Bild
Nästa artikel

Trafikkaos när cyklisterna tar över

Biltestarbloggen

Under sommarsäsongen tar cyklisterna över Stockholms innerstad.

Jag hade besök av en kollega från England nyligen. Han har varit här många gånger förr, men överraskades nu storligen av det trafikkaos som råder i Stockholm. När han kom tillbaka efter shoppingturen – till fots – hade han inte mycket till övers för alla cyklister som i det närmaste ljudlöst dök upp från alla möjliga och omöjliga håll. ”Det gick ju nästan inte att gå någonstans utan att bli påkörd. Inte nog att man måste hålla koll på biltrafiken, nu gäller det att hoppa undan för cyklisterna också. Så här illa har vi det inte ens i London.”

Jag håller delvis med. När cyklisterna har separerad körbana är det vanligtvis inga problem, men när alla trafikanter ska samsas på samma vägbana, eller trottoar, uppstår situationer. Jag har själv cyklat i innerstaden, men har slutat. Det känns helt enkelt för farligt. Inte för att jag har något vetenskapligt belägg, men det känns som om det är cyklisterna som begår flest trafikbrott. Rödljuskörningar, trottoarkörningar och cykling mot enkelriktat förekommer ideligen. Vi bilister, med några få undantag, stannar trots allt för rött, och är också ganska duktiga på att släppa fram fotgängarna vid övergångsställena. Här har cyklisterna en del att lära.

Den uppflammande debatten med förslag att tillåta högersvängar trots rödljus för både bilister och cyklister och utredningen om cyklisterna ska få köra mot enkelriktat lär bädda för ännu mer kaos.

Taggar: Biltestarbloggen,
Trafikkaos när cyklisterna tar över

Kommentarer

#1
2011-06-16 09:00

Boo Wennerberg, tack för de orden. Jag har i flera inlägg under andra artiklar påtalat cyklisterna som ett mycket stort problem i trafiken och även varnat för konsekvenserna om nu nämnda förslag går igenom - och som vanligt fått en del skit för det (fast jag vet att jag har rätt). Bra att nu en företrädare för en biltidning tar bladet från munnen. Jag antar att du har redaktionen bakom dig i frågan.
Jag säger det rakt ut i mina egna ordalag: Cyklister beter sig livsfarligt i trafiken!

#2
1 Tysken
2011-06-16 10:46

Man kan även uttrycka att de är livsfarliga i trafiken.
Som cyklist har man enligt sig själv företräde framför bilar i korsningar, i rondeller och på övergångställe, man behöver inte kunna trafikregler, på körbanor, cykelbanor och gångbanor där skall alla flytta sig när det kommer en cyklist.
Att kryssa mellan lekande barn gamlingar, bussar m.m. är snarare en regel än ett undantag.
Värst är dessa dårar med racercyklar som utan respekt för någon far fram i 50-60 kmh helt ljudlöst och anser sig själva vara ett under av miljömedvetna förkämpar för renare luft.

#3
2011-06-16 11:51

Ja detta måste vara det dummaste beslutet sedan "Zebralagen" då cyklister redan anser sig osynliga i trafiken,...de är helt enkelt osårbara och vid en olycka med ett motorfordon inblandat så heter det att motparten är "vållande utan skuld" ....mycket fyndigt eller helt enkelt bara helidiotiskt!
Man har lagt mycket möda på ett mopedkörkort om det har hjälpt vet i f.. men man har i alla fall försökt att öka ungdomars trafikvett och kunskaper.
Ta bort motorn och ersätt med 24 växlar och vältränade ben och alla problem är borta?

#4
2011-06-16 12:05

Härligt med människor som generaliserar. Några cyklister är hänsynslösa vilket leder till att ni dömer ut allihop. Moget...

Jag blev prejad på cykeln av en Mercedes förra veckan, (hans fel). Då är alla Mercaägare idioter och livsfarliga och bör förbjudas?

#5
1 Tysken
2011-06-16 12:22

"Rålle G" du förklarar ju väldigt tydligt att du som cyklist inte behöver tänka, utan bilisten och föraren av långtradaren är naturligtvis den felande länken i din värld.
Men trots dina synpunkter så tror jag att det finns några få som sköter sig.
Men för att återgå till marodörernas framfart, nu i vintras såg jag varje morgon i snökaos cyklister som var ute och cyklade mitt i gatan utan ljus en fara för alla, jag tror inte att det berodde på cyklisterna att de inte blev en siffra i statistiken över olycksoffer, utan på att de som körde bil, buss eller lastbil körde omsorgsfullt förbi och lyckades se dessa mörklagda cyklister.

Jag blev påkörd av en cyklist för ett antal år sedan när jag stod still i en korsning, då kom en dåre på cykel i fullfart , han kunde inte bromsa , körde in i min front , han flög 10-15 meter , när man synar gatan i den hastigheten gör det ont , förhoppningsvis så ont att han aldrig mer finns på någon gata nära mej.....vems felet var, mitt naturligtvis det är det alltid när en cykel är inblandad, min försäkring täcker hans dårskap eftersom bilen är försäkrad och cyklisten saknar försäkring . Jag betalar via bilens försäkring "Vållande utan skuld"

Jag generaliserar inte , det räcker att stå i city någon minut för att se hur illa det är ställt med cyklisters kunskap om hur man skall uppträda i trafiken.....

#6
2011-06-16 12:49

@ Tysken: Du blev påkörd av en cyklist en gång, säkert hans fel som du skriver men du blev inte skadad eller hur? Plåtskador kan trots allt fixas.

I min barndom blev en yngre grabb påkörd av en hänsynslös bilist i det bostadsområde där jag bodde. Han dog. Lite mer sansat perspektiv skadar ej.

#7
2011-06-16 13:08

Rålle G, du måste väl ändå fatta - om du på det allra minsta sätt kan ta in den trafikfilm som flyter förbi dina ögon - att cyklister skiter i allt vad trafikregler heter?! Medan däremot bilister faktiskt i det stora hela följer dem till punkt och pricka. Varenda dag tutar jag på cyklister här i småstaden som skiter i trafikreglerna. Hur ofta tutar jag på bilister? På en kanske, när jag tutar på typ 50 cyklister.

#8
2011-06-16 15:23

Lägg ner, Rålle. Sluta med dina enstaka exempel på olyckor med drabbade cyklister. Ingen ifrågasätter att cyklister dött i trafiken och att det ibland berott på att det funnits någon bil i närheten. Det är helt enkelt farligt att cykla, man balanserar på två hjul och saknar allt slags skydd.

Det här handlar om en trafikantkategori som inte vill inse att de uppfattas som en fara och ett problem för omgivningen. Och att de faktiskt framför ett fordon! Och ska stanna för fotgängare!!

Jag skulle kunna beskriva hur många situationer som helst jag bevittnat där hänsynslösa cyklister överlåtit till en omgivning att förhindra att cyklisten skadar sig själv och/eller någon annan. En omgivning som inte har en chans att förhindra en olycka eftersom cyklisten inte hörs eller syns eller - värst och mest upprörande - har en chans att själv bromsa eller kunna väja på den sträcka som är kvar till smällen. De är vållande men en pervers lagstiftning säger att de har frikort till allt.

Cyklist skadar fotgängare - två "vållande utan skuld". Vem slantar upp då? Javisst ja, någon annan. Eller kan man göra ett civilmål av det, och stämma. Intressant...

Jag är just nu i metropolen Sunne och har till min ledsnat även där sett cyklister i full fart inne bland fotgängare på trottoaren. Ett snedsteg av någon och denne hade blivit påkörd. Det är inte ens ett storstadsfenomen. Då är det riktigt illa ställt.

#9
2011-06-16 15:32

Boo du glömde nämna att cyklister skiter i om man som bilförare kör på huvudled. För nån vecka sen hade jag kunnat meja ner en cyklande tjej som inte gjorde en ansats att sakta ner trots att jag kom på huvudled och hon således ska stanna.

Nu var jag beredd på detta och kunde stanna och tutade på henne när hon var framför min bil och fick ingen respons mer än att hon såg ut som ett levande frågetecken när hon tittade på mig.

Nä dags att skolan lär ut trafikkunskap igen för det fick jag lära mig när jag gick i skolan men det har vad jag vet försvunnit under senare år och det är väl besparingar så att kommunen sparar och landstinget betalar för dom som av okunskap blir statistik över skadade och omkomna i cykelolyckor.

#10
2011-06-16 16:03

Trafikkunskap finns inte ens på skolschemat. Inte ens grundskolelärarna själva vet i någon större utsträckning vilka regler som gäller och hur man bör bete sig i trafiken - dit även gång- och cykelvägar hör.

Inne stan kan man bli mörkrädd mitt på ljusan dan. Ett otal cyklister kommer farande på de mest befängda och halsbrytande sätt. De är förvisso inte alls i majoritet, vilket man skulle kunna tro när man läser somliga inlägg, men tillräckligt många för att ställa till problem.
Och, som jag skrivit tidigare, på förorternas gång- och cykelvägar är det mest gående som bär sig åt som aningslösa, lallande idioter.
I rondeller är det mycket stor majoritet bilister, över 95 % - en siffra som ingen av de andra kategorierna kommer upp i, som skiter fullkomligt i reglerna för blinkers.

Idioter är idioter oavsett hur de färdas.

#11
2011-06-16 17:13

Man borde absolut införa körkort för cykel, med samma utbildning och krav som för bil och MC. Och hjälm ska vara obligatoriskt.

#12
2011-06-16 21:22

Tidigare hade trafikpolisen undervisning i skolorna. Den försvann under -80 talet, liksom all annan information om lag o rätt.
Och när inte ens körkortshavare bryr sig om trafikreglerna så fort de sattt sig på en cykel, hur blir det då. Föräldrar med körkort som cyklar på fel sida tillsammans med barnen t.ex. Dessutom är det förbjudet att möta ett fordon på fel sida, därför måste du som bilist stanna så fort det kommer en mötande cyklist på fel sida.
Den respektlöshet som breder ut sig är katastrofal i ett framtidsperspektiv. Dessa vettvillingar kommer kanske att ta körkort. Kommer de att fortsätta köra mot enkelriktat cch förbi rödljus med bil? Eller fel sida?

#13
2011-06-17 05:56

Bilister kör för fort i stan, kör mot både gult och rött, ids inte blinka i rondell. Den största skillnaden består i att det bara gör ont i plåten för en bilist att bli påkörd av en cyklist.

#14
2011-06-17 09:21

Glömde förresten: Alltfler bilister i städerna kör numera på fel sida om trafikdelare vid busshållplatser. Och byter fil vid heldragen linje. Man gör som man vill, eftersom polisen har helt lämnat städernas gator. Och domstolar kräver för massor med bevis, om nån polis råkar se nåt.

#15
Gunilla von L
2011-06-18 23:19

Varför skriva så mkt skit om gångare och cyklister hela tiden ViB? Bilister är lika stora svin.

Skriv om Ford Sierra eller Opel Omega istället. Lika ointressant...

#16
2011-06-19 00:44

Att få svänga till höger vid rödljus, med VÄJNINGSPLIKT, är USA:s största bidrag för trafiken i Europa.

Vad cyklisterna har med detta att göra fattar jag inte..

#17
2011-06-20 22:13

Så du menar alltså att cyklisterna får bete sig hur som helst? Visst förekommer det att bilister bryter mot bestämmelser, men hur skulle det se ut om bilisterna gjorde likadant som cyklister?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.