Bild
Nästa artikel

Rost på långtestbilar

Biltestarbloggen

Ännu ett testår är till ända. Sitter och räknar på kostnaderna för våra åtta långtestbilar i begteststallet. Värdeminskningen och bränslekostnaderna är tunga poster, kostnaderna för service och reparationer är i det sammanhanget förhållandevis låga.

Billigaste bilen kommer undan med en milkostnad på drygt 27 kronor och den dyraste på 49 kronor. De årliga rostskyddsinspektionerna är som vanligt intressanta. Tilltagande angrepp noteras på vissa exemplar, detaljrost – som på bilden härintill – förekommer bland annat.

Fyra av våra bilar, Kia Cee'd, 11 283 mil, Dacia Duster, 7 078 mil, Opel Astra, 6 494 mil och Volvo V60, 6 163 mil, gör vi slutrapporter på. Vi väljer att köra vidare med Volvo V70, 13 494 mil, Peugeot 3008, 11 042 mil, Ford C-Max, 6 738 mil och Saab 9-5, 6 675 mil.

Nykomlingar i begteststallet 2013 blir BMW 118d, 4 241 mil, Hyundai i40, 3 317 mil, Mercedes B-klass, 3 700 mil och Opel Ampera, 3 158 mil.

Bokslutet för teståret 2012 presenterar vi i papperstidningen som kommer ut till våra prenumeranter 15-18 januari.

Kommentarer

#1
2012-12-20 10:54

Man rekommenderar alltid att en ny bil direkt efter köp ska in på en riktig rostskyddsbehandling.
Följer ni det rådet?

#2
2012-12-20 11:09

Nej, vi vill utvärdera och se var eventuell rost kommer.

#3
2012-12-20 11:16

Vem står bakom den rekomendationen att nya bilar ALLTID behöver rostskyddas?

Rostskydd är "humbug" om någon frågar mig på nya bilar och får ses som "spilld mjölk","pengarna i sjön" eller vilket uttryck ni vill för den som betalar för behandlingen.

#4
2012-12-20 11:42

Inte behöver man alltid rostbehandla en bil... Jag har hört att man rekomenderar att göra en behandling innan bilen är 2 år från tillverkningsdatum. Men det finns ju även bilar med väldigt bra rostskydd då är det otroligt onödig med ett extra skydd. Jag har dock aldrig gjort en behandling och kommer nog aldrig heller göra en.

#5
mcregor
2012-12-20 13:20

Har en gång i tiden gjort en extrabehandling och tyvärr gav den en fadd eftersmak i form av att den snarare blev en katalysator för rosten - trots att behandlingen gjordes på ett auktoriserat rostskyddscenter. Kanske otur men jag avstår nog att testa igen...

#6
2012-12-20 13:59

mcregor @ Kan Du utveckla lite mer vad som gjorde att det blev en katalysator.
Var det lackskador av borrade hål eller att oljan löste upp befintligt rosskydd i form av vax?

#7
2012-12-20 14:12

Självklart skall inte Vib rostskydda sina testbilar extra. De flesta köper sina bilar utan att rostskydda extra och då är det bra att man håller koll på eventuell rostutveckling på långtestbilarna. Det ger ju en god indikation på hur bra grundrostskyddet är.

så Boo W:s kommentar
"Nej, vi vill utvärdera och se var eventuell rost kommer"

är precis vad jag vill höra.

#8
2012-12-20 15:05

Hackenbush, har helt rätt, jag vänder mig även mot att man inte bara går in och köper en bil utan tillverkarens kännedom och att man därefter låter någon för tillverkaren okänd serva bilarna. Det kan ju hända att dessa kända bilar får en mycket speciell behandling när dom tas in för service då resultatet från testerna betyder en hel del för hur kunderna väljer bil.

Jag har likt Peugeot- Pär aldrig gjort någon rostskyddsbehandling på mina bilar, så snart kommer nog rosten då denna biltillverkare som gjort mina bilar är extra dåliga på att rostskyddsbehandla bilarna vid tillverkningen vilket skrivits en hel del om här. En från -93 en 2000 och en från 2007.

#9
mcregor
2012-12-20 18:35

@snabb95: Tyvärr är det alltför länge sedan för att jag skall ha sådana detaljer kvar i minnet men jag hade inte sett några rostproblem före men det tog inte speciellt lång tid - kanske ett drygt år - innan det blev påtagligt. Jag hade en känsla av att man sprutade på rostskyddet innan bilen var riktigt torr men det var bara en tanke då - och det är som sagt länge sen så jag har inget mera detaljerat svar. Det var inte så den föll ihop fullständigt men det kröp fram lite här och där... Vi får nog lämna mina erfarenheter av extra rostskyddsbehandling här tyvärr... Andra kanske har bättre erfarenheter...

#10
2012-12-20 18:45

Rostskyddade min volvo 240 efter 5 års (endast sommarkörd dessa år) körning, sen har den rullat året om, ännu ingen rost.:o) lite nytta gör det allt.

#11
2012-12-20 20:52

Min bror gjorde en rostskyddskontroll på sin 3 år gamla Peugeot: bubblor i lacken inuti balkar. Då är det högt tid att göra en rostskyddsbehandling för går det genom galven och börjar rosta i järnet då är det kört. Att rostskyddsbehandla när det är röd rost blir bara värre: man stänger ju bara in den vattenhaltiga rödrosten och det rostar ännu fortare. Var det ditt problem kanske, "mcregor"?

#12
2012-12-20 21:45

Skulle vara intressant med en halv rostskyddsbehandling på en långtestbil. Behandla bara vänster halva och låt högersidan vara obehandlad som kontroll. Efter några år kan man se om det verkligen gjort någon skillnad.

#13
2012-12-20 21:51

IngoS, där har du ett riktigt bra förslag! Spännande att se vad ViB tycker om det, om man nu läser det vi skriver!

#14
2012-12-20 21:54

Peugeot 307 är bara halvt rostskyddbehandlad: bak till bakaxeln ungefär. Kan säga att den rostade KRAFTIGT baktill även där den var skyddad av reservhjulet. 7 år, bara 7000 mil och välskött (inte av mig).

#15
2012-12-20 21:58

@ IngoS: Bilar verkar rosta mer på högersidan än vänstersidan, varjefall insidan på dörrar (egen erfarenhet). Annars bra förslag.

#16
2012-12-21 09:16

Jag tycker att det är bra att Amperan kommer att köras vidare.
En bil som bara gått 3000 mil är ju praktiken att betrakta som så gott som ny, det är ju först när den kommer upp till 12-15000 mil som det visar sig riktigt intressanta kostnader.

Sedan är det ju helt riktigt att testbilarna inte ska rostskyddsbehandlas.
Men som privatperson kan det vara väl använda pengar att göra en rostskyddsbehandling, men mycket beror på vilken bil det gäller.
De flesta bilar, även de som tidigare var kända som riktiga rostburkar, har blivit väsentligt bättre nu med de senaste modellerna och det visar ju att tillverkarna tar ett ansvar för sin produkt.
Bilden till artikeln visar ju ändå på att det där varit ett bristfälligt ytskydd och hade jag sett det på en egen bil hade jag blivit grym!

Men mycket beror på hur länge man tänker behålla bilen och hur behandlingen utförs.
Det är oerhört viktigt att ytorna som behandlas är rena och helt torra, finns fukt kvar är det oftast negativt för slutresultatet.
Om, som enander skriver, zinkskiktet invändigt i balkar är försvunnet så att det börjat rosta beror det på något som ska undersökas.
Zinkskiktet är extremt tunt, oftast bara några tusendels mm, och utgör ett anodiskt skydd och det bästa är normalt att förhindra att zinken blottläggs och det är detta man gör med rostskyddet.
Men det finns problem, har man en kraftig katod i närheten av ett behandlat zinkskikt händer inget, men minsta skada i zinkens ytskydd resulterar i ett kraftigt angrepp och i det fallet hade det kanske (?) varit bättre utan rostskydd.
Det är inte helt lätt det här.

Det finns flera synpunkter på forumet t.ex. den här.
http://www.vibilagare.se/forum/allmant-om-bilar-och-trafik/rostskydda-gammal-bil-39746

#17
Leif Larsson
2012-12-21 09:25

När och om det skall göras en rostskyddsbehandling på bilen.
Så skall den göras under sommaren, då bilen inte är kall.
Eller?
Säger logiken.

#18
2012-12-21 20:31

Vilken av bilarna är det bilden visar då?

#19
2012-12-22 01:00

Saabnisse. Jag tror jag upplevt vådan av att rostskyddsbehandla en äldre bil. Min första bil, en Morris 1100, 64 års modell, 4800 mil köpte jag begagnad 1967 och lät då dinitrolbehandla den. 1 år senare, vid 5500 mil, fick jag körförbud vid besiktningen för att trösklarna var upprostade så jag fick ta bussen hem. Jag har funderat på att komma in i Guiness rekordbok, alltså rekordtiden 4 år från ny till körförbud pga rost, men är rädd att det inte skulle bli godkänt pga dinitrolbehandlingen.

#20
mcregor
2012-12-22 10:39

@IngoS - ja, Morris 1100 var tyvärr en riktig rosthög och den var nog rätt kass kvalitetsmässigt även på andra områden. Min pappa köpte en sån ny alldeles efter att den kommit ut (1963 eller 1964) och den blev inte långlivad även om den nog klarade nåt år ytterligare än vad din gjorde. Så - allt var som konstaterats tidigare inte bättre förr...

#21
2012-12-23 10:50

IngoS, det var inte rostskyddsbehandlingen i sig som orsakade rosten på din Morris.
Som jag skrev i mitt förra inlägg så är det viktigt att ytorna är rena och torra.
På 1960-talet fanns ju ingen zinkanod, (jag tror att det var Peugeot som började med zinkbeläggning på vissa delar just under 60-talet) och din Morris hade säkert redan börjat rosta.
Om en riktig behandling utförts hade den kunnat stoppas, men det hade krävt att man borrat ventilationshål i tröskellådorna och blåst in avfuktad luft tills ytorna vore helt torra, därefter ska oljan in och öppningarna tätas.
Så gjorde man sällan och därför hade rostskyddsbehandlingen ingen som helst verkan mer än på vissa öppna ytor.
Jag köpte en ny Simca under 1960-talet där det rostade hål i framskärmarna redan efter två år trots rostskyddsbehandling.
Det visade sig att man tätat innerskärmen med en skumgummilist som sprutskydd och den låg an mot ytterskärmen. Gummilisten var kontinuerligt våt och mellan list och plåt fanns ingen olja.

#22
2012-12-23 12:41

Är det inte på nya Golf man använder någon form av skumgummilist som tätning, det bådar inte gott.......

#23
2012-12-26 10:39

Shogun. det beror på hur anliggningen mot tätytorna är utformad, material och ytbehandling.
I det exempel jag nämnde fanns inget förutom en tunn grundfärg mellan skumgummit och skärmen, det hade förmodligen räckt med ett lager av bitumen eller liknande för att förhindra korrosion eller att man gjort en underredsbehandling innan man monterat innerskärmen.

#24
2012-12-30 12:33

Vilka bilar rostade inte på 60-talet? (och 70-talet)

En bil som var 5-6 år gammal brukade fordra nya skärmar och omfattande svetsjobb i bl.a. trösklar och golv. Det var bara så.

Vem skulle acceptera det på en bil av 2006 års modell idag?

#25
2012-12-31 10:46

Visst hultarn, så var det.
En ny Saab 99-75 krävde rostlagning och omlackering 1979 och samma sak med en Volvo 240-77, helt färdig för karossrenovering 1981 trots bra skötsel.
Dessa hade givetvis ingen underredsbehandling.
Nu gällde det ju inte alla, det fanns exemplar som klarade sig bra.

#26
2013-01-03 10:58

Jag kan ge mig på att jag inte kan komma in i Guinness rekordbok med min Morris. 4 år till körförbud kanske inte är så sensationellt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.