Bild
Nästa artikel

Volkswagen ger efter

Biltestarbloggen

Det har varit mycket snack om gastankar den senaste tiden, de som rostar (Volkswagen) och de som är obytbara (Volvo) efter 15 års användning. Positivt med uppmärksamheten är att Volkswagen tagit beslut på att rostskadade tankar fortsättningsvis byts ut kostnadsfritt.

Den bilägare som vi skrev om i vårt senaste nummer, och som tvingades betala 7 700 kronor i arbetskostnad, har glatt meddelat att Volkswagen nu återbetalar.  Vad som fortfarande är oklart är om de nya tankarna är bättre rostskyddade än de gamla. En uppgradering har skett, anger VW lite diffust. Tids nog får vi veta om förzinkningen duger och om färgen har bättre vidhäftning. I det klimat som råder under de täckande plastkåporna sker rostprocessen snabbt. Vi har till och med fått rapporter om tankar som rostat redan efter ett par år.

Av säkerhetsskäl borde VW återkalla alla berörda modeller, och byta ut till rostsäkert material.

Kommentarer

#1
2014-04-17 09:42

Bra gjort till slut av VW, få se om Volvo kan kontra...

Samtidigt kan jag tycka att om detta sker på en så pass gammal bil så är det nog egentligen bara att acceptera, jag menar om min femton år gamla bil har en bränsletank som rostat sönder så kan inte jag begära att tillverkaren ska stå för reparationskostnaden.

En lite haltande jämförelse visst men ändå, bilen är femton år gammal, hur många delar är original totalt sett efter så lång tid...

Att det sen händer på nästan nya bilar är dock helt förkastligt, där ska tillverkaren ta på sig kostnaden utan att knorra.

#2
2014-04-17 10:32

Bra jobbat!

#3
2014-04-17 11:23

Dåligt skött från början av VW att inte helt stå för kostnaderna för dåliga gastankar på en 5 år gammal Passat. Goodwill på VW-språk innebar således ett "kostnadsdeltagande" från bilägaren på 7700 kr.
Att VW nu efter medieuppmärksamheten återbetalar dessa pengar är ju ett steg i rätt riktning. Ett ännu bättre steg vore att återkalla samtliga bilar med gastankar av samma typ för utbyte till tankar av kompositmaterial.

#4
2014-04-17 11:44

Vissa biltillverkare står för kostnaden när dom upptäcker ett fel på deras bilar.
En av mina bilar vart återkallad efter tolv år för att kontrollera batteriet för befarat läckage. Och nu efter fjorton år vill dom att man svänger förbi för att byta en mutter och då har ändå inte bilen varit någon gång på en service verkstad sedan den var ny om man inte räknar med återkallelsen,och jag själv har inte påkallat något fel på bilen överhuvudtaget.

#5
2014-04-17 15:18

Bra att VW tog sitt förnuft till fånga, tack Vib för att ni har skrivit om problemet.
GLAD PÅSK! alla här på forumet.

#6
2014-04-17 19:06

Jag vill bara hålla med Stefan Eriksson att ViB betyder väldigt mycket för den privata bilägaren när det gäller problem av den här typen.

#7
2014-04-17 22:07

Jag är helt överens med Stefan och Kamremmen. Vi Bilägare är bra för privatbilister och bjuder dessutom på bra läsning.
Om någon behöver extra läsning i helgen så finns det en gratis deckare på nätet. Biljakt ingår!
http://www.wattpad.com/41169939-fallet-bromander?utm_source=email-uploaded-story

#8
2014-04-18 12:49

Omvändelse under galgen, eller vad det heter...

#9
2014-04-18 16:11

Finns det inte ett krav på återkommande kontroll av tryckkärl inom EU?
(10års intervall,"på privatägda")

#10
2014-04-18 20:22

Lite ytrost bara, blås rent med högtrycken, låt torka, lossa på banden och sputa på tunnflytande rostskydd :-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.