Bild
Nästa artikel

Rödblått i backspegeln

Biltestarbloggen

Det finns nog inget som är så omedelbart pulshöjande som när det börjar blinka röd-blått i backspegeln. Det hände mig mitt på blanka Sveavägen, när vi var i färd med att köra bränsletest med tre inlånade bilar. Plötsligt tutade det bakom mig och när jag tittade till såg jag de blinkande ljusen.

Det kan inte gälla mig, var min första tanke. Jag har ju inte gjort något olagligt, bara svängt ut på Sveavägen när trafikljusen slog om till grönt.

Men poliserna i den civila bilen bakom gav sig inte. De tutade igen, mer uppfordrande den här gången.

Jag försökte försiktigt gasa ifrån dem. Då blinkade de med helljuset, argt.

Nu var jag fullt på det klara med, att det var mig det gällde. Med pulsen dunkande i öronen svängde jag in på en liten tvärgata. Polisen efter.

– Vad har jag gjort? pep jag ängsligt.

Polisen log lugnande:

– Inget farligt, men du åker omkring i en bil som är avställd.

– ?? Men vi har ju lånat den från generalagenten…?

Vi fick utreda saken vid trottoarkanten.  Det var fort gjort. Bilen var inlånad från en återförsäljare och av någon anledning hade den inte ställts på innan vi hämtade den. Men det gjordes medan jag hängde kvar i telefonen.

Jag var orolig för att vi även åkt omkring med oförsäkrad testbil, men blev lugnad på den punkten. Även en avställd bil omfattas av återförsäljarens rullande bilförsäkring.

De snälla poliserna vinkade iväg mig, men inte utan att jag först fått blåsa. Det var lite kämpigt att få luften att räcka till, men till slut sa det klick i apparaten. Tur att lunchfisken serverades med currymajonnäs och inte med vitvinssås.

Kommentarer

#1
2014-04-25 07:16

Tänk att Vib kör omkring olagligt, det trodde vi inte.

#2
2014-04-25 09:24

Nej det är dåligt av en så seriös tidning att inte följa den Svenska lagen till punkt o pricka. Hade detta utspelats i Ukraina ja då vore straffet betydligt kännbart, straffet då! En månad som premiärminister.

#3
2014-04-25 09:25

Samhällets fiender! Tur att ordningsmakten finns!

#4
2014-04-25 10:15

I en portion vitvinssås finns det mindre alkohol än i en lättöl...
och ser man blåljus bakom sig ska man om inte annat SAKTA NER (släppa gasen) och INTE gasa på!

#5
2014-04-25 10:26

För många år sedan körde jag min Pontiac Firebird Formula 400 på en landsväg och det kom upp en bil bakom mig som blinkade för omkörning. Jag tänkte då skall jag dra på och ge denna stressade bilist en läxa? Nä, jag saktade in lite och lät bilisten köra om mig och det var tur för det var en traffipax som när de var jämsides med mig höll ut sin spade som det stod "Stopp" på.
Jag stannade och de gillade väl inte amerikanare för jag hade kört några få kilometer för fort där detta skulle jag ha böter för och det var ok tyckte jag eftersom jag kanske inte hade full koll på hastigheten. Jag var mest glad över att jag inte gjorde som min första tanke var att dra på och lämna "bilisten" i kölvattnet.

#6
2014-04-25 10:28

Alerta snutar. Kan de få stopp på alla de andra bilarna som körs fast de är avställda och oförsäkrade, då blir det tryggare i trafiken.

#7
2014-04-25 10:51

Polisen har numera ANPR eller "Automatic Numberplate Recognition". Precis som namnet vittnar om läser kameran av registreringsskyltar i närheten och jämför dem med uppgifter från Vägtrafikregistret och registret för efterlysta fordon. Om den aktuella nummerplåten finns i något av "feldatabaserna" går larmet. Hoppas alla poliser i alla län får de, så vi får bort lagbrytarna från vägarna, och med ett saftigt bötesbelopp.

#8
2014-04-25 10:53

Kämpigt att blåsa? Jag blåser så många gånger per dag i företagets fordon att jag inte ens håller räkningen. Det har jag gjort i flera år. Det är skillnad på vardag för folk och folk.

Ett väl moget äpple strax innan blåsning kan ge stopp. Eller en nyligen munsköljning. Har du precis spritat händerna så räcker den lilla mängd alkohol som blir i luften runt dig att efter den varit nere i lungorna och vänt att hindra en start. Detta är problem på sjuktransporter.

#9
2014-04-25 14:31

Men, alla lagbrytare kommer man inte åt, om man bara blint förlitar sig på- ANPR det är endast de administrativa bristerna, och inte de personliga, att få fast drograttfyllerister och pundare, som kör olagligt i en gammal tysk skrothög eller japansk, måste även i fortsättningen bekämpas manuellt.

#10
2014-04-25 17:42

true B: Förvånansvärt ofta hör dessa dessa saker samman, det du kallar för administrativa brister utföres ofta av den kategorin du nämner.

#11
2014-04-25 23:05

Hacken, har du gjort dig av med en Firebird?
Fy!
Och nu åker du Rapid!
Nåja, jag har gjort många affärer som jag ångrar, gjort mig av med fina bilar som jag fått ångra, men som jag skulle ha haft kvar
Det är ju alltid lätt att vara efterklok!

#12
2014-04-25 23:48

Svens. Fel, 2 månader som finansminister!! Nu har ju Sverige slutat att ge BIDRAG till denna Stat. Ajajaj!!

#13
2014-04-26 09:24

Ja saabnisse visst tusan ångrar jag att jag sålde Firebirden men som ung familj med barn på väg så kändes det rätt just då.
För övrigt är jag väldigt nöjd med Rapiden, den har all utrustning jag behöver, den är hyfsat pigg och väldigt ekonomisk att äga. Det är dessutom gott om plats i den både för passagerare och bagage. Skulle man vilja ha något riktigt kul får man köpa en fritidsbil, en gammal jänkar-cab igen skulle vara kul att ha.

#14
2014-04-27 10:56

Kan man ordna ett speciellt samtalsforum som inte har med den aktuella artikeln att göra?

#15
2014-04-27 20:43

Jovisst Focus, det finns ju redan ett utmärkt forum där vi borde ha tagit upp våra ovidkommande åsikter.
Ursäkta, men det är lätt att spåra ur och det händer tyvärr många av oss :-)

#16
2014-04-28 09:28

Jag jobbade tidigare ganska länge som bilförsäljare och har ett par funderingar kring denna händelse och det handlar om vem som skulle ha ställt på bilen innan den lånades ut till Vi Bilägare. Ägdes den aktuella bilen av återförsäljaren eller generalagenten? Många bilar som står i bilhallarna är s.k kommisionsbilar och ägs av generalagenten tills de är sålda. I ett sånt fall behöver återförsäljaren få en kod av av generalagenten för att kunna ställa på bilen. Och om det var så i det med den bil som tidningen färdades i skulle generalagenten ha ställt på bilen innan de lånade ut den, Ägdes däremot bilen av återförsäljaren är det dennes ansvar att ställa på bilen innan den tas i bruk.

#17
2014-04-28 15:30

Det måste ju vara den som har bilen ex.vis återförsäljaren som har att förvissa sig om hur det ligger till innan bilen lånas ut. Den som lånar bilen har knappast de möjligheterna.
Man pratar ofta om hur dj-ga poliser kan vara, i det här fallet kan man inte klaga på det.

#18
2014-04-28 19:20

Jag brukar också låtsas som det regnar och köra vidare när polisen blinkar. Det blir så intressanta samtal sen.

#19
2014-04-30 17:02

En sak som nog inte många tänker på är det här med mobilen.
Plötsligt ringer det (det sker ju förstås alltid plötsligt). och du tar telefonen och svarar.
Strax därefter blir du stoppad av en observant polis.
Du förklarar att det inte på något sätt var trafikfarligt att du svarade i ,mobilen, men polisen står på sig och vill skriva ur ett bötesföreläggande, du protesterar och låter det gå till åtal.
Vem kommer domstolen att tro på? Dig, eller farbror Blå?
Personligen chansar jag inte, jag har numera alltid en lur i örat!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.