Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Stopp/start har noll betydelse

31 oktober 2011

Titta noga på bilden här intill!

Den visar tomgångsförbrukningen för den Ford Fiesta med lilla dieseln på 70 hk som jag tuffade omkring i under några oktoberdagar.

Enligt bilens egen färddator är bränsleåtgången så låg som 0,2 liter i timmen. Det innebär att Fiestan kan stå och puttra på tomgång i fem timmar på en enda liter bränsle.

I det läget kan i alla fall inte jag undgå att vända på steken och fundera lite på det här med stopp/start-system. Det är inte direkt några jättemängder diesel som sparas när motorn automatiskt slår av vid rödljus eller andra stopp i trafiken.

I Fiestas fall krävs att stopp/start-systemet är aktiverat i hela fem timmar för att en ynka liter diesel ska sparas. Det kommer en normal bilist inte upp i på en månad, inte ens i den nervpåfrestande tröga Stockholmstrafiken.   

Så för den egna plånboken har stopp/start-tekniken i praktiken noll betydelse i en så pass snål bil som Fiestan. För miljön är vinsten möjligen något större, enligt principen ”många bäckar små..”

I certifieringsprovet där bränsledeklarationen fastställs kan däremot ett stopp/start-system vara direkt avgörande för om en bil hamnar på rätt eller fel sida om en miljögräns...

Nu ska sägas att den just den Fiesta jag provkörde inte hade något stopp/start-system. Jag tog den bara som ett exempel på hur snål en modern bil kan vara på tomgång och hur liten den faktiska besparingseffekten för stopp/start-tekniken därmed blir.

Det kan ju vara bra att veta...