Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Volvo tål det mesta

12 februari 2014

Något av det läskigaste man kan få se är när en bil kraschar. Jag blir alltid lika förskräckt över vilka fruktansvärda krafter som kommer loss när ett och ett halvt ton plåt drar in i en barriär och stannar på några tiondels sekunder. Bara ljudet är ohyggligt – en dov, definitiv smäll som sitter kvar länge i öronen.

Trots att jag visste att ingen skulle skadas i den här kraschen, ökade pulsen när strålkastarna tändes och varningssirenen bölade. Jag stod med en grupp journalister, väl skyddade bakom glas på läktaren i Volvos krocklabb. En högtalarröst räknade ned: Tio sekunder… Fem… En gulmålad V40 kom snabbt från höger in i strålkastarljuset… Och sen hördes den otäcka korta dunsen när bilen förvandlades till ett vrak.

Det var ett lyckat prov och gjorde oss precis så imponerade som Volvos säkerhetsfolk hade hoppats. Bilen träffade barriären i 64 km/tim med bara 25 procent av fronten och avsikten med krocken var att visa att Volvos bilar skyddar de åkande även i så sneda krascher. Det beror på en unik struktur som förhindrar hjulet att tränga in i kupén.

En del andra biltillverkare har inte byggt sina bilar för att stå emot sådana krascher. Om framhjulet trycks bakåt istället för vinklas ut deformeras golvet och följden kan bli svåra benskador.

Volvo har ju kaxigt sagt att ingen ska dö eller skadas svårt i en Volvobil från år 2020 och då gäller det att ha system som klarar de flesta typer av krockar. Vissa tillverkare ser till att deras bilar gör bra ifrån sig i Euro NCAP:s krascher men hur de fungerar i andra situationer är inte lika viktigt.

Genom att studera Folksams omfattande undersökning av verkliga olyckor kan man få en uppfattning om hur säker en bil är ute i trafiken. Volvos alla nyare modeller har fått toppbetyg. Det förvånar nog ingen som varit i Göteborg och sett det avancerade krocklabbet och hört säkerhetsfolkets engagerade utläggningar.