Bild
Nästa artikel

Två identiska stenskott

Biltestarbloggen

Ibland händer det konstiga saker därute i Bil-Sverige. Som nu senast. Vi var ute på ett test med två Volkswagen Golf. Bara efter en liten stund small det till i den ena vindrutan. Stenskott! Några minuter senare var det dags på den andra bilen. Pang, så var den rutan förstörd.

Det lustiga är att stenarna träffade på precis samma plats på båda bilarna; i vindrutans underkant alldeles intill vänster A-stolpe. Hur kan det bli så? Hur kan två stenar träffa på samma ställe? Är det slumpen eller någon högre makt?

Just nu är det för övrigt högsäsong för stenskott. Och man får dem, märkligt nog, ofta på helt rensopade vägar. Jag har egen liten teori om hur den saken går till. Stenarna fastnar i vinterdäckens grova mönster och kan sedan plötsligt släppa och flyga som vindrutespräckande projektiler genom luften.

Varför försvann stänkskydden bak…

Taggar: Biltestarbloggen,

Kommentarer

#1
2011-03-21 16:34

Nej, någon slump finns nog inte. Om vi hade möjlighet att ta hänsyn till ALLA orsaker skulle vi kunna räkna ut var stenskotten skulle hamna. Nu kan vi inte det och då kallar vi det för slump.

Men visst är sannolikheten för att detta ska hända inom en viss, begränsad tid minimala.

#2
2011-03-21 17:02

Stänkskyddens försvinnande är en ganska rolig historia som börjar med en SJ-tjänsteman som blev statssekreterare på kommunikationsdepartementat. Därefter blev han Chef för SJ efter att ha lovat sina överordnade att snabbt ändra SJ:s dåliga bokslut till vinst. Det gick som för alltför många som tar till överord och som n begränsning. Efter ett tag insåg chefen för departementet att det behövdes en starkare kraft för SJ. Då blev det en ny stol för den lite beschäftige numera byråkraten. Han blev chef för Trafikverkets föregångare. Allmän besiktning av fordon var redan införd, vilket gjorde att även en verkschef måste besiktiga sin bil.
Finn det någon nu levande som klarat att byta stänkskydd, höger bak, på en SAAB 92:a?
Gissa vad verkschefen hade för bil?!

#3
2011-03-21 17:02

Stänkskyddens försvinnande är en ganska rolig historia som börjar med en SJ-tjänsteman som blev statssekreterare på kommunikationsdepartementat. Därefter blev han Chef för SJ efter att ha lovat sina överordnade att snabbt ändra SJ:s dåliga bokslut till vinst. Det gick som för alltför många som tar till överord och som n begränsning. Efter ett tag insåg chefen för departementet att det behövdes en starkare kraft för SJ. Då blev det en ny stol för den lite beschäftige numera byråkraten. Han blev chef för Trafikverkets föregångare. Allmän besiktning av fordon var redan införd, vilket gjorde att även en verkschef måste besiktiga sin bil.
Finn det någon nu levande som klarat att byta stänkskydd, höger bak, på en SAAB 92:a?
Gissa vad verkschefen hade för bil?!

#4
2011-03-21 20:04

Det finns inga som helst belägg för att det skulle vara bättre med stänkskydd än utan. Med stänkskydd virvlar skiten runt eftersom det uppstår turbulens bakom. Eventuella stenskott kan hamna precis var som helst. Utan stänkskydd far skit och stenskott rakt bakåt. Det är en smaksak var och hur man vill ha det.

#5
2011-03-22 00:09

tror inte att det är stenar som orsakar stenskott utan är bara dubbar från dubbdäck som smäller till vindrutan, och låter olika när träffar en sten eller en dubb på vindrutan, har märkt det efter flera år vindrute bytte.

#6
2011-03-22 01:32

Nej stänkskydd är skit samma. Testa att åka bakom en lastbil med släp. De har inte sällan sådana heltäckande stänkskydd som hänger längs med "stötfångaren" bak. De är väl tilltagna och hänger ofta bara några cm över marken. Tycker det flyger precis lika mycket skit bakom dom som från andra bilar.

Sen är det väl som så, om man leker lite matematiskt geni, att om man tänker sig var skydden på en vanlig bil satt, så hade man ju 10-15 cm luft under dessa. Sen föreställer vi oss en vinkel som går från däckets kontaktyta med asfalten, och ut förbi bilens yttersta kant (tex stötfångaren, eller som på en 240, där "baljorna" troligen var det som avgjorde "rampvinkeln" bak). De stenskott som fångas upp av stänklappar är de som är påväg UPPÅT. De som träffar bilen bakom är de som far i en nästan rät, eller svagt uppåtgående vinkel rakt BAKÅT. För de som går bakåt är inte i närheten av någon stänklapp.

Det stänklapparna gör är att befria egna bilens underrede från några stena. Bilen bakom påverkas knappast. Och på dagens bilar som har plastinnerskärmar och plastkåpor på underredet gör stänklappar noll nytta. Skulle väl vara de bilar som har trösklarna så långt in att även utsidan av dessa träffas av grussprutet. Men det är oerhört få.

#7
2011-03-25 10:14

Vet inte om stänkskydd hjälper, jag har bara fått stenskott när jag mött bilar inte när jag legat bakom någon.

#8
2016-03-24 18:45

Lite gammal tråd - men jag var precis och hämtade ut min morsas bil som varit inne på service och även lagning av ett par mindre stenskott. Vi är ju inne i den värsta perioden nu igen. Många av "stenarna" (troligtvis dom flesta) är dubb som lossnar från dubbdäck mot torr asfalt - problemet ökar förmodligen även när vägarnas temperatur stiger (däcken blir en aning mjukare).

Det är nog dock väldigt sällan som en sten eller dubb skjuts bakåt från den bil som "släpper" den. I dom flesta fall sprätter den bara upp med en kraft som motsvarar att kasta den lätt. "Skott-effekten" uppkommer av ens egen hastighet när man kör på stenen.

Som exempel kan man ju ta en sten som inte har någon horisontal hastighet men sprätter rakt uppåt t ex 2 m och faller sen ner igen - den tar ca 1,1 sekund på sig att nå 2 m sen falla tillbaka ner under vindrutehöjd. Vertikalhastigheten precis vid "släppet" blir 22,5 km/h och om bilen som "släppt" den då kör t ex 120 km/h så har den ju hunnit köra fram 80 cm innan stenen befinner sig 15 cm upp (den kommer således missa ett stänkskydd av den typ man ser på äldre bilar som sitter 10-15 cm upp - men det betyder ju inte att den skjuts bakåt, bara att bilen som "släpper" stenen hinner köra från den).
Kör man då själv i samma fart kan man få stenen i rutan om man är upp till 36 m bakom.
Om stenarna skjöts bakåt skulle man ju inte kunna få stenskott från mötande heller (som nedanstående skrev)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.