Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Vadå downsizing?

4 april 2012

Det pratas en hel del om att allt fler går ner ett snäpp i storlek när det är dags för en ny bil. Och jag har i och för sig flera bekanta som valt V50 i stället för V60 eller V70. Och mågen valde A4 i stället för A6 som tjänstebil. Det senare är i och för sig också en ekonomisk fråga.

Men frågan är också hur mycket downsizing valet av en mindre bil egentligen innebär?

Vi är ju glatt överraskade över hur kompetent och ”rymlig” redaktionens VW Up faktiskt är. Och det är ju numera minsta bilen i VW-familjen och den modell som ersatt Lupo. Den är två snäpp mindre än Golf.  När Golf introducerades så var den inte mer än 3,80 m, d v s mindre än dagens VW Polo som mäter 3,97 och därmed börjar närma sig andre generationens Golf.

Golf VI är i dag 4,20. Och det är nog ingen vågad gissning att anta en lite större bil igen?

I vårt garage blev det en rolig historisk krock när någon råkade parkera lilla VW Up bredvid en klassiker – Peugeot 205 från 1989. Den var i och för sig med sina 3,75 mitt emellan dåtidens Golf och Polo. Och även om Peugeot 205 är modiga 21 cm längre än Up så upplever man faktiskt Peugeot som mindre.  Inte minst i kupén där man upplever bättre rymd såväl i fram som baksäte i VW:n. Väl tilltagen bredd och höjd och smart byggteknik tar bättre vara på utrymmena inne i bilen. Och bagaget är också större i Up!

Det verkar som om småbilarna blir rymligare tack vare lite rakare och högre karosser samtidigt som mellanklassen blir trängre. Där går man åt motsatt håll med lägre och mer avrundade former!