Bild
Nästa artikel

Så gick Värmlandsresan

Biltestarbloggen

Nu är både jag och långteststallets BMW i3 tillbaka i Stockholm efter helgutflykten till Värmland. Lätt frusen klev jag ur den lilla el-BMW:n i garaget efter 25 mils körning utan värme. Det är nämligen så det blir när man kopplar in bilens snålaste körprogram, som går under beteckningen ECO PRO+. Då släcks klimatanläggningen ned för att spara värdefull energi.

Jag hade innan start tankat bilen full med el (24 kWh) och bensin (9 liter) och avverkade de 25 milen med farthållaren inställd på 88 km/tim; man måste köra under 90 km/tim för att snålprogrammet ska fungera. Efter 14 mil sinade tillgången på ström och den lilla 2-cylindriga bensinmotorn susade igång och såg till att bilen tog sig vidare.

När jag nådde redaktionsgaraget vid Norrtull visade BMW:ns färddator att jag skulle kunnat fortsätta ytterligare drygt sju mil innan även bensinen var slut. Räckvidden under de väg- och klimatförhållanden jag körde är med andra ord drygt 32 mil om man håller sig under 90 km/tim. Inte så dumt (men kallt!).

Elförbrukningen under resan från Värmland blev 24 kWh och bensinförbrukningen slutade på 5,9 liter. Med en elkostnad på 1:50 kr/kWh och ett bensinpris på 14:25 kr/l blev de totala utgifterna för bränslet 36 + 84 kr = 120 kr. Det i sin tur ger en genomsnittlig drivmedelskostnad på 4:80 kr/mil.

Så visst är BMW:n ganska billig att driva fram, även när den körs lite längre sträckor än den egentligen är optimerad för. Men det gäller förstås att inte ha alltför bråttom och vara rejält påpälsad…

Kommentarer

#1
2014-04-15 08:45

@ Artikelförfattaren....Mikael Schultz

Jag får uppfattningen av artikeln att du bara körde på som vanligt, och lät bensinmotorn hoppa in automatiskt.
Om så är fallet, fungerade det smärtfritt och kunde du bibehålla hastigheten?

Anledningen till att jag frågar är att en del forum beskriver att man måste planera inkopplingen av range extendern (när batterierna inte är helt slut) då den inte klarar av att generera tillräckligt med el för att man ska kunna köra som vanligt.

#2
2014-04-15 09:00

Det är väldigt mycket pengar för en bil som inte är riktigt användbar.

#3
2014-04-15 09:06

Kan tycka att värmen skulle vara på, samt att man körde den som om det var en vanlig bil. Det finns ju snålrejs för vanliga småbilar med bensinmotorer också, och då kommer man ju nästan ner i samma förbrukning så vad lär vi oss av detta?

#5
2014-04-15 09:26

@ Raphael

Riktigt användbar?? Vad yrar du om...

#4
2014-04-15 09:36

Med facit hade bensinen räckt även om värmen varit på hela vägen. 3 liter bensin räcker i minst 5 timmar för att hålla dräglig kupévärme. När motorn hoppade igång efter c:a halva sträckan så borde överskottsvärmen från bensinmotorn ha klarat av att hålla kupévärmen utan extra el eller bensinförbrukning.

En reservdunk hade kunnat göra resan varm och trygg. Hur såg resan dit ut?

#7
2014-04-15 09:47

Tycker det verkar lyckat. Man får dessa bilar för vad de är.

#8
2014-04-15 09:53

Hur dum får man vara?

Det är klart att man skall ha värme.

Om man är orolig för räckvidden, kan man ju ta med reservdunk.

#9
2014-04-15 09:54

Verkar vara en bil som skulle fungera bra med bara el för att täcka behovet för nästan alla resor hos många. 36 kronor för full laddning som räcker 14 mil. Det blir 2,57 kronor/mil. Men om man räknar värdeminskningen om man skulle byta bil efter fem år och jämför med den rena bensinvarianten, skulle då milkostnaden vara lägre.

#10
2014-04-15 10:02

true believer - säg som det är - du har inte råd med nya bilar...:)
Paddan har alldeles rätt i att denna räckvidd skulle räcka för säkert 80-90 % av de resor som de flesta gör. Dock skulle jag inte välja en i3 efter att ha "torrsimmat" i en. För korta transporter hemmavid så skulle t ex en e-Up fungera minst lika bra till avsevärt lägre pris. Visserligen ingen "reservmotor" men vill man ha längre räckvidd så är det nog en riktigt plugin-hybrid som gäller om man ändå vill köra på el så mycket som möjligt.

#11
2014-04-15 10:18

Nej, det har du inte med att göra, du vet ingenting. Är dessutom ingen kriminell som kör BMW.

#12
2014-04-15 10:25

Se där - så gick min lilla "test" av true believer som själv brukar skriva både det ena och det andra om andra och deras bilval och till synes käckt avsluta med en smiley.
Men det var mot andra det...

#13
2014-04-15 11:39

Motsvarande körning med min 9-5 kostar ca 10:-/mil med bensin och ca 8:-/mil med E85 och då får jag värme i bilen!
9-5an och V70n med diesel kostar ca 7:-/mil och då har jag också värme.
Och i båda fallen har jag behaglig temperatur även sommartid.

Jag tycker att det är värt några kronor att ha det behagligt under färden, frysa och svettas fick jag nog av under alla mil i VW typ1 och 2!

Men det är ju intressant att det finns personer som tycker om att späka sig.

#14
2014-04-15 12:13

Har raderat ett inlägg som enbart var för att provocera.

Moderator Hackenbush

#15
2014-04-15 13:06

Rätt lätt att gissa vilken kommentator som fick ett inlägg raderat eftersom även mitt svar var en aning provocerande - men jag ville helt enkelt se om han tålde sin egna medicin så jag hoppas att mitt tilltag är förlåtet av övriga.
För att återgå till ämnet så var alltså energiförbrukningen ungefär 1.7 kWh/mil (baserat på artikeluppgifterna) vilket låter en aning mycket med tanke på att ECO-läget användes.
Men - läser man på lite om specarna för i3 så skall den tydligen ha ett batteri med en nominell kapacitet av 22 kWh av vilket 18,8 kWh är "användbart" (eftersom man av livslängdshänsyn inte vill tömma batteriet) och om vi då förutsätter att det var just 18,8 kWh som förbrukades så blir det ju genast lite trevligare förbruknings-siffra nämligen 1,34 kWh/mil.
Sen kan man undra vad siffran 24 kWh (="laddat full med el") kommer ifrån. Om laddaren själv indikerat denna energiåtgång så känns det ju som verkningsgraden på laddningen varit rätt låg...

#16
2014-04-15 13:17

Så ca 5,4 l / milen (bensin) när elen väl slås av.

Som en kommentar körde jag en SUV diesel 175 HKP från Jönköping till Stockholm med snitt 5,1 l / milen (diesel)

Bilen jag körde väger ca 350 kg mer och min hastighet var inställd på 97 km/h. Priset på bilarna är likvärdigt.

Jo en sak till, jag hade 21 grader varmt och skönt i bilen och fullpackad med barnvagn mm. Dessutom startar min bil utan problem i -37 grader. i3 i all ära, men den är gjord bara för innestad.

#17
2014-04-15 14:01

Glamoureus, ingen som har sagt det heller...

#18
2014-04-15 14:20

@glamoureus

Som jämförande exempel hade det varit kul att veta vad din SUV drar under rusningstrafik sträckan Södertälje-Kista en vanlig måndagmorgon.

#19
2014-04-15 14:48

@Reverend Benny

Drar ca 6.2 - 6.8 i rusning beror på rusningen

MEN, det är inte adekvat jämförelse eftersom nu jämfördes hela andra typer av körsträckor. Troligen så drar i3 också annorlunda i rusningstrafik och för att göra testet adekvat bör man testa både med och utan el i rusningstrafik stockholm - Kista.

Jag är nog tämligen säker på att i3 drar fruktansvärt mycket mer delta på bensingeneratorn än en varm diesel eftersom det krävs mer energi med alla start-stop stannanden.

#20
2014-04-15 14:54

HEJ, HEJ!
Apropå kommentaren om batterikapaciteten. När jag första gången "tankade" det tomma batteriet fullt fick jag enligt vår elmätare i exakt 24 kWh. Även andra gången jag fyllde batteriet fullt gick det i 24 kWh. Så i min värld är skillnaden mellan tomt och fullt batteri 24 kWh, varken mer eller mindre.
Om det sedan uppstår någon form av laddningsförluster på strömmens väg från elkontakten till bilens batteriet spelar i praktiken ingen roll. Det jag får betala för är ju 24 kWh. Alltså blir min kostnad för en full "batteritankning" 24 x 1:50 kr = 36 kronor.
Och för er som undrar: Bilen går inte ned i något trögt "sköldpaddsmode" när batteriet är tomt och räckviddsförlängaren tar över driften. Jag märkte i alla fall inga påtagliga sådana tendenser.
En sak till: nästa länge resa ska jag göra med både värme och Comfort-läge inkopplat. Då får vi se hur räckvidden påverkas. Det ska bli mycket intressant!

HÄLSNINGAR,
Micke Schultz

#21
2014-04-15 15:33

Hej Mikael,
Nja - jag tycker nog att det finns en viss skillnad i vad bilen förbrukar i energi ifrån batteriet (tanken) och hur mycket som måste till för att kunna ladda batteriet. Precis som att det finns "förluster" ifrån raffinaderiet och innan soppan ligger i tanken på bilen så finns det också en massa förluster i elsammanhang. Det är helt riktigt att detta är den energi du betalar för (om du har en tillförlitlig mätare vilket inte är säkert) men skall man se vad bilen verkligen förbrukar så är det inte riktigt samma sak . Och det är nog en viktig distinktion. Sen frågar jag mig hur du mäter energin som matas in i laddaren - är det en funktion i laddaren eller har du nån form av separat mätare ? Sen borde rimligen bilen ha en egen mätning av energiåtgång och den skulle det vara intressant att få reda på. Det är inte helt enkelt detta utan man får nog dela upp det i olika delar. Visar det sig att t ex BMWs laddare har förhållandevis låg verkningsgrad så är ju detta med laddarnas verkningsgrad nåt som borde tas med i era tester av elbilar och plugin-hybrider. Det kan ju bli relativt stora procentuella skillnader precis som när man jämför verklig bränsleförbrukning med de önskevärden som biltillverkarna uppger.

#22
2014-04-15 15:51

Varför gör man ett sånt test? Det hade varit intressant att veta hur det sett ut om man hade valt att ha samma komfort som i vilken annan bil som helst, för det är ju på de villkoren bilen ska konkurrera. Annars kan man ju köpa en moped.

#23
2014-04-15 17:37

Min Tesla Model S tar drygt 0,2 kWh/km vid motorvägsfart 120 kmh med värme nu på vårvintern. 250 km * 0,2 kWh/km * 1,50 kr/kWh=75 kr

Så för lite drygt halva drivmedelskostnaden jämfört med i3 åker jag 30% fortare, med värme, helt tyst, i en dubbelt så stor bil.

Vad säger detta om hybridbilars effektivitet jämfört med rena elbilar?

#24
2014-04-15 18:53

Självklart måste man mäta strömförbrukningen där den går in i bilen, att det sedan blir laddningsförluster och urladdningsförluster både i batteriet och förluster i laddare och motorstyrningen, elmotor, reduktionsväxel som kan vara olika beroende på hur bra man lyckats med tekniken vilket visar sig totala energiåtgången utslaget på de mil man kört under liknade förhållanden.
Att man i England inte kunde hålla farten uppe i motlut berodde kanske på motvind och att man körde med värmen på som både kräver el till kupéfläkten och elvärmepaketet, man får ingen värme från bensinmotorn.
http://www.telegraph.co.uk/motoring/car-manufacturers/bmw/10440292/BMW-i3-Range-Extender-review.html

#25
2014-04-15 19:21

PREVIA - förstod inte riktigt ditt inlägg men bilens mil-förbrukning är den som dras ur batteriet och inget annat. Jag tror inte att jämförelser av olika elbilars förbrukning utgår ifrån vad som matats in i laddaren via eluttaget i väggen. Sen är det absolut intressant att veta hur mycket energi man måste mata in i laddaren relativt vad som verkligen laddas in i batteriet och som man kan använda - det är ju som tidigare konstaterats det man får betala för men det är inte samma sak som bilens förbrukning/mil. Då kan man få en uppfattning om laddarens effektivitet. Men allt bygger på att de instrument man använder för mätningen har bra noggrannhet annars säger mätningarna inte mycket. Sen beror säkert laddeffektiviteten också på hur hårt man laddar - med stor sannolikhet så är snabbladdningar med hög laddeffekt ineffektivare än lite långsammare laddningar. Men det är just sådana saker som motortidningar måste lära sig att testa nu när vi får mer och mer elbilar i olika former - för mycket av detta resonemang gäller även för laddhybrider. Det blir att leta fram sina gamla (?) kunskaper i ellära för att förstå och sen mäta och redovisa på ett förståeligt sätt.

#26
2014-04-15 20:10

Hur får man värme i kupén? Är det en värmepump eller elvärme direkt från batteriet. I det senare fallet åtgår c:a 3 ggr så mycket energi. En värmepump kan vändas och användas som kylanläggning på sommaren.

#27
2014-04-15 21:01

Nu kan jag vara ute på riktigt svag is men har en känsla av att jag helt nyligen läst att de i3:or som har "räckviddsförlängare" har blivit av med sin lilla värmepump. Men nån annan vet säkert bättre.

#28
2014-04-15 22:12

När I3 har bensinmotor så har den inte värmepumpen som annars sitter i bilarna utan utan bensinmotor. Dels för platsbrist och kanske även för att bilen med bensinmotor med generator blir 150 kg tyngre redan utan värmepump.
"Om man startar värmaren i en fulladdad bil (som inte är ansluten med laddare) en kvart innan avfärd så ”kostar” det ungefär 4% av kapaciteten motsvarande 5 km räckvidd." Står det på den här sidan.
http://bmwi3owner.com/sv/2014/02/winter/
2-2,5 kWh per mil vintertid står det i länken vilket blir ca: 7-9 mil.
Att någon testare skulle kunna ta reda på hur mycket elenergi motorn drar blir nog för svårt om man inte har en påkostad labbmiljö så det blir nog så att man får lita på var biltillverkaren uppger och det man kan mäta vid eluttaget vilket visar hur bra elteknik man har i bilen och hur bra man lyckats med aerodynamiken på bilen.

#29
2014-04-16 06:25

PREVIA - ja, att mära förbrukningen under drift med egna, kalibrerade instrument inser jag också att det är närmast omöjligt men det finns i alla fall inbyggd mätning av förbrukningen och den bör man redovisa - även om den kanske inte är 100 % rättvisande. Sen kan man ställa denna i relation till vad som laddas in i batteriet (vilke borde kunna utläsas i en bra laddfunktion) samt slutligen med egna, välkalibrerade mätare kunna mäta hur mycket som matas in i laddaren ifrån elnätet för att på det sättet dels kunna avgöra laddarens effektivitet och som Mikael nämnt se vad det kostat i verkligheten - även om bilen i sig förbrukat mindre energimängd/mil är vad som tas ur ur elnätet. Vi är inte vana vid eldrivet ännu och måste lära oss att ställa krav på bl a effektiv laddning så att inte den faktiska förbrukning (sam man betalar för) skiljer sig avsevärt ifrån själva drivkällans förbrukning ur batteriet.

#30
2014-04-16 10:07

Fattar inte att artikeln inte tar nätavgiften in i beräkningen när man pratar om elpriset. Det är lika dumt som att säga att bensinen kostar 5 kr litern, resten är ju skatt.
Elkostnad = elpriset, nätavgiften och alla skatter och övriga avgifter: ca. 2,2kr/kWh.

#31
2014-04-16 12:54

Den fasta nätavgiften har man ändå och går inte i det här fallet att beräkna per kWh. Med den rörliga nätavgiften blir priset mellan 1 kr och 1,50 per kWh i de flesta fall.

I Stockholm med olika nätavgifter vid hög last och låg last blir det c:a 1 kr per kWh vid låg last som är dygnet runt sommartid och på natten vintertid.

#32
2014-04-16 14:52

HEJ IGEN!
Skulle bara vilja klargöra att det elpris jag använt är inkl. nätavgift. Jag har också kollat med statliga Energimyndigheten vilket elpris som är lämpligt att använda när man beräknar privatpersoners driftskostnader för elbilar. Svaret jag fick var 1:50 kr/kWh, så då använde jag det.
Sedan kan ju priset variera lite beroende på var i landet och hur man bor (villa, lägenhet etc). Men Vi Bilägare kommer även i fortsättningen att använda 1:50 kr/kWh när vi beräknar hur mycket elbilar kostar att köra.

HÄLSNINGAR,
Micke Schultz

#33
2014-04-16 18:28

PREVIA, om i3 inte har någon värmepump, hur sjutton får man då AC att fungera?
Eller finns inte det heller?

#34
2014-04-17 08:37

saabnisse, BMW har säkert en AC för att kyla batteriet och kupén och det är bara luftvärmepumpen för att energisnålare uppvärmning av kupén som saknas i bilen med bensinmotorn. Bilen är testad ner till minus 35 grader enligt BMW .

#35
2014-04-17 11:24

Oavsett om elen kostar 1,50 eller 2,20kr/Kw så spelar det en liten roll i sammanhanget då ett köp utav en elbil i dagsläget inte hänger på detta.
Priserna på bilarna måste ner innan särskilt många ens överväger att tänka på alternativet. Inköpspriset är fortfarande viktigare än allt annat.

#36
2014-04-17 11:36

PREVIA, om man nu har en värmepump för att kyla batteri och kupè verkar det ju konstigt att inte använda den även för värmning av kupèn.

#37
2014-04-20 12:20

Pi, ditt resonemang kan kanske vara intressant för siffernördar, men i praktiken räcker det med att veta hur långt man kommer på en laddning och vad det kostar att återfylla batteriet.
Även vanliga bilar har olika transmissionsförluster och olika vidhängande apparatur. Det skiljde ju en gång i tiden på SAE och DIN.
Att laddare kanske har olika verkningsgrad är i sig inte ointressant, men en helt annan diskussion.

#38
2014-04-21 08:55

Roy - om bränsleförbrukning i vanliga bilar också bara är av intresse för siffernördar så kan jag hålla med dig. Men när det gäller elbilar så har vi två "förluster" att ta hänsyn till och den ena är elförbrukningen per mil - vilken säkert mäts noggrant och ligger till grund för bl a de körsträckor tillverkarna anger - men den andra är verkningsgraden vid laddning vilken då adderas till "milförbrukningen" för ett se den verkliga förbrukningen och antagligen inte alls redovisas. Och verkningsgraden vid laddning kan helt klart skilja en hel det vilket i alla fall jag skulle vara intresserad av att veta om jag stod i begrepp att handla en elbil. Slutligen - ViB har vad jag sett fortfarande inte redovisat HUR och med VAD man mätt den inmatade energin i laddaren - är det nåt som laddaren själv redovisar eller har man använt ett externt instrument och då med vilken noggrannhet. Det är inte så enkelt som det kan verka att mäta elektrisk energi om man inte har bra utrustning. Tankar vi bensin så mäts den via kalibrerade mätare i pumparna så i det fallet vet vi rätt hyfsat hur mycket vi har fyllt på tanken med och motsvarande måste ske när det gäller elenergin om biltidningarna skall få fram siffror som är att lita på. För visst kan jag hålla med ViB att det viktigaste är att veta hur mycket energi man tankat in i batteriet för att se den totala energiförbrukningen/mil men då måste det också framgå hur man mätt denna - och med vilken noggrannhet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.