Bild
Nästa artikel

Volvo pluggar igen gastankarna

Biltestarbloggen

Det har blivit mycket hallå den senaste tiden med anledning av Transportstyrelsens utskick om att gamla gastankar i flera fall är ansedda som förbrukade. Flera gasbilsägare har hört av sig till mig och känt sig lurade. De som under slutet av 1990-talet exempelvis köpte en Volvo S60 Bi-Fuel av miljöskäl kan i dag inte ens fortsätta att köra miljövänligt. Vid kontakt med Volvo får jag besked om att gastankar inte ens återmonteras – även om kunden så önskar. Alternativet blir att köra på vanlig bensin under bilens återstående livstid.

Gastankarna på äldre årsmodeller, fram till årsmodell 2002, har en livslängd på 15 år. Hos Volvo-verkstäderna tömmer man tanken på gas, pluggar igen, och får ett tillverkarintyg som visar att bilen fortsättningsvis är en renodlad bensinbil. Jag kan livligt föreställa mig att de som en gång skaffade sig miljöbil av just miljöskäl inte hade tänkt sig en sådan utveckling.

Kommentarer

#1
2014-03-27 14:58

Och bensintanken rymmer?! "Kul" att få åka in på macken dubbelt så ofta efter att gastanken pluggats.

#2
2014-03-27 15:11

Pluggas gastanken igen ?.
Går det inte att ta bort den ?
I dessa tider när vikten på bilarna skall ner, får några köra med ett par extra kilo, det är inte bra.

#3
2014-03-27 15:27

VS Polo. På tyska äldre gasbilar är det 15 liter bensin. Detta pga Tyska skatteregler. Volvo har på äldre gasbilar nästan fullstor bensintank och på nya samma som på dagens bensinbilar, dvs 70 liter.

#4
2014-03-27 17:19

Det var inte många som köpte en s60 under slutet av 90-talet med tanke på att bilen lanserades år 2000.

#5
2014-03-27 18:42

Går det inte att få tryckkärlen (gastankarna) besiktigade som alla andra tryckkärl eller gastuber och godkända för fortsatt användning ett tag till?. Det är väl skicket och inte åldern som är avgörande?
Vad säger SA (Statens Anläggningsprovning)?

#6
2014-03-27 18:52

Finns inte gastankar som reservdel? Tankar till svetsar m.m har ju också bäst-före datum och det borde ju rimligen tillverkarna insett att denna dagen skulle komma...
Blir det höjd fordonsskatt också på de bilarna?

#7
2014-03-27 18:54

S-E S, Statens anläggningsprovning har inte funnits sedan 1995!
Nu är det bl.a Inspecta som kollar det här, men jag förstår dig, nog sjutton ska det gå att få gastankarna besiktigade och godkända!

#8
2014-03-28 12:52

Volvo satsar på bilsäkerhet och vad jag hört så behöver gastanken bytas efter 15 år då materialet i den tjänat ut. (Komposit). En ny gastank skulle kosta väldigt mycket och då är det bättre att bilen körs på bensin än att riskera att gastanken brister.

#9
2014-03-29 17:42

Det beror på att vi inte tycker att gasol är ett alternativ. Något som man tycker i Tyskland. Trycket är då bara en bråkdel av vad den Svenska fordonsgasen har. Men det är ju en restprodukt vid framställning av vanliga bränslen och anses därmed inte som fullt återanvändbart (läs 'inte fint tillräckligt').

#10
2014-03-31 09:42

Robert, LPG var ett vanligt bränsle för taxi på 1970-80-talet, men den dåvarande regeringen såg till att det beskattades så det blev olönsamt.

#11
2014-03-31 21:09

Transportstyrelsen kräver att gamla gastankar antingen byts ut eller pluggas igen, och det gäller inte bara Volvo.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsregler/gastank/

#12
2014-03-31 21:10

LPG gör oss inte fria från användning av fossila bränslen, vilket biogas kan hjälpa oss med då det görs på rötning av hushållsavfall.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.