Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Trimma ljuset innan mörkret faller

19 september 2012

Jag mätte ljuset på sommarskottet som Calle Carlquist letade fram i våras. En Porsche 924 i kanonskick, döpt till ”Snövit”. För några dagar sedan fick jag därför möjlighet att köra en sväng med sportvagnen.

Den kändes faktiskt oförskämt bra för att vara 26 år gammal. Motorn går lugnt, fint och snabbt, även om det luktar mer av oförbrända kolväten i bakänden än från katalysatorrenade maskiner.  

Vad som inte är så bra är ljuset. Man kan säga att helljuset lyser som ett halvbra halvljus. Med blotta ögat kan man också se att ljuset från Gammelporschens lampor är mer gult än det borde vara.

Och nu är det för övrigt hög tid att kolla ljuset på egna bilen. Byt trasiga glödlampor. Om det gäller en halvljuslampa fram – byt bägge på en gång. Den andra brukar också ge upp.

Om skenet är gult kanske det är på sin plats att förutom glödlamporna kolla ledningar, jordningar, reläer, batteri, eventuellt laddningsrelä och generatorns laddning.

Låter det jobbigt och dyrt? Det blir varken enklare eller billigare. Bara besvärligare och kanske lite farligare. Lika bra att få det gjort nu!