Bild
Nästa artikel

0-100 - vem bryr sig?

Noll till hundra - vad säger det egentligen om en vanlig bruksbil? Säger det någonting över huvud taget?  Har det någon praktisk betydelse?
En dag på testbanan har fått mig att fundera på om inte det är den mest överskattade testinformationen när det gäller vanliga bilar. Jag har i alla fall aldrig accat max från noll till hundra på allmänna vägar. Däremot är hundra till noll riktigt intressant.

Nå, accelerationen säger förstås en del när det handlar om prestandabilar; om inte annat får man en jämförelsesiffra att imponera med. Och det ger samtidigt bilen en identitet, ungefär som en viss färg kan göra.


Men för bruksbilar är omkörningsaccet det viktiga, 70 till 110 brukar vi mäta på de tre högsta växlarna. Det handlar om säkerhet.


Vår projektbil, Peugeot 205, kom heller inte undan testet utan ett noll-till-hundra-prov. Med 60 hästar under huven blev den snabbaste noteringen 12,13 sekunder.


Riktigt, riktigt bra tycker jag.

Taggar:
0-100 - vem bryr sig?

Kommentarer

#1
Anders Karlsson
2009-08-13 14:34

Håller med till 100%
Prestanda har väldigt lite med körsäkerhet att göra.
0-100 är fullständigt ointressant. Rimligt borde vara att verifiera mot någon norm-tillräckligt eller inte tillräckligt. Allt snabbare än tillräckligtat är för oss busförare som borde använda hästkrafterna på bana i stället. Omkörningsaccelaration pratas det mycket om. Jag menar att om man använder all kraften hos t.ex. en vanlig A4 2.0T för en omkörning så är man farlig. Hastigheten blir för hög och varken man själv eller omgivningen hinner med. Fel fokus alltså enligt min mening. Det är mycket bättre att bromsa sig ur en dålig omkörning än att fullfölja med mera gas. Prioritet 1 måste ju vara att överleva.
De som försökt hinna med en turistbuss (maxad till 90) förstår hur lite acclearation som behövs för att komma fram i trafiken. Det handlar om att planera sin körning.
Ni motorjournalister har stor del i skulden till situationen vi har nu med vanliga familjebilar som gör 250 och har breda vattenplanande däck för en förmögenhet som standard.
Ditt initiativ är så helrätt!
Fortsätt, men det är djärvt.

#1
Nilssons
2009-08-13 14:41

Jag håller med om att noll till hundra inte kanske säger så mycket, såvida inte bilföraren är intresserad av rödljusstarter, MEN det säger faktiskt ändå en hel del om prestandan för omkörning. Det gäller att samtidigt läsa om motorns effekt och kraft (W och Nm). Då får man en liten indikation på bilens förmåga att lyda förarens gaspedalspåtryck vid omkörning. Det de flesta glömmer bort är hur tung last man har. Jag ser dagligen, särskilt under semestertider, tungt lastade bilar där föraren "tror" att bilen klarar av lika mycket som vid normal eller ingen last, dvs en eller två i bilen. Så, förstår bilföraren inte sambanden mellan nämnda bilfakta och övrig information kommer ekipaget att bli livsfarligt, särskilt vid omkörning och undanmanöver. Tydlighet behövs.

#1
BjörnAnnell
2009-08-13 14:56

Vore bättre att ni la lite tid på att kolla om man kan
byta glödlampor eller säkringar själv, det finns många skräckexempel t.ex. Toyota Auris vad gäller säkringar Citroen C4 Picasso halvljuslampor med bajonettfattning (bra) men du kan inte se dom utan en spegel.
Testa så får ni se, det är verkligen inte lätt

#1
Jono
2009-08-13 15:54

Anders Karlsson... det finns inget belägg för att breda lågprofildäck vattenplanar snabbare än smala standarddäck. Tester har genomförts som snarare visar på det motsatta. Motsägelsefullt kanske, men "it's a fact".

#1
Anders Karlsson
2009-08-13 16:22

Jono,
Fact is what you have seen. Jag har blivit omkörd av lastbilar i min Porsche i hällande ösregn. De tester du sett behandlar förmodligen sprillans nya däck med djupa kanaler kvar, och gjordes kanske inte i verkligt regn ens. Med automatik kommer man in på att breda däck av olika anledningar slits ned fortare också. Testas aldrig, men min plånbok vet. Studera däcken på en rallybil. Marktryck!
Håller med Björnmannen om lampor mm ,men titta gärna på däckskostnader per mil nu när vi är inne på ämnet.

#1
Janne i Stuna
2009-08-13 16:55

Vända en skuta är inte lätt och jag tror det flesta biltidningskonsumenter vet att 0-100 endast är ett tveksamt riktmärke. Något som märks tydligt när man går från bensinare till diesel. Vilken skillnade det oftast är på 150 95 oktans hästar och motsvarande dieselhästar.
Anders Karlsson är välinformerad. Det är STOR skillnad på ett nytt däck och ett 3 mm däck.

#1
Göran Sjödin
2009-08-13 17:10

Tabort det och det är ett skäl för uppsägning av prenumerationen på tidningen. Då får man övergå till tillverkarens faktablad. Ta i stället bort co-utsläppet. Vem bryr sej ?

#1
Lägerleffe
2009-08-13 17:42

Håller med dig idag Bäcklund. Jag bryr mig mer om andra siffror som förbrukning, Newtonmeter och bromssträcka. För att inte tala om strålkastarljuset, där ViB är en lysande förebild (att ingen har tagit efter?!).
Men visst, det är väl bäst att fortsätta med 0-100 och toppfart så blöjgasarna får sitt också.

#1
Björn från Stockholm
2009-08-13 18:08

Vem har inte behövt accelerat från stillastående till landsvägsfart från mindre påfarter eller diverse stopp utmed hårt trafikerade vägar. Jag som har barn och husdjur har behövt göra det otaliga gånger. Inte för att 0-100 styr mitt bilval men är ända en parameter jag tittar på.

#1
Micke
2009-08-13 18:22

0-100, 0-70 och 0-50 vill jag se, dessutom vill jag se omkörningssiffror i olka hastigheter för automatväxlade bilar i auto och eventuellt sportläge.
De få gånger jag kör på trefältsvägar är det nästan alltid någon som kör om på högsta växeln med sin manuella bil, själv njuter jag av automatens trafiksäkra nedväxlingar som medför en snabb omkörning med endast ett fåtal handgrepp (blinkers, styra och ge full gas - allt med båda händerna på ratten och alla ögon på trafiken).
När jag tänker efter så misstänker jag att en del köproblem också uppstår när manueller är för lata att växla ner efter att ha bromsat in för att släppa in en medtrafikant som byter fil eller kör av eller in på vägen.
Fram för fler automatväxlade bilar helt enkelt! De är minst lika snåla som de manuella.

#1
Konservator
2009-08-13 23:22

Den mest överskattade informationen är naturligtvis den om koldioxid-"utsläpp".
För det första är denna storhet helt meningslös och ointressant, såvida man inte är en vetenskapligt obildad och klimatreligiös politiker, typ Al Gore/IPCC. Jag betackar mig för religiösa och politiska aspekter i konsumentinformation.
För det andra är mängden bildad CO2 alltid direkt och uteslutande proportionell mot bränsleförbrukningen, som däremot är en intressant storhet men som redan anges ändå. Uppgiften om CO2-"utsläpp" lyckas således med konststycket att vara överflödig även om den hade varit meningsfull. Man skulle lika gärna kunna ge uppgiften om acceleration även i enheten parsec per kvadratår!

#1
Jocke
2009-08-14 02:06

Skulle nog säga att toppfarten är den mest ointressanta informationen om man bara kör på svenska vägar.

#1
Urban
2009-08-14 13:55

Håller fullständigt med. Biltillverkarna har också skulden till allt hetsigare trafik med allt starkare motorer. Man blir så trött på att läsa motorjournalisterna prioriteringar om fast chassi, häftig acceleration osv iställer för att prioritera en mjuk körning. En bil som är trygg och harmonisk på vägen. En stötig bil som brummar triggar föraren mer Med bra sikt och ventilation. Inte sitta lågt och instängt som i en grotta

#1
Globetrotter
2009-08-14 13:58

Blah-blah-blah!
Det är klart att 0-100 är en bra grej att veta. Det är en av alla kriterier jag jämför när jag köper bil. Alla nötter ovan som säger något annat är bara politiskt korrekta. Så mycket strunt var det länge sen jag såg. Om ni inte är intresserade av de olika variablerna för bilen så borde ni inte ha bil.

#1
Bo Malmsten
2009-08-14 19:51

Nej, 0-100 är ointressant idag, liksom topphastighet. Det som kanske kunde vara intressant är 70-90, alltså hur fort man kör om på en enfilig landsväg. Men troligen är det inget som säljer bilar.
Beträffande breda däck beror det väl på bilens vikt hur lätt de vattenplanar. Däremot förstår jag inte vitsen med dem, de är dyrare och stötigare. Jag tror det mest handlar om breda lättmetallfälgar och status, knappast något rationellt i vår trafikmiljö.

#1
Roy
2009-08-14 20:58

På torr och slät asfalt så är breda däck överlägsna. På regnvåt vägbana är de ofta lika bra eller t o m bättre (den korta tid som de har bra mönster) än smala p g a att de kostats på ett mer utvecklat mönster och gummi i slitbanan. (Tänk om det istället gjorts på de smalare...) På gropiga grusvägar och lera är de breda däcken direkt förkastliga!

0 - 100 kan väl kanske vara av visst värde vid stillastående påfarter som Björn skriver. Dock är den s k omkörningsaccelerationen viktigare. Viktigast är dock, som Anders Karlsson skriver, planering! Se långt fram och tänk på vad du faktiskt ser!
Och finns det något mer ointressant än bilars toppfart? Där har Jocke helt rätt.
Björnannell tycker att tidningen borde skriva om glödlampsbyten Det gör de ju i varenda test! (Till skillnad mot konkurrenterna.)
Janne, ibland går det faktiskt att vända skutor. Idag talar man ju nästan mera om vridmoment än om effekt! Fast modets växlingar är inte lätt att förstå sig på...
Vad Göran Sjödin egentligen menar är svårt att förstå och Konservators pinsamma (provocerande?) inlägg förbigår jag med tystnad. Vad Globetrotter använder sin bil till vore kul att veta.

Micke, visst ger automatlåda en mer avslappnad körning, inte minst i stadstrafik. Annars spelar det ju faktiskt inte så stor roll. VW:s DSG-låda är väl just nu det bästa marknaden har att erbjuda. Lättväxlad manuell eller smidig automatik som inte höjer bränsleförbrukningen.

#1
Harry
2009-08-15 12:54

Själv tillhör jag den icke prestigebundna "blöjgasar-skara" som någon uttryckte det. Jag anser endast att ekonomin och kvalitet är viktigt samt - för de som kan meka själva - servicevänlighet. Men det kanske beror på att jag tillhör de mera mogna som lekt av sig det mesta.

#1
Onehp
2009-08-16 18:43

0-100 fullt ut är dåligt för bilen eftersom det utgör en hård belastning på hela drivlinan. Dock 0-100 ska ju vara kvar som standardmått.
Av mer praktiskt betydelse är 30-100 med start från 2:an, av betydelse vid t.ex. korta motorvägspåfarter efter en tvär sväng.
30-100 med start i trean skulle också var mycket intressant då det skulle tala mycket om hur motorns effekt är utspridd över en stor och relevant del av varvtalsregistret.

#1
S-E S
2009-08-16 20:20

Kan man ange krocksäkerhet med stjärnor bör man kunna ange acceleration på samma sätt? Kan en bil vara sportig om den inte klarar 180 km/h? Är det sportigt att röra runt i en låda med kuggdrev med hjälp av en pinne som sticker upp mellan framstolerna när till och med F1 drar åt automathållet?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.