Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Verkstadskundens fria val

25 oktober 2013

Jag var på ett seminarium för några dagar sedan, arrangerat av branschorganisationen Bil Sweden, på temat ”vikten av att serva och reparera bilen rätt”. Det är klart att stora mäktiga Bil Sweden är mån om att framföra budskapet att bilen ska servas på auktoriserad märkesverkstad, och med respektive märkes originaldelar och oljor, för att kunden ska känna sig trygg och säker.

De fria och obundna verkstäderna, som gör väl så bra jobb – och oftast till lägre priser – var inte inbjudna till paneldebatten. Jag hoppas att närvarande konsumentvägledare från olika kommuner i landet inte blev helt hjärntvättade.

EU-kommissionen har som bekant slagit fast att fri konkurrens ska råda och att kunden har rätt att vända sig till vilken seriös verkstad som helst, som jobbar med klassade originaldelar, utan att garantierna ska förfalla.

Konkurrens är bra, det tjänar vi konsumenter på i alla lägen.