet och i nån mån då för demokratin skull.

#1
bruno
2010-09-06 23:40

Gunnar, jag håller med dig i sak och ja, till och med jag begriper att det är verkningslöst så du behöver inte sparka in öppna dörrar... det jag vänder mig mot är att du så skarpt gnäller på 20-30åringar, alla är väl lika inför lagen och om nu inga i den gruppen åker dit där du beskriver kan de ju inte köra för fort där då? sen är det ju också så att när du får lappen som 18-åring är du inte på långa vägar färdigutbildad även om du tror det, utan befinner dig i en uppåtgående inlärningskurva. den planar ut allt eftersom då de praktiska färdigheterna och mognad tar över. som tur är är också reaktionsförmåga och simultankapacitet väldigt hög i den åldern, kanske tur eftersom alla tror de är världsmästare.
Det är dock ett problem, ingen bra lösning verkar heller finnas...
nej jag har ingen aning om hur marginalerna sätts och hur de räknat fram var man tar flest förare, men jag tror inte åldern är avgörande. Lika lite som jag tror att alla 20-30åringar är vettlösa fartdårar. MVH Bruno, 41 år som kör lite för fort ibland men klarat mig bra ändå...

#1
John
2010-09-06 23:58

Tycker helt klart att det skulle vara bra med fler poliser utmed vägarna. Dessutom skulle böterna behöva höjas rejält! Speciellt på 100-110 vägar ser jag som taxichaufför ofta folk blåsa på i 130 km/h och mer, precis som om de körde på Autobahn! Även om många verkar glömma bort det, så är miljöhänsyn en av orsakerna till att hålla den skyltade hastigheten!

#1
Ola
2010-09-07 00:06

Konstigt att många som skriver här, tycker att fortkörning är en bagatell som inte borde bestraffas! Det visar på att det verkligen behövs hastighetsövervakning!

#1
Messerschmitt
2010-09-07 00:08

Det skulle vara inkomst beprövade böter 5% av lönen. De som tjänar under 100.000kr kan få 4.000kr i böter.
-.
Jag har slutat köra fort, för man sparar inte små mycket tid.

#1
mr q
2010-09-07 01:05

Verkligen dumt av polisen att ta folk som kör 70 på 50 sträcka

#1
Sven-Åkhe
2010-09-07 03:25

Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann!

#1
Bruno
2010-09-07 10:15

MR Q: framförallt är det ju dumt att ta äldre förare när de kör för fort, när det finns en massa osnutna 20-30åringar som bara väntar på att få köra ihjäl dig;-) (OBS! ironi!)

#1
Kjell-Åke
2010-09-07 12:22

Alla ni som anser att hastighetsbegränsningarna inte behöver efterlevas,gör att allt fler s.k. länsmansryggar skapas för att få ner hastigheten. Detta är en styggelse, de flesta förare saktar ner till nästan stillastående över hindren, rädda som de är om underredet, för att sedan blåsa på långt över gällande begränsning mellan dem. Främjande för miljön eller boende intill? Tror knappast det.

#1
Hans
2010-09-07 16:10

Tur att det finns Tyskland. Vad härligt att susa fram i 160-170 på autobahn. Att sedan komma till Sverige, köra 110 på motorväg och inte somna är konst.....

#1
Pelle
2010-09-07 17:59

Skitbra - nu kan vi sänka statsskatten! Fortkörarna betalar välfärden!!

#1
Pär
2010-09-07 20:34

Att det finns folk som skriver här att det är bra med poliskontroller och ännu värre att dom ska sätta in flera kontroller... nog är du "Svensk" ut i fingerspetsen... Säger bara FRI FART i SVERIGE!!! man somnar ju att köra i Sverige.
Skulle också vara mera nöjd om dom då kunnde öka farten till MINST 130 på dom flesta vägarna...

#1
AL
2010-09-07 20:53

PÄR infliker att det borde vara fri fart i Sverige och ofta är det en uppfattning som han delar med andra företrädesvis yngre män. Men den fria farten har ett pris och det är fler döda och skadade. Dessutom sliter det på såväl fordon som vägar. Räknar man på det blir det en dyr historia som i slutändan gör samhället fattigare.
Väldigt få trafikanter klarar av att dra säkerhetsmässigt korrekta slutsatser och därför kan vi inte ha fri fart. Av det skälet måste det finnas hastighetsgränser - som illustrerar vilken hastighet som är lämplig i relation till vägstandard. De som ändock somnar bör då använda ett annat transportmedel än bil för sina resor.
MVH AL

#1
Robert
2010-09-08 00:48

Jag förstår att dom tog många fortkörare i Sthlm. Bara att testa och åka tillåtna 70 km/h på Essingeleden. Man blir omkörd av nästan alla. Folk har så bråttom. För att inte tala om hur dåliga dom är på att hålla avståndet till framförvarande fordon. Det är många trafikolyckor som skulle kunnat undvikas om man hållit avståndet.

#1
Pär
2010-09-08 16:49

När dom höjde hastigheterna till 120 så gjorde dom det inte på så många vägar, dom drog ju ner hastigheterna mera än höjde. Finns hur mkt bra motogvägar i Sverige som dom LÄTT kan höja till MINST 120.. raka fina vägar med 2 filer åt båda hållen... men det ända som "svensken" tänker är alla långsökta risker. Dagens bilar är så säkra och vägarna bra på så många ställen så man lätt kan höja hastigheterna... Sen så är det bra med lägre hastigheter i tätort och skolor. Men nu pratar jag om motorvägar och stora vägar.

#1
AL
2010-09-09 01:00

Det har mycket riktigt skett en säkerhetsmässigt gynnsam utveckling på senare år PÄR. Bedömningen är dock att denna effekt klingar av och den motsätter heller inte grundproblematiken nämligen att en högre hastighet ger fler döda.
Så antingen kan man använda den tekniska utvecklingen till att minska antalet döda eller så väljer man att kvitta den förbättrade fordonssäkerheten emot högre hastigheter. Betänk då särskilt att det krävs väldigt små hastighetsskillnader för att antalet döda skall öka mycket snabbt. Faktum är att 10 procent högre hastighet ger minst 45 procent fler döda. Så mycket har inte fordonssäkerheten ökat. MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.